Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Macan ruch przodem

To już drugi face lifting – Porsche Macan

To już drugi face lifting – Porsche Macan

Porsche po raz drugi wyraźnie zmodernizowało swojego SUV-a klasy średniej – Macana. Wszystkie wersje są teraz mocniejsze niż dotąd.

Macan to już weteran w aktualnej gamie Porsche, bo jego debiut przypadł na koniec 2013 roku. Przez ostatnie ponad siedem lat auto było regularnie modernizowane (m.in. wprowadzano nowe silniki czy systemy multimedialne), a w 2018 r. przeszło face lifting, w ramach którego pojawiły się charakterystyczne tyle światła biegnące przez całą szerokość samochodu. Teraz przeprowadzono kolejną dużą modernizację.

Zmiany karoserii i wnętrza Porsche Macana

Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec zmiany w wyglądzie Macana, ale wbrew pozorom są one dość wyraźne. Całkiem przeprojektowano bowiem oba zderzaki. W wersji GTS część środkowa przedniego jest wykończona na czarno. Standardem są teraz w pełni diodowe reflektory, a także obudowy lusterek wstecznych Sport Design.

Do wyboru jest łącznie 14 kolorów lakierów (w tym trzy, których nie stosowano wcześniej), wprowadzono także siedem nowych wzorów felg. Zwiększono rozmiary seryjnie stosowanych obręczy: Macan ma 19-calowe, Macan S 20-calowe, a wersja GTS jeszcze o cal większe.

We wnętrzu zrezygnowano z konsoli środkowej z tradycyjnymi przyciskami, a zamiast niej zastosowano taką z dotykowymi panelami – bardzo podobną do tych, które odnajdziemy aktualnie we wszystkich autach Porsche poza serią 718. Zapewne nie wszystkim ta zmiana przypadnie do gustu. Ponadto skrócono drążek zmiany biegów (ale nadal jest to porządna dźwignia, a nie mały, niewygodny przełącznik), na szczycie deski rozdzielczej pojawił się seryjny analogowy zegarek (zastępowany stoperem w pakiecie Sport Chrono), a kierownica pochodzi z 911.

Poprawione zawieszenie i zmodyfikowana gama silników Porsche Macana

Macan ma teraz nieco zmodernizowane zawieszenie (inne są m.in. charakterystyki pracy adaptacyjnych amortyzatorów PASM). W topowym wariancie standardem jest teraz pneumatyczne zawieszenie sportowe obniżone o 10 mm. W porównaniu z tym stosowanym w poprzedniku jest ono sztywniejsze o 10% z przodu i 15% z tyłu.

Obecnie gama Macana składa się z następujących wersji (wszystkie benzynowe, z napędem 4x4 i automatyczną dwusprzęgłową skrzynią PDK):

  • Macan: silnik 2.0 R4 turbo, 265 KM (w poprzednim modelu 245 KM), 0-100 km/h w 6,2 s, prędkość maksymalna 232 km/h
  • Macan S: silnik 2.9 V6 biturbo, 380 KM, 0-100 km/h w 4,6 s, prędkość maksymalna 259 km/h
  • Macan GTS: silnik 2.9 V6 biturbo, 440 KM, 0-100 km/h w 4,3 s, prędkość maksymalna 272 km/h

Tak naprawdę mocniejszy jest jedynie bazowy silnik Macana, natomiast teraz Macan S ma po prostu jednostkę, która dotąd pracowała w GTS-ie, a GTS tę z Macana Turbo, który wypadł z oferty.

Porsche Macan przód
Zasadnicza linia Macana nie zmieniła się od 2013 r., ale auto nadal świetnie się prezentuje.
Porsche
Porsche Macan bok
Z boku nie wprowadzono modyfikacji.
Porsche
Porsche Macan tył
Tym razem nie zmieniono tylnych świateł. Inny jest za to spoiler na pokrywie bagażnika.
Porsche
Porsche Macan przód
GTS ma sporo czarnych, kontrastujących z kolorem nadwozia elementów.
Porsche
Porsche Macan tył
Wyraźnie przeprojektowano dolną część zderzaka.
Porsche
Porsche Macan przód
Na tym zdjęciu widnieje wersja S, która ma z przodu nieco więcej lakierowanych elementów. 
Porsche
Porsche Macan deska
Najważniejsza różnica we wnętrzu to kompletnie zmieniona konsola środkowa.
Porsche
Porsche Macan deska
Nowa jest także kierownica.
Porsche
Porsche Macan deska
Sposób sterowania wieloma funkcjami na konsoli środkowej jest teraz taki jak w pozostałych nowych modelach Porsche.
Porsche
Porsche Maca elektryczne
Porsche już testuje nowego Macana w wersji elektrycznej. Auto wejdzie do sprzedaży w 2023 roku i będzie oferowane obok tego z silnikami spalinowymi.
Porsche

Czytaj także