Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Ford Fiesta – przód w ruchu

Niedrogie w zakupie i tanie w eksploatacji

Najlepsze używane auta miejskie – 10 modeli. Ceny, zalety, wady, dane techniczne

archiwum

Niedrogie w zakupie i tanie w eksploatacji

Najlepsze używane auta miejskie – 10 modeli. Ceny, zalety, wady, dane techniczne

Używane samochody do miasta, które nie tylko doskonale odnajdują się w miejskiej dżungli (i nie tylko), ale także potrafią poprawić nastrój pod dystrybutorem. Wystarczy wybrać odpowiednią wersję silnikową. Polecamy najtrwalsze i najoszczędniejsze wersje popularnych i cenionych modeli.  

Samochody miejskie od dawna cieszą się wyjątkowo stabilną pozycją na rynku wtórnym. Nie ulegają modowym trendom, tak jak minivany, niezależnie od rynkowej koniunktury łatwo je odsprzedać. Z biegiem lat odrobinę jednak urosły, nabierając bardziej uniwersalnego charakteru. Ich ewolucja dokonała się w pewnym sensie kosztem segmentu „mini”, który sukcesywnie się kurczy.

Współczesnym samochodem miejskim jak najbardziej można pojechać także na zagraniczny urlop, przy czym nie będzie to już takie wyzwanie, jak kiedyś podróż maluchem do Bułgarii.

Oto 10 miejskich modeli, które tak naprawdę mają wszechstronne zastosowanie. I nie chodzi tu wyłącznie o uniwersalność nadwozi, ale o szeroką gamę silnikową i bogate wyposażenie. Dla przykładu: zwykły Fiat Grande Punto 1.2 idealnie nadaje się na dojazdy do pracy, ale ze 120-konnym silnikiem 1.4 T-Jet okaże się świetnym kompanem na dalsze trasy, podobnie jak odmiana wysokoprężna 1.6 M-Jet.

Warto podkreślić, że niektóre prezentowane tutaj modele używane są lepsze od ich następców dostępnych w salonach. Mają prostszą budowę, 4-cylindrowe silniki (zamiast downsizingowych 3-cylindrówek) oraz okazują się znacznie tańsze w serwisowaniu. A do tego można je kupić od ręki i za rozsądne pieniądze...

Alfa Romeo MiTo (2008-2018)

  • Ceny: od 13 000 do 45 000 zł

alfa romeo mito

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.2 1.4 16V 1.3 M-Jet 1.3 M-Jet 1.6 M-Jet
Pojemność (cm3) 1368 1368 1248 1248 1598
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 78 95 84 95 120
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 115 125 200 180 280
0‑100 km/h (s) 13,0 11,2 12,9 11,6 9,8
Prędkość maksymalna (km/h) 165 180 174 180 198
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 5,9 5,9 3,5 4,3 4,8

Alfa Romeo MiTo powstała na bazie Fiata Grande Punto, więc jest niedroga w serwisowaniu. Występuje wyłącznie w trzydrzwiowej wersji nadwoziowej.

Najlepszym silnikiem do miasta jest 8-zaworowy, benzynowy 1.4. Ma niespełna 80 KM, ale to w zupełności wystarcza. Jednostka jest przy tym zaskakująco elastyczna, oszczędna i niewymagająca – obsługi podejmie się każdy warsztat. Współpraca z LPG jest wzorowa.

Polecamy także nieco mocniejszą, 16-zaworową odmianę. Benzynowe silniki 1.4 MultiAir z elektrohydraulicznie sterowanymi zaworami dolotowymi to raczej propozycje dla pasjonatów, dla których priorytet mają osiągi.

Diesle 1.3 M-Jet zaskakująco mało palą, ale jeśli ktoś jeździ wyłącznie na krótkich odcinkach, ich wybór mija się z celem, ponieważ dość szybko zaczną pojawiać się problemy z oczyszczeniem filtra cząstek stałych lub przynajmniej zatykającym się zaworem EGR. Mniej problematyczne są mocniejsze silniki 1.6 M-Jet.   

