Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lancia thesis –przód w ruchu

Używana Lancia Thesis – włoski powiew luksusu. Model nie zrobił szału jako nowe auto, ale dziś to klasyk

fot. archiwum/Motor

Używana Lancia Thesis – włoski powiew luksusu. Model nie zrobił szału jako nowe auto, ale dziś to klasyk

Thesis – ostatnia luksusowa Lancia. O jej następczyni, która była Chryslerem 300, lepiej zapomnieć. Thesis to auto wyjątkowe, dla prawdziwych koneserów, którzy wiedzą... gdzie kupić części. A wcześniej – gdzie w ogóle znaleźć takie auto.

  • Przedział cenowy: 10-25 tys. zł
  • Lata produkcji: 2002-2009

Lancia Thesis to okazały, niebywale wygodny i bogato wyposażony sedan ze wspaniałymi fotelami i nieco mniej wspaniale wykończoną tablicą przyrządów. Ze względu na przedni napęd nie ma co liczyć na tak znakomity rozkład mas jak w BMW. Siedzi się też wyraźnie wyżej niż w konkurencyjnych samochodach niemieckich.

Thesis rozpieszcza bogatym wyposażeniem (np. adaptacyjne zawieszenie), które jednak potrafi dodać użytkownikom siwych włosów – nawet nie ze względu na awaryjność, a z powodu nieznajomości tematu u mechaników. 

Ciekawa gama silników

uzywana-lancia-thesis-silnik
fot. archiwum/Motor

Nikt nie powinien kupować Thesisa bez wcześniejszej lektury forum.lanciapolska.org. Opisano tam szczegółowo wszystkie powszechne awarie tego modelu.

Jeśli chodzi o silnik, sprawa nie jest łatwa. Najpopularniejsza wersja to diesel 2.4 (fot. powyżej), który jednak odbiera Lancii trochę gładkości jazdy. Ale przynajmniej mało pali i ma łatwo dostępne części. Świetny wybór to 2.0 Turbo, ale jest rzadko spotykany. Wersje V6 to już propozycje dla prawdziwych koneserów.  

Bardzo ograniczony rynek

Nie ma co liczyć na duży wybór. Skala produkcji tego samochodu była znikoma. Za to sprzedawane auta często pochodzą z rąk pasjonatów. Te są najdroższe. Oferty od handlarzy mają groszowe ceny i… listę problemów do usunięcia. A i tak w skali kraju na rynku wtórnym są pojedyncze sztuki.

Zakres cen

  • 10 000-15 000 zł

Zdarzają się egzemplarze „do drobnej poprawki”, okazującej się często skomplikowaną, kosztowną naprawą.

  • 15 000-20 000 zł

Thesisy powyżej 15 000 zł najczęściej mają silnik 2.4 JTD. Nie jest on superniezawodny, ale daje radę.

  • 20 000-25 000 zł

Najdroższe są wersje benzynowe w luksusowych odmianach, np. Emblema, oferowane przez właścicieli.

Lancia Thesis: dane techniczne

Lancia Thesis: silnik, parametry, osiągi
Marka model 2.0 T 2.4 3.0 V6 2.4 JTD
Silnik benzynowy, turbo, 1997 cm3, R5 benzynowy, 2446 cm3, R5 benzynowy, 2959 cm3, V6 turbodiesel, 2387 cm3, R5
Moc 185 KM 170 KM 215 KM 150 KM
Maksymalny moment obrotowy 308 Nm 226 Nm 265 Nm 305 Nm
0-100 km/h 8,9 s 9,5 s 9,2 s 10,1 s
Prędkość maksymalna 224 km/h 217 km/h 234 km/h 206 km/h
Zużycie paliwa 9,9 l/100 km 10,9 l/100 km 13,4 l/100 km 8,0 l/100 km
  • Długość/szerokość/wysokość: 488/183/165 cm
  • Rozstaw osi: 280 cm 
  • Pojemność bagażnika: 480 l

Historia modelu

  • 1994-2001: poprzednikiem Thesisa jest produkowany przez siedem lat model Kappa
uzywana-lancia-thesis-poprzednik-kappa
Lancia Kappa
fot. archiwum/Motor
  • 2002: premiera modelu Thesis
  • 2003: nowy silnik 3.2 V6 w miejsce starszego 3.0
  • 2005: wycofanie diesla 2.4 10V, zostaje tylko 2.4 20V
  • 2007: mały lifting, wycofanie silników benzynowych
  • 2008: wycofanie wersji ze skrzynią ręczną, pozostaje tylko konfiguracja diesla z przekładnią automatyczną
  • 2009: zakończenie produkcji. Powstało tylko 16 800 sztuk. Następcą teoretycznie była Thema, ale to smutny żart
uzywana-lancia-thesis-nastepca-thema
Lancia Thema
fot. archiwum/Motor

Typowe usterki

  • Usterki osprzętu w 2.4 JTD – klapki w kolektorze w mocniejszych wersjach
  • Szybkie zużycie zawieszenia
uzywana-lancia-thesis-zawieszenie
fot. Lancia
  • Woda wcieka przez szyberdach
  • Nie działają elektryczne siłowniki klamek drzwi
  • Uszkodzenia elektroniki w układzie nawigacji
uzywana-lancia-thesis-nawigacja
fot. archiwum/Motor

Warto wiedzieć

  • Jedną z ciekawostek Thesisa jest dach z panelami słonecznymi zasilającymi klimatyzację. 
  • Wszystkie Thesisy mają wnętrze wykończone skórą lub alcantarą. Polecamy ją. Jest cudownie miękka. 
  • Silnik 2.0 Turbo ma 5 cylindrów. To jednostka podobna do tej z Fiata Coupe.
  • Wahacze przednie kosztują krocie, a sworznie są niewymienne.

Używana Lancia Thesis: naszym zdaniem

uzywana-lancia-thesis-tyl
fot. archiwum/Motor

Thesis to stuprocentowy youngtimer. Wszystko w nim jest nietypowe: elektronika, hamulce, zawieszenie, a nawet silniki. Jeśli go kupisz, zostań członkiem klubu Lancii. Dzięki temu uda się utrzymać go w sprawności.

Czytaj także