Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
formularz oceny jakości ADAC

Test jakości: Volkswagen coraz gorszy, Renault coraz lepsze

Test jakości: Volkswagen coraz gorszy, Renault coraz lepsze

Aż 580 modeli poddanych testowi jakości i jeden wniosek: ogólna jakość wykonania i wykończenia spada. Wiele aut wypada gorzej niż w swoich wcześniejszych wcieleniach. Choć są wyjątki. Raport z testu. 

Współczesne samochody, nawet te najtańsze, są zaopatrzone w liczne poduszki powietrzne czy podstawowe systemy autonomiczne, jak np. asystent hamowania przed przeszkodą. W rezultacie już dawno przestały być zwykłymi środkami transportu, stając się wręcz jeżdżącymi komputerami. Tyle tylko, że ukryta w nich technologia jest po prostu droga. 

Z tego względu ich producenci szukają oszczędności gdzie indziej, o czym dobitnie przekonał test jakości ADAC. Wzięło w nim udział 580 różnych modeli, które nie tylko porównano ze sobą, ale i zestawiono z poprzednikami. Wyniki okazały się raczej rozczarowujące.

Jak testowano?

Test podzielono na trzy kategorie, odnoszące się do wykonania nadwozia/bagażnika, wnętrza oraz jakości materiałów wykończeniowych

W pierwszym przypadku (wykonanie nadwozia/bagażnika) zwracano uwagę m.in. na wymiary szczelin, grzechotanie drzwi przy otwartych oknach, zagospodarowanie komory silnika, występowanie nielakierowanych elementów nadwozia i odsłoniętej blachy w bagażniku, jakość maty bagażnika czy wrażliwość na zarysowania elementów z tworzywa sztucznego w nadwoziu. 

Hyundai i30_1.5 DPI_05
Goła blacha pod wykładziną w Hyunadaiu i30. 
motor

W przypadku wykonania wnętrza pod uwagę brano m.in., czy są w nim widoczne śruby i nieosłonięte blachy, solidność montażu plastików i sposób wykończenia ich krawędzi, montaż konsoli środkowej, sposób działania osłon przeciwsłonecznych oraz pracę i solidność montażu przełączników/sterowników. 

Na ocenę jakości materiałów wykończeniowych wpływ miały takie elementy, jak miękkie/twarde plastiki w górnej/dolnej części deski rozdzielczej i paneli drzwi (przód, tył) oraz na konsoli środkowej, a także jakość wykonania osłon słupków, osłon przeciwsłonecznych, podsufitki i wykładziny podłogowej. 

Auta małe, miejskie i kompaktowe: wyraźna presja kosztowa

To prawda stara jak motoryzacja – drogie samochody są staranniej wykończone niż tańsze. Ale wśród małych modeli można znaleźć zarówno te, w których widać bardzo dużą presję kosztów, jak i te, gdzie producenci jednak nieco bardziej postarali się to ukryć.

Niechlubnym przykładem słabej ogólnej odczuwalnej jakości (test ADAC nie bierze pod uwagę niezawodności) jest ustępująca Toyota Aygo. Testerzy wytknęli jej pozostawienie gołej blachy na wewnętrznej stronie drzwi, brak listwy w bagażniku, chroniącej przed zarysowaniami, czy marną jakość podsufitki, która prezentuje się, „jakby została wykonana z kartonu”. Dodatkowo dostało się jej za słabe zabezpieczenie podwozia, w rezultacie czego auto zapracowało na ocenę 4,4 (w skali 1-5, gdzie 5 to najniższa, a 1 to najwyższa możliwa do uzyskania ocena). 

SAMOCHODY MAŁE I MIEJSKIE OCENA
NAJLEPSZE
BMW i3 2,1
Mini Cooper (5d) 2,2
Honda e 2,5
Skoda Kamiq 2,6
VW Polo 2,6
NAJGORSZE
Toyota Aygo 4,4
SsangYong Tivoli 4,2
Hyundai Bayon 4,2
VW up! 4,0
Hyundai i10 4,0

Co ciekawe, następca Aygo, czyli Aygo X, który kosztuje od 65 900 zł, punktuje równie marnie, wykazując się prawie identycznymi słabościami. Przekłada się to na taki sam beznadziejny wynik, wynoszący 4,4. 

