Nawet duży samochód dla rodzinny może być dobrze wykończony, mocny i przyjemny w prowadzeniu. W naszym zestawieniu – sylwetki 17 wartych zainteresowania modeli, ich plusy i minusy, polecane wersje, ceny i porady, na co zwrócić uwagę przed zakupem.
Zainteresowani zakupem samochodu dla rodziny skupiają się na modnych crossoverach i SUV-ach. W ich cieniu stoją natomiast minivany i vany, które może nie czarują stylizacją nadwozia, ale mają przestronniejsze wnętrza i większe bagażniki od uterenowionych modeli. Zwykle powodów do narzekania nie dają wykończenie czy wyposażenie – do rzadkości nie należą skórzane tapicerki, drewniane dekory czy wielostrefowe klimatyzacje.
Pod maskami większych vanów, zwłaszcza projektowanych z myślą o amerykańskim rynku, pracują silniki V6, sprzężone z niezbyt szybkimi, ale jedwabiście zmieniającymi przełożenia automatami. W rezultacie van popularnej marki, który za oceanem nie budzi większych emocji, w Europie owładniętej manią miniaturyzowania silników zdecydowanie się wyróżnia – dlatego właśnie w zestawieniu uwzględniliśmy rodzinne propozycje Hondy, Nissana i Toyoty. Można je znaleźć na naszym rynku wtórnym, a części do nich da się wyszukać w internecie.
Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 1499 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 220 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Pierwsze BMW z przednim napędem wzbudziło wiele emocji, ale trzeba uczciwie przyznać, że prowadzi się wzorowo, a wyżej osadzone siedziska foteli i podwyższona linia dachu ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Do jazdy na co dzień wystarczy podstawowy benzynowy silnik 1.5 R3. W gamie nie zabrakło mocnej hybrydy plug-in (225 xe).
Dane techniczne – diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 330 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km
Na wzór konkurencji BMW opracowało powiększoną odmianę serii 2 z wydłużonym o 11 cm rozstawem osi i opcjonalnym, niestety ciasnym, trzecim rzędem siedzeń. Po jego złożeniu można cieszyć się dużym bagażnikiem. Z palety silników wycięto hybrydę. Niezłym wyborem może się okazać diesel – jednostka z nowej rodziny B47.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 2777 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 8,8 l/100 km
Model był oferowany pod wieloma markami i nazwami. Nie tylko wygląda masywniej od poprzednika, ale jest dużo bardziej przestronny. Fotele drugiego i trzeciego rzędu po złożeniu tworzą równą powierzchnię z podłogą. Auto da się więc szybko zamienić w „bagażówkę”. Na rynku można znaleźć egzemplarze z krajowych salonów, ale także sprowadzone – warto sprawdzić, czy mają dostosowane do naszych przepisów światła i nie były poważnie rozbite.
Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3604 cm3, moc: 291 KM, maksymalny moment obrotowy: 355 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,4 s, średnie zużycie paliwa: 10,7 l/100 km
Wyżej pozycjonowany „bliźniak” Voyagera VI. Benzynowe V6 połączono z 9-biegowym automatem. Napęd 4x4 to opcja. Dostępna jest też hybryda plug-in z CVT, dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem mieszczącym 16 kWh (zasięg „na prądzie” to 53 km). Pacifica została wysoko oceniona w surowych amerykańskich testach zderzeniowych.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 211 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km
W droższych wersjach Fordy nigdy nie rozczarowywały wykończeniem. Producent podniósł poprzeczkę wersją Vignale, wyróżniająca się m.in. chromowanymi detalami, lakierem metalizowanym, skórzanymi fotelami czy obszytą skórą deską rozdzielczą. Różnic w mechanice brak, co oznacza dobre zaopatrzenie w zamienniki. By uniknąć wydatków, lepiej wybrać ręczną skrzynię niż dwusprzęgłową PowerShift.
Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3471 cm3, moc: 252 KM, maksymalny moment obrotowy: 339 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przysp. 0-100 km/h: 8,7 s, średnie zużycie paliwa: 10,7 l/100 km
Aby maksymalnie dopasować vana do oczekiwań klientów z USA, na tamtejszy rynek przygotowano inny model niż dla reszty świata. Przyszłość sprowadzonego pojazdu można prześwietlić w serwisie Carfax. Zadbany Oddysey nie powinien sprawiać problemów. Warto zwrócić uwagę na korozję i działanie układu kierowniczego. Lakier jest podatny na odpryski i zarysowania. Czasem zawodzi elektryka.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 2776 cm3, moc: 177 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 193 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 7,9 l/100 km
Koncern FCA próbował ratować Lancię, oferując pod jej szyldem modele Chryslera. Choć sam plan był dyskusyjny, autom nie sposób coś zarzucić – tym bardziej że wykończenie i wyposażenie starano się dopasować do oczekiwań europejskich klientów. W dużym i ciężkim Voyagerze najlepszym wyborem będzie diesel. Benzynowe 3.6 V6 (283 KM) jest solidne, ale pali dużo.
Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 1498 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 140 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
W tym modelu najbardziej premium jest... znaczek na masce. Druga odsłona klasy A jest przeciętnie wykończona i nie zachwyca designem. Skośne osadzenie zespołu napędowego, by w czasie kolizji wsunął się pod podłogę, utrudnia naprawy. Dlatego zamiast zwykle zużytego już diesla lepiej wybrać prosty silnik benzynowy.
