Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Kodiaq PHEV (2025) - przód

Nowe limity amortyzacji 2026: niskoemisyjne modele Skody na korzystnych warunkach

Skoda

Nowe limity amortyzacji 2026: niskoemisyjne modele Skody na korzystnych warunkach

Od 1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące rozliczania użytkowania samochodów osobowych w firmach. Zmiany wprowadzone ustawą z 2021 r. oznaczają nowe limity amortyzacji, w zależności od rodzaju napędu oraz poziomu emisji CO₂. Skoda ma w ofercie szereg niskoemisyjnych modeli, które będzie można rozliczać na preferencyjnych warunkach.

Nowe przepisy wpisują się w unijną politykę klimatyczną, jednak wielu przedsiębiorców wyraża obawy o dostępność preferencyjnych rozwiązań dla flot. Skoda podkreśla, że jej hybrydy plug-in spełniają wytyczne dla aut niskoemisyjnych i mogą okazać się jednym z najrozsądniejszych wyborów w nadchodzącym okresie.

Zmiany w przepisach - wprowadzenie trzystopniowych limitów rozliczeniowych

Nowe regulacje wprowadzają trzy progi kosztowe, do wysokości, których przedsiębiorcy będą mogli zaliczać wydatki z tytułu amortyzacji, leasingu, najmu lub dzierżawy samochodów osobowych:

  • do 225 000 zł – w przypadku pojazdów elektrycznych i wodorowych,
  • do 150 000 zł – dla samochodów niskoemisyjnych, tj. emitujących mniej niż 50 g CO₂/km,
  • do 100 000 zł – dla wszystkich pozostałych pojazdów, w tym większości spalinowych i klasycznych hybryd, które emitują więcej niż 50 g CO₂/km.

Nowe przepisy a obawy rynku flotowego

Branżowe media i eksperci motoryzacyjni wskazują, że nadchodzące zmiany mogą wywołać efekt hamujący dla sprzedaży hybryd typu plug-in, jeśli emitują one powyżej 50 g/km CO₂ i wpadną do najniższego progu 100 000 zł. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że modele hybrydowe plug-in dostępne w ofercie Skody – Superb PHEV oraz Kodiaq PHEV – spełniają rygorystyczny próg emisji 50 g/km CO₂, co oznacza, że zachowują preferencyjny limit 150 000 zł.

Hybrydy plug-in Skody dostępne na korzystnych warunkach

Mimo prognozowanego ogólnego spadku sprzedaży hybryd plug-in Skoda zakłada, że zainteresowanie jej PHEV-ami może wzrosnąć. Superb PHEV oraz Kodiaq PHEV nie przekraczają bowiem progu 50 g/km emisji CO₂, co pozwala im nadal korzystać z korzystniejszego limitu amortyzacyjnego.

Skoda Superb PHEV 2025
Zarówno Superb PHEV, jak i Kodiaq PHEV korzystają z zespołu napędowego o mocy 150 KM i 115-konnej jednostki elektrycznej. Pojemny akumulator zapewnia duży realny zasięg (120-130 km od wiosny do jesieni). Plus za szybkie ładowanie (AC 11 kW, DC 50 kW).
SKODA

W przypadku Superba PHEV w wersjach Edition 130, Selection, L&K oraz Sportline emisja CO₂ wynosi 8 g/km, taki sam poziom emisji osiąga wersja Combi.

Natomiast dla Kodiaqa PHEV (czytaj nasz test) oferowanego w wariantach Edition 130 oraz Selection emisja CO₂ wynosi 9 g/km.

Dla przedsiębiorców decydujących się na wybór tych modeli oznacza to pełną przewidywalność podatkową i inwestycyjną. Co więcej, dane homologacyjne dla Superba pozostaną niezmienne przez cały 2026 rok, a w przypadku Kodiaqa – co najmniej do późnej jesieni przyszłego roku.

Jednocześnie warto pamiętać, że przewaga PHEV-ów Skody nie kończy się na aspektach rozliczeniowych. Samochody te łączą realne korzyści ekonomiczne i ekologiczne z praktycznymi walorami. Napęd PHEV umożliwia komfortową i ekologiczną jazdę w ruchu miejskim, w trybie elektrycznym zapewniając około 120-130 km realnego zasięgu na jednym ładowaniu, a jednocześnie oferuje pełną swobodę podróżowania na dłuższych trasach dzięki współpracy jednostki elektrycznej i spalinowej. Kierowcy mają możliwość ładowania samochodu zarówno z sieci domowej, jak i publicznej (w tym na szybkich ładowarkach DC, z mocą do 50 kW), co zwiększa wygodę użytkowania i elastyczność w planowaniu podróży. W skrócie: Superb oraz Kodiaq jako hybrydy plug-in w pełni odpowiadają na potrzeby nowoczesnych flot.

Stabilność regulacyjna i współpraca z klientami flotowymi

Zespół Skody pozostaje w stałym kontakcie z partnerami flotowymi i na bieżąco monitoruje sytuację legislacyjną. Warto podkreślić, że dane emisji CO₂ dla modeli Superb i Kodiaq w wersjach PHEV nie ulegną zmianie w najbliższym czasie, co zapewnia przedsiębiorcom stabilność w podejmowaniu decyzji zakupowych do końca 2026 roku. Możliwe modyfikacje związane z wprowadzeniem normy EU7 spodziewane są dopiero w kolejnych latach, a ewentualne zmiany w emisji CO₂ nie nastąpią wcześniej niż w 2027 roku.

Czytaj także