Ustępujące, elektryczne BMW i3 (ocena 2,1) oraz Honda e (ocena 2,5), które kosztują kilkakrotnie więcej niż Toyota Aygo X, pokazują, że małe auta wcale nie muszą być tanio wykonane. Tyle tylko, że tutaj klient wręcz powinien oczekiwać doskonałej jakości, ze względu na wysoki pułap cenowy. 

SAMOCHODY KOMPAKTOWE OCENA
NAJLEPSZE
Volvo XC40 1,7
BMW serii 1 2,0
Audi Q3 2,0
Mazda CX-5 2,1
Mercedes EQA 2,1
NAJGORSZE
MG ZS EV 3,7
SsangYong Korando 3,7
Jeep Compass 3,7
Dacia Duster 3,6
Nissan Leaf 3,4

Klasa średnia/wyższa: słabe wyniki aut popularnych w USA

Tutaj pod względem jakości błyszczy Audi 4, które osiągnęło wynik na poziomie 1,2. Dolne rejony są zaś okupowane przez modele japońskie, popularne na rynku amerykańskim. Zarówno Honda CR-V, Subaru Outback, Mitsubishi Outlander oraz Toyota RAV4/Suzuki Across, zapracowały na ocenę w okolicach 3,0. 

SAMOCHODY KLASY ŚREDNIEJ OCENA
NAJLEPSZE
Audi A4/A5 1,2
BMW serii 3/serii 4 1,3
Porsche Macan 1,3
Mercedes EQC/GLC 1,4
Volvo V60 1,4
NAJGORSZE
Honda CR-V 3,0
Tesla Model 3 2,8
Subaru Outback/Forester 2,7
Toyota RAV4/Suzuki Across 2,7
Mitsubishi Outlander 2,7

Na podobny wynik zasłużyły także Toyota Highlander, Ford Mustang, Chevrolet Camaro oraz Volkswagen T6.1. Ten ostatni w osobowym wariancie Multivan wprawdzie nie jest w stanie ukryć swojego dostawczego pochodzenia, jednak Niemcy rządają  za niego bardzo dużo pieniędzy. 

SAMOCHODY KLASY WYŻSZEJ OCENA
NAJLEPSZE
Porsche Panamera/Taycan 1,0
BMW serii 5/serii 7 1,1
Mercedes klasy E  1,1
Audi Q7 1,1
Volvo XC90 1,1
NAJGORSZE
Toyota Highlander 3,1
VW T6.1 3,1
Ford Mustang 3,0
Chevrolet Camaro 2,8
Toyota Camry 2,6

Marki premium: jest coraz gorzej

Wśród modeli premium szczególną uwagę testujących przykuły dwa modele. To najnowsze wcielenia Mercedesa klasy C i Audi A3, które w obecnych wydaniach mocno „spuściły z tonu”. W rezultacie, według przedstawicieli ADAC „nie spełniają już standardów premium”! Sprawę pogarsza fakt, że ich ceny względem modeli wcześniejszej generacji zostały wyraźnie podniesione. 

W przypadku klasy C miękkimi okładzinami wykończono jedynie górne części deski rozdzielczej, tunelu środkowego i paneli drzwi. Także kieszenie w drzwiach, które w poprzedniku były wykończone miękkim plastikiem, teraz już wykonano z gorszego, twardego materiału. 

2021 Mercedes C220 (22)
Aktualne wcielenie Mercedesa klasy C pod względem materiałów wykończeniowych przegrywa z poprzednikiem.
motor

Doceniono za to Mazdę 3 (przedstawiciele tej marki coraz odważniej pukają do drzwi z napisem segment premium), w której widać starania o zapewnienie klientowi przyjemnej atmosfery w kabinie. Testerzy ADAC jej wnętrze uznali za „niemal szlachetnie wyglądające". 

