Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi SQ5, BMW X3 M50 xDrive i Porsche Macan 4 (2025) – test – przód
fot. Daniela Loof/AZ
Porównanie

Audi SQ5, BMW X3 M50 i Porsche Macan 4 – sportowy SUV na benzynę czy na prąd?

Audi SQ5 i BMW X3 M50 xDrive z mocnymi silnikami benzynowymi konkurują nie tylko ze sobą, lecz także z elektrycznym Porsche Macanem 4. Który z rywali – a przy okazji  typ napędu – zwyciężył w tym starciu?

Audi ma spore doświadczenie w budowie sportowych SUV-ów klasy średniej. Pierwszą generację SQ5 zaprezentowano już w 2012 r. Jego napęd zapewniał 3-litrowy turbodiesel osiągający do 340 KM, a poza Europą – benzynowy silnik V6, który z pomocą kompresora generował 354 KM. 

W 2017 pojawiła się druga odsłona (TDI o mocy do 347 KM i 354-konne TFSI). Dostępna od tego roku trzecia generacja SQ5 jest oferowana wyłącznie z jednostką benzynową. Samochód o mocy 367 KM kosztuje 368 200 zł i walczy o nabywców z mocnymi (nie tylko dosłownie) rywalami, takimi jak 398-konne BMW X3 M50 xDrive (od 380 500 zł). Swoją propozycję ma też Porsche – to w pełni elektryczny Macan 4 o mocy 408 KM, za którego trzeba zapłacić minimum 387 000 zł. 

Sprawdziliśmy, który z nich jest najbardziej wszechstronny. 

  • Audi SQ5: silniki benz., turbo + el., V6, 2994 cm3, moc maksymalna: 367 + 24 KM
  • BMW X3 M50 xDrive: silniki benz., turbo + el., R6, 2998 cm3, moc systemowa: 398 KM
  • Porsche Macan 4: silniki 2 x elektryczny, moc systemowa: 408 KM
Audi SQ5, BMW X3 M50 xDrive i Porsche Macan 4 (2025) – test – tył 01
Testowane SUV-y dysponują zbliżoną mocą, ale każdy generuje ją na swój sposób. Audi i BMW korzystają z benzynowych silników turbo o 6 cylindrach, wspomaganych układami miękkiej hybrydy. W SQ5 to jednostka V6 sprzężona z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową, X3 ma silnik R6 oraz 8-biegowy klasyczny automat. Macan ma dwusilnikowy elektryczny napęd 4x4, który najsprawniej zarządza (najwyższym) momentem obrotowym.
fot. Daniela Loof/AZ

Pakowne BMW

Choć wszystkie te SUV-y zaprojektowano przede wszystkim z myślą o frajdzie z jazdy, to najpierw muszą się one wykazać użytecznością. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się BMW X3, które zapewnia wystarczająco dużo miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu – na brak swobody ruchów nie będą narzekać tu nawet wysokie osoby.

SQ5 jest podobnie przestronne, a jego podróżującym nie zabraknie miejsca nad głowami ani po bokach. Jednak w porównaniu z X3 siedzący na kanapie mają do dyspozycji nieco mniejszą przestrzeń na kolana i nad głowami po bokach.

Porsche zarówno z przodu, jak i z tyłu jest dopasowane jak wygodne dżinsy. Kabina „otula” pasażerów, nie sprawiając przy tym wrażenia ciasnej. Niestety wysoko poprowadzone dolne krawędzie szyb i masywna deska rozdzielcza negatywnie odbijają się na widoczności.

Audi_SQ5_001
Typowy dla nowych modeli Audi masywny kokpit i duże ilości połyskliwych oraz twardych plastików. Czytelne instrumenty, przyjazny system operacyjny z dobrą obsługą głosową, całkiem użyteczne gładziki na kierownicy.
fot. Daniela Loof/AZ

Nieco inaczej prezentują się możliwości transportowe Porsche. Choć jego bagażnik pomieści od 540 do maksymalnie 1348 l (a więc mniej niż kufer BMW: od 570 do 1700 l), to ze względu na 84-litrowy schowek pod maską, tzw. frunk, Macan zbiera najwięcej punktów za przestrzeń bagażową.

