Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid 2025 – przód

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid – czy deklarowany zasięg jest realny? | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid – czy deklarowany zasięg jest realny? | TEST

Do oferty Skody Superb dołączył liftback z hybrydowym napędem plug-in. Czy można go nazywać autem „półelektrycznym”? Ile kilometrów realnie pokona w trybie jazdy „na prądzie”?

Producenci aut będą nas w najbliższych latach przekonywać do zakupu hybryd plug-in. Idea jest dobra, tylko infrastruktury brak – szkoda, że ustawodawca zamiast wyłącznie dotować zakup pojazdów elektrycznych, nie uruchomi programu dopłat do montażu stacji ładowania w garażach podziemnych oraz domach (tym bardziej że środki z KPO na ten cel nie zostaną najpewniej wykorzystane w całości – polski rynek elektromobilności nie jest tak chłonny).

Ale kto ma możliwość regularnego ładowania, zakup hybrydy plug-in może brać pod uwagę – zwłaszcza że w ostatnich latach te napędy mocno dojrzały. Widać to po Superbie, który względem poprzedniej generacji zapewnia ponad dwukrotnie większy zasięg w trybie elektrycznym, a w dodatku oferuje możliwość szybkiego ładowania. 

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid (2025) - test - tył 01
Początkowo Superb Plug-in Hybrid (przez chwilę oferowany jeszcze jako iV) był dostępny wyłącznie jako kombi, teraz można kupić także wersję liftback.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Realny wynik WLTP

Na początku najważniejsze – tym samochodem naprawdę da się jeździć jak „elektrykiem”. Po pierwsze, mamy tu pełnoprawny tryb elektryczny. 115-konny silnik zapewnia przyzwoitą dynamikę i pozwala na swobodną, sprawną jazdę zarówno w ruchu miejskim, jak i lokalnymi drogami, a nawet wielopasmowymi (140 km/h maksymalnej prędkości). Po drugie, silnik spalinowy uruchamia się dopiero po wduszeniu pedału gazu i szybko, po jakichś 30 s, wyłącza podczas spokojnej jazdy, aktywując z powrotem napęd elektryczny, bez potrzeby wciskania jakiegokolwiek klawisza. I po trzecie, zasięg jest naprawdę sensowny. We wczesnoletnich temperaturach rzędu 20° Celsjusza bez problemu, w mieszanym cyklu 50/50 jazdy w warszawskich korkach oraz jednopasmowymi drogami z ograniczeniem do 90 km/h, uzyskaliśmy ponad 120 km, blisko deklaracji Skody.

Kolejny plus to wspomniane szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 50 kW. Dzięki temu na odpowiednim publicznym „słupku” poziom energii w niemałym akumulatorze (blisko 20 kWh netto) można uzupełnić do 80% w ciągu 26 min. Nie jest to jednak opcja do częstego korzystania, zarówno ze względu na koszt energii, jak i „zdrowie” akumulatora. Alternatywą jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW (przydałoby się 22 kW, przynajmniej w opcji).

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid (2025) - test - silnik 01
Silnik 1.5 TSI pasuje tu jak ulał – jest wydajny i harmonijnie pracuje.
fot. Kacper Szczepański/Motor

I jeszcze jedna istotna kwestia – Superb PHEV, z nadwoziem kombi, którego testowaliśmy w ub.r., podobnie jak Kodiaq PHEV, borykał się z pewnym brakiem płynności pracy napędu przy hamowaniu do zera. To już na szczęście przeszłość – w testowanym egzemplarzu zespół napędowy pracował harmonijnie, bez drgań czy przerw w dostawie siły napędowej.

Ta ostatnia, niemała (systemowy moment 350 Nm), niestety daje o sobie znać podczas dynamicznego ruszania – przednie koła potrafią stracić trakcję nawet na suchym. Przydałby się napęd 4x4, ale to obniżyłoby efektywność i zwiększyło koszty. Te ostatnie stanowią zresztą jedyną poważną wadę tego samochodu – jego cena plasuje się na poziomie diesla 4x4 193 KM, od ok. 190 tys. zł.

Dane techniczne i ceny Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid L&K
Silnik benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 150 KM/5000
Moc maksymalna (elektr./syst.) 115/204 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 250 Nm/1500
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 330/350 Nm
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./7-b.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 491/185/148/284 cm
Średnica zawracania/prześwit 11,1 m/14,0 cm
Masa/ładowność 1778/572 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 486/1636 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95)
Pojemność akumulatora (netto) 19,7 kWh
Maks. moc ładowania (AC/DC) 11/50 kW
Opony (egzemplarz testowy) 235/40 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 0,3-0,4 l/100 km
Zasięg (benz./elektr.) b.d./137 km
Cena wersji podst. (z tym samym napędem)  189 750 zł
Cena wersji testowanej 211 850 zł

Zgrany duet

Jednostka elektryczna ma do pary starego znajomego – 1,5-litrowy silnik turbo o mocy 150 KM, który jest cichy, energiczny i pracuje z wysoką kulturą. Osiągi też są w porządku – w trzech próbach rozładowany Superb w trybie Normal uzyskiwał czas 0-100 km/h rzędu 7,9-8 s. Czuć tu deficyt względem około 200-konnych wersji spalinowych, ale mocy jest dość, by w 1-2 osoby można komfortowo wyprzedzać i podróżować autostradą.

A spalanie bez prądu jest już na miarę 150 KM – 6 l/100 km w trasie do 90 km/h, 7,5 l na autostradzie i 7-7,5 l w gęstym ruchu miejskim. 

Mimo dodatkowej masy baterii (blisko 300 kg różnicy względem miękkiej hybrydy 1.5 TSI) Superb pozostaje posłuszny i intuicyjny w prowadzeniu, a nawet pozytywnie zaskakuje zwartością jak na swoje gabaryty. Różnice: gorsze wyniki w próbach hamowaniach oraz większa skłonność do zacieśniania toru jazdy po odpuszczeniu gazu w łuku. Wersja L&K ma seryjnie adaptacyjne amortyzatory DCC, które cechują się szeroką rozpiętością, ale na wyrwach potrafią nieco hałasować.

Dane testowe Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 38,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,6 dB
Poziom hałasu przy 140 km/h 69,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 7,3/6,0/6,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg (benz./elektr.) 670/120 km

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid (2025) – test: plusy i minusy

  • obszerne wnętrze, duży bagażnik, łatwa obsługa, pewne prowadzenie, komfort, efektywność
  • cena, postukiwanie na dziurach (DCC)

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid (2025) – test: podsumowanie

Skoda Superb z w wersji Plug-in Hybrid to udany samochód klasy średniej z udanym napędem, jednak cenowo w cieniu wersji spalinowych.

Czytaj także