W wymagających próbach sprawdziliśmy własności opon wielosezonowych w popularnym rozmiarze 215/55 R17. W teście wzięło udział 7 modeli z różnych półek cenowych. Która z opon spisała się najlepiej?
Wprowadzenie do sprzedaży nowej opony to najlepsza okazja, by porównać jej właściwości z obecnymi na rynku produktami. Tak też było z najnowszym ogumieniem fińskiego producenta – Nokian Tyres. Jako jednej z niewielu redakcji motoryzacyjnych w Europie udało nam się zorganizować test opon wielosezonowych uwzględniający debiutujący model – Seasonproof 2. Nokian Tyres jest producentem sklasyfikowanym w segmencie środkowym, ale stawiająca sobie ambitne cele fińska firma aspiruje do klasy premium. Postanowiliśmy sprawdzić, czy potwierdzają to osiągi skandynawskich opon.
Jako referencyjne produkty segmentu premium do testu wybraliśmy ogumienie Continental oraz Michelin. Opony obu producentów znane są od lat z bardzo dobrych parametrów i najwyższego poziomu bezpieczeństwa. W tegorocznym zestawieniu uwzględniliśmy dodatkowo dwa produkty segmentu środkowego. Mowa o holenderskich oponach Vredestein oraz japońskiej Yokohamie. Obaj producenci znani są na polskim rynku jako firmy wytwarzające dobrej klasy opony. Kompletując konkurentów do testu, nie zapomnieliśmy też o najtańszym ogumieniu. Budżetowy segment rynku reprezentowały produkowana w Polsce, doskonale znana kierowcom Dębica oraz chińskie opony Sunny.
Wielu kierowców mogą zaskoczyć ceny poszczególnych produktów. Okazuje się bowiem, że chińskie opony nie są najtańsze w zestawieniu. Najmniejszy wydatek oznacza wybór polskiej Dębicy. Z kolei w segmencie środkowym różnica pomiędzy najtańszą Yokohamą a najdroższym Nokianem wynosi 120 zł na sztuce, co przy kupnie kompletu oznacza sporą kwotę. Ceny konkurentów segmentu premium także się różnią – Continental jest sporo tańszy od Michelina.
Jednak cena ogumienia to nie wszystko. Z punktu widzenia bezpieczeństwa najważniejsze są jego parametry. Które z biorących udział w teście opon sprawdziły się w mieszanych warunkach, na różnych nawierzchniach, a które zawiodły kiepskimi osiągami? Zachęcamy do lektury materiału i analizy wyników.
Wynik to średnia z siedmiu serii hamowania po odrzuceniu skrajnych rezultatów. Przed każdą próbą samochód zmienia tor jazdy i hamuje na nieużywanym wcześniej fragmencie toru.

Na zaśnieżonej nawierzchni najlepiej hamują opony Michelin. Bardzo dobrze radzą sobie też produkty Nokian Tyres oraz Continental. Niewiele gorzej wypada ogumienie Yokohama, Sunny oraz Dębica. Ostatnie miejsce w tabeli zajmuje Vredestein, ale i w przypadku tej opony rezultat jest do zaakceptowania. Wszystkie opony biorące udział w teście zaliczają próbę awaryjnego hamowania na śniegu.
Jazda na czas po płaskim torze o długości 1150 m. Podczas jazdy dodatkowo oceniane są trakcja, hamowanie i przyczepność na zakrętach. Konkurencja kompleksowo ocenia właściwości opon na śniegu.

Jazda po pokrytym skompresowanym śniegiem torze o wielu różnorodnych zakrętach to wyjątkowo wymagająca próba, która pozwala kompleksowo określić własności opon w tych warunkach. Wygrywa Nokian Tyres, przed Michelinem i Continentalem. Dębica, Vredestein i Sunny radzą sobie nieźle. Tabelę wyników z przeciętnym rezultatem zamyka Yokohama.
W trakcie pomiarów układ ASR jest włączony, a koła nie ślizgają się. Aparatura rejestruje czas potrzebny na rozpędzenie samochodu od 5 km/h do 40 km/h. W tej próbie najbardziej liczy się mieszanka gumowa.

