Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota MR2

Toyota MR2 – radość z jazdy po japońsku

Toyota MR2 – radość z jazdy po japońsku

Toyota MR2 ze swoim silnikiem umieszczonym centralnie i napędem na tylne koła to gwarancja radości z każdego zakrętu. Ale tylko dla wprawnych kierowców.

Centralne umiejscowienie silnika to przeważnie domena samochodów supersportowych‚ od których nikt nie oczekuje praktyczności. Popularne modele z tym rozwiązaniem to głównie Pontiac Fiero‚ Lotus Elise i przede wszystkim Toyota MR2‚ która doczekała się aż trzech generacji.

Pierwsza to już klasyk‚ zaś ostatnia (produkowana w latach 1999-2007) jest mało atrakcyjna – występuje tylko jako roadster. My opisujemy drugą‚ która wciąż wygląda nowocześnie i – przy odrobinie szczęścia – wciąż jeszcze można ja upolować na rynku wtórnym.

Europejczycy mogli kupić tylko wersję 2.0 bez doładowania w wariancie słabszym (moc 138 KM) lub mocniejszym (156-175 KM). Najwięcej klientów wybierało topową odmianę T-Bar z dachem typu targa (z wyjmowanymi połówkami) oraz jednostką napędową o wyższej mocy.

Toyota MR2 II bok
W stylizacji Toyoty MR2 drugiej generacji produkowanej w latach 1989-1999 można znaleźć nawiązania do Ferrari 348 GTB.

Silniki? Nie tylko wolnossące

Jeśli ktoś szuka wersji Turbo‚ jest skazany na egzemplarze importowane z USA lub... z Japonii (po przeróbce układu kierowniczego). Tych drugich nie polecamy‚ w przypadku pierwszych zalecamy ostrożność – doinwestowana MR2 Turbo ma prawo kosztować majątek‚ a jeśli jest tania – majątek pochłonie doprowadzenie jej do porządku.

Toyota MR2 2.0 16V 2.0 16V 2.0 Turbo
Silnik benz., 1998 cm3/R4 benz., 1998 cm3/R4 benz., 1998 cm3/R4
Moc 156 KM 175 KM 245 KM
Maks. moment obr. 186 Nm 186 Nm 304 Nm
0-100 km/h 7,8 s 7,5 s 5,9 s
Prędkość maks. 220 km/h  225 km/h  240 km/h 
Zużycie paliwa 7,8 l/100 km 7,8 l/100 km 13,0 l/100 km
Dł./szer./wys. 418/170/124 cm  418/170/124 cm  418/170/124 cm 
Rozstaw osi 240 cm 240 cm 240 cm

Potrafi zaskoczyć

Bardzo długo przewidywalna‚ ale po przekroczeniu pewnej granicy – nie do opanowania. Tak najczęściej opisują MR2 ci‚ którzy mieli okazję ją poprowadzić w warunkach torowych. Szczególnie wczesne egzemplarze mają tendencję do nerwowego zachowania tyłu w zakręcie‚ jeżeli zbyt gwałtownie odejmie się gaz.

Toyota-MR2 II tył w ruchu
Toyota MR2 to świetnie wyważone auto, ale wymaga od kierowcy dużych umiejętności.

W 1993 r. dokonano niewielkiego liftingu i przy okazji zmieniono nieco charakterystykę zawieszenia‚ żeby ograniczyć niepożądane efekty.

Podczas sportowej jazdy dobrze jest pamiętać‚ że choć układ chłodzenia modelu MR2 jest niezwykle rozbudowany‚ i tak z trudem starcza do zachowania rozsądnej temperatury silnika. Łatwo przegrzewają się zwłaszcza wersje z turbodoładowaniem.

Zjadacz opon

Naturalnym stanem w MR2 jest szybkie zużycie ogumienia. Przednie koła stoją w lekkim „pozytywie”‚ zużywają się więc po zewnętrznej stronie. Tylne – na odwrót.

W zasadzie najmniej powodów do zmartwienia przysparza silnik 2.0. To niezniszczalna jednostka z paskowym rozrządem (bezkolizyjnym)‚ wymagająca syntetycznego oleju.

Problem numer jeden to oczywiście nadwozie‚ a dokładniej rdza: do bagażnika tylnego wcieka woda i przeżera podłogę‚ nieszczelny jest też często stelaż dachu (gnije wzdłuż uszczelek). Inne elementy nadwozia trzymają się względnie dobrze‚ ale przeważnie lakier odchodzi z nich już płatami. Dotyczy to zwłaszcza aut czerwonych.

Usterki? Woda wcieka do bagażnika tylnego, rdzewieją drzwi. Lakier łuszczy się i płowieje – czerwony potrafi schodzić płatami.

Toyota MR2 – historia modelu

  • 1984: pierwsza generacja MR2
Toyota MR2 I przód i bok
Yoyota MR2 I
Toyota
  • 1989: debiut opisywanego modelu
  • 1993: silnik wzmocniony ze 156 do 175 KM
  • 1996: niewielki lifting‚ zmiany w silniku 2.0 3S-GE (dodanie zaworu EGR)
  • 1999: prezentacja trzeciej generacji MR2
  • 2007: zakończenie produkcji tej serii modeli

Czytaj także