Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jadąca Lancia Voyager

Świetne na wakacyjną podróż

Używane vany premium: przestronne i wygodne auta dla rodziny. 17 modeli – polecane silniki, wady, zalety, usterki

archiwum

Świetne na wakacyjną podróż

Używane vany premium: przestronne i wygodne auta dla rodziny. 17 modeli – polecane silniki, wady, zalety, usterki

Nawet duży samochód dla rodzinny może być dobrze wykończony, mocny i przyjemny w prowadzeniu. W naszym zestawieniu – sylwetki 17 wartych zainteresowania modeli, ich plusy i minusy, polecane wersje, ceny i porady, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Zainteresowani zakupem samochodu dla rodziny skupiają się na modnych crossoverach i SUV-ach. W ich cieniu stoją natomiast minivany i vany, które może nie czarują stylizacją nadwozia, ale mają przestronniejsze wnętrza i większe bagażniki od uterenowionych modeli. Zwykle powodów do narzekania nie dają wykończenie czy wyposażenie – do rzadkości nie należą skórzane tapicerki, drewniane dekory czy wielostrefowe klimatyzacje.

Pod maskami większych vanów, zwłaszcza projektowanych z myślą o amerykańskim rynku, pracują silniki V6, sprzężone z niezbyt szybkimi, ale jedwabiście zmieniającymi przełożenia automatami. W rezultacie van popularnej marki, który za oceanem nie budzi większych emocji, w Europie owładniętej manią miniaturyzowania silników zdecydowanie się wyróżnia – dlatego właśnie w zestawieniu uwzględniliśmy rodzinne propozycje Hondy, Nissana i Toyoty. Można je znaleźć na naszym rynku wtórnym, a części do nich da się wyszukać w internecie.

BMW serii 2 Active Tourer (2014-2021)

  • Ceny: 48-150 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 468-1510 l
  • Liczba miejsc: 5

BMW 2 Active Tourer

Polecany silnik: 218i

Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 1499 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 220 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Pierwsze BMW z przednim napędem wzbudziło wiele emocji, ale trzeba uczciwie przyznać, że prowadzi się wzorowo, a wyżej osadzone siedziska foteli i podwyższona linia dachu ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Do jazdy na co dzień wystarczy podstawowy benzynowy silnik 1.5 R3. W gamie nie zabrakło mocnej hybrydy plug-in (225 xe).

Zalety i wady

  • prowadzenie
  • wykończenie
  • silniki
  • koszty zakupu i serwisowania w ASO

BMW serii 2 Gran Tourer (od 2015 r.)

  • Ceny: 49-127 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 805-1905 l
  • Liczba miejsc: 5-7

BMW 2 Grand Tourer

Polecany silnik: 218d

Dane techniczne – diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 330 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km

Na wzór konkurencji BMW opracowało powiększoną odmianę serii 2 z wydłużonym o 11 cm rozstawem osi i opcjonalnym, niestety ciasnym, trzecim rzędem siedzeń. Po jego złożeniu można cieszyć się dużym bagażnikiem. Z palety silników wycięto hybrydę. Niezłym wyborem może się okazać diesel – jednostka z nowej rodziny B47.

Zalety i wady

  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik
  • mało atrakcyjne konfiguracje wielu aut

Chrysler Grand Voyager V (2007-2016)

  • Ceny: 25-45 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 638-3296 l
  • Liczba miejsc: 7

Chrysler Voyager

Polecany silnik: 2.8 CRD

Dane techniczne – diesel, pojemność: 2777 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 8,8 l/100 km

Model był oferowany pod wieloma markami i nazwami. Nie tylko wygląda masywniej od poprzednika, ale jest dużo bardziej przestronny. Fotele drugiego i trzeciego rzędu po złożeniu tworzą równą powierzchnię z podłogą. Auto da się więc szybko zamienić w „bagażówkę”. Na rynku można znaleźć egzemplarze z krajowych salonów, ale także sprowadzone – warto sprawdzić, czy mają dostosowane do naszych przepisów światła i nie były poważnie rozbite.

Zalety i wady

  • funkcjonalne wnętrze
  • udany diesel
  • przystępne ceny
  • prowadzenie
  • spore zużycie paliwa

Chrysler Pacifica II (od 2016 r.)