W trakcie tej próby mierzony jest czas potrzebny na rozpędzenie samochodu od 5 km/h do 40 km/h. W trakcie wykonywania tej próby kierowca przyspiesza z pedałem gazu wciśniętym do końca, a układ ASR samochodu jest włączony. Najsprawniej rozpędza się Michelin. Za nim plasują się z Continental, Sunny i Dębica. Nieco gorzej wypadają produkty Nokian Tyres, Vredestein oraz Yokohama, ale ich wyniki nie są złe. Wszyscy konkurenci zaliczają próbę, zapewniając wymaganą do sprawnego rozpędzania auta siłę napędową na śniegu.
Dystans potrzebny na zatrzymanie auta. Wynik to średnia z siedmiu prób po odrzuceniu skrajnych rezultatów.

W próbie hamowania na suchym asfalcie Michelin deklasuje rywali. Nokian, Sunny i Continental uzyskują wyniki na bardzo dobrym poziomie. Dębica, Vredestein oraz Yokohama wypadają nieco gorzej, ale i one są w stanie skutecznie wyhamować rozpędzony samochód.
Badanie na stanowisku bębnowym. Wyznaczany w laboratorium parametr określa, ile energii tracone jest podczas toczenia opony i przekłada się na zużycie paliwa.
Najbardziej oszczędnymi oponami okazują się produkty firmy Dębica. Continental i Michelin także mają niski współczynnik oporów toczenia. Ogumienie Sunny, Nokian i Vredestein wypada przeciętnie. Wynik uzyskany przez opony Yokohama jest na kiepskim poziomie.
Jazda na czas po torze o długości 3382 m pozwala zbadać poziom przyczepności na suchym asfalcie. Mierzony jest czas przejazdu krętego toru.

Jazda po suchym torze na czas pozwala określić sportowy charakter opon. Tu liczą się przyczepność boczna oraz stabilność ogumienia, także przy dużych prędkościach. Nie bez znaczenia jest też zachowanie ogumienia na granicy poślizgu. Najwięcej sportowego zacięcia mają opony Continental. Pozostałe produkty wypadają nieco gorzej, a różnica pomiędzy najszybszą z nich Dębicą a najwolniejszym Vredesteinem to zaledwie 0,7 sekundy. Wszystkie opony zaliczają próbę sportowej jazdy po suchym torze.
Poziom hałasu zewnętrznego przy 80 km/h. Badany jest hałas emitowany przez samochód przejeżdżający z wyłączonym silnikiem.

W tej konkurencji mierzony jest hałas emitowany przez opony jadącego się z prędkością 80 km/h samochodu. Należy pamiętać, że wynik tej próby określa poziom hałasu na zewnątrz auta, emitowanego do otoczenia. Warto wiedzieć, że hałas zewnętrzny nie zawsze idzie w parze z komfortem akustycznym panującym w kabinie pojazdu. Najcichsze są opony Nokian Tyres. Dobrze wypadają też produkty Michelin oraz Vredestein. Sunny i Continental uzyskują rezultaty na przyzwoitym poziomie. Dębica wypada nieźle, a hałas emitowany przez ogumienie Yokohama na zewnątrz samochodu jest na przeciętnym poziomie.
Badania wykonywane są na torze pokrytym warstwą wody o grubości 1 mm.

