Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Kia salon

Najnowsze dane o sprzedaży samochodów w Europie

Listopad był kolejnym miesiącem w Europie, w którym zarejestrowano mniej aut niż w tym samym miesiącu w ubiegłym roku.

Niestety sytuacja na europejskim rynku nowych pojazdów nadal wygląda pesymistycznie. W listopadzie bieżącego roku, w trzydziestu krajach Starego Kontynentu (Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii) zarejestrowano 938 985 egzemplarzy nowych samochodów osobowych. To mniej o 13,9% (151 359 szt.) niż w listopadzie 2019 r. Druga fala COVID-19 przetaczająca się przez Europę sprawia także, że w listopadzie kupiono o 8,3% mniej aut niż w październiku.

Skumulowane dane za 11 miesięcy tego roku prezentują się jeszcze gorzej. Od stycznia do listopada 2020 r. włącznie sprzedano 9 710 515 aut osobowych, co w porównaniu z 13 170 070 egzemplarzami w tym samym okresie ubiegłego roku oznacza potężny, 26,3-procentowy spadek (-3 459 555 szt.).
Niezmiennie największym rynkiem są Niemcy, na którym sprzedaje się niemal 27% wszystkich samochodów w Europie (2 606 284 szt.), a najmniejszym – Islandia (8565 szt.). Spośród wszystkich państw najbardziej znaczący spadek popytu na samochody miał miejsce w Chorwacji (-42,4%), natomiast najmniej dotkliwy – w Norwegii (-7,8%). W żadnym kraju nie odnotowano wzrostu. Polska znajduje się na 7. miejscu pod względem sprzedaży aut (376 840 szt.) i na 16. jeśli chodzi o spadek rejestracji (-25,1%).

Wśród najpopularniejszych marek cały czas na wyraźnym prowadzeniu znajduje się Volkswagen, który jako jedyny przekracza barierę 1 mln sprzedanych pojazdów. Spośród 33 firm – uwzględnianych w raportach zrzeszenia producentów ACEA – najbardziej, bo o 44%, zmalał popyt na samochody Jaguara, które znalazły jedynie 39 930 nabywców (pomijamy niszowe marki takie jak Alpine, Łada czy obecnie oferujący tylko auta elektryczne Smart). Z kolei na drugim końcu skali znajduje się Porsche, które notuje liczbę rejestracji mniejszą zaledwie o 10% (65 162 szt.). Żadna z firm nie jest na plusie. Hierarchia marek premium przedstawia się zaś następująco: Mercedes, BMW i Audi.

Na koniec warto wspomnieć jak wygląda podium koncernów motoryzacyjnych. Pierwsze miejsce przypada Volkswagenowi (2 725 139 szt.), drugie PSA (1 559 600 szt.), a trzecie – grupie Renault (1 101 853 szt.) Gdyby do wyniku tej ostatniej doliczyć sprzedaż należących z nią do aliansu Mitsubishi i Nissana, jej pozycja nie uległaby zmianie (1 458 506 szt.).

15 największych europejskich rynków (I-XI 2020 r.; dane ACEA)

Państwo Rejestracje I-XI 2020 r. (szt.) Zmiana do I-XI 2019 r. (%)
Niemcy 2 606 284 -21,6
Wielka Brytania 1 498 382 -30,7
Francja 1 463 795 -26,9
Włochy 1 261 802 -29,0
Hiszpania 745 369 -35,3
Belgia 401 413 -22,3
Polska 376 840 -25,1
Holandia 315 501 -21,8
Szwecja 257 362 -16,4
Austria 224 968 -26,6
Szwajcaria 207 377 -25,0
Czechy 182 638 -21,0
Dania 175 394 -16,5
Portugalia 131 165 -36,4
Norwegia 120 838 -7,8

20 najpopularniejszych marek samochodów osobowych (I-XI 2020 r.; dane ACEA)

Marka Rejestracje I-XI 2020 r. (szt.) Zmiana do I-XI 2019 r. (%)
Volkswagen 1 190 791 -27,8
Renault 733 319 -24,1
Peugeot 669 311 -25,0
Mercedes 668 055 -18,5
BMW 603 041 -19,9
Ford 596 429 -32,4
Toyota 585 001 -15,4
Skoda 582 033 -17,3
Audi 546 194 -20,3
Opel/Vauxhall 443 366 -43,2
Fiat 441 320 -27,7
Citroen 408 708 -31,2
Kia 386 556 -17,6
Hyundai 380 556 -26,6
Dacia 365 495 -31,0
Seat 336 340 -29,0
Nissan 260 133 -28,0
Volvo 254 350 -17,3
Mini 155 817 -21,1
Mazda 133 858 -41,5

Czytaj także