Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Test opon letnich, zimowych i całorocznych

Porównujemy parametry trzech rodzajów ogumienia

Opony letnie, całoroczne czy zimowe? Nasz test

Sprawdzamy, jak na tle opon letnich wypadają wielosezonowe oraz zimowe. Porównujemy trzy rodzaje ogumienia jednego producenta.

O tym, że najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają opony sezonowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Większość kierowców posiada osobne komplety ogumienia na lato i zimę. Jednak coraz więcej osób rezygnuje z sezonowej wymiany, jeżdżąc przez cały rok na tych samych oponach. W ostatnim czasie modele wielosezonowe wręcz biją rekordy sprzedaży, ale nie brakuje też kierowców, którzy mają tylko jeden komplet opon – i są to „zimówki”.

Jednak czy jazda na oponach przeznaczonych do warunków zimowych latem jest bezpieczna? Postanowiliśmy to sprawdzić. Przetestowaliśmy w jednakowych warunkach trzy rodzaje ogumienia: letnie, wielosezonowe oraz zimowe. Wszystkie opony pochodziły od renomowanego producenta klasy premium – firmy Goodyear.

Okazało się, że opony całoroczne i zimowe uzyskały podobny wynik końcowy. Ogumienie uniwersalne lepiej wypadło na suchej nawierzchni, zaś „zimówki” uzyskały więcej punktów na mokro. Jednak wyniki konkurencji testowych to nie wszystko. Należy pamiętać, że opony zimowe w warunkach letnich zużywają się znacznie szybciej od wielosezonowych, przez co oferują zadowalające parametry jedynie na początku.

Wyniki testu pokazują, że w sezonie kierowcy oczekujący wysokich parametrów powinni wybrać opony letnie, a ci szukający wygody – całoroczne.

Test opon

 

Przeprowadziliśmy serię badań typowych dla testu opon letnich. W próbach wzięły udział trzy rodzaje ogumienia w rozmiarze 225/55 R17. Wszystkie opony pochodziły od tego samego producenta – firmy Goodyear. Letnie reprezentował model Eagle F1 Asymmetric 5, całoroczne – Vector 4 Seasons Gen-3, a biorącą udział w teście „zimówką” był Ultra Grip Performance+.

Wyniki na suchym asfalcie

Hamowanie ze 100 km/h

Hamowanie ze 100 km/h

Podczas awaryjnego hamowania na suchym opona letnia deklasuje rywali. Auto na ogumieniu wielosezonowym zatrzymuje się o prawie 10 m dalej, a wyposażone w „zimówki” – potrzebuje jeszcze dodatkowo 2,7 m.

Droga hamowania

  • Opona letnia: 34,9 m
  • Opona całoroczna: 44,2 m
  • Opona zimowa: 46,9 m

Jazda na czas

Jazda na czas

Tor o długości 1650 metrów kierowca testowy przejechał najszybciej na oponach letnich. O ponad sekundę gorszy wynik ogumienia całorocznego jest do zaakceptowania.  „Zimówka” uzyskuje słaby rezultat.

Czas okrążenia

  • Opona letnia: 56,2 s
  • Opona całoroczna: 57,6 s
  • Opona zimowa: 58,6 s

Własności jezdne

Własności jezdne

Oceny parametrów takich jak m.in. stabilność podczas zmiany pasa ruchu, precyzja prowadzenia czy zachowanie na granicy poślizgu dla wszystkich opon mieszczą się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.

Liczba punktów

  • Opona letnia: 6,438 pkt
  • Opona całoroczna: 6,250 pkt
  • Opona zimowa: 6,000 pkt

Komfort jazdy

Komfort jazdy test

Podczas jazdy po nierównościach ogumienie całoroczne i zimowe oferuje wyższy komfort mechaniczny i akustyczny od letniego. Odpowiada za to m.in. ich bardziej miękka mieszanka gumowa, która lepiej tłumi drgania.

