Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Soarer II Z20 – przód

Toyota Soarer II: w latach 80. – technologiczny nokaut dla rywali, dziś – unikat dla koneserów

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Toyota Soarer II: w latach 80. – technologiczny nokaut dla rywali, dziś – unikat dla koneserów

Toyota Soarer to jeden z symboli zaawansowania japońskiej motoryzacji lat 80. Ten niezwykle rzadki u nas model dzielił platformę ze sportową Suprą i miał godnie reprezentować Toyotę w segmencie szybkich luksusowych coupe. W Japonii porównywano go nawet z Mercedesem SEC i BMW serii 6. Dziś Soarer to biały kruk dla koneserów – czasem sprowadzany z dość zaskakujących kierunków.

Toyota Soarer (Z20)

  • Lata produkcji: 1986-1991
  • Ceny: od 65 000 zł

W latach 60. na auta z Japonii patrzono jeszcze z politowaniem. Dekadę później już nie. W latach 80. stary motoryzacyjny świat zrozumiał, że japońskie koncerny rozwijają się szybciej.

Japoński pokaz możliwości

Luksusowe coupe Toyoty szokuje jeszcze mocniej z naszej perspektywy. W połowie lat 80. emocjonowaliśmy się kolejną modernizacją Poloneza, a władza informowała o podwyżce cen chleba, mleka czy cukru. W tym samym czasie Toyota wypuściła na rynek drugą generację coupe, które miało przyciągać do salonów znużonych pracą biurową yuppie z klasy średniej.

I jego sprzedaż nawet nie musiała się koncernowi opłacać. Soarer miał imponować poziomem zaawansowania technicznego i pokazać konkurencji jej miejsce w szeregu. Nie imponował raczej stylistyką, ale miał być (i był) oferowany jedynie na rodzimym rynku, wówczas jeszcze dość mocno konserwatywnym.

Toyota Soarer II Z20 – bok
Jak na swoją klasę Soarer sprzedawał się świetnie, deklasując konkurentów. Ale dopiero trzecia generacja trafiła na inne rynki niż rodzimy.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

W segmencie szybkich luksusowych coupe nie było lekko. Na rodzimy rynku Soarera porównywano nawet z Mercedesem SEC i BMW serii 6. Toyota nie oferowała tak wysokiego komfortu jak ten pierwszy, ale w wielu innych kategoriach (dynamiki, wyposażenia) zawstydzała uznanych rywali. Bliżsi stylem rodzimi konkurenci w postaci Nissana Leoparda i Mazdy Cosmo nie mieli w zanadrzu tak niesamowitego wyposażenia, a przez dłuższy czas także równie mocnych silników.

Z genami Supry

Druga generacja Soarera, tak jak poprzednik, dzieliła platformę ze sportową Suprą. W zasadzie identyczne jest zawieszenie tych tylnonapędowych modeli. I to ogromny plus. Po pierwsze auto prowadzi się bardzo pewnie, po drugie nie ma problemu z częściami do układu jezdnego.

Z jednym wyjątkiem – w doładowanych odmianach Soarera (a w zasadzie jedynie takie trafiają do Europy czy USA) montowano aktywne zawieszenia TEMS. Przez lata nie było nawet jak ich regenerować. Dzisiaj firmy zajmujące się zawieszeniami tego typu (jest w Polsce kilku specjalistów) mogą spróbować zregenerować ten układ.  

Toyota Soarer II Z20 zegary ułlad tems
Układ aktywnych amortyzatorów TEMS dostępny był już w poprzedniku, od 1983 r. Topowy Soarer 3.0 mógł mieć zawieszenie pneumatyczne (wersja 3.0 GT Limited).
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Za to resztą wyposażenia nie trzeba się przejmować. Trwałość jest tutaj równie imponująca jak zaawansowanie techniczne. Tak naprawdę jedyną poważną wpadkę Soarer zaliczył w tej samej kwestii co Supra A70. Najmocniejsza jednostka 3.0 Turbo cierpi na częste problemy z wydmuchiwaniem uszczelki pod głowicą. Do tego przez kiepsko zaprojektowane przewody olejowe cierpi też smarowanie panewek. Wielu użytkowników poprawiało te rozwiązania, ale i tak pierwszy problem niestety czasami powraca. Toyocie nie można jednak odmówić pięknego brzmienia i świetnej dynamiki („setkę” osiąga nawet w 6,8 sekundy).

Poza Japonią – raczej tylko z turbo

Wolnossące odmiany 2.0 (SOHC i DOHC) nie cieszyły się nigdy pożądaniem fanatyków aut z rynku japońskiego i w ramach prywatnego importu poza Japonię raczej nie trafiały. Zupełnie inaczej jest z podwójnie doładowaną wersją 2.0 GT Twin Turbo.