  • Ceny: 76-250 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 915-3979 l
  • Liczba miejsc: 7

chrysler_pacifica

Polecany silnik: 3.6 V6

Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3604 cm3, moc: 291 KM, maksymalny moment obrotowy: 355 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,4 s, średnie zużycie paliwa: 10,7 l/100 km

Wyżej pozycjonowany „bliźniak” Voyagera VI. Benzynowe V6 połączono z 9-biegowym automatem. Napęd 4x4 to opcja. Dostępna jest też hybryda plug-in z CVT, dwoma silnikami elektrycznymi i akumulatorem mieszczącym 16 kWh (zasięg „na prądzie” to 53 km). Pacifica została wysoko oceniona w surowych amerykańskich testach zderzeniowych.

Zalety i wady

  • design
  • wyposażenie
  • komfort jazdy
  • brak diesla
  • auta tylko zza oceanu
  • ceny

Ford S-Max II Vignale (od 2015 r.)

  • Ceny: 65-200 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 285-2200 l
  • Liczba miejsc: 5-7

Ford S Max Vignale

Polecany silnik: 2.0 TDCi

Dane techniczne – diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 211 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km

W droższych wersjach Fordy nigdy nie rozczarowywały wykończeniem. Producent podniósł poprzeczkę wersją Vignale, wyróżniająca się m.in. chromowanymi detalami, lakierem metalizowanym, skórzanymi fotelami czy obszytą skórą deską rozdzielczą. Różnic w mechanice brak, co oznacza dobre zaopatrzenie w zamienniki. By uniknąć wydatków, lepiej wybrać ręczną skrzynię niż dwusprzęgłową PowerShift.

Zalety i wady

  • wyposażenie
  • prowadzenie
  • przeciętne multimedia
  • cena

Honda Odyssey IV (2010-2017)

  • Ceny: 56-95 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 323-3070 l
  • Liczba miejsc: 7-8

Honda Odyssey

Polecany silnik: 3.5 V6

Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3471 cm3, moc: 252 KM, maksymalny moment obrotowy: 339 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przysp. 0-100 km/h: 8,7 s, średnie zużycie paliwa: 10,7 l/100 km

Aby maksymalnie dopasować vana do oczekiwań klientów z USA, na tamtejszy rynek przygotowano inny model niż dla reszty świata. Przyszłość sprowadzonego pojazdu można prześwietlić w serwisie Carfax. Zadbany Oddysey nie powinien sprawiać problemów. Warto zwrócić uwagę na korozję i działanie układu kierowniczego. Lakier jest podatny na odpryski i zarysowania. Czasem zawodzi elektryka.

Zalety i wady

  • solidna mechanika
  • przestronność
  • podaż
  • brak diesla
  • spore ceny
  • przeszłość aut

Lancia Voyager (2012-2015)

  • Ceny: 40-88 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 1087-2636 l
  • Liczba miejsc: 7

Lancia Voyager

Polecany silnik: 2.8 M-Jet

Dane techniczne – diesel, pojemność: 2776 cm3, moc: 177 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 193 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 7,9 l/100 km

Koncern FCA próbował ratować Lancię, oferując pod jej szyldem modele Chryslera. Choć sam plan był dyskusyjny, autom nie sposób coś zarzucić – tym bardziej że wykończenie i wyposażenie starano się dopasować do oczekiwań europejskich klientów. W dużym i ciężkim Voyagerze najlepszym wyborem będzie diesel. Benzynowe 3.6 V6 (283 KM) jest solidne, ale pali dużo.

Zalety i wady

  • dobry stan
  • przestronność
  • mała podaż
  • przebiegi diesli

Mercedes klasy A W169 (2004-2012)

  • Ceny: 6-29 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 435-1370 l
  • Liczba miejsc: 5

Mercedes klasy A

Polecany silnik: A160

Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 1498 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 140 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

W tym modelu najbardziej premium jest... znaczek na masce. Druga odsłona klasy A jest przeciętnie wykończona i nie zachwyca designem. Skośne osadzenie zespołu napędowego, by w czasie kolizji wsunął się pod podłogę, utrudnia naprawy. Dlatego zamiast zwykle zużytego już diesla lepiej wybrać prosty silnik benzynowy.

