Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ekskluzywna wizualizacja – najnowsze Renault 5

Ekskluzywna wizualizacja – najnowsze Renault 5

Ekskluzywna wizualizacja – najnowsze Renault 5

W 2023 r. pojawi się trzecia generacja Renault 5, pierwsza po 27 latach przerwy.

  • Miejskie auto z napędem elektrycznym
  • Platforma z Renault Clio
  • Sportowa wersja może trafić do gamy Alpine

Oto wizualizacja jednego z najbardziej oczekiwanych modeli Renault najbliższych kilku lat. W 2023 r. pojawi się nowa generacja słynnej „piątki”, której dwa wcześniejsze wcielenia powstały w łącznej liczbie 8,563 mln sztuk.

Nowe Renault 5 ma otrzymać napęd elektryczny, zostając tym samym jednym z filarów strategii zakładającej, że w 2025 r. co trzecie sprzedane Renault w Europie będzie zasilane wyłącznie prądem. Samochód powstanie na platformie, która obecnie trafia do Renault Clio i Captura (dostępnych w wersjach spalinowych i hybrydowych).

Nowe 5 będzie mierzyć około czterech metrów długości i bardzo przypominać prototyp, który Renault przedstawiło w styczniu 2021 r. Światła przeciwmgłowe mają wyglądać jak zawieszone w powietrzu prostokąty, a tylne lampy zostaną zintegrowane z poprawiającymi aerodynamikę wylotami powietrza. Oczywiście, przyszłe 5 będzie nosić nowe logo Renault, które debiutowało właśnie na prototypowej wersji tego samochodu.

Nad wyglądem następnej „piątki” czuwa Gilles Vidal, nowy szef designu marki Renault, który w latach 2010-2020 kierował stylistami Peugeota. To on nadzorował wzornictwo tak udanych modeli jak obecne wcielenia Peugeotów 208, 3008 i 508.

Do koncernu Renault należy m.in. Alpine. W gamie tej sportowej marki znajdzie się elektryczny hot hatch. Wiele wskazuje na to, że będzie on pochodną nowej „piątki”. W 1976 r. pojawiło się pierwsze Renault 5 Alpine ze spalinowym silnikiem 1.4 o mocy 93 KM, które po dodaniu turbosprężarki zostało w 1981 r. 5 Alpine Turbo (110 KM).

Nie wydaje się nam, żeby nowe Renault 5 zastąpiło model Zoe. Oba auta mogą być oferowane równolegle.

Pierwsze Renault 5 pojawiło się w 1972 r. i w latach 1974-1983 było najlepiej sprzedającym się nowym samochodem we Francji. Na jego bazie powstały dwie wersje Turbo (1980 i 1982 r.), jedyne „piątki” w historii z silnikiem umieszczonym między przednimi siedzeniami a tylną osią.

Drugie Renault 5 debiutowało w 1984 r., a jego nadwozie projektował słynny Marcello Gandini, stylista m.in. Lamborghini CountachaBugatti EB110. Samochód produkowano do 1996 r., ale jego następca pojawił się już w 1990 r. Była nim pierwsza generacja Clio.

R5_prototypeTrzy
Tak wygląda prototyp nowego Renault 5...
Renault
Renault_five_int
...a to wizualizacja jego seryjnej wersji.
Wizualizacja: Jean Francois Hubert
R5_proTyl
W tylne światła prototypu wkomponowano wyloty powietrza. To poprawiające aerodynamikę rozwiązanie ma trafić także do seryjnego Renault 5.
RENAULT
Renault_5NewDwa
Zgodnie z tradycją nowe Renault 5 ma pionowe tylne światła.
Renault
R5_first
Renault 5 pierwszej generacji, wyprodukowane w liczbie aż 5 325 890 sztuk.
Renault

Czytaj także