Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Garbus rysunek widok z boku z zawieszeniem

Volkswagen Garbus na następne 25 lat? – prezentacja z „Motoru” z 1970 roku

Volkswagen Garbus na następne 25 lat? – prezentacja z „Motoru” z 1970 roku

W „Motorze” nr 37 z 13 września 1970 roku – opis wszechstronnej, sezonowej modernizacji Volkswagena Garbusa.

Sierpień to tradycyjnie już okres, w którym fabryka w Weissburgu ma doroczny urlop. A przynajmniej większość załogi, w zakładzie pozostają jedynie ekipy zajmujące się przestawianiem produkcji na nowe modele. Określenie „nowe modele” jest w tym przypadku nieco naciągnięte, wiadomo bowiem, że, przynajmniej zewnętrznie, w samochodach Volkswagen zmienia się bardzo niewiele.

O ile jednak każdego roku dziennikarze dowiadują się z serwisu prasowego, że w VW-Chrabąszczu zmieniono wielkość popielniczki lub kształt klamki wewnętrznej, tym razem zmiany sięgają głębiej. Zaryzykowalibyśmy twierdzenie, że są to zmiany bardzo poważne, pozwalające twierdzić, iż VW-Chrabąszcz pozostanie w produkcji jeszcze przez długie lata.

Ostatecznie, nawet przy ogromnych ilościach produkowanych wozów VW, nikt nie będzie wyrzucał pieniędzy na nowe tłoczniki. A cała partia przednia chrabąszcza przed szybą jest całkowicie nowa. Nowe są błotniki, nowa maska, nowy zbiornik paliwa, nowa podłoga.

Volkswagen Garbus przekrój podłużny

Przekrój podłużny samochodu Volkswagen 1302. Widać wyraźnie zmieniony kształt błotnika. 

Dodajmy do tego zmianę wprost rewelacyjną — wprowadzenie nowego zawieszenia przedniego na zwrotnicach teleskopowych McPherson (o zwrotnicach kolumnowych piszemy w niniejszym numerze Motoru) — oraz znane już z poprzednich lat zawieszenie tylne na wahaczach skośnych. Dotychczas jednak zawieszenie to stosowane było tylko w odmianie z przekładnią półautomatyczną.

Volkswagen Garbus zwrotnica haumlcowa i tarcza hamulcowa
Zwrotnica kolumnowa w całej okazałości. Hamulce tarczowe tytko w modelu 1302 S, w modelu mniejszym za dopłatą.

Tak więc pomału oś łamana wychodzi zupełnie z użycia. Wprawdzie stosuje ją nadal sam Volkswagen, w dotychczasowym modelu Chrabąszcza, który będzie produkowany równolegle z modelem ulepszonym. Wiadomo jednak, że chodzi tu o produkcję zanikającą, po roku czy najdalej dwóch na placu boju pozostanie tylko model 1302. 

Zawieszenie na wahaczach wleczonych tak popularne przed wojną i w okresie bezpośrednio po wojnie również odchodzi do lamusa. W przypadku Volkswagena oznacza to jednocześnie powiększenie bagażnika przedniego ze 140 do 260 litrów. Sumaryczna pojemność bagażnika (wraz z bagażnikiem tylnym) wynosić więc będzie około 400 litrów. Dzięki zawieszeniu na zwrotnicach kolumnowych zlikwidowano więc jeden z największych niedostatków Chrabąszcza.

Volkswagen Garbus przód z otwartym bagażnikiem i bagażami przed autem

Volkswagen Garbus przód z otwartym bagażnikiem wypełnionym bagażami
To wszystko mieści się obecnie w bagażniku przednim Volkswagena 1302. Aż wierzyć się nie chce! Przecież w starej wersji upchnąć można szczotkę do zębów, parasolkę i małą torebkę. 

Aby to uzyskać nie wystarczyło wszakże ograniczyć się tylko do zmiany zawieszenia przedniego. Jak już powiedzieliśmy cała przednia partia nadwozia jest nowa — linia pokrywy bagażnika przebiega znacznie wyżej, a sam bagażnik jest dłuższy.

Volkswagen 1302/1302 S (ten ostatni z silnikiem 1600 cm3) waży 870 kg w stanie gotowym do drogi, a więc o 50 kg więcej niż model dotychczasowy. Na szczęście ten przyrost masy koncentruje się w okolicy przodu wozu, polepszając rozłożenie obciążenia na osie.

Volkswagen Garbus wywietrznik słupkowy
Chrabąszcze mają obecnie wywietrzniki słupkowe za bocznymi oknami.

W wyniku zastosowania nowych zawieszeń zmieniły się nieco podstawowe wymiary pojazdu. Rozstaw osi jest obecnie większy o 20 mm, większy jest również nieco rozstaw kół z przodu i z tyłu. Za to promień zawracania udało się obniżyć z 5,5 metra do 4,8 m.

Volkswagen Garbus  rysunek techniczny zawieszenie
Rysunek anatomiczny samochodu VW 1302. Zawieszenie przednie na zwrotnicach kolumnowych zajmuje znacznie mniej miejsca i pozwała powiększyć bagażnik. Koło zapasowe zamocowane jest obecnie w pozycji leżącej. Z tyłu wozu wahacze skośne i półosie o dwóch przegubach. 

Obciążenie użyteczne pojazdu podwyższono z 380 do 400 kg. Dodajmy, że na specjalne żądanie firma gotowa jest dostarczać samochód VW 1302 również z silnikiem 1200 cm3 o mocy zaledwie 34 KM. Silnik 1,3 l, jaki uważać można za standardową maszynerię pojazdu ma moc 44 KM, zaś silnik 1600 cm3 — 50 KM. 

Ze względu na rozpowszechnienie samochodu na całym świecie silniki mają stosunkowo bardzo niski stopień sprężania – zaledwie 7,5. Pozwała to na eksploatację nawet na nisko oktanowy m paliwie.

Szybkość VW 1302 w 1600 cm3 wynosi 134 km/godz., w wersji 1300 ok. 127 km/godz.

Motor numer 37 z 13 września 1970 roku okładka
„Motor” nr 37 z 13 września 1970 roku.

„Motor” 37/1970

Czytaj także