Sprawdzamy, jak na tle opon letnich wypadają wielosezonowe oraz zimowe. Porównujemy trzy rodzaje ogumienia jednego producenta.
O tym, że najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają opony sezonowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Większość kierowców posiada osobne komplety ogumienia na lato i zimę. Jednak coraz więcej osób rezygnuje z sezonowej wymiany, jeżdżąc przez cały rok na tych samych oponach. W ostatnim czasie modele wielosezonowe wręcz biją rekordy sprzedaży, ale nie brakuje też kierowców, którzy mają tylko jeden komplet opon – i są to „zimówki”.
Jednak czy jazda na oponach przeznaczonych do warunków zimowych latem jest bezpieczna? Postanowiliśmy to sprawdzić. Przetestowaliśmy w jednakowych warunkach trzy rodzaje ogumienia: letnie, wielosezonowe oraz zimowe. Wszystkie opony pochodziły od renomowanego producenta klasy premium – firmy Goodyear.
Okazało się, że opony całoroczne i zimowe uzyskały podobny wynik końcowy. Ogumienie uniwersalne lepiej wypadło na suchej nawierzchni, zaś „zimówki” uzyskały więcej punktów na mokro. Jednak wyniki konkurencji testowych to nie wszystko. Należy pamiętać, że opony zimowe w warunkach letnich zużywają się znacznie szybciej od wielosezonowych, przez co oferują zadowalające parametry jedynie na początku.
Wyniki testu pokazują, że w sezonie kierowcy oczekujący wysokich parametrów powinni wybrać opony letnie, a ci szukający wygody – całoroczne.
Przeprowadziliśmy serię badań typowych dla testu opon letnich. W próbach wzięły udział trzy rodzaje ogumienia w rozmiarze 225/55 R17. Wszystkie opony pochodziły od tego samego producenta – firmy Goodyear. Letnie reprezentował model Eagle F1 Asymmetric 5, całoroczne – Vector 4 Seasons Gen-3, a biorącą udział w teście „zimówką” był Ultra Grip Performance+.
Podczas awaryjnego hamowania na suchym opona letnia deklasuje rywali. Auto na ogumieniu wielosezonowym zatrzymuje się o prawie 10 m dalej, a wyposażone w „zimówki” – potrzebuje jeszcze dodatkowo 2,7 m.
Tor o długości 1650 metrów kierowca testowy przejechał najszybciej na oponach letnich. O ponad sekundę gorszy wynik ogumienia całorocznego jest do zaakceptowania. „Zimówka” uzyskuje słaby rezultat.
Oceny parametrów takich jak m.in. stabilność podczas zmiany pasa ruchu, precyzja prowadzenia czy zachowanie na granicy poślizgu dla wszystkich opon mieszczą się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.
Podczas jazdy po nierównościach ogumienie całoroczne i zimowe oferuje wyższy komfort mechaniczny i akustyczny od letniego. Odpowiada za to m.in. ich bardziej miękka mieszanka gumowa, która lepiej tłumi drgania.
Próbę pomiaru głośności przejeżdżającego z prędkością 80 km/h auta wygrywa opona całoroczna, choć letnia jest jedynie nieco głośniejsza. Hałas generowany przez ogumienie zimowe jest wyższy, ale akceptowalny.
Próbę hamowania na mokrym asfalcie wygrywa opona letnia. O 1,5 metra dalej zatrzymuje się auto na ogumieniu zimowym. Choć opona wielosezonowa ma najdłuższą drogę hamowania, jej wynik jest przyzwoity.
Opony letnia i zimowa charakteryzują się wysoką odpornością na aquaplaning wzdłużny. W tej konkurencji ogumienie całoroczne wypada słabiej, jednak jego rezultat mieści się w wymaganym marginesie bezpieczeństwa.
Opona letnia zwycięża konkurencję aquaplaningu poprzecznego z wyraźną przewagą. Ogumienie zimowe notuje przyzwoity wynik. Rezultat opony wielosezonowej jest przeciętny, ale do zaakceptowania.
Na mokre zakręty najlepsza okazuje się opona letnia. Całoroczna i zimowa plasują się na podobnym poziomie. Są nieco gorsze, ale nie można powiedzieć, by były niebezpieczne.
Mokry tor o długości 1823 metrów najszybciej udało się przejechać na oponach letnich. Wynik zimowych jest na przyzwoitym poziomie. Rezultat całorocznych odstaje, jednak nie są one niebezpieczne.
Suchy asfalt | Mokry asfalt | Wynik końcowy | Miejsce | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hamowanie 100-0 km/h | Jazda na czas | Własności i komfort | Hałas przy 50 km/h | Opory toczenia | Suma | Hamowanie 100-0 km/h | Jazda na czas | Aquaplaning wzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Trzymanie boczne | Suma | |||
Maksymalna liczba punktów | 40 | 35 | 15 | 5 | 5 | 100 | 30 | 20 | 10 | 10 | 30 | 100 | 200 | |
Opona letnia | 39,6 | 34,9 | 13,9 | 4,9 | 3,7 | 97,0 | 29,3 | 19,3 | 10,0 | 10,0 | 29,6 | 98,2 | 195,2 | 1 |
Opona wielosezonowa | 29,0 | 34,0 | 14,2 | 5,0 | 4,6 | 86,8 | 27,5 | 18,2 | 7,8 | 9,1 | 28,3 | 90,9 | 177,7 | 2 |
Opona zimowa | 26,0 | 33,5 | 13,9 | 4,8 | 3,9 | 82,1 | 28,4 | 19,1 | 9,5 | 9,1 | 28,8 | 94,9 | 177,0 | 3 |
Pierwsze miejsce opony letniej nie dziwi. Wynik wielosezonowej udowadnia, że można jeździć bezpiecznie przez cały rok na jednym komplecie. Zimowa jest niewiele gorsza, za to mniej odporna na zużycie.