Zalety i wady

  • Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza
  • To najtańsza Alfa w serwisowaniu; bazą konstrukcyjną jest popularny Fiat Grande Punto 
  • Tylko jedna, 3-drzwiowa wersja nadwozia z dosyć ciasnym wnętrzem
alfa romeo mito deska
Seryjny przełącznik DNA służy do wyboru jednego z 3 trybów jazdy: Dynamic, Normal i All-Weather (na śliskie nawierzchnie).
akfa romeo mito silnik
Silniki MultiAir mają oryginalny rozrząd sterowany elektrohydraulicznie.

Citroen C3 II (2009-2017)

  • Ceny: od 15 000 do 36 000 zł

citroen c3

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.0 VTi 1.4 1.4 VTi 1.4 HDi 1.6 HDi
Pojemność (cm3) 999 1360 1397 1398 1560
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 68 73 95 68 112
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 95 118 135 160 270
0‑100 km/h (s) 16,2 14,2 11,8 15,6 11,0
Prędkość maksymalna (km/h) 163 163 184 163 190
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 4,3 6,0 5,8 4,0 4,5

Dostępny jest wyłącznie 5-drzwiowy hatchback, ale to nie oznacza, że auto jest nudne. Wręcz przeciwnie – druga generacja C3 jest wykonana z dbałością o każdy detal. Samochód gwarantuje przy tym sporą ilość miejsca dla pasażerów, a wrażenie przestronności potęguje panoramiczna przednia szyba (była opcjonalnym wyposażeniem). Nadwozie zostało starannie zabezpieczone przed korozją. Zawieszenie nie jest najsolidniejsze, ale za to ma prostą konstrukcję i tanio się je naprawia.

Najtrwalszym silnikiem w gamie jest dostępny w początkowym okresie produkcji (do 2012 r.) benzynowy 1.4 o mocy 73 KM. Bardzo dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Nowsze jednostki 1.2 z rodziny PureTech mają tylko trzy cylindry. Pod względem parametrów są atrakcyjne. Pod względem trwałości i kultury pracy – takie sobie, choć w grupie jednostek downsizingowych to i tak niezły wybór.

Świetne są diesle 1.4 HDi oraz 1.6 HDi. Polecamy je osobom, które szukają miejskiego auta na dalsze trasy.

Zalety i wady

  • Wysoki jak na klasę auta komfort jazdy
  • Dobra relacja ceny do wieku i wyposażenia, które bywa bogate
  • Problemy z łańcuchowym rozrządem w benzynowych silnikach 1.4/1.6 VTi, które potrafią także spalać znaczne ilości oleju (ale nie jest to regułą)
citroen c3 deska
Citroen w udany sposób połączył oryginalność i ergonomię.Na dodatek całość jest bardzo przyzwoicie wykonana.
citroen c3 bagaznik
Starannie wykończony bagażnik ma niezłą pojemność 305-1120 l.

Fiat Punto Evo (2009-2012)

  • Ceny: od 12 000 do 30 000 zł

fiat punto

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.2 1.4 M.Air 1.4 T-Jet 1.3 M-Jet 1.6 M-Jet
Pojemność (cm3) 1242 1368 1368 1248 1596
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 69 105 179 75 120
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 102 130 270 190 320
0‑100 km/h (s) 14,5 10,8 7,5 13,6 9,6
Prędkość maksymalna (km/h) 155 185 216 165 190
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 6,1 6,3 8,1 5,1 5,5

Do wyboru odmiany 3d oraz 5d. W każdym przypadku sporo miejsca dla pasażerów i niezły bagażnik. Polecamy generację Evo (2009-2012), ponieważ jest najładniejszym wydaniem Punto III (starsze to Grande, potem jest Evo, a na końcu Punto).