Zalety i wady

  • niskie ceny
  • rozsądne przebiegi
  • wykonanie
  • koszty niektórych napraw

Mercedes klasy B W245 (2005-2011)

  • Ceny: 10-36 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 416-1530 l
  • Liczba miejsc: 5

Mercedes klasy B_1

Polecany silnik: B180

Dane techniczne – benzynowy, 1699 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 155 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km

Większy „brat” klasy A jest od niej atrakcyjniej stylizowany. Wykończenie wnętrza odstaje od znanego z większych modeli Mercedesa. Sporo problemów generuje rozbudowana elektronika. Przestrzegamy przed bezstopniowymi skrzyniami Autotronic. Pogarszają osiągi, a ich naprawy są drogie i trudne. Ze względu na ciasnotę pod maską rozsądniejszym wyborem od diesla może się okazać prosty benzynowy silnik 1.5/1.7 – nie zapewnia wybitnych osiągów, ale się nie psuje.

Zalety i wady

  • praktyczność
  • dobre silniki benzynowe
  • sporo problemów z elektroniką

Mercedes klasy B W246 (2011-2018)

  • Ceny: 27-90 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 488-1547 l
  • Liczba miejsc: 5

Mercedes klasy B

Dane techniczne: B180 CDI

Dane techniczne – diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km

Minivan dzielący mechanikę z klasą A trzeciej generacji dobrze zniósł próbę czasu – wygląda nowocześnie, ma sporo wyposażenia elektronicznego i jak na minivana prowadzi się zaskakująco dobrze. Topowa wersja ma 211 KM i napęd 4Matic. Najmniej palą diesle zapożyczone z Renault. Na rynek trafiła też wersja z napędem elektrycznym (83-105 tys. zł).

Zalety i wady

  • prowadzenie
  • mnogość wersji
  • przestarzałe już multimedia
  • ceny

Mercedes Citan W415 (2012-2021)

  • Ceny: 35-98 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 438-3500 l
  • Liczba miejsc: 5-7

Mercedes Citan

Polecany silnik: 111 CDI

Dane techniczne – diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km

Auto nie jest jedynie Kangoo II z nowym frontem. Citan otrzymał też nową deskę rozdzielczą, pojedynczą manetkę przy kierownicy i inaczej zestrojone zawieszenie, które zapewniło lepsze właściwości jezdne – zwłaszcza przy nagłych manewrach. Dzięki prostej budowie i dobremu zaopatrzeniu w części Citan jest tani w serwisowaniu. Użytkownicy cenią go także za trwałość. Do wyboru są osobowe i towarowe auta w trzech długościach 3,94/4,32/4,71 m, benzynowy silnik 1.2 i diesel 1.5. Oczywiście i w tej układance najbardziej premium jest gwiazda na froncie.

Zalety i wady

  • trwałość
  • oszczędne diesle
  • niezłe prowadzenie
  • surowe wykończenie
  • podaż
  • ceny wersji osobowych

Mercedes klasy R (2005-2013)

  • Ceny: 19-80 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 550-1950 l
  • Liczba miejsc: 5-7

Mercedes klasy R

Polecany silnik: R350 CDI

Dane techniczne – diesel, pojemność: 2987 cm3, moc: 265 KM, maksymalny moment obrotowy: 620 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s, średnie zużycie paliwa: 8,5 l/100 km

Rodzinny odpowiednik klasy S dzieli z flagową limuzyną Mercedesa napęd na tył lub 4Matic, pneumatyczne zawieszenie oraz silniki – ze świetnymi dieslami V6, a nawet 510-konnym benzynowym V8 w wersji R63 AMG. Lifting z 2010 r. poprawił wygląd pasa przedniego i wykończenie. Warto dołożyć do zadbanego egzemplarza. Klasa R jest zaawansowana technicznie i droga w naprawach.

Zalety i wady

  • komfort jazdy
  • mnogość wersji
  • wyposażenie
  • specyficzny design
  • koszty serwisu

Mercedes Viano II V639 (2003-2014)

  • Ceny: 26-145 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 430-4610 l
  • Liczba miejsc: 6-8

Mercedes Viano

Polecany silnik: 3.0 CDI

Dane techniczne – diesel, pojemność: 2987 cm3, moc: 224 KM, maksymalny moment obrotowy: 440 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km

Lepiej wykończona wersja użytkowego Vito. Warto szukać auta po liftingu – wygląda lepiej i jest bardziej odporne na korozję (główny problem modelu). Do wyboru trzy długości nadwozia, napęd na tył lub 4Matic. Kto chciałby mieć wyjątkowego vana, może wybrać silnik V6 – benzynowy (3.2-3.7) lub diesla (3.0).