Pod tym względem rozczarowuje długie na 4,72 i szerokie na 1,9 m SQ5, które zabierze zaledwie od 475 do 1446 l bagażu. Nowe modele Audi oferują zaskakująco ograniczone możliwości przechowywania i tak jest również w przypadku SUV-a klasy średniej.

Za to samochód z Ingolstadt przekonuje funkcjonalnością. W SQ5, podobnie jak u konkurentów, znajdziemy trójdzielną kanapę i podwójną podłogę bagażnika. Zarówno tutaj, jak i w BMW, w kufrze jest też schowek z miejscem na roletę. Audi jako jedyne oferuje również przesuwane siedzenia drugiego rzędu. W przeciwieństwie do konkurencji w SQ5 po złożeniu oparć kanapy nie powstaje jednak równa powierzchnia, co utrudnia załadunek większych przedmiotów.

BMW_X3_001
Znak czasów: kokpit z ekranami pod dużą wspólną taflą. Zbyt efekciarskie wskaźniki, ukryte nawiewy, duże kieszenie w drzwiach, system multimedialny z przejrzystym menu działa szybko.
fot. Daniela Loof/AZ

Mimo ogromnej liczby funkcji kokpit Audi nie nastręcza żadnych trudności w obsłudze. Przejrzyste menu i dobrze działające sterowanie głosem sprawiają, że zawiadywanie systemem inforozrywki i ustawieniami pojazdu jest intuicyjne. Do sterowania klimatyzacją w Porsche mamy przejrzysty, osobny panel. BMW oferuje natomiast sprawdzony kontroler iDrive, który stanowi wygodną alternatywę dla dotykowego wyświetlacza.

I wreszcie przechodzimy do jakości, której należy oczekiwać przy tak kosztownej inwestycji. Ze względu na szerokie zastosowanie twardego plastiku w kabinie Audi i BMW spełniają te wymagania tylko częściowo. Najwyższy poziom prezentuje Porsche, które przekonuje najbardziej szlachetnymi materiałami. Nie mamy natomiast zastrzeżeń do jakości wykonania żadnego z opisywanych SUV-ów.

Porsche_Macan4_001
Dopracowane cyfrowe interfejsy w połączeniu z zaskakująco dużą liczbą fizycznych instrumentów – brawo, Porsche. Doskonała ergonomia, wysokiej jakości materiały, sporo schowków.
fot. Daniela Loof/AZ

Komfortowe Audi

Niewielu właścicieli regularnie sprawdza granice możliwości swojego auta, nawet jeśli to rasowy sportowy wóz. Większe znaczenie zazwyczaj ma pewna i komfortowa jazda na długich dystansach. 

W zakresie komfortu tłumienia w tym trio prowadzi Audi. Mimo zasadniczo sztywnego zestrojenia opcjonalna pneumatyka skutecznie wybiera większość nierówności, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Przy umiarkowanym tempie zawieszenie SQ5 niekiedy reaguje dość twardo.

Audi SQ5 – galeria zdjęć

Jeszcze bardziej jest to zauważalne w przypadku Macana, którego również wyposażono w opcjonalne pneumatyczne zawieszenie. Należy to zrzucić na karb bardziej sportowej konstrukcji i 22-calowego ogumienia. Podobnie jak w przypadku Audi droższe zawieszenie przynosi odczuwalny wzrost komfortu dopiero przy wyższych prędkościach.

W przypadku X3 z udoskonalonym przez M GmbH zawieszeniem z adaptacyjnymi amortyzatorami (3500 zł) sytuacja wygląda niemal odwrotnie. Podczas jazdy z niższą prędkością BMW dość płynnie amortyzuje nierówności i uskoki, ale przy szybszej jeździe podróżujący dotkliwiej odczuwają wyboje. 

BMW X3 M50 xDrive – galeria zdjęć

Porsche kontruje jednak niezwykle wygodnymi, opcjonalnymi fotelami sportowymi oraz znakomitym komfortem akustycznym. Co prawda w kabinie wyraźniej niż choćby w BMW słychać szum wiatru, ale atmosfery na pokładzie nie zakłócają żadne odgłosy pracy napędu – choć dla tradycjonalistów donośne brzmienie sześciocylindrowych jednostek konkurentów to raczej atut niż uciążliwość.

