Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Następca GT86 – Toyota GR 86

Większy silnik, więcej mocy. Nowa Toyota GR 86 ma 235 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s.

  • Silnik boxer i tylny napęd
  • 235 KM i 250 Nm
  • Dach i błotniki z aluminium

Toyota przedstawiła długo oczekiwanego następcę GT86. Nowość nosi nazwę GR 86 i będzie trzecią Toyota dostępną w Europie ze sportowej serii Gazoo Racing, po modelach GR Supra i GR Yaris.

GR 86 powstało we współpracy z Subaru. Jej efektem jest także druga generacja modelu BRZ. GR 86 ma bardzo zbliżone wymiary do GT86. Nowość jest o 2,5 cm dłuższa, o pół centymetra niższa (liczone bez anteny) i ma o pół centymetra większy rozstaw osi (odpowiednio 426,5, 128 i 257,5 cm). Szerokość pozostała bez zmian i wynosi 177,5 cm. Obręcze kół są 18-calowe.

W uzyskaniu nisko położonego środka ciężkości, a więc także dalszej poprawie właściwości jezdnych, pomogły aluminiowe błotniki i dach. Design GR 86 jest bardzo stonowany i nie zmieniają tego duży centralny wlot powietrza w przednim zderzaku, wyloty za przednimi kołami i spory dyfuzor. Ogólnie GR 86 wygląda podobnie do GT86.

Deska rozdzielcza też ma oszczędne wzornictwo. Wskaźniki wyświetlane są na 7-calowym ekranie, a jego powitalną animację zainspirował ruch tłoków silnika boxer.

Do GR 86 trafiła właśnie taka jednostka napędowa. To nowa konstrukcja, większa i mocniejsza niż w GT86. Ma 2,4 l pojemności, 0,4 l więcej niż w GT86. Toyota nie podaje jeszcze danych europejskiej wersji, ale GR 86 przeznaczone na japoński rynek rozwija 235 KM, o 35 KM więcej niż GT86. Maksymalny moment obrotowy nie dość, że jest wyższy (250 zamiast 205 Nm), to jeszcze się pojawia przy znacznie niższych obrotach (3700 zamiast 6400 obr./min). Samochód ma też lepszą dynamikę. Japońska wersja GR 86 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s. To o 1,1 s lepiej niż w przypadku GT86.

GR 86 jest cięższe, głównie z powodu większego silnika. Różnica nie jest przy tym duża. Nowość waży 1270 kg, tylko o 31 kg więcej od GT86.

GR 86 przedstawiono z karoserią coupe. To pewnie będzie jedyna wersja nadwoziowa tego samochodu. Kabriolet raczej nie wchodzi w grę.

Toyota GT86 pojawiła się w 2012 r. Od tamtej pory na całym świecie sprzedano ją w liczbie ponad 200 tys. sztuk.

GR86
Nowe GR 86 jest z zewnątrz podobne do Toyoty GT86.
Toyota
GR86BRZ
Toyota GR 86 i druga generacja Subaru BRZ to efekt współpracy obu producentów.
Toyota
GR86T
Dach i błotniki GR 86 są aluminiowe. Auto waży 1270 kg.
Toyota
GR86side
Obręcze kół są 18-calowe, a w porównaniu z GT86 rozstaw osi wzrósł tylko o pół centymetra, do 257,5 cm.
Toyota
GR86R
Japońska wersja GR 86 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s.
Toyota
GR86engine
Nowy silnik boxer ma 2,4 l pojemności i w wersji na japoński rynek rozwija 235 KM.
Toyota
GR86dash
Wskaźniki wyświetlane są na 7-calowym ekranie.
Toyota
GR86seats
Wnętrze jest czteroosobowe. 
Toyota

Czytaj także