Toyota Corolla znana jest ze swojej niezawodności. Ale ten konkretny egzemplarz w ciągu 29 lat przebył dystans... 2 000 000 km. I to bez remontu silnika czy skrzyni biegów!
Historia zna wiele przykładów samochodów o bardzo wysokim przebiegu. Wszystkie łączy jedno – wyjątkowa troska ze strony ich właścicieli o należyty serwis. Potwierdza to choćby nasza lista z 6 samochodami o największym udokumentowanym przebiegu (znajdziesz ją TUTAJ).
Jako siódme auto swobodnie mogłaby znaleźć się na niej Toyota Corolla należąca do Graeme'a Hebleya z Nowej Zelandii. Auto zostało wyprodukowane w 1993 roku, a w ręce aktualnego właściciela trafiło, gdy na jego liczniku widniał przebieg 80 000 km. Miało to miejsce w roku 2000. „Zanim kupiłem to auto, najwyraźniej było ono używane do dostarczania chipsów w Tokio” – śmieje się Hebley.
Od tamtej pory dystans, jaki pokonała Corolla, zaczął rosnąć bardzo szybko. Wynika to z faktu, że Hebley mieszkający w Upper Hutt, przez 6 dni w tygodniu jeździ z Wellington do New Plymouth i z powrotem. Jego zajęciem, i to od lat 60. XX wieku, jest rozwożenie gazet.
Oznacza to, że tygodniowo przebywa on dystans wynoszący około 5000 km. Z kolei co 2 tygodnie samochód trafia do zaprzyjaźnionego serwisu Guthrie's Auto Care. W rezultacie w ciągu 22 lat Corolla zawitała do niego... jakieś 570 razy.
Co istotne, oprócz standardowych czynności serwisowych, w aucie nie musiano wymieniać zbyt wielu części. Toyota Corolla należąca do Hebleya nadal ma oryginalne silnik i skrzynię biegów.
„Ta generacja Corolli znana jest z wrodzonej niezawodności. Gdybym nie serwisował tego samochodu, nie uwierzyłbym, że można przejechać 2 mln kilometrów bez poważnej awarii” – mówi John Sherman z warsztatu Guthrie's Auto Care.
A 1993 @Toyota Corolla DX in New Zealand has clocked a near-mythical 2,000,000km since new. As first reported by the Whanganui Chronicle, local newspaper delivery contractor Graeme Hebley bought the station wagon from Japan in 2000 with 80,000km on the odometer. — @drivecomau pic.twitter.com/V8FuFld6Ka
— Michael (@JaMtoka) March 26, 2022
Oczywiście taki przebieg wymaga wielokrotnej wymiany części eksploatacyjnych. O ile o klockach, tarczach czy oleju Hebley nic nie wspomina, odnotowuje za to, że w jego Corolli prawie 20 razy wymieniano rozrząd. Trzeba było również zainwestować w nowe łożyska kół. Poza tym auto jest w zasadzie oryginalne.
Według Shermana na długowieczność tego egzemplarza Corolli wpłynęło wiele czynników. Są to nie tylko typ samochodu, ale i częste serwisowanie oraz odpowiedni sposób jazdy.
Co ciekawe, Hebley od 1968 roku, czyli od momentu kiedy zaczął dostarczać gazety, przejechał już dystans ponad 3 mln kilometrów. Sam o sobie mówi, że nie ma jeszcze dość i ma zamiar jeździć swoją Corollą tak długo, jak to możliwe.
„Jak można nie kochać tego samochodu? Uważam, że moja Corolla może funkcjonować dłużej niż... ja” – dodaje Hebley.
Toyota Corolla, praktycznie niezależnie od generacji, znana jest ze swojej niezawodności. Nie przez przypadek to najpopularniejszy samochód świata, który praktycznie co roku znajduje ponad 1 mln nabywców.
W 2021 roku, w swoje 55. urodziny, Toyota sprzedała Corollę numer 50 mln! Do tej pory powstało już 12 generacji tego modelu.
Według statystyk pochodzących z amerykańskiego z serwisu thedriveradvisor.com Corolla do warsztatu na nieplanowane wizyty trafia zaledwie 0,35 razy w roku, a ryzyko, że przydarzą się poważne problemy, wynosi około 7%. Amerykanie wyliczyli, że średnio to japońskie auto wytrzymuje przebieg od 400 000 do 450 000 km!