Dane techniczne – benzynowy, 1699 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 155 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Większy „brat” klasy A jest od niej atrakcyjniej stylizowany. Wykończenie wnętrza odstaje od znanego z większych modeli Mercedesa. Sporo problemów generuje rozbudowana elektronika. Przestrzegamy przed bezstopniowymi skrzyniami Autotronic. Pogarszają osiągi, a ich naprawy są drogie i trudne. Ze względu na ciasnotę pod maską rozsądniejszym wyborem od diesla może się okazać prosty benzynowy silnik 1.5/1.7 – nie zapewnia wybitnych osiągów, ale się nie psuje.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
Minivan dzielący mechanikę z klasą A trzeciej generacji dobrze zniósł próbę czasu – wygląda nowocześnie, ma sporo wyposażenia elektronicznego i jak na minivana prowadzi się zaskakująco dobrze. Topowa wersja ma 211 KM i napęd 4Matic. Najmniej palą diesle zapożyczone z Renault. Na rynek trafiła też wersja z napędem elektrycznym (83-105 tys. zł).
Dane techniczne – diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km
Auto nie jest jedynie Kangoo II z nowym frontem. Citan otrzymał też nową deskę rozdzielczą, pojedynczą manetkę przy kierownicy i inaczej zestrojone zawieszenie, które zapewniło lepsze właściwości jezdne – zwłaszcza przy nagłych manewrach. Dzięki prostej budowie i dobremu zaopatrzeniu w części Citan jest tani w serwisowaniu. Użytkownicy cenią go także za trwałość. Do wyboru są osobowe i towarowe auta w trzech długościach 3,94/4,32/4,71 m, benzynowy silnik 1.2 i diesel 1.5. Oczywiście i w tej układance najbardziej premium jest gwiazda na froncie.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 2987 cm3, moc: 265 KM, maksymalny moment obrotowy: 620 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s, średnie zużycie paliwa: 8,5 l/100 km
Rodzinny odpowiednik klasy S dzieli z flagową limuzyną Mercedesa napęd na tył lub 4Matic, pneumatyczne zawieszenie oraz silniki – ze świetnymi dieslami V6, a nawet 510-konnym benzynowym V8 w wersji R63 AMG. Lifting z 2010 r. poprawił wygląd pasa przedniego i wykończenie. Warto dołożyć do zadbanego egzemplarza. Klasa R jest zaawansowana technicznie i droga w naprawach.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 2987 cm3, moc: 224 KM, maksymalny moment obrotowy: 440 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km
Lepiej wykończona wersja użytkowego Vito. Warto szukać auta po liftingu – wygląda lepiej i jest bardziej odporne na korozję (główny problem modelu). Do wyboru trzy długości nadwozia, napęd na tył lub 4Matic. Kto chciałby mieć wyjątkowego vana, może wybrać silnik V6 – benzynowy (3.2-3.7) lub diesla (3.0).
Dane techniczne – diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 194 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Nazwa auta sygnalizuje, że bliżej mu do osobowych Mercedesów (z którymi dzieli m.in. design kokpitu i elektronikę) niż do użytkowego Vito. Trzy długości nadwozia uławiają dopasowanie auta do oczekiwań nabywcy. Przedzakupowa kontrola to konieczność. Wysoka wartość klasy V sprawia, że ratowanie „rozbitków” się opłaca.
Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3498 cm3, moc: 260 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 11,1 l/100 km
Pudełkowate nadwozie sprawia, że jadący z tyłu mają dużo przestrzeni nad głowami, a bagażnik pomieści nawet wysokie przedmioty. Przesuwne drzwi ułatwiają wsiadanie do drugiego rzędu. Znany z Murano benzynowy silnik V6 połączono z bezstopniową skrzynią – problemy z płynnością jej działania oznaczają koszt napraw liczony w tysiącach złotych. Rozciągnięty łańcuch rozrządu potrafi hałasować. Podobnie jak w innych autach, które sprowadzono z USA, trzeba sprawdzić nie tylko przeszłość pojazdu, ale też zgodność jego oświetlenia z polskimi normami. Modyfikacja przednich i tylnych lamp to spory wydatek.
Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3456 cm3, moc: 269 KM, maksymalny moment obrotowy: 332 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie paliwa: 11,3 l/100 km
Sienna nigdy nie była oferowana w Europie. Egzemplarze z USA trzeba prześwietlić pod kątem wypadkowej i powodziowej historii. Wolnossące 3.5 V6 i połączony z nim automat nie generują problemów. Kierowcy narzekają na sztywność nadwozia, przecieki wody i problemy z elektryką. Napęd przedni lub na cztery koła. Bazowa wersja 2.7 R4 była dostępna tylko przez dwa pierwsze lata.
Dane techniczne – diesel, pojemność: 2461 cm3, moc: 174 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100 km
Piąta generacja Transportera była dwukrotnie modernizowana (w 2009 i 2015 r.). Korygowano wygląd, elektronikę i paletę silników. Bogato skonfigurowane Multivany z małym przebiegiem są rzadkie i drogie. Ale warto ich szukać, bo w zależności od ustawienia foteli mogą pełnić rolę luksusowej salonki czy namiastki kampera (fotele drugiego i trzeciego rzędu da się złożyć na płasko).
Definicja auta klasy premium od lat jest powodem do ożywionych dyskusji wśród miłośników motoryzacji. Premium to nie zawsze sama marka. Prezentowane przez nas modele poza przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem mają w sobie coś jeszcze – standard wykończenia, możliwości konfiguracji, design czy po prostu egzotyczność. Duży amerykański van za oceanem nikogo nie szokuje, ale w Europie będzie się wyróżniał i budził zainteresowanie.