Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Chevrolet Corvette C4 – przód

Używany Chevrolet Corvette C4 – „amerykanin” bez kompleksów

Używany Chevrolet Corvette C4 – „amerykanin” bez kompleksów

Efektowny wygląd auta i bulgot klasycznego silnika V8 to niezaprzeczalne atuty Chevroleta Corvette C4. Ale jest ich dużo więcej – co zaskakujące, część z nich ujawnia się na krętych drogach.

Chevrolet Corvette C4

  • lata produkcji: 1983-1996
  • ceny: od 33 000 zł

Gdy w 1984 r. model Corvette powrócił na rynek po rocznej nieobecności, amerykańscy klienci przeżyli szok. Wciąż mieli przed oczami poprzednią generację pamiętającą lata 60. ubiegłego wieku Nowe wcielenie Corvette wyglądało przy niej jak statek kosmiczny.

Smukłe coupe ze zdejmowanym panelem dachowym obiecywało naprawdę wiele. Tym bardziej że lekkie nadwozie z włókna szklanego opiera się na stalowej (z elementami z aluminium) ramie przestrzennej, a zawieszenie jest w pełni niezależne.

Wprawdzie zastosowano w nim resory piórowe, co u wielu powoduje od razu niesmak. Ale są to kompozytowe resory poprzeczne. Wykonano je z polimeru zbrojonego włóknami, a przedni pełni też rolę stabilizatora.

Chevrolet Corvette C4 tył
Wszystkie Corvette C4 mają samoblokujący mechanizm różnicowy tylnej osi.

Wciąż sceptycznych Chevrolet Corvette przekonywał tym, co potrafi. Podczas pierwszych testów nie tylko dotrzymywał kroku europejskim konkurentom. Na krętych drogach wielu z nich zawstydzał. Trzeba jednak pamiętać, że to auto do szybkiego pokonywania zakrętów, ale niekoniecznie do popisywania się długimi nadsterownymi poślizgami. Bo na granicy przyczepności Corvette potrafi być dość nerwowe.

Chevrolet Corvette C4 – silniki

Już w drugim roku produkcji pojawił się nowy silnik. Wczesny L83 oferował niezłe osiągi, ale nadwozie i układ jezdny aż prosiły się o więcej. Młodszy L98 też zachwyca jednak głównie pokładami momentu obrotowego dostępnymi przy niskich obrotach. To w połączeniu z głębokim, niskim brzmieniem klasycznego „small blocka” sprawia, że Corvette okazuje się świetnym gran turismo i satysfakcjonuje na trasach.

Chevrolet Corvette C4 silnik V8
Potężne V8 zamontowano za przednią osią, stąd świetny rozkład mas.

Słuszna pojemność skokowa silników wcale nie oznacza, że spalanie musi być wysokie. Podczas spokojnej jazdy potężne jednostki pracują na bardzo niskich obrotach, co wraz ze świetną aerodynamiką przekłada się na zaskakującą wstrzemięźliwość.

Ostrzejszy charakter ma praktycznie niespotykana w Europie odmiana ZR-1. Jej wygląd niewiele różni się od zwykłych C4, ale stworzona przez Lotusa i produkowana przez Mercury Marine jednostka nie ma nic wspólnego z innymi silnikami.

Chevrolet-Corvette-C4-ZR-1-silnik
W wersji ZR-1 pracuje zupełnie inny 32-zaworowy silnik 5.7. Współprojektował go brytyjski Lotus. 
CHEVROLET

Zdecydowanie lepsze osiągi niż L83 i L98 oferują odmiany z silnikami o kodzie LT1 (od 1991 r.) i LT4 (z ostatniego roku produkcji). We wczesnych LT1 trzeba jednak uważać na wyjątkowo zawodny układ zapłonowy OptiSpark, który jest bardzo nieodporny na wilgoć.

