W profesjonalnym teście przeprowadzonym przez naszą redakcję w specjalistycznych ośrodkach badawczych w Niemczech i Szwecji porównujemy właściwości opon zimowych ze wszystkich segmentów rynkowych – od budżetowych po premium. Czy tańsze produkty zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa?
Wybierając uczestników tegorocznego testu opon zimowych, postanowiliśmy uwzględnić w nim produkty ze wszystkich segmentów rynkowych. Chcieliśmy pokazać, jakie różnice dzielą opony z różnych klas, ale i w ramach tego samego segmentu.
Jako reprezentantów ogumienia budżetowego wybraliśmy dobrze znaną z przyzwoitych osiągów Dębicę oraz jedne z najtańszych na rynku produktów, które cieszą się popularnością wśród oszczędnych klientów – Imperiala i Zeetexa.
W ostatnich latach daje się zaobserwować dynamiczny rozwój ogumienia klasy średniej, któremu towarzyszy znaczna poprawa jakości. Wielu producentów tego segmentu ma aspiracje, by rywalizować z oponami premium. W tym roku postanowiliśmy sprawdzić właściwości znanych produktów segmentu środkowego – Falkena, Nokiana i Yokohamy.
Zestawienie uzupełniło ogumienie z najwyższej półki cenowej. Klasę premium reprezentują obecne od niedawna na rynku opony producentów znanych z najwyższego poziomu bezpieczeństwa – Continentala i Goodyeara.
Organizacja testu opon – szczególnie zimowych – to spore wyzwanie. Rok temu opony zostały kupione w sklepie internetowym, po czym przetransportowane na tor do Niemiec. Tam jesienią zamontowano je na felgi i przeprowadzono procedurę docierania bieżnika przed testem. Jazda po mokrym okręgu ma na celu usunięcie wierzchniej warstwy gumy, która po procesie produkcji może być śliska.
Zimą koła zostały przewiezione do Szwecji, gdzie w specjalistycznym ośrodku badawczym w okolicy koła podbiegunowego zbadaliśmy ich własności na śniegu. Panujące tam stabilne warunki pogodowe oraz perfekcyjnie przygotowane nawierzchnie na torach umożliwiły nam porównanie uczestników w jednakowych warunkach.
Ze Szwecji koła zostały przetransportowane z powrotem do Niemiec, gdzie wiosną poddaliśmy je wyczerpującym próbom na mokrym i suchym asfalcie. Tu także udało nam się trafić na idealne warunki pogodowe, a próby wykonywaliśmy na certyfikowanych stanowiskach pomiarowych o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni.
Uzyskane wyniki pomogą w wyborze opon nie tylko najbardziej wymagającym kierowcom. Swoje typy znajdą też użytkownicy samochodów stawiający na efektywność paliwową oraz szukający taniego ogumienia.
Kierowca wykonuje co najmniej 7 prób awaryjnego hamowania. Wynik końcowy to średnia z rezultatów, po odrzuceniu skrajnych wartości.
Próbę z wyraźną przewagą wygrywa Continental. Za nim plasuje się grupa produktów, które uzyskały dobry rezultat. Mowa o oponach Dębica, Goodyear, Nokian i Yokohama. Imperial i Falken uzyskują przeciętne wyniki. Rezultat Zeetexa jest kiepski, ale mieści się w wymaganym marginesie.
W tej próbie auto rozpędza się z włączonym systemem antypoślizgowym. Aparatura rejestruje dystans, po którym osiąga prędkość 20 km/h. W tej próbie najbardziej liczy się mieszanka gumowa.
Zwycięża Continental z wyraźną przewagą nad rywalami. Nokian, Yokohama, Dębica, Goodyear i Imperial radzą sobie dobrze. Zeetex i Falken wypadają słabiej, ale i ich wyniki są do zaakceptowania.
Kierowca rozpędza samochód z wyłączonym układem ASR, utrzymując poślizg kół w przedziale 10-60 procent. Wynik to średnia siła napędowa zarejestrowana podczas tego manewru. Tu liczy się skuteczność „wgryzania się” w śnieg bieżnika opon.