Toyota Soarer II Z20 silnik 2.0 twin turbo
Silnik 2.0 Twin Turbo jest nieporównanie trwalszy od 3.0 Turbo.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Wyposażona w dwie identyczne turbosprężarki odmiana jest szybka (do 100 km/h przyspiesza w mniej niż 8 sekund), niezwykle elastyczna. I bardzo trwała. Często też Soarery z tym silnikiem okazują się mieć znacznie więcej mocy niż fabryczne 185-210 KM.  

Toyota Soarer (Z20): silniki
Dane techniczne 2.0 VZ 2.0 GT 2.0 GT TT 2.0 GT TT L 3.0 GT T
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy, biturbo benzynowy, biturbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1988 cm3 1988 cm3 1988 cm3 1988 cm3 2954 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/12 R6/24 R6/24 R6/24 R6/24
Moc maksymalna 105 KM/5200 140 KM/5600 185 KM/6200 210 KM/6200 230 KM/5600
Maks. moment obrotowy 160 Nm/4000 182 Nm/4600 240 Nm/3200 274 Nm/3200 323 Nm/4000

Soarery oferowano z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi i 4-biegowymi elektronicznie sterowanymi automatami (w mocniejszych wersjach były to pancerne Aisiny A340, znane m.in. z Lexusów LS400). Wiele z tych aut ma też samoblokujące mechanizmy różnicowe.

Toyota Soarer: historia modelu

  • 1981: debiut pierwszej generacji Soarera
  • 1985: pojawia się druga generacja (Z20) dzieląca konstrukcję z Suprą A70 (zadebiutowała rok później)
  • 1987: wersja 3.0 GT Turbo jest dostępna też ze skrzynią manualną
  • 1988: lifting, rośnie moc silników (2.0 GT Twin Turbo do 210 KM, 3.0 do 240 KM)
  • 1989: podstawowy wolnossący 2.0 SOHC (105 KM) zastępuje 2.0 DOHC (135 KM), pojawia się wersja Aerocabin
  • 1991: koniec produkcji Z20, debiut następcy
toyota soarer I 2000vr turbo
Pierwszy Soarer zastąpił kilka innych coupe Toyoty, m.in. Chasera.
fot. Toyota
toyota soarer 3.0 gt aerocabin bok
Powstało jedynie 500 szt. wersji Aerocabin, z elektrycznie składanym sztywnym dachem. Silnik 3.0, 230 KM.
fot. Toyota
toyota soarer III 2.5 gt przód
Trzecia generacja trafiła również poza Japonię jako pierwszy Lexus SC.
fot. Toyota

Używana Toyota Soarer: typowe problemy

  • W jednostce 3.0 (7M-GTE) często traci szczelność uszczelka pod głowicą, czasami dochodzi do zatarcia panewek 
  • Fatalna dostępność części blacharskich, detali nadwozia i wnętrza
  • Po latach wszystkie jednostki napędowe często wymagają już uszczelnienia
  • Nie da się kupić nowych amortyzatorów TEMS (ale są szanse na regenerację)

Używana Toyota Soarer: sytuacja rynkowa

Toyota Soarer: orientacyjne ceny rynkowe w zł

Toyota Soarer: orientacyjne ceny rynkowe w zł
Zakres cen Na co można liczyć
65 000-75 000 Najtańsze auta ze wschodu i z USA, licząc z transportem i po opłatach. Wymagają pracy. 
80 000-90 000 2.0 Twin Turbo lub 3.0 Turbo w niezłym stanie, w Japonii tyle kosztują wolnossące Soarery. 
100 000-120 000 Doskonale zachowane auta w nienagannym stanie technicznym, odmiany Aerocabin.

W Polsce model jest białym krukiem. Importować Soarera można z Japonii, ale trochę tych aut trafiło też do Wielkiej Brytanii i USA (polecamy stronę bringatrailer.com). Najtańsze są z kierunku wschodniego – używane Soarery trafiały do Rosji, a potem często do Ukrainy. Znamy też przypadki importu Soarerów do Europy z Cypru, gdzie trafiło sporo aut z Japonii. Warto pamiętać, że na samochody ponad 30-letnie w oryginalnym stanie można uzyskać zwolnienie z akcyzy.

Używana Toyota Soarer: podsumowanie

Toyota Soarer II Z20 – tył
Nie jest to zwinne sportowe auto, ale szybkie oraz stabilne gran turismo.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Soarer nie skradnie serca swoją stylistyką. Ale imponuje, wyprzedził technologią swoją epokę. Jest drogi, trudno go kupić, ale nie bez powodu entuzjaści i znawcy aut japońskich otoczyli go kultem. Nie warto jednak tracić czasu na kiepskie egzemplarze, wiele części jest nie do zdobycia.

Ocena: 4/5

Czytaj także