20 lat doświadczenia, a teraz dużo większe możliwości, poprawiona funkcjonalność i najnowsze rozwiązania. Nowy Compass to Jeep przyszłości dostępny już dziś.
Compass zadebiutował w 2006 roku i od tej pory do klientów trafiło ponad 2,5 miliona tych kompaktowych Jeepów dwóch generacji. Wśród licznych konkurentów Compass zawsze wyróżniał się charakterystycznymi cechami i DNA amerykańskiej marki, z terenowymi zdolnościami na czele. Uzyskane przez lata doświadczenia połączone z najnowszymi rozwiązaniami to przepis, który był podstawą tworzenia najnowszej, trzeciej już odsłony tego modelu.
Co się zmieniło? Odpowiedź jest bardzo prosta – w zasadzie wszystko. Bardziej masywna sylwetka zachowała oczywiście symbole Jeepa, takie jak siedmioszczelinowy grill, terenowe osłony czy charakterystyczna linia nadkoli. Jednak Compass na tyle urósł, że proporcje nadwozia wyraźnie różnią się od poprzednika.
Nowy model bazuje na zaawansowanej platformie STLA Medium, mierzy 455 cm długości, a kluczowy parametr odpowiadający za przestronność kabiny, czyli rozstaw osi, to teraz aż 279,5 cm.
Nowy Jeep Compass został zaprojektowany z myślą o funkcjonalności i bezpieczeństwie. Wprowadzenie osłon Jeep Anti-Scratch oraz wzmocnionych zderzaków zapewnia znakomitą ochronę 360-stopni zarówno w warunkach miejskich, jak i terenowych. A w nich Compass dzielnie radzi sobie za sprawą prześwitu wynoszącego 20 cm, 20-stopniowego kąta natarcia oraz głębokości brodzenia sięgającej 47 cm.
Kierowca ma też do dyspozycji system zarządzania trakcją Selec-terrain, który jest wyposażeniem standardowym każdej wersji i pozwala na wybór jednego z czterech trybów pracy (automatyczny, sportowy, na śnieg oraz na piasek/błoto).
Nowy Compass reprezentuje najnowsze trendy w dziedzinie napędów, a ich gama sprawia, że każdy odbiorca może dostosować Jeepa do swoich wymagań. Na początku do wyboru są dwie odmiany – hybrydowa z technologią 48V o mocy systemowej 145 KM oraz 213-konny wariant w pełni elektryczny. Obie z napędem na przednią oś. Układ napędowy Compassa e-Hybrid zapewnia płynną pracę i efektywną jazdę, dając możliwość pokonania ponad połowy miejskich tras w trybie bezemisyjnym. Efektem jest średnie zużycie paliwa na poziomie 5,7 l/100 km.
Oczekujący pełnej elektrycznej mobilności mają do dyspozycji wariant BEV Standard Range, łączący 213 KM i 345 Nm momentu obrotowego z zasięgiem do 500 km (cykl mieszany WLTP), wspierany przez inteligentny system odzyskiwania energii z hamowania, który maksymalizuje zasięg. Istotny wkład ma tutaj efektywność aerodynamiczna. Szereg zastosowanych rozwiązań przynosi efekt w postaci niskiego współczynnika oporu powietrza (0,29), co przekłada się na niższe zużycie energii, większy zasięg, a także poprawioną stabilność jazdy.
| Dane techniczne | e-Hybrid | Elektryczny |
|---|---|---|
| Silnik | benzynowy + elektryczny | elektryczny |
| Moc systemowa | 145 KM | 213 KM |
| Moment obrotowy | 230 + 50 Nm | 345 Nm |
| Pojemność akumulatora | 0,9 kWh | 74 kWh |
| Skrzynia biegów | aut. 6-biegowa eDCT | aut. 1-biegowa |
| Osiągi | ||
| Prędkość maksymalna | 195 km/h | 180 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,5 s |
| Zużycie paliwa/energii | 5,7 l/100 km | 17,5 kWh/100 km |
| CENA | od 151 000 zł | od 206 200 zł |
Z czasem gamę uzupełnią kolejne wersje, w tym hybrydowa typu plug-in o mocy 195 KM oraz elektryczna, której moc to 375 KM, a napęd przenoszony jest na obie osie. Wersja 4xe wykorzystuje też tylny reduktor o przełożeniu 14:1, co przekłada się na imponujące 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach.
W parze z zaawansowanymi napędami idą nowoczesne multimedia z możliwością bezprzewodowej aktualizacji map oraz usługi Connected Services oferujące wsparcie m.in. w zarządzaniu ładowaniem, przygotowaniu auta do jazdy czy sterowaniu głosowym. Dostępny będzie także Digital Key – wirtualny klucz przechowywany na smartfonie.
Po raz kolejny okazało się, że nazwa kompaktowego Jeepa precyzyjnie oddaje jego naturę, bo tak jak kompas, wyznacza właściwy kierunek.
Schowki w przedniej części kabiny mają łączną pojemność 34 litrów. Na liście opcji znalazł się m.in. wyświetlacz typu head-up. / fot. Jeep
Ekran systemu multimedialnego ma aż 16 cali, a pod nim umieszczono wygodne przyciski do obsługi kluczowych funkcji. / fot. Jeep
Ładowarka indukcyjna do telefonu jest umieszczona tuż pod ręką, a smartfon bezprzewodowo łączy się z systemem za pomocą Apple CarPlay lub Android Auto. / fot. Jeep
Odmiana 4xe powstała z myślą o miłośnikach outdooru. Ma poprawione parametry terenowe i 19-calowe felgi z oponami o wyższym profilu, które pozwalają w pełni wykorzystać potencjał napędu na obie osie.
Na początek w ofercie znajdują się dwie wersje wyposażenia: Altitude oraz First Edition. Nawet ta podstawowa wyróżnia się długą listą rozwiązań z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, na której nie zabrakło m.in. 2-strefowej klimatyzacji, bezkluczykowego otwierania i uruchamiania samochodu czy adaptacyjnego tempomatu. Dodatkowe wyposażenie oferowane jest w atrakcyjnie wycenionych pakietach.
dodatkowo do wersji Altitude