Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Test opon - terenowa i wielosezonowa

Opona terenowa z homologacją zimową kontra całoroczna – jakie są różnice w ich zachowaniu na różnych nawierzchniach? | TEST

fot. Robert Magdziak/Motor

Opona terenowa z homologacją zimową kontra całoroczna – jakie są różnice w ich zachowaniu na różnych nawierzchniach? | TEST

Sprawdzamy, czy na oponie uterenowionej z homologacją zimową można poruszać się bezpiecznie przez cały rok. Jej zachowanie i wyniki prób w różnych warunkach porównujemy z rezultatami ogumienia wielosezonowego. Zobacz, jakie są mocne i słabe strony obu rozwiązań. W teście – uterenowiona opona BF Goodrich i wielosezonowa marki Continental.

Opony w teście

Porównaliśmy znaną oponę uterenowioną BF Goodrich z wysokiej jakości produktem wielosezonowym firmy Continental. Ogumienie poddaliśmy próbom na asfalcie oraz śniegu. 

BF Goodrich All Terrain T/A KO2

  • Cena: 982 zł

Continental AllSeasonContact 2

  • Cena: 655 zł

Użytkowników samochodów typu SUV nie trzeba przekonywać o zaletach opon BF Goodrich All Terrain. Wśród kierowców tego rodzaju samochodów to wręcz kultowy produkt. Opona umożliwia sprawne poruszanie się poza utwardzonymi szlakami, jednocześnie pozwalając na znacznie bardziej komfortową niż w przypadku typowo terenowego ogumienia jazdę po asfalcie.

Produkty z oznaczeniem All Terrain często są wybierane przez osoby użytkujące auto na drogach i poza nimi, np. na placach budowy, w gospodarstwach rolniczych czy stadninach koni. Takie opony są też zakładane do aut wykorzystywanych do rekreacyjnych wypadów w lekki teren

Terenowa, ale też zimowa?

Sprzedawany obecnie model – BF Goodrich All Terrain T/A KO2 na ścianie bocznej ma symbol 3PMSF (płatek śniegu wewnątrz zarysu góry o 3 szczytach) oznaczający, że opona jest dopuszczona do ruchu w krajach, gdzie przepisy wymagają stosowania ogumienia zimowego lub wielosezonowego zimą.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak taka opona spisuje się jako produkt wielosezonowy i czy na różnych nawierzchniach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Uterenowiony model firmy BF Goodrich porównaliśmy ze znaną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa oponą – Continental AllSeasonContact 2.

Profesjonalny test opon

Obie opony poddaliśmy takim samym próbom, jak produkty uczestniczące w teście opon wielosezonowych. Okazało się, że agresywny i głęboki bieżnik (11,9 mm) oraz stosunkowo miękka mieszanka opon All Terrain zaskakująco dobrze poradziły sobie na śniegu. W zimowych warunkach BF Goodrich wyprzedził nawet nieznacznie Continentala.

Jednak to, co było atutem na śniegu, okazało się dużą wadą na asfalcie. W próbach na sucho BF Goodrich wypadł kiepsko, do tego był głośny i miał bardzo wysokie opory toczenia. 

Wyniki w konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie pokazały, że w tych warunkach uterenowiona opona jest wręcz niebezpieczna. Powinni o tym pamiętać użytkownicy SUV-ów i po deszczu jeździć zachowawczo.

Wyniki na suchym asfalcie

Hamowanie ze 100 km/h

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_hamowanie na suchym
fot. Robert Magdziak/Motor

Awaryjne hamowanie to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowy parametr. Wielosezonowy Continental, zatrzymując rozpędzony do 100 km/h samochód na dystansie 41,6 m, potwierdza swoją wysoką jakość. Auto na uterenowionych oponach BF Goodrich zatrzymuje się o prawie 8 metrów dalej. 

  • BF Goodrich: 49,3 m
  • Continental: 41,6 m

Głośność zewnętrzna 

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_glosnosc zewnetrzna
fot. Robert Magdziak/Motor

W tej konkurencji mierzony jest poziom hałasu zewnętrznego emitowany przez przejeżdżający samochód. Auto przetacza się przez stanowisko pomiarowe z prędkością 50 km/h i ma wyłączony silnik. Opony All Terrain są o prawie 3 dB głośniejsze od Continentali. Taki wzrost oznacza prawie dwukrotnie większy hałas. Toczeniu terenowych opon towarzyszy wycie.

  • BF Goodrich: 68,9 dB
  • Continental: 66,1 dB

Jazda po torze na czas

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_jazda po torze na czas
fot. Robert Magdziak/Motor

Jazda na czas po suchym torze to konkurencja, która odwzorowuje sportowy charakter opon. W tej próbie Continental radzi sobie bardzo dobrze, czego nie można powiedzieć o oponie BF Goodrich. Uterenowiona opona dostaje także niskie noty za precyzję prowadzenia, przyczepność oraz poziom komfortu akustycznego – generuje hałas do wnętrza samochodu.

  • BF Goodrich: 56,9 s
  • Continental: 54,4 s

Opory toczenia

Współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na stanowisku bębnowym w laboratorium. Określa on ilość energii traconej na toczenie się opony po podłożu. Parametr przekłada się na zużycie paliwa. Różnica pomiędzy oponami jest bardzo duża. Auto zużywające 11 l/100 km paliwa na Continentalach spali o ponad 1,5 l/100 km więcej, poruszając się na oponach All Terrain.

