Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Trasa ekspresowa S3

Ostatni odcinek „ekspresówki” S3 oddany do ruchu. Cała trasa w Polsce jest gotowa

fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Ostatni odcinek „ekspresówki” S3 oddany do ruchu. Cała trasa w Polsce jest gotowa

Jedna z najważniejszych tras ekspresowych w Polsce – prowadząca z południa na północ S3 – została „domknięta”.  Właśnie oddano do użytku jej ostatni fragment w województwie zachodniopomorskim. 

Rozbudowa dróg w Polsce postępuje w bardzo dobrym tempie. W tym roku GDDKiA planuje oddać kierowcom razem ponad 400 km nowych odcinków, co spowoduje, że łączna długość tras ekspresowych oraz autostrad przekroczy 5600 km. Najnowsza dobra informacja dotyczy drogi ekspresowej S3, którą obecnie można dojechać niemal od samej granicy z Czechami aż do Świnoujścia. 

S3 ukończona

GDDKiA oddała do ruchu (20.10) odcinek trasy S3 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje (w pełnym przekroju dwujezdniowej drogi ekspresowej). Był to ostatni brakujący fragment S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem, a tym samym całej drogi ekspresowej S3 w Polsce.

Jak podaje GDDKiA, oddanie do ruchu jezdni głównych nie oznacza jeszcze całkowitego zakończenia prac związanych z tą inwestycją. Będą one kontynuowane przy jezdniach dodatkowych, trwają też roboty porządkowe, nasadzenia oraz prace wykończeniowe. Na odcinku Dargobądz – Troszyn musi jeszcze zostać ukończona m.in. para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz. Do dokończenia pozostały też prace przy przebudowie ul. Mickiewicza w Wolinie, zaś na odcinku Świnoujście-Dargobądz przez najbliższe tygodnie będzie zamknięty węzeł Świnoujście Terminal LNG.

Dzięki oddaniu wspomnianego ostatniego odcinka, trasa S3 w naszym kraju jest w pełni ukończona (S3 jest fragmentem Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk oraz fragmentem europejskiej trasy E65 biegnącym od Malmö w Szwecji do Chanii na greckiej Krecie; jej łączna długości to ok. 3950 km).

Obecnie da się nią dojechać ze Świnoujścia do Lubawki. Niestety na razie nie można jeszcze korzystać z krótkiego odcinka S3 od Lubawki samej czeskiej granicy, bo Czesi muszą oddać trasę po swojej stronie. Budowa 21-kilometrowego odcinka autostrady D11 do Trutnova trwa i w przyszłym roku powinno być możliwe przejechanie ostatniego polskiego fragmentu S3 od Lubawki do granicy po połączeniu go z początkowym 3,5-kilometrowym odcinkiem czeskiej D11 (jeśli wszystkie czeskie działania na sieci ich dróg się powiodą, w ciągu kilku najbliższych lat, po wydłużeniu D11 do Jaroměřa, S3 zyska bezpośrednie połączenie z siecią dróg szybkiego ruchu na południu Europy).

Budowa trasy S3 rozpoczęła się w 2007 roku (pierwsze prace prowadzono na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski). Łącznie cała S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt realizacji S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 mld zł (z czego ok. 7,7 mld zł pokryto z dofinansowania ze środków UE). 

Aktualna długość dróg w  Polsce

Według najnowszych danych GDDKiA sieć dróg krajowych liczy 19 341,8 km. Z tego 5283,4 km to drogi szybkiego ruchu (autostrady: 1 884,6 km; trasy ekspresowe: 3398,8 km). Z kolei w realizacji znajduje się 109 zadań o długości 1414,4 km, a w przygotowaniu są drogi o szacowanej długości 2261,5 km.

droga-ekspresowa-s3
Ostatni, zaznaczony, odcinek S3 oddano już do ruchu.
Grafika: GDDKiA
droga-ekspresowa-s3-3
S3 to trasa istotna zarówno ze względów gospodarczych (m.in. prowadzi do porów Szczecin i Świnoujście), jak i turystycznych, bo łączy regiony górskie z nadmorskimi. 
Zdjęcie: GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
droga-ekspresowa-s3-4
Trasę S3 budowano w latach 2007-2025. Kosztowała ponad 15 miliardów złotych.
Zdjęcie: GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
droga-ekspresowa-s3-1
Cała trasa S3 liczy 471 km.
Grafika: GDDKiA

Czytaj także