Dębica i Continental radzą sobie rewelacyjnie. Goodyear, Nokian i Yokohama wypadają bardzo dobrze. Imperial i Falken zdobywają przeciętne noty, a Zeetex wypada kiepsko.
Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1250 metrów.
Continental deklasuje rywali. Dębica, Nokian i Yokohama wypadają bardzo dobrze. Falken i Zeetex nie radzą sobie na torze.
Zadaniem kierowcy jest jak najszybsze przejechanie mokrego toru o długości 1823 metrów. Aparatura pomiarowa rejestruje zarówno czas, jak i linię przejazdu samochodu.
Próbę z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Continental. Za nim z bardzo dobrym rezultatem plasują się ex aequo Falken i Goodyear. Yokohama i Nokian uzyskują przyzwoite czasy. Wynik Dębicyjest kiepski, ale do zaakceptowania. Czego nie można powiedzieć o rezultatach opon Imperial i Zeetex. Szczególnie w przypadku tego drugiego czas przejazdu świadczy o bardzo kiepskich własnościach na mokrym asfalcie. Opona ma niską przyczepność i jest niebezpieczna.
Kierowca wykonuje siedmiokrotnie manewr awaryjnego hamowania na mokrym asfalcie. Wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych wartości. Współczynnik przyczepności na całym torze jest jednakowy, a podczas hamowania auto jest połączone z szyną, co zapewnia zachowanie takiego samego toru jazdy dla wszystkich prób.
Goodyear, Continental, Falken i Yokohama uzyskują bardzo dobre rezultaty. Nieźle radzi sobie Nokian, a Zeetex i Dębica wypadają przeciętnie. Tabelę wyników zamyka Imperial, którego rezultat nie zapewnia wymaganego nawet dla produktów budżetowych poziomu bezpieczeństwa.
Kierowca testowy, jadąc na granicy przyczepności, pokonuje z jak najwyższą prędkością nawadniany okrąg o średnicy 57,5 metra. Urządzenie pomiarowe rejestruje przeciążenie boczne w aucie.
Najwyższą przyczepność boczną ma Goodyear, a tuż za nim rywalizację z bardzo dobrym wynikiem kończy Continental. Falken, Yokohama i Nokian radzą sobie nieźle, a Dębica, Imperial i Zeetex wypadają przeciętnie.
Lewe przednie koło auta porusza się w rynnie o głębokości 9 milimetrów wypełnionej wodą. Kierowca przyspiesza, a aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg tego koła przekracza 15 procent. W trakcie pomiarów samochód połączony z szyną jedzie za każdym razem po tym samym torze. Stanowisko pomiarowe jest certyfikowane, a głębokość wody jest na całej długości jednakowa. Wykonuje się co najmniej 7 powtórzeń.
Jako jedyna opona w zestawieniu Goodyear przekracza w głębokiej wodzie prędkość 80 km/h bez utraty przyczepności. Niewiele gorszy rezultat uzyskuje Continental, a sklasyfikowany na trzecim miejscu Nokian wypada bardzo dobrze. Wysoką odporność na aquaplaning ma sklasyfikowana na czwartej pozycji Dębica. Yokohama i Falken uzyskują zbliżone wyniki na przyzwoitym poziomie. Imperial i Zeetex radzą sobie gorzej, ale ich rezultaty są do zaakceptowania.
Podczas pokonywania łuku samochód wjeżdża w kałużę o głębokości wody 5 milimetrów. Aparatura pomiarowa rejestruje przeciążenie boczne. Próby przeprowadza się w zakresie prędkości 60-90 km/h, a podczas każdego kolejnego przejazdu kierowca zwiększa prędkość o 5 km/h. Stanowisko pomiarowe wyposażone jest w wydajne pompy, które uzupełniają wychlapaną wodę, kiedy auto objeżdża kilkusetmetrowy okrąg, by przystąpić do kolejnego pomiaru.