Tak jak w przypadku Alfy Romeo MiTo chcielibyśmy polecić proste konstrukcyjnie, niezawodne, wolnossące silniki benzynowe. Szkoda tylko, że w gamie Evo pozostawiono tylko jedną taką jednostkę – 1.2 (65-69 KM). Udana 1.4 Turbo była montowana tylko w starszym Grande. Tu można ją znaleźć wyłącznie w drogiej odmianie Abarth (może mieć 155 lub 179 KM). Nie polecamy natomiast zaawansowanych technicznie jednostek z rodziny MultiAir (są droższe w serwisowaniu).

Diesle nie są złe. Podstawowy 1.3 M-Jet jest mało zrywny, ale bardzo oszczędny, 1.6 M-Jet zapewnia lepsze osiągi i rzadziej się psuje.

Pod względem kosztów utrzymania Fiat Punto/Grande/Evo jest jedną z najtańszych propozycji w tym zestawieniu.

Zalety i wady

  • Tanie naprawy, bardzo duże zaplecze części zamiennych
  • Silniki benzynowe 1.2 doskonale współpracują z instalacjami gazowymi
  • Skromne wyposażenie najtańszych aut
  • Niezbyt wysoka jakość tworzyw sztucznych, którymi wykończono wnętrze
fiat punto deska
Deska rozdzielcza z Evo pojawiała się także w Punto, ale tylko w droższych wersjach. Bazowa miała deskę z Grande.
fiat punto kanapa
Grande Punto, Punto Evo i Punto bez problemu mogą pełnić rolę małych aut rodzinnych.

Ford Fiesta Mk7 (2008-2016)

  • Ceny: od 12 000 do 60 000 zł

ford fiesta

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.25 1.25 1.4 1.4 TDCi 1.6 TDCi
Pojemność (cm3) 1242 1242 1388 1399 1560
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (kW/KM) 60 82 96 70 95
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 109 114 128 160 205
0‑100 km/h (s) 16,9 13,3 12,2 14,8 11,8
Prędkość maksymalna (km/h) 152 168 175 162 175
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 5,5 5,6 6,6 4,1 5,0

Gama nadwoziowa na polskim rynku obejmowała 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Fiesta wyróżnia się niezłą jakością wykonania, bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi i niskim poziomem awaryjności. Do przestronności też nie można mieć specjalnych zastrzeżeń. Ogólnie trudno wytykać Fordowi jakieś niedociągnięcia. To bardzo udana konstrukcja i – w swoim czasie – jeden z bestsellerów tego segmentu.

W ogłoszeniach można zauważyć spore widełki cen. Tańsze oferty dotyczą zazwyczaj egzemplarzy po flotach. Nie należy ich skreślać, ale zwykle mają wysokie przebiegi i dość mocno wyeksploatowane wnętrze.

Największym zainteresowaniem cieszą się oszczędne i dynamiczne wersje benzynowe. Polecamy silniki 1.25 (82 KM), 1.4 (92-96 KM) i 1.6 (105-134 KM). Szkoda, że żaden z nich nie nadaje się specjalnie do LPG. Nie warto interesować się bazowym 1.25 (60-65 KM). Konstrukcyjnie nie jest zły, ale zapewnia kiepskie osiągi. W 2012 r. gamę rozszerzył trzycylindrowy 1.0 EcoBoost (100-140 KM). Podobnie jak mocniejszy 1.6 EcoBoost (182-200 KM) jest to już silnik bardziej skomplikowany i droższy w naprawach.

Do diesli nie mamy żadnych uwag. Do wyboru są trzy – 1.4 TDCi (mistrz niezawodności), 1.5 TDCi i 1.6 TDCi. To jedna rodzina spokrewniona z francuskimi jednostkami HDi (opracowywano je wspólnie).

