Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Tankownie hybrydy plug in z kanistra

Hybryda plug-in z pustym bakiem

Czy hybryda plug-in pojedzie bez paliwa? Przeprowadzamy eksperyment

archiwum

Hybryda plug-in z pustym bakiem

Czy hybryda plug-in pojedzie bez paliwa? Przeprowadzamy eksperyment

Sprawdzamy, czy hybryda plug-in z pustym zbiornikiem paliwa, ale częściowo naładowanym akumulatorem trakcyjnym zachowuje mobilność. Przypominamy także, czym może grozić jazda na rezerwie – przy różnych rodzajach zasilania. 

Świat motoryzacji ewoluuje. Ostatnie lata upłynęły pod znakiem szybko rosnącej popularności wszelkiego rodzaju układów hybrydowych, a także napędów całkowicie elektrycznych. Pojawianie się na rynku nowych typów napędu ciągnie za sobą wielorakie skutki – zarówno pozytywne, jak i negatywne.

Od chwili wynalezienia samochodu jedno nie uległo jednak zmianie – brak energii, bez względu na to, czy będzie ona zmagazynowana w paliwie czy w akumulatorze, oznacza definitywny koniec jazdy do czasu zatankowania lub podłączenia pojazdu do źródła prądu oraz naładowania ogniw.

Czym jest hybryda plug-in

zlacze ladowania hybryda plug in
Większość hybryd plug-in ma gniazdo Type 2, a prąd ładowania może mieć moc 3,6-7,2 kW.

Pomostem między światem spalinowej a elektrycznej motoryzacji są hybrydy plug-in, które mają na tyle mocny silnik elektryczny oraz odpowiednio pojemny akumulator trakcyjny, by w zależności od modelu umożliwić przejechanie od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym. Obecnie „plug-iny” znajdziemy niemal w każdym segmencie rynku i w ofertach większości marek.

Na popularyzację pojazdów tego typu złożyło się kilka czynników. Jednym z nich jest sposób mierzenia zużycia paliwa, a więc i emisji dwutlenku węgla, za której nadmiar w przypadku całej gamy pojazdów koncernom grożą wielkie kary. Badanie jest realizowane na dosyć krótkim odcinku, a rozpoczyna się z naładowanym akumulatorem, co przekłada się na wyniki rzędu np. 1,0-2,5 l/100 km. W wybranych krajach nabywcy hybryd plug-in mogą liczyć na ulgi podatkowe.

  • Realne korzyści z posiadania hybrydy plug-in odczują kierowcy, którzy mają w domu lub miejscu pracy dostęp do wallboxu lub gniazda 230 V, który umożliwi regularne uzupełnianie prądu.

Test – hybryda z pustym bakiem

Zadaliśmy sobie pytanie, czy hybryda plug-in, a więc samochód wyposażony w silnik benzynowy oraz relatywnie mocną jednostkę elektryczną, która jest zasilana z akumulatora trakcyjnego o sporej pojemności, będzie w stanie poruszać się po wyczerpaniu paliwa.

Bo jak wygląda sytuacja w przypadku rozładowania baterii, przekonaliśmy się wielokrotnie – zwykle traci się możliwość jazdy „na prądzie”, a samochód zaczyna zachowywać się jak klasyczna hybryda, która odzyskuje energię podczas hamowania czy po zdjęciu nogi z gazu, by spożytkować ją do wspomagania silnika benzynowego w fazie wysokiego zapotrzebowania na moc, a więc np. w trakcie rozpędzania czy wyprzedzania.

 Na potrzeby testu odwróciliśmy sytuację, wypalając całe paliwo z baku Mazdy CX-60, jednak przy zachowaniu ilości prądu, która według komputera pokładowego gwarantowała przynajmniej kilka kilometrów zasięgu. 

Jazda hybrydą plug-in po wyczerpaniu paliwa

ograniczone tryby jazdy w hybrydzie
Po wypaleniu benzyny pojawił się komunikat o niedostępności trybów jazdy.

Przy zerowym wskazaniu zasięgu na benzynie, ale przed zatrzymaniem silnika tłokowego, elektronika nie pozwalała na skorzystanie z trybu Charge, który wymusza ładowanie akumulatora kosztem zwiększonego obciążenia jednostki spalinowej, a więc i podniesionego zużycia paliwa.

Wypalenie benzyny nie zatrzymało hybrydowej Mazdy CX-60. Jednostka tłokowa nagle i bez jakiegokolwiek przerywania czy szarpania zaprzestała pracy, a elektronika sterująca samochodem uniemożliwiła zmianę trybów jazdy – jedynym dostępnym pozostał Normal. Pojawił się też komunikat o niedostępności trybów jazdy. Po wciśnięciu przycisku Start silnik nie odpalił.

  • Po wlaniu z kanistra ok. 7 litrów benzyny i naciśnięciu przycisku Start silnik spalinowy natychmiast się uruchomił. Nie towarzyszyły temu żadne chwile zawahania.

Hybrydowy napęd w Maździe CX-60

Mazda CX-60 przycisk tryby napedu

Hybrydowa wersja Mazdy CX-60 ma benzynowy silnik 2.5 R4 (191 KM, 261 Nm) oraz elektryczny (175 KM, 270 Nm). Drugi z wymienionych znalazł się przed skrzynią biegów, więc napędem 4x4 można cieszyć się też w trybie elektrycznym. Akumulator trakcyjny mieści 17,8 kWh, a więc minimalnie mniej niż baterie w pełni elektrycznego BMW i3.

