Toyota MR2 ze swoim silnikiem umieszczonym centralnie i napędem na tylne koła to gwarancja radości z każdego zakrętu. Ale tylko dla wprawnych kierowców.
Centralne umiejscowienie silnika to przeważnie domena samochodów supersportowych‚ od których nikt nie oczekuje praktyczności. Popularne modele z tym rozwiązaniem to głównie Pontiac Fiero‚ Lotus Elise i przede wszystkim Toyota MR2‚ która doczekała się aż trzech generacji.
Pierwsza to już klasyk‚ zaś ostatnia (produkowana w latach 1999-2007) jest mało atrakcyjna – występuje tylko jako roadster. My opisujemy drugą‚ która wciąż wygląda nowocześnie i – przy odrobinie szczęścia – wciąż jeszcze można ja upolować na rynku wtórnym.
Europejczycy mogli kupić tylko wersję 2.0 bez doładowania w wariancie słabszym (moc 138 KM) lub mocniejszym (156-175 KM). Najwięcej klientów wybierało topową odmianę T-Bar z dachem typu targa (z wyjmowanymi połówkami) oraz jednostką napędową o wyższej mocy.
Jeśli ktoś szuka wersji Turbo‚ jest skazany na egzemplarze importowane z USA lub... z Japonii (po przeróbce układu kierowniczego). Tych drugich nie polecamy‚ w przypadku pierwszych zalecamy ostrożność – doinwestowana MR2 Turbo ma prawo kosztować majątek‚ a jeśli jest tania – majątek pochłonie doprowadzenie jej do porządku.
Toyota MR2 | 2.0 16V | 2.0 16V | 2.0 Turbo |
---|---|---|---|
Silnik | benz., 1998 cm3/R4 | benz., 1998 cm3/R4 | benz., 1998 cm3/R4 |
Moc | 156 KM | 175 KM | 245 KM |
Maks. moment obr. | 186 Nm | 186 Nm | 304 Nm |
0-100 km/h | 7,8 s | 7,5 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 220 km/h | 225 km/h | 240 km/h |
Zużycie paliwa | 7,8 l/100 km | 7,8 l/100 km | 13,0 l/100 km |
Dł./szer./wys. | 418/170/124 cm | 418/170/124 cm | 418/170/124 cm |
Rozstaw osi | 240 cm | 240 cm | 240 cm |
Bardzo długo przewidywalna‚ ale po przekroczeniu pewnej granicy – nie do opanowania. Tak najczęściej opisują MR2 ci‚ którzy mieli okazję ją poprowadzić w warunkach torowych. Szczególnie wczesne egzemplarze mają tendencję do nerwowego zachowania tyłu w zakręcie‚ jeżeli zbyt gwałtownie odejmie się gaz.
W 1993 r. dokonano niewielkiego liftingu i przy okazji zmieniono nieco charakterystykę zawieszenia‚ żeby ograniczyć niepożądane efekty.
Podczas sportowej jazdy dobrze jest pamiętać‚ że choć układ chłodzenia modelu MR2 jest niezwykle rozbudowany‚ i tak z trudem starcza do zachowania rozsądnej temperatury silnika. Łatwo przegrzewają się zwłaszcza wersje z turbodoładowaniem.
Typowe dla Toyoty z lat 90., nudne wnętrze z niesportową kierownicą. Jej zużycie to kwestia wieku‚ nie przebiegu.
Naturalnym stanem w MR2 jest szybkie zużycie ogumienia. Przednie koła stoją w lekkim „pozytywie”‚ zużywają się więc po zewnętrznej stronie. Tylne – na odwrót.
W zasadzie najmniej powodów do zmartwienia przysparza silnik 2.0. To niezniszczalna jednostka z paskowym rozrządem (bezkolizyjnym)‚ wymagająca syntetycznego oleju.
Problem numer jeden to oczywiście nadwozie‚ a dokładniej rdza: do bagażnika tylnego wcieka woda i przeżera podłogę‚ nieszczelny jest też często stelaż dachu (gnije wzdłuż uszczelek). Inne elementy nadwozia trzymają się względnie dobrze‚ ale przeważnie lakier odchodzi z nich już płatami. Dotyczy to zwłaszcza aut czerwonych.
Usterki? Woda wcieka do bagażnika tylnego, rdzewieją drzwi. Lakier łuszczy się i płowieje – czerwony potrafi schodzić płatami.