Zalety i wady

  • Niezawodne silniki benzynowe, praktycznie się nie psują. Brak hydrauliki zaworowej utrudnia jednak montaż instalacji LPG
  • Udane, francuskie diesle
  • Bardzo dobre właściwości jezdne. Samochód – mimo swoich lat – jest w naszym zestawieniu liderem pod tym względem
  • Ograniczona podaż aut od prywatnych użytkowników. Rynek jest zdominowany przez Fiesty po flotach
ford fiesta deska
Rzeczowy, ergonomiczny i starannie wykonany kokpit. Pod względem jakości to poziom zbliżony do Volkswagena Polo.
ford fiesta bagaznik
Oparcia foteli nie są od tyłu tapicerowane i szybko się rysują. Bagażnik ma za to niezłą pojemność:  295-980 l.
ford fiesta silnik

Wersje benzynowe nie są złe, ale diesle zapożyczone od Peugeota robią jeszcze lepsze wrażenie.

Opel Corsa D (2006-2014)

  • Ceny: od 8000 do 40 000 zł

opel corsa

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.0 1.2 1.4 1.3 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność (cm3) 998 1229 1364 1248 1686
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 60 70 90 75 125
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 88 115 125 170 280
0‑100 km/h (s) 18,2 14,5 12,4 14,5 9,9
Prędkość maksymalna (km/h) 150 160 173 163 195
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 5,6 5,3 5,9 5,0 4,8

Ta generacja Corsy dzieli płytę podłogową z Grande Punto i – tak jak Fiat – należy do najprzestronniejszych modeli w swojej klasie. Plusem jest staranne wykończenie wnętrza (materiały są odrobinę lepsze niż w Fiacie). Minusem – przeciętna gama silnikowa. Szkoda, że Opel nie wykorzystał wszystkich włoskich jednostek.

Bazowa i jednocześnie bardzo popularna propozycja benzynowa 1.0 (60 KM) rozczarowuje. Ma tylko 3 cylindry. Zużywa wprawdzie niewiele paliwa, ale nie należy do najwytrzymalszych i pracuje z wyczuwalnymi wibracjami. Mechanicy nazywają ją jednorazówką. Faktycznie – jeśli coś poważniejszego się jej przytrafi, zazwyczaj remont jest nieopłacalny. Lepiej zainwestować w wersje 1.2 lub 1.4.

Diesel 1.3 CDTI to konstrukcja Fiata. Większy 1.7 CDTI pochodzi z palety Isuzu – w różnych odmianach (110-130 KM) oferowano go przez cały okres produkcji Corsy D. Chociaż to konstrukcyjnie dość stara jednostka, zapewnia lepsze osiągi i niemal identyczne spalanie co 1.3 CDTI.    

Zalety i wady

  • Przestronne wnętrze i spory bagażnik
  • Tanie i łatwo dostępne części zamienne
  • Duża podaż niedrogich, krajowych aut
  • Nietrwały bazowy silnik 1.0
  • Kapryśna elektronika – pod względem jej niezawodności to jedna z gorszych propozycji w tym zestawieniu
opel corsa deska
Niezłe tworzywa, ale przeciętny montaż. Droższe wersje są wykończone efektownymi kolorowymi wstawkami.
opel corsa fotel
Sporo miejsca w kabinie i wygodne, starannie wykonane fotele – to niewątpliwe plusy Corsy.

Peugeot 208 I (2012-2019)

  • Ceny: od 17 000 do 55 000 zł

peugeot 208 jadace

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.0 VTi 1.2 1.4 VTi 1.4 HDi 1.6 HDi
Pojemność (cm3) 999 1199 1397 1398 1560
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (kW/KM) 68 82 95 68 114
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 95 118 136 160 270
0‑100 km/h (s) 14,0 12,2 10,5 13,5 9,7
Prędkość maksymalna (km/h) 163 175 188 163 190
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 4,3 4,5 5,6 3,8 4,1

Na tle opisywanych rywali Peugeot 208 wyróżnia się jakością wykończenia. Gdyby ktoś szukał popularnego auta miejskiego z ambicjami premium, właśnie ten model miałby największe szanse. Zwłaszcza w jakiejś topowej wersji wykończonej skórą i ozdobionej akcentami ze szczotkowanego aluminium.

