Listopad był kolejnym miesiącem w Europie, w którym zarejestrowano mniej aut niż w tym samym miesiącu w ubiegłym roku.
Niestety sytuacja na europejskim rynku nowych pojazdów nadal wygląda pesymistycznie. W listopadzie bieżącego roku, w trzydziestu krajach Starego Kontynentu (Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii) zarejestrowano 938 985 egzemplarzy nowych samochodów osobowych. To mniej o 13,9% (151 359 szt.) niż w listopadzie 2019 r. Druga fala COVID-19 przetaczająca się przez Europę sprawia także, że w listopadzie kupiono o 8,3% mniej aut niż w październiku.
Skumulowane dane za 11 miesięcy tego roku prezentują się jeszcze gorzej. Od stycznia do listopada 2020 r. włącznie sprzedano 9 710 515 aut osobowych, co w porównaniu z 13 170 070 egzemplarzami w tym samym okresie ubiegłego roku oznacza potężny, 26,3-procentowy spadek (-3 459 555 szt.).
Niezmiennie największym rynkiem są Niemcy, na którym sprzedaje się niemal 27% wszystkich samochodów w Europie (2 606 284 szt.), a najmniejszym – Islandia (8565 szt.). Spośród wszystkich państw najbardziej znaczący spadek popytu na samochody miał miejsce w Chorwacji (-42,4%), natomiast najmniej dotkliwy – w Norwegii (-7,8%). W żadnym kraju nie odnotowano wzrostu. Polska znajduje się na 7. miejscu pod względem sprzedaży aut (376 840 szt.) i na 16. jeśli chodzi o spadek rejestracji (-25,1%).
Wśród najpopularniejszych marek cały czas na wyraźnym prowadzeniu znajduje się Volkswagen, który jako jedyny przekracza barierę 1 mln sprzedanych pojazdów. Spośród 33 firm – uwzględnianych w raportach zrzeszenia producentów ACEA – najbardziej, bo o 44%, zmalał popyt na samochody Jaguara, które znalazły jedynie 39 930 nabywców (pomijamy niszowe marki takie jak Alpine, Łada czy obecnie oferujący tylko auta elektryczne Smart). Z kolei na drugim końcu skali znajduje się Porsche, które notuje liczbę rejestracji mniejszą zaledwie o 10% (65 162 szt.). Żadna z firm nie jest na plusie. Hierarchia marek premium przedstawia się zaś następująco: Mercedes, BMW i Audi.
Na koniec warto wspomnieć jak wygląda podium koncernów motoryzacyjnych. Pierwsze miejsce przypada Volkswagenowi (2 725 139 szt.), drugie PSA (1 559 600 szt.), a trzecie – grupie Renault (1 101 853 szt.) Gdyby do wyniku tej ostatniej doliczyć sprzedaż należących z nią do aliansu Mitsubishi i Nissana, jej pozycja nie uległaby zmianie (1 458 506 szt.).
15 największych europejskich rynków (I-XI 2020 r.; dane ACEA)
Państwo | Rejestracje I-XI 2020 r. (szt.) | Zmiana do I-XI 2019 r. (%) |
---|---|---|
Niemcy | 2 606 284 | -21,6 |
Wielka Brytania | 1 498 382 | -30,7 |
Francja | 1 463 795 | -26,9 |
Włochy | 1 261 802 | -29,0 |
Hiszpania | 745 369 | -35,3 |
Belgia | 401 413 | -22,3 |
Polska | 376 840 | -25,1 |
Holandia | 315 501 | -21,8 |
Szwecja | 257 362 | -16,4 |
Austria | 224 968 | -26,6 |
Szwajcaria | 207 377 | -25,0 |
Czechy | 182 638 | -21,0 |
Dania | 175 394 | -16,5 |
Portugalia | 131 165 | -36,4 |
Norwegia | 120 838 | -7,8 |
20 najpopularniejszych marek samochodów osobowych (I-XI 2020 r.; dane ACEA)
Marka | Rejestracje I-XI 2020 r. (szt.) | Zmiana do I-XI 2019 r. (%) |
---|---|---|
Volkswagen | 1 190 791 | -27,8 |
Renault | 733 319 | -24,1 |
Peugeot | 669 311 | -25,0 |
Mercedes | 668 055 | -18,5 |
BMW | 603 041 | -19,9 |
Ford | 596 429 | -32,4 |
Toyota | 585 001 | -15,4 |
Skoda | 582 033 | -17,3 |
Audi | 546 194 | -20,3 |
Opel/Vauxhall | 443 366 | -43,2 |
Fiat | 441 320 | -27,7 |
Citroen | 408 708 | -31,2 |
Kia | 386 556 | -17,6 |
Hyundai | 380 556 | -26,6 |
Dacia | 365 495 | -31,0 |
Seat | 336 340 | -29,0 |
Nissan | 260 133 | -28,0 |
Volvo | 254 350 | -17,3 |
Mini | 155 817 | -21,1 |
Mazda | 133 858 | -41,5 |