Peugeot 208 utrzymał prowadzenie i po trzech miesiącach 2021 r. jest najchętniej kupowanym nowym samochodem w Europie.
W pierwszym kwartale 2021 r. zarejestrowano w 30 krajach Europy (Unia Europejska, EFTA, Wielka Brytania) 3 080 751 egzemplarzy nowych samochodów osobowych – więcej o 0,9% niż w okresie I-III 2020 r. Największym rynkiem pozostają Niemcy (656 452 szt.), a najpopularniejsza marką – Volkswagen (287 250 szt.).
Sytuacja dynamicznie zmienia się, jeśli chodzi o najpopularniejsze modele. Przez lata miesiąc w miesiąc bestsellerem był Volkswagen Golf. W ubiegłym roku kilkukrotnie wyprzedziło go Renault Clio, ale niemiecki kompakt obronił pozycję lidera na koniec roku. W 2021 r. zrobiło się bardzo ciekawie – w styczniu najwięcej osób kupiło Toyotę Yaris, w lutym Peugeota 208 (został liderem dwóch miesięcy). Golf dopiero w marcu powrócił na czoło zestawienia – sprzedało się 26 491 egzemplarzy, czyli o 11,8% więcej niż w marcu 2020 r. (na wzrost popytu ma zapewne wpływ wejście do oferty wersji kombi). Na drugim miejscu uplasował się Peugeot 208, a trzecia jest Toyota Yaris.
W pierwszym kwartale 2021 r. – mimo marcowej zwyżki – Golfowi nie udało się wygrać z Peugeotem 208, który w tym okresie jest liderem sprzedaży na Starym Kontynencie. Golf natomiast znalazł się na drugiej pozycji, przegoniwszy Yarisa. W tym roku gorzej radzi sobie rewelacja ubiegłego sezonu, czyli Renault Clio, które po trzech miesiącach zajmuje siódme miejsce (51 129 szt.; -13,9%).
Na liście pięćdziesięciu najpopularniejszych modeli 24 sprzedało się gorzej niż w ubiegłym roku, a 26 – lepiej. Trzy notują szczególnie duży wzrost w porównaniu z okresem I-III 2020 r.: to Ford Kuga (336,6%), Ford Puma (111,6%) oraz Peugeot 2008 (+111%). Na drugim końcu skali znajdują się z kolei: Ford Focus (-46,8%), Volkswagen Polo (-23,2%) oraz Volkswagen Golf (-22,3%). Najpopularniejszym samochodem marki premium jest Volvo XC40 (21. miejsce), wyprzedzające Mercedesa klasy A (23. miejsce) i BMW serii 3 (25. miejsce). W Top 50 znajdują się aż 24 SUV-y i crossovery.
Warto wspomnieć o rewelacyjnym wyniku, jaki w marcu uzyskała Tesla Model 3. Kupiło ją aż 23 507 klientów (zajęła tym samym piąte miejsce w Europie!). W I kwartale łączna sprzedaż tego auta przekroczyła 30 tys. szt. (+47% w stosunku do tego samego okresu 2019 r.), co sprawia, że elektryczny amerykański samochód szturmem wdarł się na listę Top 50 bestsellerów i zajmuje 27. miejsce (jest jedynym modelem z takim rodzajem napędu w tym zestawieniu).
Oto trzy najpopularniejsze modele „osobówek” po trzech miesiącach 2021 r. w Europie.
Poniżej lista 10 najczęściej kupowanych nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-III 2021 r. (dane: Jato Dynamics).
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-III 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-III 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Peugeot 208 | 60 704 | +19,8 |
2 | Volkswagen Golf | 57 933 | –22,3 |
3 | Toyota Yaris | 56 555 | +27,3 |
4 | Opel/Vauxhall Corsa | 54 148 | +10,4 |
5 | Volkswagen Tiguan | 53 100 | +6,6 |
6 | Peugeot 2008 | 52 723 | +111,0 |
7 | Renault Clio | 51 129 | –13,9 |
8 | Volkswagen T-Roc | 49 449 | +23,0 |
9 | Citroen C3 | 48 455 | +28,3 |
10 | Skoda Octavia | 45 860 | +2,7 |