Mamy za sobą kolejny miesiąc potężnych spadków sprzedaży nowych samochodów w Europie.
Trwająca już rok pandemia nadal ma ogromny wpływ na motoryzację, zarówno na produkcję aut (m.in. braki w dostawach układów scalonych), jak i na sprzedaż. ACEA (europejskie stowarzyszenie producentów samochodów) właśnie podało wyniki rejestracji za luty i zbiorcze – za dwa miesiące 2021 r. w 30 państwach Europy (UE, EFTA i Wielka Brytania).
Luty bieżącego roku okazał się najgorszy od 2013 r. – kupiono bowiem jedynie 850 170 aut osobowych (choć minimalnie więcej niż w styczniu br.). To o 20,3% mniej niż w lutym ubiegłego roku (–216 002 egzemplarze). Skumulowana sprzedaż z dwóch pierwszych miesięcy wynosi zaś 1 693 059 szt., czyli spadła w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku aż o 23,1% (ponad pół miliona szt.).
Ze wszystkich krajów tylko w dwóch sprzedano więcej „osobówek" niż w 2020 r. (dane za I i II). To Szwecja (+12,8%) i Norwegia (+5,4%). Największe spadki zanotowano z kolei w Portugalii (–47,1%), na Litwie (–46,5%) i w Hiszpanii (–44,6%). Okazuje się zatem, że w przypadku Polski, gdzie spadek wyniósł 10,2%, można niemal mówić o sukcesie (jedynie w pięciu państwach sytuacja jest pod tym względem lepsza).
Jeśli chodzi o marki, to spośród 32 uwzględnionych w statystykach ACEA jedynie trzy mogą się pochwalić wzrostem sprzedaży – elektryczny Smart (+111,8%), niszowe Alpine (+29,7%) oraz Volvo (+2,4%). Największy kryzys dotknął z kolei Mitsubishi (–60,3%), Hondę (–52,8%) oraz Jaguara (–51,6%).
Wśród koncernów trzy, które sprzedały najwięcej aut na Starym Kontynencie (I-II 2021 r.), to: Volkswagen Group (431 392 szt.), Stellantis (377 905 szt.) i Renault Group (151 834 szt.).
Poniżej pełne dane dotyczące rejestracji nowych aut osobowych w Europie w okresie I-II 2021 r. w podziale na 10 największych rynków i 10 najpopularniejszych marek (dane: ACEA).
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-II 2021 (szt.) | Zmiana do I-II 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 364 103 | -25,1 |
2 | Włochy | 277 145 | -13,1 |
3 | Francja | 259 017 | -14,2 |
4 | Wielka Brytania | 141 561 | -38,1 |
5 | Hiszpania | 100 242 | -44,6 |
6 | Belgia | 74 271 | -24,7 |
7 | Polska | 70 016 | -10,2 |
8 | Holandia | 57 055 | -22,6 |
9 | Szwecja | 43 410 | +12,8 |
10 | Irlandia | 38 935 | -11,1 |
Miejsce | Marka | Rejestracje I-II 2021 (szt.) | Zmiana do I-II 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 168 516 | -25,1 |
2 | Peugeot | 119 243 | -14,8 |
3 | Toyota | 93 641 | -13,2 |
4 | Renault | 93 094 | -30,7 |
5 | Skoda | 86 408 | -16,7 |
6 | BMW | 86 012 | -11,5 |
7 | Mercedes | 82 260 | -19,7 |
8 | Ford | 74 258 | -19,2 |
9 | Fiat | 70 593 | -27,2 |
10 | Audi | 69 403 | -23,7 |