Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używany Ford Crown Victoria II w ruchu przód i bok

Amerykański radiowóz, który kupisz w Polsce

Używany Ford Crown Victoria II (1997-2011) – legenda amerykańskiej policji

archiwum/Motor

Amerykański radiowóz, który kupisz w Polsce

Używany Ford Crown Victoria II (1997-2011) – legenda amerykańskiej policji

Nie jest zaawansowany technicznie ani wyrafinowany. Ale gdy Ford Crown Victoria wychodził z produkcji, amerykańskie służby kupowały te auta na zapas.

Konstrukcja Crown Victorii opiera się na platformie Panther, która zadebiutowała w 1979 roku. Mimo to dwie dekady później nadal miała ona swoje zalety. Potężne, prawie 5,4-metrowe nadwozie kryje przepastne wnętrze. Ale to przede wszystkim ostatni amerykański sedan „full size” z nadwoziem opartym na solidnej ramie nośnej. I jedyny samochód na rynku testowany na uderzenia w tył przez pojazd jadący aż 120 km/h.

Auto jest archaiczne, ale amerykańscy stróże prawa twierdzą, że podczas pościgów większe znaczenie niż sportowe właściwości jezdne ma np. możliwość pokonywania bezstratnie progów zwalniających przy dużej prędkości. Jednak mimo ramowej konstrukcji, prostego (i bardzo trwałego) zawieszenia oraz pracującego z tyłu sztywnego mostu Crown Victoria prowadzi się zaskakująco pewnie. Ma rozkład mas na osie bliski 50/50, usztywnione amortyzatory i sprężyny oraz grubsze stabilizatory.

Ford Crown Victoria II deska rozdzielcza

Tutaj funkcja zdecydowanie wygrywa z formą. Niezbyt urodziwe tworzywa są twarde, ale odporne i łatwe w wymianie. Nie można jednak narzekać na ergonomię ani wygodę. Dźwignia automatycznej skrzyni – klasycznie, przy kierownicy.

Ford Crown Victoria – policyjny kod P71

Pakiet policyjny, oznaczany w numerze nadwozia P71 (pod koniec produkcji P7B), to też dużo wydajniejszy układ chłodzenia silnika, skrzyni biegów, ładowania i stalowe 16- lub 17-calowe felgi. W opcji oferowano też krótsze przełożenie tylnego mostu i „szperę”. Standardowy jest 4,6-litrowy silnik V8 z rodziny Modular, ale inaczej niż w „cywilnych” wersjach skalibrowano pracę skrzyni biegów.

Dane techniczne Ford Crown Victoria II 4.6
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 4601 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/16
Moc maksymalna 242 KM/5000
Maks. moment obrotowy 389 Nm/4100
Osiągi
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 13,9 l/100 km

Ponieważ amerykańskie radiowozy sporo czasu spędzają na biegu jałowym, auta mają też liczniki przepracowanych motogodzin. Według producenta jedna godzina odpowiada przejechaniu 33 mil (ok. 50 km).

W ramach pakietu P71 oferowano też dodatkowe okablowanie, schowki, sygnały błyskowe i dźwiękowe czy kuloodoporne przednie drzwi. Można też spotkać egzemplarze z tzw. pakietem Street Appearance, upodabniającym auto do cywilnych wersji. Takie Crown Victorie często wybierały np. FBI czy DEA.

Prostota sprawia, że z większością napraw poradzi sobie każdy warsztat. Na części zamienne czasami trzeba trochę poczekać, ale ich ceny są niewygórowane. Do tego chcący sporo korzystać z takiego auta mogą pomyśleć o instalacji LPG, silniki 4.6 nieźle z nimi współpracują. Dość dobrze zabezpieczono przed korozją ramę, ale i tak najlepiej szukać aut z ciepłych stanów USA.

Ford Crown Victoria: historia modelu

  • 1992: Pierwsza generacja Crown Victorii zastępuje model LTD Crown Victoria
Ford Crown Victoria I przód i bok

Poprzednik: opływowe nadwozie to odpowiedź na styl Chevroleta Caprice.

  • 1997: Debiutuje druga generacja EN114
  • 2002: Lifting (rok modelowy 2003)
  • 2008: 95% aut trafia do flot, rezygnacja ze sprzedaży klientom indywidualnym
  • 2011: Koniec produkcji, ostatnie sztuki wyeksportowano do krajów arabskich

Ford Crown Victoria: bliźniacze modele

Używany Ford Crown Victoria II: typowe usterki

  • Wycieki z magistrali układu chłodzenia biegnącej przez kolektor dolotowy
  • Psują się mechanizmy podnoszenia szyb w drzwiach kierowcy i pasażera
  • Awarie modułu oświetlenia
  • Zużyte łożyska alternatorów
  • W mocno wyeksploatowanych egzemplarzach psują się skrzynie biegów
Ford Crown Victoria II alternator

Alternatory w policyjnych autach nie miały łatwego życia – to słaby punkt. 

Używany Ford Crown Victoria II: sytuacja rynkowa

W Polsce zawsze jest na sprzedaż kilka Crown Victorii – i często są to radiowozy. Ceny są dość zróżnicowane – w dniu, w którym publikujemy ten materiał, wahają się od 33 do 50 tys. zł. Trzeba jednak uważać, sporo osób ściąga „na handel” najtańsze, skrajnie wyeksploatowane auta z aukcji policyjnych. Jeśli nie szuka się radiowozu, warto spojrzeć na siostrzane Lincolny Town Car.

Ford Crown Victoria II bok i tył
Ford Crown Victoria – policyjny bohater wielu filmów. Auto proste technicznie i uwielbiane przez amerykańskie służby.

Używany Ford Crown Victoria II: podsumowanie

Dla jednych ma niepowtarzalny styl, dla innych jest dinozaurem na kołach. Ale oprócz takich atrakcji jak brzmienie silnika V8 Crown Victoria ma bardziej obiektywne zalety. Jest przestronna, trwała i może być dość tania w eksploatacji. Ceny też nie są zaporowe.

Używany Ford Crown Victoria II: galeria zdjęć

Czytaj także