Zalety i wady

  • przestronność
  • mnogość wersji
  • problemy z korozją
  • masa
  • spalanie

Mercedes klasy V W447 (od 2014 r.)

  • Ceny: 87-460 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 610-5010 l
  • Liczba miejsc: 5-8

Mercedes klasy V

Polecany silnik: V220 CDI

Dane techniczne – diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 194 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km

Nazwa auta sygnalizuje, że bliżej mu do osobowych Mercedesów (z którymi dzieli m.in. design kokpitu i elektronikę) niż do użytkowego Vito. Trzy długości nadwozia uławiają dopasowanie auta do oczekiwań nabywcy. Przedzakupowa kontrola to konieczność. Wysoka wartość klasy V sprawia, że ratowanie „rozbitków” się opłaca.

  • design
  • prowadzenie
  • komfort jazdy
  • wysokie ceny ofertowe
  • brak diesla V6

Nissan Quest IV (2010-2017)

  • Ceny: 55-78 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 934-4100 l
  • Liczba miejsc: 7

nissan_quest

Polecany silnik: 3.5 V6

Dane techniczne –  benzynowy, pojemność: 3498 cm3, moc: 260 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 11,1 l/100 km

Pudełkowate nadwozie sprawia, że jadący z tyłu mają dużo przestrzeni nad głowami, a bagażnik pomieści nawet wysokie przedmioty. Przesuwne drzwi ułatwiają wsiadanie do drugiego rzędu. Znany z Murano benzynowy silnik V6 połączono z bezstopniową skrzynią – problemy z płynnością jej działania oznaczają koszt napraw liczony w tysiącach złotych. Rozciągnięty łańcuch rozrządu potrafi hałasować. Podobnie jak w innych autach, które sprowadzono z USA, trzeba sprawdzić nie tylko przeszłość pojazdu, ale też zgodność jego oświetlenia z polskimi normami. Modyfikacja przednich i tylnych lamp to spory wydatek.

Zalety i wady

  • wyposażenie
  • przestronność
  • brak diesla
  • mała liczba aut

Toyota Sienna III (2010-2020)

  • Ceny: 65-220 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 993-3810 l
  • Liczba miejsc: 7-8

Toyota Sienna

Polecany silnik: 3.5 V6 VVT-i

Dane techniczne – benzynowy, pojemność: 3456 cm3, moc: 269 KM, maksymalny moment obrotowy: 332 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie paliwa: 11,3 l/100 km

Sienna nigdy nie była oferowana w Europie. Egzemplarze z USA trzeba prześwietlić pod kątem wypadkowej i powodziowej historii. Wolnossące 3.5 V6 i połączony z nim automat nie generują problemów. Kierowcy narzekają na sztywność nadwozia, przecieki wody i problemy z elektryką. Napęd przedni lub na cztery koła. Bazowa wersja 2.7 R4 była dostępna tylko przez dwa pierwsze lata.

Zalety i wady

  • przestronność
  • bezawaryjność
  • wysokie ceny
  • przeszłość tanich aut

Volkswagen Multivan T5/T6/T6.1 (2003-2021)

  • Ceny: 33-325 tys. zł
  • Pojemność bagażnika: 664-6700 l
  • Liczba miejsc: 6-7

VW T5

Polecany silnik: 2.5 TDI

Dane techniczne – diesel, pojemność: 2461 cm3, moc: 174 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100 km

Piąta generacja Transportera była dwukrotnie modernizowana (w 2009 i 2015 r.). Korygowano wygląd, elektronikę i paletę silników. Bogato skonfigurowane Multivany z małym przebiegiem są rzadkie i drogie. Ale warto ich szukać, bo w zależności od ustawienia foteli mogą pełnić rolę luksusowej salonki czy namiastki kampera (fotele drugiego i trzeciego rzędu da się złożyć na płasko).

  • udane diesle
  • przestronność
  • prowadzenie
  • ceny zadbanych aut
  • ryzyko kradzieży

PODSUMOWANIE

Definicja auta klasy premium od lat jest powodem do ożywionych dyskusji wśród miłośników motoryzacji. Premium to nie zawsze sama marka. Prezentowane przez nas modele poza przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem mają w sobie coś jeszcze – standard wykończenia, możliwości konfiguracji, design czy po prostu egzotyczność. Duży amerykański van za oceanem nikogo nie szokuje, ale w Europie będzie się wyróżniał i budził zainteresowanie.

Czytaj także