Przewaga elektronów

I tak dochodzimy do sedna, czyli do serc tych mocnych maszyn 4x4. W SQ5 pracuje benzynowy silnik V6 3.0 turbo z układem hybrydowym MHEV plus, który dostarcza dodatkowy „zastrzyk”  momentu i umożliwia pokonanie krótkich odcinków – np. podczas manewrowania – na napędzie elektrycznym.

Porsche Macan 4 – galeria zdjęć

Audi osiąga 100 km/h dokładnie w tym samym czasie, co o kilkadziesiąt kg lżejsze i dysponujące wyższą mocą BMW: 4,4 s. Dopiero powyżej tej prędkości X3 udaje się wyprzedzić rywala. Imponujące przyspieszenie to jednak niejedyna zaleta układu napędowego BMW, składającego się ze wspaniałego silnika R6 turbo i znakomitego automatu, który reaguje spontaniczniej i bardziej adekwatnie do sytuacji niż niekiedy ospała dwusprzęgłowa skrzynia Audi. Do tego X3 zużyło w teście o blisko 1 l/100 km mniej niż SQ5.

W tej kategorii zdecydowanie zwycięża jednak elektryczne Porsche. Choć jednostki spalinowe rywali to wybitne dzieła inżynierii, które zachwycają kulturą pracy, to komfort zapewniany przez napęd elektryczny jest nie do pobicia. Reakcje na gaz, oddawanie mocy, efektywność – Macan przewyższa swoich rywali we wszystkich tych dyscyplinach, nawet jeśli uwzględnić ograniczenia koncepcyjne, takie jak mniejszy zasięg czy nieco słabsze osiągi (0-100 km/h w 5,1 s) oraz zewnętrzne czynniki w postaci konieczności montażu domowej ładowarki oraz ograniczonej infrastruktury ładowania.

Dane techniczne Audi SQ5 BMW M50 xDrive Porsche Macan 4
Silnik benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr. 2 x elektryczny
Pojemność skokowa 2994 cm3 2998 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24 R6/24
Moc maks. lub syst. 367/5500 + 24 KM 381/6000 + 18 KM 408 KM
Maks. lub syst. moment obr. 550/1700 + 230 Nm 540/1900 + 200 Nm 650 Nm
Napęd 4x4 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./8-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 472/190/163 cm 476/192/166 cm 478/194/162 cm
Rozstaw osi 282 cm 287 cm 289 cm
Średnica zawracania/prześwit 11,9 m/18,0 cm 11,9 m/21,0 cm 11,0 m/17,5 cm
Masa własna/ładowność 2040/570 kg 1980/645 kg 2330/590 kg
Maksymalna masa przyczepy 2400 kg 2500 kg 2000 kg
Poj. bagażnika p. + t. (min./maks.) 475/1446 l 570/1700 l 84 + 540/1348 l
Poj. zb. paliwa lub akum. netto 65 l (Pb 95) 65 l (Pb 95) 95 kWh
Opony testowe (przód; tył) 255/40; 255/40 R21 255/45; 285/40 R20 255/40; 295/35 R22
Osiągi, zużycie paliwa lub ENERGII (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s 4,6 s 5,2 s
Śr. zużycie paliwa lub energii 8,1 l/100 km 7,7 l/100 km 17,9 kWh/100 km
Zasięg 800 km 840 km 610 km
Cena od 368 200 zł 380 500 zł 387 000 zł

Nie taka masa straszna

Porsche i BMW oferują też zbliżone właściwości jezdne, ale tym razem na prowadzenie wysuwa się samochód z Monachium. X3 M50 uzyskuje nieznaczną przewagę w testach dynamiki poprzecznej. Dzięki faworyzującemu tylną oś napędowi 4x4 BMW robi wyjątkowo zwinne wrażenie, skręca bardzo szybko i stabilnie wpisuje się w ciasne łuki, przenosi ogromne siły poprzeczne, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala wyjątkowo spontaniczne pokonywać serpentyny. W żadnym momencie nie czuć, że to auto waży niemal 2 t. Znakomity występ X3 M50 na torze wieńczą najkrótsze drogi hamowania.