Podobnie jak przy aquaplaningu wzdłużnym, także w przypadku poprzecznego najlepiej spisała się opona Goodyear, a za nią z bardzo dobrymi rezultatami uplasowały się produkty Continental, Nokian i Dębica. Nieźle wypadł Falken, natomiast Yokohama kończy rywalizację z przeciętnym wynikiem. Imperial i Zeetex wykazują słabą odporność na zjawisko aquaplaningu na zakręcie, a ich zachowanie w takiej sytuacji może być niebezpieczne. Aby uniknąć zagrożenia, na tych oponach należy jechać zachowawczo.
Kierowca testowy wykonuje siedmiokrotnie manewr awaryjnego hamowania na przygotowanym do tego torze. Certyfikowane stanowisko ma jednakowy współczynnik przyczepności na całej powierzchni. Wynik końcowy to średnia ze wszystkich pomiarów po odrzuceniu najlepszego i najgorszego rezultatu. Pomiędzy próbami hamowania samochód pokonuje z równą prędkością tor o długości 2800 metrów, by schłodzić układ hamulcowy.
Próbę wygrywa Goodyear, a za nim z bardzo dobrymi rezultatami plasują się Falken, Nokian i Continental. Nieco gorzej wypadają Yokohama i Imperial, które kończą rywalizację ze zbliżonymi wynikami. Niewiele gorzej od nich wypada Zeetex. Tabelę wyników zamyka Dębica, która najgorzej poradziła sobie w konkurencji hamowania awaryjnego na suchym asfalcie. Jednak pomimo najsłabszego rezultatu polska opona zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa.
Własności jezdne opon oceniane są w subiektywny sposób przez kierowcę testowego. Podczas jazdy po suchym torze część okrążeń pokonywanych jest na czas, a pozostałe w celu określenia zachowania opon. Oceniane są parametry, takie jak m.in. zachowanie na granicy przyczepności, stabilność w zakrętach czy reakcja na gwałtowne ruchy kierownicą. Podczas jazdy kierowca określa też, w jaki sposób opona zachowuje się po utracie i odzyskaniu przyczepności. Ponadto sprawdzane jest także zachowanie poszczególnych opon w trakcie gwałtownej zmiany pasa ruchu przy dużej prędkości.
Najbardziej sportowy charakter w zestawieniu mają Goodyear, Continental i Zeetex. Nieźle wypadają Yokohama oraz Falken. Nokian ma nieco słabszą precyzję prowadzenia, ale nie jest nerwowy, a Imperial ma problemy z przyczepnością. Ostatnia w tabeli Dębica traci punkty przy gwałtownych zmianach pasa ruchu, ale na szybkich zakrętach radzi sobie nieźle.
Kierowca pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 metrów. Aparatura pomiarowa zapisuje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. Tu liczy się sportowy charakter opon. Pomiar czasu to tylko część badań przeprowadzanych na suchym torze. Po zakończeniu jazdy na czas kierowca ocenia w subiektywny sposób własności jezdne opon. Ponadto w ramach testów na suchym torze przejeżdża przez spreparowane nierówności, oceniając poziom komfortu mechanicznego i akustycznego wewnątrz auta.
Najszybszy na suchym torze okazuje się Falken, a zaraz za nim na metę dojeżdża samochód wyposażony w opony Continental. Temu z kolei po piętach depczą Zeetex i Imperial. Wyniki uzyskane przez produkty Yokohama i Goodyear także są na bardzo dobrym poziomie. Na końcu tabeli sklasyfikowano Nokiana i Dębicę, ale i ich rezultaty należy określić jako dobre. Może opony nie mają tyle sportowego charakteru co Falken czy Continental, ale warto zauważyć, że tracą do nich jedynie około sekundy.
Na certyfikowanym stanowisku pomiarowym mierzy się poziom hałasu emitowany przez opony przejeżdżającego samochodu. Auto przetacza się z prędkością 50 km/h przez stanowisko z wyłączonym silnikiem, a mikrofony rejestrują głośność. Pomiary przeprowadza się w suchy dzień, przy bezwietrznej pogodzie.
