Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW X3 przód

Nowe BMW X3 – awangardowy wygląd, rewolucja we wnętrzu, ale wciąż z silnikami benzynowymi i Diesla

Nowe BMW X3 – awangardowy wygląd, rewolucja we wnętrzu, ale wciąż z silnikami benzynowymi i Diesla

Nowa generacja BMW X3 debiutuje z silnikami benzynowymi, wysokoprężnym i jako hybryda plug-in. Ceny: od 250 tys. zł.

SUV klasy średniej X3 (drugi po X5 model tego rodzaju, jaki pojawił się w gamie BMW) zadebiutował w 2003 r., druga generacja pojawiła się w 2010 r., zaś trzecia – w 2017 r. Teraz właśnie zaprezentowano czwarte wcielenie X3, dość zdecydowanie zrywające ze stylizacją poprzednika. W jego stylizacji widać wpływ m.in. mniejszego X1, ale także nowe detale, takie jak grill z pionowymi i ukośnymi elementami, które pojawiły się niedawno w zmodernizowanej serii 1.

Wygląd X3 na pewno rozgrzeje fora miłośników marki, ale wydaje się, że choć nowa stylistyka aut BMW wywołuje kontrowersje, nabywcom zdaje się to niespecjalnie przeszkadzać – na przykład w Europie w ciągu czterech miesięcy br. wzrost sprzedaży BMW wyniósł ponad 20%.

Na znanej płycie

Nowe X3 wygląda wprawdzie zdecydowanie inaczej od poprzednika, ale korzysta z części jego rozwiązań, opierając się np. na zmodernizowanej płycie podłogowej. Dlatego rozstaw osi nie uległ w zasadzie żadnym zmianom (ma 286,5 cm). Pozostałe wymiary nowego X3 są jednak nieco inne niż dotąd: długość 475,5 cm (+ 3,4 cm), szerokość 192,0 cm (+ 2,9 cm), wysokość 166,0 cm (– 2,5 cm), rozstaw przednich kół 163,6 cm (+ 1,6 cm) rozstaw tylnych kół 168,1 cm (+ 4,5 cm). Pojemność bagażnika wynosi od 570 do 1700 litrów (wersja PHEV: 460-1600 l). W X3 3. generacji było to 550-1600 l.

Wnętrze X3 radykalnie się zmieniło – nie ma już mowy o oddzielnych zegarach i ekranie czy panelu klimatyzacji z pokrętłami i przyciskami. Ich miejsce zajął wielki, lekko zakrzywiony ekran (zegary mają 12,3 cala, zaś centralny wyświetlacz – 14,9 cala). Multimedia działają w oparciu o najnowszy system operacyjny BMW 9, a za sterowanie odpowiada iDrive z QuickSelect (umożliwia on bezpośrednie wywoływanie funkcji bez konieczności wchodzenia do podmenu).

Standardem są m.in. nawigacja, interfejs Apple CarPlay i Android Auto oraz bezprzewodowa ładowarka do telefonów. Wyposażenie stało się generalnie bogatsze niż w poprzednim modelu i obejmuje np. trójstrefową automatyczna klimatyzację, dostęp komfortowy (i automatycznie sterowaną pokrywę bagażnika), asystenta parkowania z kamerą cofania czy alarm. Rozszerzona jest także gama udoskonalonych systemów wsparcia kierowcy.

Nowe X3 ma sztywniejszą strukturę karoserii i zmodyfikowany układ jezdny, co wg BMW wpływa z jednej strony na zwinniejsze prowadzenie, ale także na poprawę komfortu. Do wyboru są zawieszenia standardowe, adaptacyjne i sportowe M (plus sportowy układ kierowniczy i hamulce). Adaptacyjne sportowe M zarezerwowano dla wersji M50 xDrive (398 KM).

Cztery silniki, m.in. diesel, elektryka nie będzie

 Na początku X3 będzie oferowane z czterema jednostkami do wyboru. Latem 2025 r. uzupełni ją 6-cylindowy diesel, można się także spodziewać wariantu M, choć na razie o nim nie wspomniano.