Dane techniczne L83 L98 LT1 LT4 LT5 (ZR-1)
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 5737 cm3 5733 cm3 5733 cm3 5733 cm3 5727 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/16 V8/16 V8/16 V8/16 V8/32
Moc maksymalna 205 KM/4300 230 KM/4000 305 KM/5200 335 KM/5800 405 KM/5800
Maks. moment obrotowy 392 Nm/2800 461 Nm/3200 465 Nm/4800 465 Nm/4500 522 Nm/4800
Osiągi
Prędkość maksymalna 224 km/h 241 km/h 261 km/h 288 km/h 290 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,7 s 5,6 s 5,3 s 4,5 s
Średnie zużycie paliwa 15,6 l/100 km 14,0 l/100 km 12,0 l/100 km 11,8 l/100 km 12,2 l/100 km

Chevrolet Corvette C4 – skrzynie biegów, pakiety

Na rynku dominują Corvette z trwałymi z automatami. Nie zabierają one wcale dużo wigoru. Ale puryści rozglądają się za skrzyniami manualnymi. Do 1989 roku oferowano nietypowe przekładnie „4+3”, mają cztery przełożenia, ale z nadbiegami na trzech z nich.

Lepszy wybór to jednak młodsza „szóstka” produkcji ZF. Preferujący dynamiczną jazdę powinni rozglądać się za autami z pakietami Z51 lub Z52. Mają amortyzatory Bilstein, inne przełożenia dyferencjału i dodatkowe chłodnice oleju czy skrzyni.

Chevroleta Corvette C4 nie trapią raczej poważne awarie, ale ze względu na nietypową budowę wymaga on wyspecjalizowanego serwisu. Nawet nieduże naprawy potrafią kosztować sporo.

Chevrolet Corvette C4 – historia modelu

  • 1984: początek sprzedaży, silnik L83
  • 1985: mocniejsza jednostka L98 (TPI)
  • 1986: pojawiają się kabriolet i układ ABS
  • 1988: poprawiono zawieszenie i hamulce
  • 1989: 6-biegowa skrzynia manualna, opcjonalne aktywne amortyzatory
  • 1990: nowa tablica przyrządów, wersja ZR-1
  • 1991: debiut silnika LT1
  • 1992: nowy przedni zderzak i tylny pas
  • 1994: klimatyzacja na nowy czynnik (R134a)
  • 1995: sporo poprawek jakościowych
  • 1996: wersja LT4, koniec produkcji C4
Chevrolet Corvette C3 przód
Poprzednik: w produkcji 15 lat, pod koniec miał jedynie słabowite silniki.
CHEVROLET
Chevrolet Corvette C4 deska rozdzielcza wczesna wersja
Kokpity wczesnych C4 to kwintesencja niepowtarzalnego stylu lat 80.
Chevrolet
Chevrolet Corvette C4 Converible tył
Odmiana Convertible w późniejszych latach mogła mieć również hardtop.
Chevrolet
Chevrolet Corvette C5 przód
Następca: z układem transaxle oraz klasycznymi jednostkami typu OHV.
Chevrolet

Używany Chevrolet Corvette (C4) – typowe problemy

  • W jednostkach LT1 psuje się aparat zapłonowy OptiSpark 
  • Nieszczelne chłodnice, pompy wody, przewody, nagrzewnice 
  • Usterki elektryczne – psują się silniki reflektorów, lusterek czy foteli
  • Zużyte wnętrze – części są drogie
  • Uszczelki szyb kruszą się ze starości
  • Aktywne amortyzatory są kosztowne
Chevrolet Corvette C4 silnik widok z boku
Po latach piętą achillesową często okazuje się układ chłodzenia. 

Używany Chevrolet Corvette C4 – sytuacja rynkowa

W tym przypadku zaskoczeniem nie będzie, że większość aut sprowadzono zza oceanu, europejskie wersje są bardzo rzadkie. Powypadkowe C4 lepiej sobie darować. Niedrogie auta często wymagają sporych nakładów. Manualne skrzynie wyraźnie podnoszą ceny. Podaż jest niezła.

Używany Chevrolet Corvette C4 – orientacyjne ceny rynkowe (zł)
30 000-40 000 Auta do mniejszych lub większych poprawek, sporo opisanych słowami „pali, jeździ”.
60 000-70 000 Dobrze wyglądające w pełni sprawne egzemplarze, z reguły z silnikiem L98, czasami LT1.
80 000-90 000 Zdarzają się Corvette C4 z manualnymi skrzyniami, albo z ostatnich lat produkcji.

Używany Chevrolet Corvette C4 – podsumowanie

Chevrolet Corvette C4 przód i bok

Corvette tej generacji ma własny styl, który po blisko 40 latach od debiutu znowu wraca do łask. Do tego to rozsądny cenowo i całkiem trwały sportowy samochód w pełnym znaczeniu tego słowa. I ten dźwięk V8!

ocena 5/5

Czytaj także