Zdolność do skutecznego wytracania prędkości na mokrej nawierzchni to kluczowy z punktu widzenia bezpieczeństwa parametr opon. Im sprawniej ogumienie hamuje, tym łagodniejsze są skutki ewentualnej kolizji np. z innym autem czy pieszym. Wygrywa Nokian Tyres, a Continental i Vredestein uzyskują bardzo dobre wyniki. Rezultaty opon Michelin i Yokohama są przyzwoite. Od stawki nieco odstaje Dębica, ale jej wynik jest do zaakceptowania. Z kolei rezultat chińskiej opony Sunny jest na granicy akceptowalności – ten produkt nie zapewnia bezpieczeństwa podczas awaryjnego hamowania na mokrej drodze.
Badanie określa przyczepność boczną, na mokrym zakręcie.
Jazda na granicy przyczepności po nawadnianym okręgu pozawala określić przyczepność boczną opon na mokrej nawierzchni. Zadaniem kierowcy testowego jest jak najszybsze pokonanie okrągłego toru, a aparatura rejestruje na bieżąco prędkość pojazdu. Najszybciej udało się jechać na oponach Yokohama. Bardzo dobrze poradziły sobie też produkty Nokian Tyres oraz Vredestein. Wyniki uzyskane przez pozostałych uczestników testu są na przyzwoitym poziomie – żadna opona nie zawodzi w tej próbie.
Jazda na czas po mokrym torze o długości 1434 m. Kierowca ocenia właściwości ogumienia.
Sportowa jazda na czas po mokrym torze pozwala doświadczonemu kierowcy wychwycić nawet najmniejsze mankamenty ogumienia. Tu liczą się takie parametry, jak m.in. stabilność na zakrętach, zdolność skutecznego hamownia czy odpowiedni balans samochodu. Najszybsze na torze okazują się opony Nokian Tyres. Produkty Yokohama, Vredestein i Continental radzą sobie bardzo dobrze. Także polska Dębica wypada nieźle w tej próbie. Wynik uzyskany przez Michelina jest na przeciętnym poziomie, a rezultat opon Sunny jest kiepski. Chiński produkt wyraźnie odstaje od pozostałych konkurentów.
Prędkość przejazdu przez wodę. Wyznaczana jest prędkość, przy której opona wpada w poślizg na warstwie wody 8 mm.
Utrata przyczepności podczas jazdy na wprost zdarza się na drogach szybkiego ruchu w miejscach, gdzie woda przepływa przez jezdnię. Najwyższą odporność na aquaplaning wzdłużny mają opony Nokian Tyres. Bardzo dobrze radzą sobie też produkty Michelin i Continental. Nieźle wypadają opony Dębica, a Yokohama i Vredestein – przeciętnie. Sunny na granicy bezpieczeństwa.
Przyczepność w kałuży na zakręcie. Głębokość wody w tej próbie to 5 mm.

Wyniki próby
Ze zjawiskiem aquaplaningu poprzecznego mamy do czynienia, kiedy auto wjeżdża z dużą prędkością w kałużę znajdującą się na zakręcie. W takich warunkach najlepiej radzą sobie opony Nokian Tyres. Bardzo dobre wyniki uzyskuje też ogumienie Dębica oraz Michelin. Continental i Yokohama radzą sobie nieźle, a Vredestein wypada przeciętnie. Sunny – poniżej oczekiwań.
Test opon całorocznych 2025 – punktacja i klasyfikacja

