Sprawdzamy, czy na oponie uterenowionej z homologacją zimową można poruszać się bezpiecznie przez cały rok. Jej zachowanie i wyniki prób w różnych warunkach porównujemy z rezultatami ogumienia wielosezonowego. Zobacz, jakie są mocne i słabe strony obu rozwiązań. W teście – uterenowiona opona BF Goodrich i wielosezonowa marki Continental.
Porównaliśmy znaną oponę uterenowioną BF Goodrich z wysokiej jakości produktem wielosezonowym firmy Continental. Ogumienie poddaliśmy próbom na asfalcie oraz śniegu.
Użytkowników samochodów typu SUV nie trzeba przekonywać o zaletach opon BF Goodrich All Terrain. Wśród kierowców tego rodzaju samochodów to wręcz kultowy produkt. Opona umożliwia sprawne poruszanie się poza utwardzonymi szlakami, jednocześnie pozwalając na znacznie bardziej komfortową niż w przypadku typowo terenowego ogumienia jazdę po asfalcie.
Produkty z oznaczeniem All Terrain często są wybierane przez osoby użytkujące auto na drogach i poza nimi, np. na placach budowy, w gospodarstwach rolniczych czy stadninach koni. Takie opony są też zakładane do aut wykorzystywanych do rekreacyjnych wypadów w lekki teren.
Sprzedawany obecnie model – BF Goodrich All Terrain T/A KO2 na ścianie bocznej ma symbol 3PMSF (płatek śniegu wewnątrz zarysu góry o 3 szczytach) oznaczający, że opona jest dopuszczona do ruchu w krajach, gdzie przepisy wymagają stosowania ogumienia zimowego lub wielosezonowego zimą.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak taka opona spisuje się jako produkt wielosezonowy i czy na różnych nawierzchniach zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Uterenowiony model firmy BF Goodrich porównaliśmy ze znaną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa oponą – Continental AllSeasonContact 2.
Obie opony poddaliśmy takim samym próbom, jak produkty uczestniczące w teście opon wielosezonowych. Okazało się, że agresywny i głęboki bieżnik (11,9 mm) oraz stosunkowo miękka mieszanka opon All Terrain zaskakująco dobrze poradziły sobie na śniegu. W zimowych warunkach BF Goodrich wyprzedził nawet nieznacznie Continentala.
Jednak to, co było atutem na śniegu, okazało się dużą wadą na asfalcie. W próbach na sucho BF Goodrich wypadł kiepsko, do tego był głośny i miał bardzo wysokie opory toczenia.
Wyniki w konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie pokazały, że w tych warunkach uterenowiona opona jest wręcz niebezpieczna. Powinni o tym pamiętać użytkownicy SUV-ów i po deszczu jeździć zachowawczo.
Awaryjne hamowanie to z punktu widzenia bezpieczeństwa kluczowy parametr. Wielosezonowy Continental, zatrzymując rozpędzony do 100 km/h samochód na dystansie 41,6 m, potwierdza swoją wysoką jakość. Auto na uterenowionych oponach BF Goodrich zatrzymuje się o prawie 8 metrów dalej.
W tej konkurencji mierzony jest poziom hałasu zewnętrznego emitowany przez przejeżdżający samochód. Auto przetacza się przez stanowisko pomiarowe z prędkością 50 km/h i ma wyłączony silnik. Opony All Terrain są o prawie 3 dB głośniejsze od Continentali. Taki wzrost oznacza prawie dwukrotnie większy hałas. Toczeniu terenowych opon towarzyszy wycie.
Jazda na czas po suchym torze to konkurencja, która odwzorowuje sportowy charakter opon. W tej próbie Continental radzi sobie bardzo dobrze, czego nie można powiedzieć o oponie BF Goodrich. Uterenowiona opona dostaje także niskie noty za precyzję prowadzenia, przyczepność oraz poziom komfortu akustycznego – generuje hałas do wnętrza samochodu.
Współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na stanowisku bębnowym w laboratorium. Określa on ilość energii traconej na toczenie się opony po podłożu. Parametr przekłada się na zużycie paliwa. Różnica pomiędzy oponami jest bardzo duża. Auto zużywające 11 l/100 km paliwa na Continentalach spali o ponad 1,5 l/100 km więcej, poruszając się na oponach All Terrain.
Próba określa prędkość, przy której koła jadącego na wprost samochodu wpadną w poślizg. Głębokość wody na stanowisku pomiarowym to 9 mm. Na oponach Continental auto w bezpieczny sposób jechało z prędkością ponad 77 km/h. Ten sam pojazd na ogumieniu All Terrain wpadał w poślizg przy 57 km/h.
Pomiary wykonywane są na asfaltowym okręgu, którego powierzchnia jest stale nawadniana. Kierowca pokonuje tor, jadąc z jak największą prędkością. Wynik to maksymalne przeciążenie boczne zarejestrowane w kabinie na granicy przyczepności opon. Continental uzyskuje bardzo dobry rezultat, a wynik opony All Terrain jest nie do zaakceptowania.
Sportowa jazda po mokrym torze to wyjątkowo wymagająca próba. Doświadczony kierowca pokonuje jak najszybciej tor o długości 1823 m, a aparatura pomiarowa rejestruje czas okrążeń. Continental wypada doskonale, a wynik opon BF Goodrich pokazuje, że jazda na nich po deszczu jest niebezpieczna. Ogumienie ma bardzo słabe przyczepność i precyzję prowadzenia.
Hamowanie na mokrej nawierzchni to niezwykle istotny parametr testu. W tej konkurencji Continental zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Z kolei opona All Terrain jest poniżej akceptowalnego progu bezpieczeństwa. Auto na uterenowionym ogumieniu zatrzymuje się ponad 18 m dalej niż na Continentalach. To więcej niż długość TIR-a.
Tu mierzona jest siła uciągu, jaką generują opony podczas przyspieszania samochodu z buksującymi kołami. Poślizg opon to 10-60 procent. W tej próbie – dzięki agresywnemu bieżnikowi – lepiej poradziła sobie opona BF Goodrich All Terrain. Continental uzyskał rezultat na dobrym poziomie, a wynik opony uterenowionej był bardzo dobry.
Kierowca przyspiesza z włączonym systemem ASR, a sprzęt pomiarowy rejestruje dystans potrzebny na rozpędzenie samochodu do prędkości 20 km/h. W tej próbie obie opony uzyskują zbliżone rezultaty. Nieco szybciej rozpędza się samochód wyposażony w ogumienie All Terrain, ale szosowy Continental ustępuje mu jedynie nieznacznie.
Wynik pomiaru to czas przejazdu krętego toru o długości 1250 m pokrytego skompresowanym śniegiem. Tu liczą się wszystkie parametry opon, takie jak zdolność do sprawnego rozpędzania i hamowania auta, ale i przyczepność boczna podczas jazdy po zakrętach. Próbę z wyraźną przewagą wygrywa Continental, który jest szybszy na zakrętach i znacznie lepiej reaguje na ruchy kierownicą.
W tej konkurencji mierzony jest dystans, na którym samochód zatrzymuje się z prędkości 40 km/h na ubitym śniegu. Podobnie jak w przypadku prób rozpędzania auta skuteczny okazuje się agresywny i głęboki bieżnik opon BF Goodrich. Samochód na ogumieniu uterenowionym zatrzymuje się z prędkości 40 km/h o 1,4 m wcześniej niż to samo auto wyposażone w opony Continental.
Maksymalna liczba punktów | BF Goodrich | Continental | |
Suchy asfalt | 100 | 81,2 | 96,5 |
Suchy asfalt | 100 | 69,6 | 98,7 |
Śnieg | 60 | 58 | 57,7 |
Wynik końcowy | 260 | 208,8 | 252,9 |
Miejsce | 2 | 1 |
Mające homologację zimową opony BF Goodrich All Terrain T/A KO2 dobrze spisują się jedynie na śniegu. Jednak warto pamiętać, że po takiej nawierzchni na drogach jeździ się wyjątkowo rzadko, a na sucho i mokro uterenowione opony radzą sobie słabo.