  • Przyciskiem na tunelu środkowym kierowca może wybrać tryb pracy napędu. Z kolei w ustawieniach w menu systemu multimedialnego można zdecydować, czy po uruchomieniu samochód ma domyślnie korzystać z trybu elektrycznego.

Problemy z jazdą na resztkach paliwa

Ile można przejechać na rezerwie?

konrolka paliwa
Zasięg na rezerwie jest uzależniony od wielu czynników, komputer jedynie szacuje dystans do zatrzymania.

Chyba każdy kierowca zna charakterystyczną pomarańczową kontrolka rezerwy paliwa, która rozbłyska po osiągnięciu określonego, minimalnego poziomu paliwa w baku. Zwykle jest to kilka litrów. Nie sposób więc podać konkretnego zasięgu na rezerwie. Dużo zależy od objętości rezerwy, dokładności wskaźnika poziomu paliwa i stylu jazdy kierowcy.

Co więcej, test „Motoru” wykazał, że nawet przy wskazaniu zerowego zasięgu silnik nie gaśnie. Biorące udział w badaniu auta pokonały jeszcze 40-75 km, a rzeczywiste zasięgi od momentu zaświecenia się rezerwy wyniosły 120-160 km. Stosowana przez wielu kierowców reguła, że na rezerwie można przejechać 50 km jest poprawna i ma duży margines bezpieczeństwa.

  • W nowszych autach graficzne komunikaty o niskim stanie paliwa można elektronicznie wyłączyć lub aktywować przy prognozowanym określonym zasięgu.

Silnik benzynowy a brak paliwa

komunikat potrzeba zatankowania
Nowsze auta dźwiękiem, kontrolkami i komunikatami sygnalizują kończenie się paliwa.

Gdy kończy się paliwo, teoretycznie w najlepszej sytuacji są użytkownicy samochodów z silnikami benzynowymi. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli, z pośrednim wtryskiem, których układ zasilania jest stosunkowo prosty i pracuje pod niezbyt wysokim ciśnieniem. Ryzyko jego zapowietrzenia jest małe.

  • Przed próbą odpalenia silnika warto kilka razy włączyć i wyłączyć zapłon. Za każdym razem spowoduje to włączenie pompy paliwa, a więc i dostarczenie go do listwy wtryskowej czy wtryskiwaczy.

Silnik Diesla a brak paliwa

reczna pompka paliwa diesel
Ręczna pompka pozwalająca na zassanie paliwa po zapowietrzeniu układu.

Niedobory paliwa w dieslu mogą doprowadzić do zapowietrzenia układu. W niektórych starszych modelach paliwo da się przetłoczyć ręczną pompką (na fot.). Jeżeli jej nie ma, a układ nie odpowietrzy się samodzielnie, konieczne może być nawet odkręcenie przewodów przy wtryskiwaczach, by uwolnić uwięzione w układzie zasilania powietrze.

Uzupełnianie paliwa

lejek we wlewie paliwa
W niektórych modelach włożenie do wlewu lejka może wymagać użycia plastikowego adaptera.

W przypadku niektórych modeli z systemem zabezpieczenia przed kradzieżą paliwa poprzez odciągnięcie go przez wlew lub z bezkorkowym wlewem włożenie do otworu wlewowego rury kanistra lub lejka wymaga użycia plastikowego adaptera, który był dodany do nowego pojazdu. Jeżeli w używanym aucie znajdziemy plastikowy adapter, nie warto go wyrzucać czy nawet wyjmować z pojazdu, bo może się przydać, gdy zabranie nam paliwa.

Skutki długotrwałej jazdy na rezerwie

pompa wysokiego cisnienia diesel
Auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny mają dwie pompy paliwa – nisko- i wysokociśnieniową. Zwłaszcza wymiana tej drugiej jest bardzo kosztowna.

Paliwo nie tylko jest kluczowym składnikiem w odbywającym się w cylindrach procesie spalania. Benzyna albo olej napędowy krąży po układzie paliwowym, opowiadając za smarowanie elementów czy odbieranie ciepła. Jeżeli paliwa w układzie jest mało, mogą się pojawić chwilowe przerwy w zasilaniu. W przypadku dynamicznej jazdy niedobór paliwa może podnieść temperaturę spalania na tyle, że doprowadzi do wypalenia dziury w tłoku.

UWAGA! Permanentna jazda z niskim poziomem paliwa może skrócić żywotność drogich elementów osprzętu.

Problemy potrafią pojawić się także przy spokojnej jeździe. Praca „na sucho” nie wyjdzie pompie paliwowej czy wtryskowej na dobre. W starszych autach na dnie zbiornika może znajdować się dużo osadów. Im mniej paliwa, tym większe ryzyko, że zostaną zassane. Przepłyną przez pompę w baku, a później mogą zatrzymać się na filtrze, skracając jego żywotność.

PODSUMOWANIE

Stwierdzenie, że hybryda plug-in to klasyczna hybryda oraz samochód elektryczny w jednym nadwoziu okazało się zgodne z prawdą. Co istotne, scenariusz wypalenia benzyny najwyraźniej przewidziano na etapie projektowania Mazdy CX-60, bo nawet przy próbie dynamicznego przyspieszania z gazem w podłodze elektronika nie zgłaszała kolejnych błędów, ani nie dało się odczuć, że próbuje odpalić silnik benzynowy.

Czytaj także