| Producent | Nokian Tyres | Michelin | Continental | Vredestein | Dębica | Yokohama | Sunny | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Model | Seasonproof 2 | CrossClimate 2 | AllSeasonContact 2 | Quatrac Pro+ | Navigator 3 | BluEarth-4S AW21 | NC 501 | ||||||||
| INFORMACJE O OPONIE | |||||||||||||||
| Segment rynku: | średni | premium | premium | średni | budżetowy | średni | budżetowy | ||||||||
| Kraj produkcji: | Finlandia | Hiszpania | Francja | Węgry | Polska | Filipiny | Chiny | ||||||||
| Data produkcji: | 4. tydzień 2025 | 47. tydzień 2024 | 47. tydzień 2024 | 47. tydzień 2024 | 17. tydzień 2024 | 33. tydzień 2024 | 47. tydzień 2024 | ||||||||
| Sztywność bieżnika: | 60 Shore | 64 Shore | 68 Shore | 65 Shore | 68 Shore | 68 Shore | 64 Shore | ||||||||
| Cena 1 sztuki 215/55 R17: | 614 zł | 673 zł | 610 zł | 537 zł | 455 zł | 494 zł | 463 zł | ||||||||
| WYNIKI NA ŚNIEGU | |||||||||||||||
| Próba | Ocena | Nokian Tyres | Michelin | Continental | Vredestein | Dębica | Yokohama | Sunny | |||||||
| maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
| Hamowanie 40-5 km/h | 30 | 16,2 m | 29,2 | 15,7 m | 30,0 | 16,2 m | 29,2 | 17,1 m | 27,5 | 16,6 m | 28,4 | 16,5 m | 28,5 | 16,5 m | 28,5 |
| Przyspieszenie 5-40 km/h z ASR | 15 | 5,8 s | 13,7 | 5,2 s | 15,0 | 5,5 s | 14,3 | 5,9 s | 13,4 | 5,7 s | 13,8 | 6,0 s | 13,2 | 5,6 s | 14,0 |
| Jazda na czas | 15 | 86,8 s | 15,0 | 88,9 s | 14,7 | 89,2 s | 14,6 | 91,2 s | 14,3 | 91,2 s | 14,3 | 92,5 s | 14,1 | 91,5 s | 14,3 |
| SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU | 60 | 57,9 | 59,7 | 58,1 | 55,2 | 56,5 | 55,8 | 56,8 | |||||||
| WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||
| Próba | Ocena | Nokian Tyres | Michelin | Continental | Vredestein | Dębica | Yokohama | Sunny | |||||||
| maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
| Hamowanie 80-5 km/h | 40 | 29,0 m | 40,0 | 31,8 m | 36,2 | 30,2 m | 37,9 | 30,9 m | 29,8 | 34,7 m | 33,5 | 32,4 m | 35,8 | 35,4 m | 32,6 |
| Aquaplaning wzdłużny | 15 | 97,2 km/h | 15,0 | 85,7 km/h | 14,0 | 84,0 km/h | 13,7 | 79,0 km/h | 12,9 | 82,6 km/h | 13,5 | 80,1 km/h | 13,0 | 74,1 km/h | 12,1 |
| Aquaplaning poprzeczny | 5 | 69,8 km/h | 5,0 | 65,3 km/h | 4,7 | 64,4 km/h | 4,6 | 63,7 km/h | 4,6 | 66,8 km/h | 4,8 | 64,4 km/h | 4,6 | 59,3 km/h | 4,3 |
| Jazda po okręgu | 10 | 62,5 km/h | 10,0 | 61,4 km/h | 9,8 | 60,8 km/h | 9,7 | 62,1 km/h | 9,9 | 61,7 km/h | 9,8 | 62,5 km/h | 10,0 | 60,3 km/h | 9,6 |
| Jazda na czas | 30 | 74,2 km/h | 30,0 | 76,1 km/h | 29,1 | 75,3 km/h | 29,4 | 74,9 km/h | 29,6 | 75,7 km/h | 29,3 | 74,6 km/h | 29,7 | 78,6 km/h | 28,2 |
| SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM | 100 | 100,0 | 93,8 | 95,3 | 94,5 | 90,9 | 93,1 | 86,8 | |||||||
| WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||
| Próba | Ocena | Nokian Tyres | Michelin | Continental | Vredestein | Dębica | Yokohama | Sunny | |||||||
| maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
| Hamowanie 100-5 km/h | 40 | 41,4 m | 38,1 | 38,9 m | 40,0 | 41,6 m | 37,4 | 43,8 m | 35,6 | 43,4 m | 35,9 | 43,8 m | 35,6 | 41,5 m | 37,6 |
| Jazda na czas | 30 | 113,6 s | 29,6 | 113,2 s | 29,7 | 112,1 s | 30,0 | 113,7 s | 29,6 | 113,0 s | 29,7 | 113,1 s | 29,7 | 113,4 s | 29,6 |
| Hałas przy 80 km/h | 10 | 69,4 dB | 10,0 | 6,0 pkt | 70,4 dB | 70,9 dB | 9,8 | 70,5 dB | 9,8 | 71,4 dB | 9,7 | 72,6 dB | 9,5 | 70,8 dB | 9,8 |
| SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 80 | 77,7 | 79,6 | 77,2 | 75,0 | 75,3 | 74,8 | 77,0 | |||||||
| Opory toczenia | 10 | 8,031 kg/t | 8,4 | 6,851 kg/t | 9,6 | 6,706 kg/t | 9,8 | 8,042 kg/t | 8,4 | 6,478 kg/t | 10,0 | 8,326 kg/t | 8,1 | 7,899 kg/t | 8,5 |
| OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | |||||||||||||||
| PRODUCENT | maks. | Nokian Tyres | Michelin | Continental | Vredestein | Dębica | Yokohama | Sunny | |||||||
| Suma punktów | 250 | 244,0 | 242,7 | 240,4 | 233,1 | 232,7 | 231,8 | 229,1 | |||||||
| KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
Najnowszy produkt fińskiej firmy Nokian Tyres zdobywa komplet punktów na mokrej nawierzchni, gdzie zapewnia najwyższe osiągi. Nieco ustępuje oponom premium na śniegu, mimo to dobrze radzi sobie w tych warunkach. Na suchym asfalcie Seasonproof 2 uzyskuje rezultaty na poziomie opon z najwyższej półki.
Michelin doskonale radzi sobie w zimowych warunkach, wygrywając rywalizację na śniegu. Bardzo dobrze wypada też w próbach na suchej nawierzchni. CrossClimate 2 najwięcej punktów traci w konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie, ale i tu zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Continental to bardzo dobrze zbilansowana opona, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Co ważne, na każdej nawierzchni opona ma porównywalne osiągi, co czyni ją bezpieczną – nie zaskakuje kierowcy. AllSeasonContact 2 ma do tego niskie opory toczenia.
Vredestein to przykład nieźle zbilansowanej opony segmentu środkowego. Jej parametry na suchym i mokrym asfalcie są nieco słabsze od konkurentów klasy premium, ale wyrównane. Najsłabszymi punktami opony Quatrac Pro+ są przeciętne parametry na śniegu oraz wysoki współczynnik oporów toczenia.
Piąta lokata i przyzwoity wynik punktowy potwierdzają dobre parametry niedrogiej polskiej opony. Dębica nawiązuje walkę z droższymi konkurentami i uzyskuje stabilne wyniki we wszystkich konkurencjach. Nie zawodzi w żadnej z nich, a w niektórych zajmuje wysokie lokaty. Wygrywa próbę oporów toczenia.
Yokohama wypada w teście poniżej oczekiwań. Radzi sobie jedynie w próbach na mokro, a w pozostałych konkurencjach zajmuje końcowe lokaty. BluEarth-4S AW21 przegrywa rywalizację z budżetową Dębicą, ponadto jest od niej droższa. Do tego Yokohama jest najgłośniejsza i ma najwyższe opory toczenia.
Sunny zamyka tabelę wyników z przeciętnym rezultatem punktowym. Chińska opona to niewłaściwie zbilansowany produkt, który dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni i w warunkach zimowych. Za to na mokrym asfalcie zawodzi, przegrywając wszystkie próby. NC 501 nie zapewnia wymaganego poziomu bezpieczeństwa na mokro.

