Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używana Lancia Thema – przód w ruchu

Używana Lancia Thema – rządowa limuzyna z charakterem

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używana Lancia Thema – rządowa limuzyna z charakterem

W latach 90. rządowe Lancie Themy dały się poznać jako komfortowe i odporne na trudy eksploatacji auta. Uwagę przyciąga także ciekawa paleta silników – z perełką rodem z Ferrari. Dziś Thema to nietuzinkowy olditmer, często w zaskakująco dobrym stanie.

Lancia Thema (Y9)

  • Lata produkcji: 1984-1994
  • Ceny: od 10 000 zł

Gamma i niżej pozycjonowana Beta w latach 80. trąciły już myszką, a Lancia mocno potrzebowała sukcesu. Ale należąca już wówczas do Fiata (tak jak Alfa Romeo) marka nie mogła jednak pozwolić sobie na skonstruowanie nowego modelu samodzielnie.

Wspólnymi siłami

W 1978 roku udało się porozumieć ze szwedzkim Saabem – i tak narodził się projekt „Typ 4”, w ramach którego stworzono platformę auta klasy średniej-wyższej z poprzecznie umieszczonym silnikiem i przednim napędem (później powstały czteronapędowe odmiany Alfy Romeo 164).

Pierwsza na rynek trafiła właśnie Thema, chwilę potem Saab 9000, a rok później Fiat Croma. Alfa Romeo 164 zadebiutowała dopiero w 1987 roku.

 

Lancia Thema na polskich drogach

Themy wyprodukowano ponad 350 tys. egzemplarzy co było niezłym wynikiem. Tyle że eksport modelu kulał, a zamówienia takie jak naszego rządu były rzadkością. W Polsce wożące m.in. ministrów Lancie kojarzymy z czasami po przemianach, ale pierwszą ich partię zamówił jeszcze rząd Mieczysława Rakowskiego w 1989 roku.

 Themy chwalono za przestronność, bardzo sprawne tłumienie nierówności (a warto sobie przypomnieć, jak prezentowały się polskie drogi w latach 90. ubiegłego wieku). Do tego – tak samo jak użytkowane później przez kancelarię sejmu Kappy – osiągały często potężne przebiegi, przecząc opinii o delikatności włoskich samochodów.

Dzisiaj, jak każde auta w tym wieku, Themy nie są bezusterkowe, ale problemy dotyczą raczej elektryki, elektroniki czy braku części (choćby termostatów) niż awarii mechanicznych. Zresztą tak jak w przypadku wielu innych modeli, z rynku już dawno zniknęły najgorsze, zajeżdżone egzemplarze.

Szukając Themy, trzeba mieć z tyłu głowy, że zewnętrzne elementy plastikowe po latach łatwo się łamią i są praktycznie nie do zdobycia.

Gama silników – z wkładem od Ferrari

Podstawowe benzynowe silniki 2.0 DOHC z dwoma zaworami na cylinder to rozwinięcie legendarnych jednostek Fiata zaprojektowanych przez Lamprediego. Były dość dynamiczne, a jeszcze żwawsze są 16-zaworowe wersje dostępne od pierwszego liftingu (takie napędzały z reguły polskie rządowe Themy).

Lancia Thema silnik 2.0
Doładowany silnik 2.0 to ta sama jednostka, która napędzała Delty Integrale.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Dopiero w 1992 roku pod maskę Lancii trafił kultowy silnik V6 Busso znany z Alfy Romeo. Wcześniej stosowano dość słaby V6 PRV (skonstruowany przez Peugeota, Renault i Volvo, stosowany w olbrzymiej liczbie aut). Świetną dynamikę oferują doładowane warianty 2.0, bardzo cenione wśród fanów modelu. Według niektórych w praktyce wcale nie mają gorszych osiągów niż odmiany 8.32.

Lancia Thema: silniki, osiągi, spalanie
Dane techniczne V6 12V 16V Turbo 16V 8.32 Turbo DS
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy, turbo benzynowy turbodiesel
Pojemność skokowa 2849 cm3 1995 cm3 1995 cm3 2927 cm3 2500 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/12 R4/16 R4/16 V8/32 R4/8
Moc maksymalna 150 KM/5000 155 KM/6500 205 KM/5750 215 KM/6750 118 KM/4100
Maks. moment obrotowy 225 Nm/3500 181 Nm/3500 304 Nm/3750 285 Nm/4500 245 Nm/2400
Osiągi
Prędkość maksymalna 205 km/h 205 km/h 230 km/h 240 km/h 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 10,1 s 7,2 s 6,8 s 11,5 s
Średnie zużycie paliwa 832 8,2 l/100 km 9,2 l/100 km 11,7 l/100 km 7,0 l/100 km

„Jedyna taka” – wersja 8.32

Tyle że najwyżej pozycjonowana wersja 8.32 ma też inne atuty. Pod maską poprzecznie umieszczono 32-zaworowy silnik V8 z Ferrari 308 GTB (choć zmodyfikowany i wyraźnie słabszy). Do tego 8.32 imponowały też wyposażeniem, jakością wykończenia. Ale i niesamowitym czarem – drugiego takiego auta nie było w historii. Oryginalność 8.32 miała jednak swoją cenę, ta odmiana kosztowała tyle co dwie podstawowe Themy. Kontrowersyjne dla klientów było też połączenie tak szlachetnego (i rasowo brzmiącego) silnika z przednim napędem. Thema 8.32 jest szybka, ale to wciąż bardziej luksusowa niż sportowa limuzyna.