Najniższy poziom hałasu emitują Continental i Zeetex. Nieco głośniejszy jest Imperial. Wynik uzyskany przez Falkena i Goodyeara jest na bardzo dobrym poziomie. Nieźle wypadają Nokian i Yokohama. Na końcu tabeli sklasyfikowano Dębicę, która emituje najwyższy poziom hałasu na zewnątrz jadącego samochodu.
Bezwymiarowy współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na specjalnej maszynie, w której opona toczy się po obrotowym bębnie. Urządzenie określa, ile energii tracone jest podczas toczenia się opony. Pomiary oporów wykonuje się w warunkach laboratoryjnych.
Najoszczędniejszą oponą okazuje się Nokian, który deklasuje konkurentów, uzyskując bardzo dobry rezultat. Nieco gorzej, ale z wynikami na dobrym poziomie, wypadają Continental i Dębica. Yokohama i Zeetex uzyskują przeciętne rezultaty. Tabelę z jednakowym wynikiem zamykają Goodyear i Imperial. Ich opory toczenia są najwyższe.
Producent | Continental | Goodyear | Nokian | Yokohama | Falken | Dębica | Imperial | Zeetex | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model | WinterContact TS 870 | UltraGrip Performance 3 | Snowproof 2 | BluEarth Winter V906 | Eurowinter HS02 Pro | Frigo HP2 | Snowdragon UHP | WH 1000 | |||||||||
INFORMACJE O OPONIE | |||||||||||||||||
Segment rynku: | premium | premium | średni | średni | średni | budżetowy | budżetowy | budżetowy | |||||||||
Kraj produkcji: | Słowacja | Niemcy | Finlandia | Filipiny | Turcja | Niemcy | Chiny | Chiny | |||||||||
Data produkcji: | 46. tydzień 2023 | 34. tydzień 2023 | 32. tydzień 2023 | 26. tydzień 2023 | 38. tydzień 2022 | 42. tydzień 2023 | 31. tydzień 2023 | 27. tydzień 2022 | |||||||||
Zmierzona sztywność nowej: | 63 Shore | 64 Shore | 65 Shore | 68 Shore | 63 Shore | 63 Shore | 65 Shore | 63 Shore | |||||||||
Zmierzona sztywność po teście: | 59 Shore | 61 Shore | 63 Shore | 63 Shore | 59 Shore | 60 Shore | 64 Shore | 63 Shore | |||||||||
Cena 1 sztuki 225/45 R17: | 598 zł | 588 zł | 494 zł | 420 zł | 453 zł | 324 zł | 247 zł | 270 zł | |||||||||
WYNIKI NA ŚNIEGU | |||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Goodyear | Nokian | Yokohama | Falken | Dębica | Imperial | Zeetex | ||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie z 50 km/h | 20 | 26,2 m | 20 | 27,3 m | 19,4 | 27,4 m | 19,3 | 27,8 m | 19,1 | 29,3 m | 18,1 | 27,2 m | 19,4 | 29,1 m | 18,2 | 30,2 m | 17,6 |
Trakcja bez ASR | 10 | 298,6 daN | 10 | 288,6 daN | 9,4 | 287,9 daN | 9,4 | 287,0 daN | 9,4 | 273,3 daN | 8,8 | 298,8 daN | 9,4 | 278,0 daN | 9,3 | 266,3 daN | 8,9 |
Dystans 0-20 km/h z ASR | 10 | 6,61 m | 10 | 7,14 m | 9,7 | 7,10 m | 9,6 | 7,13 m | 9,6 | 7,69 m | 9,1 | 7,14 m | 9,7 | 7,24 m | 9,3 | 7,55 m | 8,9 |
Jazda na czas | 20 | 79,9 s | 20 | 83,3 s | 19,3 | 82,2 s | 19,5 | 82,7 s | 19,4 | 86,6 s | 18,6 | 81,8 s | 19,6 | 83,4 s | 19,3 | 87,6 s | 18,4 |
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU | 60 | 60 | 57,8 | 57,8 | 57,5 | 54,6 | 58,1 | 56,1 | 53,8 | ||||||||
WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Goodyear | Nokian | Yokohama | Falken | Dębica | Imperial | Zeetex | ||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 30 | 49,0 m | 29,5 | 48,2 m | 30 | 51,6 m | 28 | 49,7 m | 29,1 | 49,4 m | 29,3 | 54,0 m | 26,5 | 55,8 m | 25,5 | 53,8 m | 26,7 |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 78,6 km/h | 19,5 | 80,5 km/h | 20 | 75,0 km/h | 18,6 | 72,2 km/h | 17,9 | 72,0 km/h | 17,9 | 73,9 km/h | 18,4 | 69,7 km/h | 17,3 | 68,3 km/h | 17 |
Aquaplaning poprzeczny | 5 | 3,69 m/s² | 4,7 | 3,91 m/s² | 5 | 3,53 m/s² | 4,5 | 3,06 m/s² | 3,9 | 3,40 m/s² | 4,3 | 3,52 m/s² | 4,5 | 2,62 m/s² | 3,3 | 2,48 m/s² | 3,2 |
Jazda po okręgu | 10 | 0,785 g | 10 | 0,788 g | 10 | 0,740 g | 9,4 | 0,748 g | 9,5 | 0,773 g | 9,8 | 0,723 g | 9,2 | 0,712 g | 9 | 0,697 g | 8,8 |
Jazda na czas | 35 | 84,9 s | 35 | 85,5 s | 34,8 | 87,8 s | 33,9 | 87,0 s | 34,2 | 85,5 s | 34,8 | 88,9 s | 33,4 | 90,4 s | 32,8 | 92,1 s | 32,1 |
SUMA PUNKTOW NA MOKRYM | 100 | 98,7 | 99,8 | 94,4 | 94,6 | 96,1 | 92 | 87,9 | 87,8 | ||||||||
WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI | |||||||||||||||||
Próba | Ocena | Continental | Goodyear | Nokian | Yokohama | Falken | Dębica | Imperial | Zeetex | ||||||||
maks. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | wynik | pkt. | |
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 44,7 m | 39 | 43,6 m | 40 | 44,3 m | 39,4 | 45,6 m | 38,2 | 44,0 m | 39,6 | 46,9 m | 37 | 45,7 m | 38,1 | 45,9 m | 37,9 |
Jazda na czas | 35 | 52,09 s | 34,9 | 52,52 s | 34,6 | 53,05 s | 34,2 | 52,47 s | 34,6 | 51,91 s | 35 | 53,09 s | 34,2 | 52,28 s | 34,7 | 52,14 s | 34,8 |
Własności jezdne | 10 | 6,563 pkt | 9,7 | 6,750 pkt | 10 | 5,938 pkt | 8,8 | 6,188 pkt | 9,2 | 6,125 pkt | 9,1 | 5,250 pkt | 7,8 | 5,750 pkt | 8,5 | 6,500 pkt | 9,6 |
Komfort | 5 | 7,000 pkt | 5 | 6,500 pkt | 4,6 | 6,500 pkt | 4,6 | 6,875 pkt | 4,9 | 6,500 pkt | 4,6 | 7,000 pkt | 5 | 6,000 pkt | 4,3 | 6,500 pkt | 4,6 |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 64,9 dB | 5 | 65,4 dB | 5 | 66,3 dB | 4,9 | 66,7 dB | 4,9 | 65,4 dB | 5 | 67,2 dB | 4,8 | 65,1 dB | 5 | 64,9 dB | 5 |
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 95 | 93,6 | 94,2 | 91,9 | 91,8 | 93,3 | 88,8 | 90,6 | 91,9 | ||||||||
Opory toczenia | 5 | 0,828 | 4,5 | 0,981 | 3,8 | 0,74 | 5 | 0,885 | 4,2 | 0,954 | 3,9 | 0,838 | 4,4 | 0,981 | 3,8 | 0,954 | 3,9 |
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | |||||||||||||||||
PRODUCENT | maks. | Continental | Goodyear | Nokian | Yokohama | Falken | Dębica | Imperial | Zeetex | ||||||||
Suma punktów | 260 | 256,8 | 255,6 | 249,1 | 248,1 | 247,9 | 243,3 | 238,4 | 237,4 | ||||||||
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Zwycięża test dzięki doskonałemu zbilansowaniu. Wygrywa rywalizację na śniegu, a na mokrym i suchym asfalcie uzyskuje bardzo wysokie noty. Opona zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, do tego jest cicha i oszczędna.
