Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q4 Sportback 50 e-tron w ruchu przód i bok

Audi Q4 Sportback 50 e-tron – test

Tygodnik Motor

Audi Q4 Sportback 50 e-tron – test

Q4 Sportback pokazuje, jak może wyglądać motoryzacja w najbliższej przyszłości. Testujemy najmocniejszą wersję elektrycznego SUV-a Audi.

Saksońskie miasto Zwickau od ponad wieku jest świadkiem rozwoju motoryzacji. Już w 1904 r. powstała tam fabryka samochodów Horch, kilka lat później zaczęły z niej wyjeżdżać Audi, a potem także auta marek DKW i IFA. W drugiej połowie XX wieku, gdy miasto to znajdowało się na terenie NRD, wyprodukowano tam ponad 3 miliony Trabantów, a od 1990 r. – w nowych zakładach – przeszło 6 mln Volkswagenów (Polo, Golf, Passat).

_MIK5867
Efektowny lakier Fioletowy Aurora kosztuje 4980 zł, 21-calowe obręcze – 10 160 zł.

Ale świat motoryzacji mocno się ostatnio zmienia – a wraz z nim fabryka w Zwickau. Niedawno przeszła ogromną modernizację i przestawiła produkcję z aut spalinowych na „elektryki”. Początkowo wytwarzała VW ID.3 i ID.4, a teraz także Audi Q4 e-tron. Do naszego testu trafiło ono w wersji Sportback.

Nadwozie – większy niż myślisz

Q4 Sportback to średniej wielkości SUV – na parkingu zajmuje tyle miejsca co Toyota RAV4. Rozmiarami plasuje się między modelami Q3 Sportback i Q5 Sportback. Ale dzięki platformie przeznaczonej tylko dla aut elektrycznych (m.in. bez tunelu na podłodze) wielkością wnętrza odpowiada temu większemu. Z przodu jest właściwie równie przestronne, a z tyłu przegrywa na wysokość o 2 cm, za to ilością miejsca na nogi pokonuje go o 5 cm, a Q3 Sportback – aż o 10 cm.

_MIK6596(1)
Mimo opadającej linii dachu z tyłu miejsca nad głową jest tylko o 2 cm mniej niż w Q4 (mieszczą się osoby do 185 cm wzrostu).

Z obydwoma siostrzanymi SUV-ami w stylu coupe wygrywa także wielkością bagażnika, mieszczącego od 535 do 1460 litrów pakunków.

Kokpit wygląda jak z nowej epoki – ma „bardzo trójwymiarowy” kształt, uwagę zwracają też wystająca konsola i spłaszczona kierownica. Szkoda, że tak dużo tu twardego plastiku, a przełączniki nie działają wzorcowo (np. chcąc uchylić szybę, łatwo ją całkiem otworzyć). Za to dotykowe pola na kierownicy i ekran centralny są intuicyjne w obsłudze, a klimatyzacja ma własny panel.

Układ napędowy – na szczycie gamy

O wartości Q4 stanowi jednak to, co znajduje się pod kabiną i bagażnikiem. Opisywany, topowy wariant 50 ma dwa silniki elektryczne. „Główny”, o mocy 204 KM, napędza tylną oś, a gdy brakuje mocy lub trakcji, dołącza drugi, 109-konny, wprawiający w ruch przednie koła.

Łączna moc 299 KM (z czego 34 to tzw. overboost, dostępny przez 30 sekund) pozwala osiągnąć „setkę” w 6,3 s, a 160 km/h w 15,3 s. Jeszcze większe wrażenie robi błyskawiczna reakcja na ruch prawego pedału.

Lewym operuje się zaskakująco płynne jak na auto elektryczne, a same hamulce są wystarczająco skuteczne (ok. 37 m ze 100 km/h).

