Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używana Toyota Corolla E9 GT-i w ruchu

Emocje na dekady

Używana Toyota Corolla E9 GT-i (1987-1992) – niezniszczalna dynamika

archiwum

Emocje na dekady

Używana Toyota Corolla E9 GT-i (1987-1992) – niezniszczalna dynamika

Ekstremalna trwałość rzadko kiedy idzie w parze ze sportowymi emocjami. Pod tym względem Corolla GT-i jest wyjątkowa.

Nadal dzielnie służą na fatalnych afrykańskich drogach czy jako taksówki w Kabulu – Corolle szóstej generacji są niezwykle odporne na trudy eksploatacji. Zanim zniknęły z Europy, doceniano je też za perfekcyjną ergonomię i łatwość obsługi. Nie brylowały w żadnej kategorii, ale ciężko było wskazać jakiekolwiek ich wady.

Podobnie wyglądała sprawa z najmocniejszą wersją – GT-i. Jej też teoretycznie trochę brakowało do liderów w segmencie. Chwilę po niej na rynku debiutował 150-konny Opel Kadett GSi 16V, a zaraz potem Peugeot 309 GTI 16V osiągający nawet 160 KM.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i – silnik

Toyota_Corolla_E9_GTI_silnik
Do 1989 r. silnik miał układ zmiennej długości kanałów dolotowych (T-VIS).

Jednostka napędowa Corolli kocha wysokie obroty, ale zaskakuje reakcją na gaz od samego „dołu”. Nawet przedliftingowa wersja o mocy 116 KM nie ustępowała osiągami 139-konnemu Golfowi GTI 16V. Do tego mimo bardzo ostrego traktowania jednostki napędowe 4A-GE nie odbiegały trwałością od silników słabszych odmian E9. Trwała jest też niezwykle precyzyjna skrzynia biegów.

Na początku tego wieku sporo Corolli GT-i walczyło na trasach KJS-ów. Nawet tam te auta zadziwiały niezwykłą odpornością na brutalne traktowanie. Jednak w używanych przez lata w sporcie Corollach czasami poddawały się synchronizatory w skrzyni biegów.

Typową przypadłością GT-i są wycieki oleju spod aparatu zapłonowego. Ale bywa też, że skrajnie wyeksploatowane silniki nadmiernie konsumują olej. Rzadko się je remontuje, częściej pod maski E9 GT-i trafiają nowsze jednostki 4A-GE z rynku japońskiego, w tym 20-zaworowa wolnossąca odmiana o mocy 165 KM.

Dane techniczne 1.6 GT-i 1.6 GT-i
Silnik benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 1587 cm3 1587 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 116 KM/6600 125 KM/6600
Maks. moment obrotowy 138 Nm/5000 145 Nm/5000
Osiągi
Prędkość maksymalna 190 km/h 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: zawieszenie

Corolla GT-i jest zwinna, do tego stabilna, a mimo to okazuje się zaskakująco komfortowa. Nawet bez wspomagania (było opcją) jeździ się nią łatwo. Z tyłu pracuje układ wielowahaczowy, ale jest on bardzo trwały.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: mankamenty

Za piętę achillesową tych aut uznaje się blachę, ale trzeba pamiętać, że większość konkurentów z epoki już dawno skończyła na złomowiskach. Za to faktycznie problemem jest dostępność części. Mechaniczne zwykle można kupić bez problemu, ale detale zarezerwowane dla GT-i (inne zderzaki, spojler, nakładki na progi) są koszmarnie trudne do zdobycia.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: historia modelu

  • 1987: Corolla E9 zastępuje E8
  • 1989: GT-i ma 125 KM zamiast 116 KM
  • 1990: w USA Corolla GT-S (Coupe) również otrzymuje wzmocniony silnik bez systemu T-VIS, w Japonii odmianę coupe można zamówić z kompresorem
  • 1992: w Europie, Japonii i USA pojawia się E10, E9 jest produkowana w Australii do 1994 roku, a w RPA aż do 2006 r.
toyota_corolla_fx_gt_8
Następca: Corolla E10 GT (120-konny silnik 1.8) była mniej charakterna.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: inne wersje

E9_GT-i_liftback
Corollę E9 GT-i oferowano również z nadwoziem liftback. W gamie były też usportowione wersje S oraz Si (90 i 105 KM).

W Japonii oferowano też sedana i coupe w wersji FX (odpowiednik GT-i). Z tym drugim nadwoziem łączono również silnik z kompresorem. Ale to nie koniec – do mocnych odmian Corolli na japońskim rynku można też było zamówić m.in. elektroniczne zegary albo zawieszenie o zmiennej sile tłumienia. I to wszystko w latach 80.!

toyota_corolla_gt-s_sport_coupe_7
W Japonii coupe nazywano Levin lub Trueno, w USA nosiło nazwę GT-S.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: typowe usterki

  • Korozja progów, nadkoli, okolic tylnych kielichów, podłużnic z tyłu czy klapy
  • Wycieki oleju spod aparatu zapłonowego
  • Łamią się klamki drzwi
  • Psują się ekonomizery
  • Wymiany mogą wymagać przewody hamulcowe
  • Skrajne zużycie mechaniki samochodów używanych w KJS-ach

Toyota_Corolla_E9_GTI_wlew_paliwa

  • Korodują rury wlewowe baku paliwa, ich dostępność jest fatalna, tak samo jest z „galanterią” do GT-i.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: Sytuacja rynkowa

Wybór GT-i w Polsce jest bardzo skromny. Zdarzają się zwykłe Corolle E9 za 20 czy 30 tys. zł, ale takie ceny to raczej nierealne marzenia sprzedających. Można przyjąć, że naprawdę niezłe GT-i jest warte tyle samo co MR2 pierwszej generacji czy Celica T16 w takim samym stanie. W miarę kompletne GT-i, może nawet mechanicznie sprawne, ale do remontu kosztuje około 10 tys. zł. Niezłe egzemplarze wymagające niedużych nakładów, ale pozwalające cieszyć się jazdą, kosztują 15-20 tys. zł. Na Zachodzie bardzo dobre GT-i kosztują 20-30 tys. zł, droższe czekają na kupujących latami. Oferta kurczy się jednak w oczach.

Używana Toyota Corolla E9 GT-i: galeria zdjęć

PODSUMOWANIE

Corollę E9 warto kupić w każdej wersji, jeśli stan blacharski jest dobry. To niesłychanie dopracowany samochód. Ale odmiana GT-i jest wyjątkowa, pełnią jej możliwości można cieszyć się nawet po 30 latach. To pomnik japońskiej doskonałości.

Czytaj także