Do wyboru są tylko 3- i 5-drzwiowe hatchbacki. Zamiast kombi (dostępnego w starszym modelu 207) można zdecydować się na crossovera 2008 (technicznie bazującego na Peugeocie 208). Spore kontrowersje budzi awangardowe wnętrze. Malutka kierownica o średnicy 32 cm wymaga przyzwyczajenia, podobnie jak zegary, które umieszczono nad jej wieńcem.

Najpewniejszym wyborem są… diesle: 1.4 HDi lub mocniejszy 1.6 HDi. Bazowy, benzynowy silnik 1.0 R3 nie jest żadną rewelacją. 1.6 VTi i 1.6 THP są awaryjne. Najlepszym benzynowym rozwiązaniem jest jednostka 1.2 PureTech, z tym że jak najszybciej po zakupie należy w niej zweryfikować rozrząd. 

Zalety i wady

  • Droższe egzemplarze imponują jakością tapicerek „zapożyczonych” z klasy premium
  • Doskonałe silniki Diesla
  • Przeciętna ergonomia wnętrza (np. niepraktyczne uchwyty na kubki)
  • Kapryśne silniki benzynowe
peugeot 208 deska
Nietypowy układ kokpitu. Tańsze wersje wykończono gorszej jakości czarnym plastikiem i nie mają centralnego ekranu.
peugeot 208 bagaznik
Mimo niewielkiego nadwozia Peugeot 208 ma spory bagażnik (285/1076 l).

Renault Clio IV (2012-2020)

  • Ceny: od 18 000 do 80 000 zł

renault clio jadace

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 TCe 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność (cm3) 898 1149 1197 1461 1461
Zasilanie benz. turbo benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 90 73 120 75 90
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 135 107 205 200 220
0‑100 km/h (s) 12,2 14,5 9,4 14,3 12,0
Prędkość maksymalna (km/h) 177 167 199 168 181
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 4,9 5,5 5,2 3,6 3,6

Clio od zawsze było jednym z najlepszych modeli Renault, ale czwarta generacja okazała się wyjątkowo udana. Auto wyróżnia się bardzo atrakcyjną stylizacją. Co ciekawe – doskonale prezentują się zarówno hatchbacki (5d), jak i kombi (o nazwie Grandtour). Wiele osób kupuje ten samochód „oczami”.

Od strony technicznej Clio też okazuje się całkiem sensowną propozycją, choć pod względem niezawodności czy kosztów auto ustępuje np. Punto czy Fieście.

Spory problem mamy z poleceniem jakiegoś silnika. Paleta jest całkiem szeroka, ale nie każdy będzie w stanie znaleźć w niej coś dla siebie. Trzycylindrowemu 0.9 TCe brakuje pary, wolnossące 1.2 16V (to najbezpieczniejszy wybór) jest ospałe, a 1.2 TCe (120 KM) aż do 2016 r. oferowano tylko z dwusprzęgłową skrzynią, która z założenia jest znacznie droższa w naprawach i mniej wytrzymała niż tradycyjne przekładnie ręczne.

Bardzo popularną ofertą na rynku wtórnym jest 4-cylindrowy diesel 1.5 dCi. Z punktu widzenia kierowcy ma sporo zalet (niezła elastyczność, niskie spalanie). Pod względem niezawodności oraz żywotności nie należy jednak do rynkowej czołówki. Ale przynajmniej nie psuje się już tak często jak kiedyś. Problemy z układem wtryskowym wyeliminowano całkowicie, a jakość panewek wyraźnie się poprawiła.