X3 nie będzie mieć wersji elektrycznej, bo taki napęd otrzyma SUV tej samej wielkości, zapowiadany przez koncept Neue Klasse, oparty o całkiem nowe rozwiązania techniczne (debiut w 2025 r.).

Tak przedstawia się aktualna oferta silników i ceny nowego X3 (wszystkie połączono z 8-biegową automatyczna skrzynią i współpracują z napędem na cztery koła):

  • X3 20 xDrive (cena od: 250 000 zł): silnik benzynowy 2.0 R4 turbo, instalacja MHEV 48V, łączne parametry: 208 KM, 330 Nm; 0-100 km/h 7,8 s, prędkość maksymalna 215 km/h, średnie zużycie paliwa 6,9-7,6 l/100 km
  • X3 M50 xDrive (cena od: 365 000 zł): silnik benzynowy 3.0 R6 turbo, instalacja MHEV 48V, łączne parametry: 398 KM, 580 Nm; 0-100 km/h 4,6 s, prędkość maksymalna 250 km/h, średnie zużycie paliwa 7,7-8,3 l/100 km
  • X3 20d xDrive (cena od: 260 000 zł): turbodiesel 2.0 R4, instalacja MHEV 48V, łączne parametry: 197 KM, 400 Nm; 0-100 km/h 7,7 s, prędkość maksymalna 215 km/h, średnie zużycie paliwa 5,8-,5 l/100 km
  • X3 30e xDrive – hybryda typu plug-in (cena od: 280 000 zł): silniki benzynowy 2.0 R4 turbo i elektryczny, łączne parametry: 299 KM, 450 Nm; akumulator trakcyjny 19,7 kWh (ładowanie do 11 kW AC); 0-100 km/h 6,2 s, prędkość maksymalna 215 km/h (w trybie EV: 140 km/h), średnie zużycie paliwa 7,2-7,9 l/100 km (przy rozładowanym akumulatorze trakcyjnym do poziomu uniemożliwiającego dłuższą jazdę tylko "na prądzie"); zasięg w trybie EV: 81-90 km

BMW X3 będzie produkowane w Spartanburgu w USA oraz Rosslyn w RPA, a wprowadanie modelu na europejski rynek rozpocznie się w czwartym kwartale bieżącego roku.

bmw-x3-przod-1
Grill może być podświetlony (tzw. BMW Iconic Glow).
BMW
bmw-x3-przod-3
W opcji znajdują się m.in. matrycowe diodowe reflektory.
BMW
P90555183-highRes
Nowe X3 ma niezmieniony rozstaw osi, ale jest nieco dłuższe, szersze i niższe od poprzedniego modelu.
BMW
bmw-x3-tyl
X3 ma seryjnie felgi 18- lub 19-calowe. Za dopłatą oferowane są 20- i 21-calowe.
BMW
bmw-x3-tyl-2
Do wyboru przewidziano jeden lakier niemetalizowany, osiem metalików oraz kilkanaście lakierów z palety BMW Individual (w tym matowe i połyskujące warianty Frozen).
BMW
bmw-x3-deskra-rozdzielcza
Całkowicie nowe wnętrze, z podświetlanymi na różne kolory elementami deski i drzwi.
BMW
bmw-x3-konsola-srodkowa
Konsola między siedzeniami także jest zupełnie inna. Zamiast normalnej dźwigni biegów zastosowano mały przełącznik. Ładowarka do smartfonów to standard.
BMW
bmw-x3-siedzenia
Jedna z tapicerek nowo zaprojektowanych siedzeń została wykonana z materiałów wtórnie przetworzonych.
BMW
bmw-x3-kanapa
Oparcie kanapy jest dzielone w proporcjach 40:20:40.
BMW
bmw-x3-bagaznik
Bagażnik do półki ma teraz o 20 l więcej (570 l).
BMW
bmw-x3-silnik
Na początku gama X3 składa się z czterech silników.
BMW

Czytaj także