Lancia Thema 8.32 tył
Flagowa 8.32 ma elektrycznie wysuwany tylny spojler. Z takiego auta korzystał sam Enzo Ferrari. Powstały 3284 sztuki tej wersji.
fot. archiwum
Lancia Thema 8.32 deska rozdzielcza
Tablice przyrządów 8.32 były obszywane skórą, są tu też zegary z Ferrari. Później podobne konsole mogły mieć bogate odmiany LS. 
fot. Lancia

Lancia Thema: historia modelu

  • 1978: początek wspólnego projektu „Typ 4” Lancii, Fiata, Alfy Romeo i Saaba
  • 1984: debiut Themy, silniki 2.0 8V (wolnossący i turbo) oraz V6 2.8 i diesla
  • 1987: debiut odmiany 8.32 z silnikiem Ferrari
  • 1988: lifting, nowe reflektory, debiutują silniki 2.0 16V, moc 8.32 spada do 205 KM (przez katalizator), mocniejszy turbodiesel (115 zamiast 101 KM)
  • 1992: drugi lifting, V6 PRV zastąpiony V6 Busso od Alfy Romeo, mocniejsze 2.0
  • 1994: koniec produkcji, debiutuje Kappa
Lancia Gamma – bok
Thema zastąpiła dwa dość przestarzałe modele – Betę i Gammę (na zdjęciu – ta druga).
fot. Lancia
Lancia Thema przód
Wczesne Themy charakteryzowały się olbrzymimi przednimi reflektorami. W 1988 roku model zyskał na wyrazistości.
fot. Lancia
lancia-thema-limousine-bok
Limuzyn powstało 24 lub 27 sztuk, są o 30 cm dłuższe, mają silniki V6 PRV.
fot. Lancia
Lancia Thema station wagon bok
Kombi, czyli Station Wagon. Wyprodukowano ich zaledwie 21 tys. sztuk.
fot. archiwum
Lancia Kappa przód
Następca: popularna u nas Kappa występowała też jako kombi i coupe.
fot. archiwum/Motor
Lancia Thema II – przód
W 2011 roku Thema powróciła jako zmodernizowany Chrysler 300. W gamie były V6 – diesel oraz benzynowe. Auto przetrwało na rynku do 2014 roku.
fot. Lancia

Używana Lancia Thema: typowe problemy

  • Awarie termostatów, mogą być poważne problemy z ich dostępnością
  • Niedziałające poprawnie prędkościomierze, kłopoty z układem wentylacji, dmuchawami, często to przerwane połączenia układu elektrycznego, zwarcia
  • Korozja płyty podłogowej, głównie przy mocowaniach tylnego zawieszenia, czasami też tylnych nadkoli i progów
  • W komputerach i aparacie zapłonowym trzeba po latach naprawić ścieżki, problemy generują też tranzystory 
Lancia Thema podwozie zawieszenie
Trwałe zawieszenie. Uwaga na korozję w tylnej części płyty podłogowej.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używana Lancia Thema: sytuacja rynkowa

Lancia Thema: orientacyjne ceny rynkowe w zł
Zakres cen Na co można liczyć
15 000-20 000 W Niemczech (a czasem w Polsce) można kupić niezłe wolnossące 2.0, albo gorsze Turbo.
30 000-40 000 Zadbane Turbo, spory wybór V6 2.8 z automatem we Włoszech, w stanie bardzo dobrym.
80 000-125 000 Odmiany 8.32, często świetnie utrzymane. Nie cieszą się one dużym zainteresowaniem. 

U nas Themy pojawiają się sporadycznie, najczęściej z wolnossącymi silnikami 2.0, część tych aut pochodzi z flot rządowych z lat 90. Ze względu na sposób eksploatacji wiele Them u nas i za granicą mimo dużych przebiegów jest dobrze utrzymana. Wyraźnie droższe są auta z klimatyzacją.

Używana Lancia Thema: podsumowanie

Lancia Thema tył
Podwozie skuteczne tłumi nierówności, ceną takiej charakterystyki są spore przechyły.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

W tej klasie kultem otoczone są auta z Niemiec, ale Thema ma niepodrabialny włoski styl. I jest całkiem solidna. Dzisiaj problemem może być jednak niska popularność i w konsekwencji słaba podaż części. 

Ocena: 3/5

Czytaj także