Zalety i wady

  • Bardzo udana stylizacja. Mimo upływu lat ten model wciąż wygląda nowocześnie
  • Atrakcyjne ceny, sporo aut pochodzi z polskiej sieci sprzedaży
  • Gamę nadwoziową uzupełnia ładne i praktyczne kombi
  • Niewygórowane ceny części zamiennych, dobre zaplecze serwisowe
  • Skromne konfiguracje wielu egzemplarzy, zwłaszcza tych odsprzedawanych po klientach instytucjonalnych
renault clio deska
Kokpit bogato wyposażonych aut wygląda doskonale, ale z jakością i ergonomią jest mu trochę nie po drodze.
renault clio kanapa
Szkoda, że tylne drzwi nie są odrobinę większe, ale i tak na kanapie siedzi się całkiem nieźle – jak na ten segment.
renault clio bagaznik
Bagażnik hatchbacka ma 300-1146 l, a kombi mieści od 443 do 1380 l. To naprawdę pakowne, rodzinne auta.

Skoda Fabia II (2006-2014)

  • Ceny: od 10 000 do 38 000 zł

skoda fabia

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.2 HTP 1.2 TSI 1.4 16V 1.4 TDI 1.6 TDI
Pojemność (cm3) 1198 1197 1390 1422 1598
Zasilanie benzynowy benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 60 105 86 70 105
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 108 160 132 155 250
0‑100 km/h (s) 16,5 10,1 12,3 13,2 10,9
Prędkość maksymalna (km/h) 155 191 174 172 188
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 5,9 5,3 6,5 4,8 5,1

Skoda Fabia II jest jednym z najpopularniejszych modeli na naszym rynku wtórnym – swoje zrobiło powodzenie, jakim auto cieszyło się wśród odbiorców indywidualnych oraz flotowych. Poza pięciodrzwiowym hatchbackiem dostępne było praktyczne kombi. Wygląd nadwozia i wnętrza są uzależnione od wersji wyposażeniowej. Niestety znalezienie zadbanego i bogato skonfigurowanego samochodu może wymagać cierpliwości.

Podstawową jednostką w gamie jest trzycylindrowy silnik 1.2 HTP. Nie polecamy go – ma niską kulturę pracy i zapewnia kiepskie osiągi. Lepiej poszukać odmiany 1.4 16V lub sięgnąć po dowolnego diesla. Najlepszym, choć najdroższym, jest 1.6 TDI CR.

Odmiany benzynowe 1.2 TSI oraz 1.4 TSI budzą mieszane uczucia. Ale jeśli trafi się taki samochód z pewnej ręki – warto się nim zainteresować. Doprowadzenie go do dobrego stanu (np. przez wymianę łańcuchowego rozrządu) nie kosztuje obecnie majątku, a jednostki TSI gwarantują dobre osiągi i palą niewiele.

Zalety i wady

  • Duża podaż aut z polskich salonów
  • Funkcjonalne wnętrze, wersja kombi
  • Szerokie zaplecze serwisowe
  • Podstawowe wersje mają gorszej jakości tapicerkę
  • Brak jakiegoś wybitnie trwałego silnika benzynowego, np. starego 1.6 8V
skoda fabia deska
Jedna z tańszych konfiguracji z manualną klimatyzacją. Droższe Fabie mają np. dwukolorową deskę rozdzielczą.
skoda fabia kanapa
Pudełkowate nadwozie ma swoje zalety. Jedna z nich to sporo miejsca nad głowami pasażerów.

Toyota Yaris III (2011-2019)

  • Ceny: od 16 000 do 80 000 zł

toyota yaris

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.0 11.3 1.5 Hybrid 1.4
Pojemność (cm3) 998 1329 1497 1364
Zasilanie benzynowy benzynowy benz.+el. turbodiesel
Moc maksymalna (KM) 69 99 100 90
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 95 125 111 205
0‑100 km/h (s) 15,3 11,7 11,8 10,8
Prędkość maksymalna (km/h) 155 175 165 175
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 4,5 5,1 3,6 3,9

Toyota Yaris III jest droga w zakupie, ale to w żaden sposób nie ogranicza jej popularności. Wręcz przeciwnie. W salonach sprzedawała się doskonale, a teraz na rynku wtórnym także jest bestsellerem. Główny magnes przyciągający klientów to jej wysoki poziom niezawodności.

