Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Cayenne GTS

Nowe Porsche Cayenne GTS – z jeszcze mocniejszym benzynowym silnikiem 4.0 V8 biturbo

Nowe Porsche Cayenne GTS – z jeszcze mocniejszym benzynowym silnikiem 4.0 V8 biturbo

Najmocniejsza odmiana Porsche Cayenne – Turbo E-Hybrid – jest wprawdzie hybrydą plug-in, ale na szczęście w gamie pozostają wersje z klasycznym V8 biturbo bez zbędnego „bateryjnego” balastu. Takie jak właśnie zaprezentowana GTS. Znamy już polskie ceny.

Do gamy Caynne po liftingu trafiła właśnie bodaj najciekawsza odmiana – mocna, usportowiona, ale jednocześnie napędzana tylko przez znakomity turbodoładowany benzynowy silnik 4.0 V8 biturbo.

Cayenne ma generalnie to do siebie, że nawet w topowych wariantach nie wygląda specjalnie ostentacyjnie i nie epatuje wielkimi spojlerami czy nakładkami karoserii. Nie inaczej jest w GTS-ie.

Mocniejsze o 26 KM od wersji S

Cayenne GTS (GTS oznacza Gran Turismo Sport) wyróżnia się zmodyfikowaną w porównaniu z wersją S jednostką napędową 4.0 V8 biturbo. W nowym wariancie rozwija ona 500 KM oraz 660 Nm, zaś w S jest słabsza o 26 KM i 60 Nm.

Usprawniono ponadto skrzynię biegów, by w trybach jazdy Sport i Sport plus szybciej zmieniała przełożenia oraz zastosowano wodne chłodzenie skrzyni rozdzielczej napędu 4x4 (to rozwiązanie znane z Cayenne Turbo GT nieoferowanego w Europie).

Jak to się przekłada na osiągi? GTS od 0 o 100 km/h przyspiesza w 4,4 s oraz rozpędza się do 275 km/h. Cayenne S na „sprint do setki” potrzebuje 4,7 s, a prędkość maksymalną rozwija tylko o 2 km/h niższą.

Udoskonalono ponadto układ jezdny. GTS ma specyficznie zestrojone zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi adaptacyjnymi amortyzatorami (PASM), obniżone o 10 mm. Z przodu zastosowano komponenty pochodzące ze wspomnianej wersji Turbo GT zapewniające większy ujemny kąt pochylenia kół niż w pozostałych wersjach auta, co ma poprawiać reakcje na ruch kierownicy i ogólnie wpływać pozytywnie na prowadzenie. Opcjonalnie można dokupić do GTS-a układ adaptacyjnych stabilizatorów PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control).

W przeciwieństwie do wersji S, która ma seryjnie 20-calowe felgi, w GTS-ie standardem są 21-calowe (22'' to wyposażenie opcjonalne) z oponami o rozmiarach 285/45 z przodu i 315/40 z tyłu.

Delikatne zmiany w stylizacji, duże w cenie

Poza znaczkami GTS wyróżnia się przeprojektowanymi wlotami powietrza z przodu, przyciemnionymi reflektorami i tylnymi lampami, czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz dodatkami karoserii (np. poszerzeniami błotników) lakierowanymi na czarno.

Za Cayenne GTS trzeba zapłacić 677 000 zł (Coupe: 693 000 zł), czyli dużo więcej niż za Cayenne S, które kosztuje  553 000 zł (Coupe: 579 000 zł).

porsche-cayenne-GTS-przod-1
Czarne dodatki i felgi kapitalnie kontrastują z nadwoziem e czerwonym kolorze. Silnik 4.0 V8 biturbo w nowym modelu rozwija 500 KM i 660 Nm, zaś w aucie sprzed liftingu 460 KM i 620 Nm.
Porsche
porsche-cayenne-GTS-tyl
Cayenne GTS jest dostępne jako klasyczny SUV...
Porsche
porsche-cayenne-GTS-coupe-tyl
...oraz odmiana Coupe, z mocniej pochylona tylną szybą.
Porsche
porsche-cayenne-GTS-deska-rozdzielcza
Ekran przed pasażerem to opcja za 6735 zł.
Porsche
porsche-cayenne-GTS-siedzenia
Seryjne są sportowe siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami, ale można je za dopłatą 6146 zł wymienić na tzw. siedzenia komfortowe z tradycyjnymi zagłówkami i 14-kierunkową elektryczną regulacją.
Porsche

Czytaj także