Dane techniczne Audi Q4 Sportback 50 e-tron
Silnik 2 x elektryczny
Moc maksymalna 299 KM
Maks. moment obrotowy 460 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 459/187/161 cm
Rozstaw osi 276 cm
Średnica zawracania 11,5 m
Masa/ładowność 2140/575 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 535/1460 l
Poj. akumulatora (netto/brutto) 76,6/82,0 kWh
Moc ładowania AC do 11 kW
Moc ładowania DC do 125 kW
Opony (przód; tył) 235/50 R19; 255/45 R19
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Średnie zużycie energii 17,6-20,7 kWh/100 km
Zasięg 424-497 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 13,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 52,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 59,9 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Średnie testowe zużycie energii 19,8 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 430 km
Cena od 259 600 zł

Umieszczona pod podłogą bateria o użytecznej pojemności 76,6 kWh zapewnia przyzwoity zasięg. Jadąc spokojnie z dwucyfrowymi prędkościami, w mieście i poza nim, pokona się 430 km. Temperatury na poziomie kilku stopni Celsjusza skracają zasięg do ok. 400 km, a autostradowe tempo – do 250 km.

Plus za możliwość uzupełnienia stanu baterii od 5 do 80% w niecałe 40 minut (słupek 50 kW ładuje ją mniej więcej godzinę, wallbox 11 kW – ok. 6 godzin).

Zachowanie na drodze – przede wszystkim bezpieczny

Podczas konfiguracji testowanego Audi zdecydowanie postawiono na wygląd – wybrano pakiet S line za niecałe 7 tys. zł, w skład którego poza bardziej rozbudowanymi zderzakami i progami wchodzi obniżone o 1,5 cm i utwardzone zawieszenie, oraz większe felgi. Standardowo otrzymuje się „dziewiętnastki”, pakiet S line zawiera 20-calowe, a te w opisywanym Q4 mają aż 21 cali.

_MIK6647
Efektowne 21-calowe felgi za ok. 10 tys. zł. Tylne opony są o 2 cm szersze od przednich.

Chcąc auta dla rodziny, lepiej omijać taką konfigurację. Na w miarę dobrych drogach jeździ się przyzwoicie, ale wstrząsy na wybojach (także niedużych) są wyraźnie odczuwalne, podobnie jak delikatny „galop” przy wyższych prędkościach.

Mimo to próżno tu szukać frajdy z dynamicznej jazdy. Audi jest zaskakująco zwinne, ale przy wsparciu dosyć asekuracyjnego ESP prowadzi się stabilnie, neutralnie i... nudno.

Za to bezpiecznie. Kierowcę wspomaga cały arsenał aktywnych systemów, na czele z zaawansowanym ekranem przeziernym. Niestety, jak to bywa w niemieckiej klasie premium, większość z nich wymaga solidnej dopłaty. Dlatego, choć Q4 Sportback 50 e-tron można mieć za niecałe 260 tys. zł, ten na zdjęciach kosztuje ponad 350 tysięcy.

Audi Q4 Sportback 50 e-tron: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • efektowny wygląd
  • przestronne i bardzo funkcjonalne wnętrze
  • przyjazna obsługa
  • świetne wygłuszenie
  • dobra widoczność (dzielona tylna szyba nie psuje widoku w lusterku)
  • nie za dużo miejsca na stopy pod fotelami

Układ napędowy

  • świetne osiągi
  • momentalna reakcja na ruchy prawego pedału
  • wystarczający zasięg (bardzo spokojna jazda da wynik 460-470 km)
  • szybkie ładowanie
  • często korzystając z możliwości napędu, można aż o połowę zmniejszyć zasięg

Właściwości jezdne

  • pewne i posłuszne zachowanie w łukach
  • stabilność przy wysokiej prędkości na prostej
  • niezła zwinność
  • przyjemna (regulowana) praca rekuperacji daje możliwość rzadkiego używania hamulca
  • dość poważne wstrząsy na wybojach

Wyposażenie i cena

  • całkiem przyzwoite wyposażenie seryjne
  • obszerna lista opcji
  • sporo udogodnień (np. nie trzeba uruchamiać silnika przed ruszeniem)
  • wiele zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy
  • dosyć wysokie ceny – auta i dodatków

Q4 Sportback zapisze się w historii Zwickau i tamtejszych zakładów, ale w gamie Audi to po prostu kolejny „elektryk”. Przestronny, funkcjonalny i bezpieczny, a w topowej wersji bardzo szybki i z wystarczającym na co dzień zasięgiem. Dość drogi, ale można oszczędzić, nie wybierając pakietu S line i dużych felg, a także skorzystać z rządowych dopłat.

Audi Q4 Sportback 50 e-tron: galeria zdjęć

Czytaj także