Macan 4 wydaje się jeszcze bardziej żądny zakrętów niż BMW. Wrażenie to potęguje układ kierowniczy z opcjonalną skrętną tylną osią, który zachwyca precyzją i komunikatywnością. Na granicy przyczepności daje jednak o sobie znać wysoka masa własna elektrycznego auta (od 2330 kg, testowany egzemplarz ważył 2440 kg) – zwłaszcza przy wchodzeniu w łuk. Mimo to SUV w zakrętach osiąga imponujące prędkości, a niezwykle wysoka przyczepność przekłada się na wysoki poziom kontroli i zaufania. Macan okrąża tor tylko o 0,6 s wolniej niż X3, co pokazuje, że choć nie łamie praw fizyki, to mocno je nagina.

A jak na tle tak uzdolnionych rywali wypada Audi SQ5? W skrócie: dobrze, ale i nieco rozczarowująco. W bezpośrednim porównaniu z rywalami SUV z Ingolstadt jest znacznie mniej żwawy. Nie skręca tak dynamicznie, a w obszarze granicznym dostarcza kierowcy mniej informacji zwrotnych i dość sztywno wyjeżdża wszystkimi kołami na zewnątrz zakrętu. SQ5 pokonuje tor o 2,8 s wolniej niż BMW i o 2,2 s niż Porsche.

Dane testowe Audi SQ5 BMW M50 xDrive Porsche Macan 4
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s 1,8 s 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s 4,4 s 5,1 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 18,4 s 17,0 s 18,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,4 m 33,9 m 34,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 33,7 m 33,7 m 34,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,0 dB 57,0 dB 57,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,0 dB 63,0 dB 63,0 dB
Prędkość w slalomie (co 18 m) 66,7 km/h 67,2 km/h 65,8 km/h
Czas okrążenia toru testowego 1:45,4 min 1:42,6 min 1:43,2 min
Śr. zużycie paliwa lub energii 9,6 l/100 km 8,8 l/100 km 24,1 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 670 km 730 km 390 km

Ceny i wyposażenie

Na koniec parę zdań o kosztach – najtańsze Audi nie jest zbyt hojnie wyposażone, a liczne opcje zgrupowano w dwóch drogich pakietach. Pakietowanie wyposażenia stało się również domeną BMW, jednak tutaj oferta jest nieco bardziej elastyczna. Najlepiej wypada pod tym względem Porsche. Po możliwym zrównaniu wyposażenia cena SQ5 rośnie do 401 370 zł, X3 – do 405 700 zł, a elektrycznego Macana – do 418 609 zł (podane kwoty nie obejmują opcjonalnych zawieszeń w Audi i Porsche).

PUNKTACJA Maks. liczba punktów Audi BMW Porsche
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 32 30 34
Wykończenie i ergonomia 10 7 7 8
Wyciszenie 10 6 6 6
Multimedia i obsługa 10 7 8 8
Bagażnik 20 15 18 19
SUMA 100 67 69 75
Układ napędowy
Osiągi 30 25 25 22
Praca silnika 10 8 9 10
Przeniesienie napędu 10 6 8 10
Zuż. paliwa/energii i zasięg 30 16 17 10
SUMA 80 55 59 52
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 21 24 24
Komfort jazdy 30 24 21 21
Układ kierowniczy 10 6 7 8
Hamulce 20 13 14 13
SUMA 90 64 66 66
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 14 13 13
Poziom wyposażenia 40 23 24 23
Systemy bezpieczeństwa 30 15 17 17
Wyposażenie dodatkowe 10 4 5 8
SUMA 130 56 59 61
RAZEM 400 242 253 254
MIEJSCA   3 2 1

Audi SQ5, BMW X3 M50 xDrive i Porsche Macan 4 (2025) – test – przód 02

Audi SQ5, BMW X3 M50 i Porsche Macan 4 – podsumowanie porównania sportowych SUV-ów klasy średniej premium

Szybkie i komfortowe Audi SQ5 nie jest w stanie zabłysnąć na tle opisywanych rywali i zajmuje trzecie miejsce. Zwycięża Macan 4, który robi doskonały użytek ze swojego napędu elektrycznego i łączy funkcjonalność z typowym dla Porsche prowadzeniem oraz akceptowalną ceną. Miłośnicy sportowej jazdy i pełnych charakteru silników spalinowych nie przejdą jednak obojętnie obok utalentowanego BMW X3 M50 xDrive.

Czytaj także