Grupa Volkswagen: coraz niższa jakość

Mimo że auta Grupy Volkswagen przez lata wyznaczały jakościowe standardy, teraz się to zmieniło na minus. Dwa z brzegu przykłady to siostrzane Audi A3 i Volkswagen Golf, które w najnowszych wydaniach stały się pod względem jakości gorsze niż ich wcześniejsze wcielenia. 

Audi A3 Limousine_07
Obudowa fotela w aktualnym Audi A3 jest wykonana ze znacznie mniej solidnego plastiku niż w poprzedniej generacji
motor

W przypadku A3 rażą goła blacha pod wykładziną bagażnika czy niezbyt atrakcyjne plastiki w kabinie, uginające się pod naciskiem. Z kolei Golf już nie ma gazowego amortyzatora maski, filcu w schowku przed pasażerem czy materiałowej osłony słupków A. Niby to drobnostki, ale obniżają poczucie jakości. 

Hyundai coraz gorzej, Renault coraz lepiej

Na negatywną ocenę zapracowały też Hyundaie i10 oraz i20, które zauważalnie obniżyły loty pod względem jakości. Temu pierwszemu dostało się głównie za wrażliwy na zarysowania plastik w bagażniku (zamiast filcu) oraz skrzypiące odgłosy z deski rozdzielczej. 

JAKOŚĆ WYKONANIA – ZMIANA WRAZ ZE ZMIANĄ GENERACJI AKTUALNY MODEL POPRZEDNI MODEL RÓŻNICA W OCENIE
NAJWIĘKSZY POSTĘP
BMW serii 3 1,3 2,1 0,8
Fiat 500 3,0 3,7 0,7
Skoda Fabia 2,9 3,4 0,5
Toyota Yaris 3,5 4,0 0,5
Nissan Leaf 3,3 3,7 0,4
NAJWIĘKSZY REGRES
Audi A3 Sportback 2,5 1,5 1,0
Hyundai i20 3,8 3,1 0,7
VW Golf 8 2,7 2,2 0,5
Hyundai i10 4,0 3,5 0,5
Mercedesa CLA 2,3 1,9 0,4

Z kolei Renault dokonało ogromnego postępu w przypadku elektrycznego Zoe. Testerzy ADAC-u docenili je za deskę rozdzielczą (z tapicerowaną wstawką) i panele drzwi, wykończone miękkim, spienionym plastikiem. Ponadto, w kierownicy pojawiły się chromowane wstawki, a wewnątrz – liczne kontrastujące przeszycia.

JAKOŚĆ MATERIAŁÓW – ZMIANA WRAZ ZE ZMIANĄ GENERACJI AKTUALNY MODEL POPRZEDNI MODEL RÓŻNICA W OCENIE
NAJWIĘKSZY POSTĘP
Renault Zoe 3,5 4,95 1,45
Mazda 3 2,5 3,5 1,0
Nissan Leaf 4,2 4,95 0,75
BMW serii 3 1,75 2,25 0,5
VW T-Roc 3,95 4,45 0,5
NAJWIĘKSZY REGRES
Mercedes klasy C 2,8 1,25 1,55
Audi A3 Sportback 3,3 1,8 1,5
Hyundai i20 4,8 3,8 1,0
Opel Mokka 4,3 3,3 1,0
Peugeot 308 3,3 2,75 0,55

Wniosek: sinusoida

Według inżyniera ADAC-u – Alexandra Wernera – przy zbyt dużych oszczędnościach zastosowanych w danym modelu pojawiają się negatywne opinie klientów i prasy motoryzacyjnej. A to dla producentów stanowi znak ostrzegawczy i wskazówkę, że należy podjąć odpowiednie środki zaradcze. Tak np. Volkswagen uczynił z krytykowanym za materiały crossoverem T-Roc, w którym górną część deski rozdzielczej po modernizacji (pas pod przednią szybą) wykonano w końcu z miękkiego tworzywa. 

Podobnie rzecz się ma z aktualnymi generacjami BMW serii 1, 3 czy X1 – zostały one wykonanie znacznie solidniej niż poprzednicy. 

Czytaj także