Thesis – ostatnia luksusowa Lancia. O jej następczyni, która była Chryslerem 300, lepiej zapomnieć. Thesis to auto wyjątkowe, dla prawdziwych koneserów, którzy wiedzą... gdzie kupić części. A wcześniej – gdzie w ogóle znaleźć takie auto.
Lancia Thesis to okazały, niebywale wygodny i bogato wyposażony sedan ze wspaniałymi fotelami i nieco mniej wspaniale wykończoną tablicą przyrządów. Ze względu na przedni napęd nie ma co liczyć na tak znakomity rozkład mas jak w BMW. Siedzi się też wyraźnie wyżej niż w konkurencyjnych samochodach niemieckich.
Thesis rozpieszcza bogatym wyposażeniem (np. adaptacyjne zawieszenie), które jednak potrafi dodać użytkownikom siwych włosów – nawet nie ze względu na awaryjność, a z powodu nieznajomości tematu u mechaników.
Nikt nie powinien kupować Thesisa bez wcześniejszej lektury forum.lanciapolska.org. Opisano tam szczegółowo wszystkie powszechne awarie tego modelu.
Jeśli chodzi o silnik, sprawa nie jest łatwa. Najpopularniejsza wersja to diesel 2.4 (fot. powyżej), który jednak odbiera Lancii trochę gładkości jazdy. Ale przynajmniej mało pali i ma łatwo dostępne części. Świetny wybór to 2.0 Turbo, ale jest rzadko spotykany. Wersje V6 to już propozycje dla prawdziwych koneserów.
Nie ma co liczyć na duży wybór. Skala produkcji tego samochodu była znikoma. Za to sprzedawane auta często pochodzą z rąk pasjonatów. Te są najdroższe. Oferty od handlarzy mają groszowe ceny i… listę problemów do usunięcia. A i tak w skali kraju na rynku wtórnym są pojedyncze sztuki.
Zdarzają się egzemplarze „do drobnej poprawki”, okazującej się często skomplikowaną, kosztowną naprawą.
Thesisy powyżej 15 000 zł najczęściej mają silnik 2.4 JTD. Nie jest on superniezawodny, ale daje radę.
Najdroższe są wersje benzynowe w luksusowych odmianach, np. Emblema, oferowane przez właścicieli.
Marka model | 2.0 T | 2.4 | 3.0 V6 | 2.4 JTD |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo, 1997 cm3, R5 | benzynowy, 2446 cm3, R5 | benzynowy, 2959 cm3, V6 | turbodiesel, 2387 cm3, R5 |
Moc | 185 KM | 170 KM | 215 KM | 150 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 308 Nm | 226 Nm | 265 Nm | 305 Nm |
0-100 km/h | 8,9 s | 9,5 s | 9,2 s | 10,1 s |
Prędkość maksymalna | 224 km/h | 217 km/h | 234 km/h | 206 km/h |
Zużycie paliwa | 9,9 l/100 km | 10,9 l/100 km | 13,4 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Thesis to stuprocentowy youngtimer. Wszystko w nim jest nietypowe: elektronika, hamulce, zawieszenie, a nawet silniki. Jeśli go kupisz, zostań członkiem klubu Lancii. Dzięki temu uda się utrzymać go w sprawności.