Doskonale radzi sobie w próbach na suchym i mokrym asfalcie, gdzie wygrywa z Continentalem. Do zwycięzcy traci jednak na śniegu i w konkurencji oporów toczenia. Goodyear to solidna i bezpieczna opona dla wymagających kierowców.
Miejscem na podium potwierdza wysoki poziom produktów tej marki. Opona ma stabilne parametry i dobrze radzi sobie we wszystkich konkurencjach testowych. Jest bezpieczna, a ponadto ma najniższy w stawce współczynnik oporów toczenia.
W konkurencjach testowych uzyskuje wyniki na poziomie podobnym do Nokiana, ma jednak niższą odporność na aquaplaning. Do tego traci punkty w próbie oporów toczenia. Zaletą japońskiej opony jest z kolei atrakcyjna cena.
Uzyskuje dobry wynik punktowy, ale nie jest odpowiednio zbilansowanym produktem. Bardzo dobrze radzi sobie na suchym i mokrym asfalcie, za to na śniegu wypada poniżej oczekiwań. Ma też wysokie opory toczenia.
Zwycięża rywalizację w segmencie budżetowym, uzyskując wynik znacznie lepszy od konkurentów ze swojej klasy. Polska opona doskonale radzi sobie na śniegu i dobrze na mokrym asfalcie. Jej najsłabszą stroną są własności na sucho.
Nie zachwyca osiągami. Dobrze radzi sobie jedynie na suchym asfalcie. Na śniegu ma kiepskie parametry, a na mokrej drodze może wręcz być niebezpieczna. Ma wysokie opory toczenia. Jedynym atutem opony jest niska cena.
Podobnie jak Imperial, radzi sobie tylko na suchym asfalcie. W pozostałych konkurencjach testowych najczęściej zamyka tabele punktowe. Parametry opony na śniegu i mokrym asfalcie są często poniżej poziomu akceptowalności.
Opony zostały kupione w sklepie internetowym i przetransportowane do Niemiec, gdzie po zamontowaniu na felgi przeszły proces docierania. Aby usunąć wierzchnią warstwę gumy, która w początkowej fazie eksploatacji może być śliska, kierowcy testowi na każdym komplecie ogumienia pokonywali kilka okrążeń na mokrym okręgu. Następnie w Szwecji wykonaliśmy próby na śniegu, a po przetransportowaniu opon z powrotem do Niemiec zbadaliśmy ich własności na mokrym i suchym asfalcie.
Podczas testów w warunkach zimowych koła były przechowywane w nieogrzewanym magazynie. Do ciepłego warsztatu trafiały tylko na czas przykręcania do auta.
W tegorocznym teście cztery opony uzyskują naszą rekomendację. Continental łączy najwyższy poziom bezpieczeństwa z niskimi oporami toczenia. Goodyear zapewnia wysokie osiągi, lecz nie jest już tak oszczędny. Mistrzem oszczędności okazuje się za to Nokian, który dodatkowo jest stabilny i bezpieczny. Yokohama wypada dobrze i ma atrakcyjną cenę. Propozycją dla oszczędnych jest Dębica, ponieważ osiągi produktów Imperial i Zeetex są poniżej oczekiwań.