Opony do tegorocznego testu zostały zamówione w sklepie internetowym i wysłane do ośrodka badawczego w Finlandii. Tam w doskonałych warunkach zbadaliśmy ich własności na śniegu. Następnie koła zostały przetransportowane do centrum testowego zlokalizowanego w pobliżu Madrytu w Hiszpanii, gdzie wiosną sprawdziliśmy parametry opon na mokrym i suchym asfalcie. Także warunki panujące w Hiszpanii były idealne do testowania opon wielosezonowych. Poza torowymi testami na śniegu i asfalcie, w fińskim laboratorium określono współczynnik oporów toczenia dla każdej opony biorącej udział w teście.
W trakcie testu używaliśmy certyfikowanych urządzeń pomiarowych, takich jak ciśnieniomierze, termometry czy przyrządy do mierzenia twardości mieszanki gumowej. Warunki atmosferyczne monitorowały stacje pogodowe. Do rejestracji parametrów testowych wykorzystywaliśmy sprzęt pomiarowy pracujący w technologii GPS o częstotliwości 100 Hz. Jazdy testowe przeprowadzaliśmy zarówno na seryjnych, jak i zmodyfikowanych samochodach. Do badań użyliśmy aut Volkswagen T-Roc, a także Skoda Superb.

Tegoroczny test pokazuje, że coraz częściej opony segmentu środkowego oferują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pokazuje to przykład zwyciężającego porównanie produktu Nokian Tyres, a także dobry wynik punktowy sklasyfikowanej na czwartej pozycji opony Vredestein. Ogumienie Michelin czy Continental to wciąż pewne wybory dla wymagających kierowców. Na uwagę zasługuje też dobry wynik najtańszej w teście polskiej Dębicy, która może być propozycją dla oszczędnych. Z kolei Yokohama zawodzi kiepskimi rezultatami, a chińska opona Sunny na mokro może być niebezpieczna.