Liczba punktów

  • Opona letnia: 6,5 pkt
  • Opona całoroczna: 7,0 pkt
  • Opona zimowa: 7,0 pkt

Hałas zewnętrzny

Hałas zewnętrzny test opon

Próbę pomiaru głośności przejeżdżającego z prędkością 80 km/h auta wygrywa opona całoroczna, choć letnia jest jedynie nieco głośniejsza. Hałas generowany przez ogumienie zimowe jest wyższy, ale akceptowalny.

Poziom hałasu

  • Opona letnia: 71,3 dB
  • Opona całoroczna: 71,2 dB
  • Opona zimowa: 71,7 dB

Wyniki na mokrym asfalcie

Hamowanie ze 100 km/h

Hamowanie ze 100 km/h na mokro

Próbę hamowania na mokrym asfalcie wygrywa opona letnia. O 1,5 metra dalej zatrzymuje się auto na ogumieniu zimowym. Choć opona wielosezonowa ma najdłuższą drogę hamowania, jej wynik jest przyzwoity.

Droga hamowania

  • Opona letnia: 49,3 m
  • Opona całoroczna: 52,4 m
  • Opona zimowa: 50,8 m

Aquaplaning wzdłużny

Aquaplaning wzdłużny

Opony letnia i zimowa charakteryzują się wysoką odpornością na aquaplaning wzdłużny. W tej konkurencji ogumienie całoroczne wypada słabiej, jednak jego rezultat mieści się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.

Prędkość poślizgu

  • Opona letnia: 94,8 km/h
  • Opona całoroczna: 89,5 km/h
  • Opona zimowa: 93,6 km/h

Aquaplaning poprzeczny

Aquaplaning poprzeczny

Opona letnia zwycięża konkurencję aquaplaningu poprzecznego z wyraźną przewagą. Ogumienie zimowe notuje przyzwoity wynik. Rezultat opony wielosezonowej jest przeciętny, ale do zaakceptowania.

Przyspieszenie boczne

  • Opona letnia: 3,43 m/s2
  • Opona całoroczna: 2,66 m/s2
  • Opona zimowa: 3,27 m/s2

Trzymanie boczne

Trzymanie boczne na mokro test

Na mokre zakręty najlepsza okazuje się opona letnia. Całoroczna i zimowa plasują się na podobnym poziomie. Są nieco gorsze, ale nie można powiedzieć, by były niebezpieczne.

Przeciążenie

  • Opona letnia: 0,86 g
  • Opona całoroczna: 0,79 g
  • Opona zimowa: 0,78 g

Jazda na czas

Jazda na czas na mokro test opon

Mokry tor o długości 1823 metrów najszybciej udało się przejechać na oponach letnich. Wynik zimowych jest na przyzwoitym poziomie. Rezultat całorocznych odstaje, jednak nie są one niebezpieczne.

Czas okrążenia

  • Opona letnia: 88,5 s
  • Opona całoroczna: 92,1 s
  • Opona zimowa: 90,6 s

Klasyfikacja końcowa

  Suchy asfalt Mokry asfalt Wynik końcowy Miejsce
  Hamowanie 100-0 km/h Jazda na czas Własności i komfort Hałas przy 50 km/h Opory toczenia Suma Hamowanie 100-0 km/h Jazda na czas Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Trzymanie boczne Suma    
Maksymalna liczba punktów 40 35 15 5 5 100 30 20 10 10 30 100 200  
Opona letnia 39,6 34,9 13,9 4,9 3,7 97,0 29,3 19,3 10,0 10,0 29,6 98,2 195,2 1
Opona wielosezonowa 29,0 34,0 14,2 5,0 4,6 86,8 27,5 18,2 7,8 9,1 28,3 90,9 177,7 2
Opona zimowa 26,0 33,5 13,9 4,8 3,9 82,1 28,4 19,1 9,5 9,1 28,8 94,9 177,0 3
 

PODSUMOWANIE

Pierwsze miejsce opony letniej nie dziwi. Wynik wielosezonowej udowadnia, że można jeździć bezpiecznie przez cały rok na jednym komplecie. Zimowa jest niewiele gorsza, za to mniej odporna na zużycie.

Czytaj także