  • BF Goodrich: 1,104
  • Continental: 0,655

Wyniki na mokrym asfalcie

Aquaplaning wzdłużny

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_aquaplaning wzdlużny
fot. Robert Magdziak/Motor

Próba określa prędkość, przy której koła jadącego na wprost samochodu wpadną w poślizg. Głębokość wody na stanowisku pomiarowym to 9 mm. Na oponach Continental auto w bezpieczny sposób jechało z prędkością ponad 77 km/h. Ten sam pojazd na ogumieniu All Terrain wpadał w poślizg przy 57 km/h.

  • BF Goodrich: 57,0 km/h
  • Continental: 77,5 km/h

Jazda po okręgu

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_jazda po mokrym okręgu
fot. Robert Magdziak/Motor

Pomiary wykonywane są na asfaltowym okręgu, którego powierzchnia jest stale nawadniana. Kierowca pokonuje tor, jadąc z jak największą prędkością. Wynik to maksymalne przeciążenie boczne zarejestrowane w kabinie na granicy przyczepności opon. Continental uzyskuje bardzo dobry rezultat, a wynik opony All Terrain jest nie do zaakceptowania.

  • BF Goodrich: 0,552 g
  • Continental: 0,780 g

Jazda po torze na czas

Sportowa jazda po mokrym torze to wyjątkowo wymagająca próba. Doświadczony kierowca pokonuje jak najszybciej tor o długości 1823 m, a aparatura pomiarowa rejestruje czas okrążeń. Continental wypada doskonale, a wynik opon BF Goodrich pokazuje, że jazda na nich po deszczu jest niebezpieczna. Ogumienie ma bardzo słabe przyczepność i precyzję prowadzenia.

  • BF Goodrich: 105,4 s
  • Continental: 87,0 s

Hamowanie ze 100 km/h

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_hamowanie na mokrym
fot. Robert Magdziak/Motor

Hamowanie na mokrej nawierzchni to niezwykle istotny parametr testu. W tej konkurencji Continental zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Z kolei opona All Terrain jest poniżej akceptowalnego progu bezpieczeństwa. Auto na uterenowionym ogumieniu zatrzymuje się ponad 18 m dalej niż na Continentalach. To więcej niż długość TIR-a.

  • BF Goodrich: 63,2 m
  • Continental: 44,8 m

Wyniki na śniegu

Trakcja (siła napędowa)

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_trakcja
fot. Robert Magdziak/Motor

Tu mierzona jest siła uciągu, jaką generują opony podczas przyspieszania samochodu z buksującymi kołami. Poślizg opon to 10-60 procent. W tej próbie – dzięki agresywnemu bieżnikowi – lepiej poradziła sobie opona BF Goodrich All Terrain. Continental uzyskał rezultat na dobrym poziomie, a wynik opony uterenowionej był bardzo dobry.

  • BF Goodrich: 327,9 daN
  • Continental: 316,3 daN

Dystans 0-20 km/h

Kierowca przyspiesza z włączonym systemem ASR, a sprzęt pomiarowy rejestruje dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu do prędkości 20 km/h. W tej próbie obie opony uzyskują zbliżone rezultaty. Nieco szybciej rozpędza się samochód wyposażony w ogumienie All Terrain, ale szosowy Continental ustępuje mu jedynie nieznacznie.

  • BF Goodrich: 8,84 m
  • Continental: 8,97 m

Jazda po torze na czas

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_jazda po sniegu na czas
fot. Robert Magdziak/Motor

Wynik pomiaru to czas przejazdu krętego toru o długości 1250 m pokrytego skompresowanym śniegiem. Tu liczą się wszystkie parametry opon, takie jak zdolność do sprawnego rozpędzania i hamowania auta, ale i przyczepność boczna podczas jazdy po zakrętach. Próbę z wyraźną przewagą wygrywa Continental, który jest szybszy na zakrętach i znacznie lepiej reaguje na ruchy kierownicą.

  • BF Goodrich: 85,0 s
  • Continental: 79,4 s

Hamowanie z 40 km/h

Test opon_terenowa czy wielosezonowa_hamowanie na sniegu
fot. Robert Magdziak/Motor

W tej konkurencji mierzony jest dystans, na którym samochód zatrzymuje się z prędkości 40 km/h na ubitym śniegu. Podobnie jak w przypadku prób rozpędzania auta skuteczny okazuje się agresywny i głęboki bieżnik opon BF Goodrich. Samochód na ogumieniu uterenowionym zatrzymuje się z prędkości 40 km/h o 1,4 m wcześniej niż to samo auto wyposażone w opony Continental.

  • BF Goodrich: 17,9 m
  • Continental: 19,3 m

Klasyfikacja końcowa

Punktacja łączna
  Maksymalna liczba punktów BF Goodrich Continental
Suchy asfalt 100 81,2 96,5
Suchy asfalt 100 69,6 98,7
Śnieg 60 58 57,7
Wynik końcowy 260 208,8 252,9
Miejsce   2 1

PODSUMOWANIE

Mające homologację zimową opony BF Goodrich All Terrain T/A KO2 dobrze spisują się jedynie na śniegu. Jednak warto pamiętać, że po takiej nawierzchni na drogach jeździ się wyjątkowo rzadko, a na sucho i mokro uterenowione opony radzą sobie słabo.

Czytaj także