Trzeba jednak zaznaczyć, że mała Toyota ma szereg innych niepodważalnych zalet: praktyczne nadwozie (szkoda, że gama nie obejmowała kombi), atrakcyjnie stylizowane wnętrze (znacznie ciekawsze niż w poprzedniej generacji modelu) i sensowne silniki.

Jedynym minusem bazowej jednostki 1.0 jest jej 3-cylindrowe brzmienie (Yaris I 1.0 miał 4 cylindry). Ale pod względem trwałości i parametrów to dobry wybór. Bardzo fajną opcją jest 4-cylindrowy silnik 1.33. Trzeba tylko zaznaczyć, że w egzemplarzach eksploatowanych na krótkich odcinkach w układzie dolotowym odkłada się nagar.

Diesel 1.4 jest bardzo udany, a hybrydę (niestety wciąż drogą) można opisać jednym słowem: rewelacja.

Zalety i wady

  • Bardzo niska utrata wartości
  • Gama obejmuje wersję hybrydową
  • To ogólnie bardzo udany samochód, niezależnie od wersji
  • Wysokie ceny ofertowe
  • Na rynek wtórny trafiają głównie auta zużyte, ze sporymi przebiegami
toyota yaris deska
Naprawdę atrakcyjne wnętrze. W porównaniu z poprzednikiem to duży jakościowy i stylizacyjny krok naprzód.
toyota yaris bagaznik
Bagażnik Yarisa: sensowna pojemność 285 l i regularny kształt.

Volkswagen Polo V (2009-2017)

  • Ceny: od 17 000 do 60 000 zł

vw polo

Najpopularniejsze silniki
SILNIK 1.2 1.2 TSI 1.4 16V 1.2 TDI 1.6 TDI
Pojemność (cm3) 1198 1197 1390 1199 1598
Zasilanie benzynowy benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maksymalna (kW/KM) 60 105 85 75 90
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 108 175 132 180 230
0‑100 km/h (s) 16,1 9,7 12,1 13,6 11,5
Prędkość maksymalna (km/h) 157 190 177 173 180
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 5,5 5,3 5,9 3,3 4,3

Kiedyś Polo wyraźnie dystansowało rywali, oferując pasażerom namiastkę wrażeń z jazdy zbliżonych do klasy kompaktowej. Obecnie nie wyróżnia się już tak bardzo, ale mimo wszystko robi bardzo dobre wrażenie. Już sam odgłos zamykania drzwi daje poczucie obcowania z solidnym autem. Starannie dopasowane elementy, klasyczna stylizacja i wzorowa ergonomia budzą uznanie, a skuteczne wyciszenie wnętrza uprzyjemnia dalsze podróże.

Po tej solidnej porcji zalet przychodzi pora na wady. Trzycylindrowe silniki 1.2 są zbyt słabe, a TSI sprzed liftingu (te same co w Fabii) nie wyróżniają się zbytnio niezawodnością (mają np. niedopracowane łańcuchowe rozrządy). Optymalny wybór to wolnossąca jednostka 1.4 16V. Godne uwagi są także wszystkie silniki wprowadzone po modernizacji (po 2014 roku). Warto zainteresować się także trwałym i oszczędnym dieslem 1.6 TDI.

Na naszym rynku dominują 3- i 5-drzwiowe hatchbacki. Czasem w ogłoszeniach pojawia się podwyższona (o 15 mm) i wyposażona w off-roadowy pakiet stylistyczny wersja CrossPolo. Terenówka z niej żadna, ale przynajmniej jest bardziej odporna na wysokie krawężniki i – praktycznie zawsze – bogato wyposażona. Sporo egzemplarzy ma dwusprzęgłową skrzynię DSG. Należy dokładnie sprawdzić jej stan przed zakupem.

Zalety i wady

  • Wysoka jakość montażu
  • Bardzo solidne nadwozie
  • Duże zaplecze tanich części zamiennych
  • Zaskakująco wysoki komfort jazdy
  • Oszczędne i trwałe diesle 1.6 TDI
  • Nietuzinkowa wersja sportowa WRC Street z silnikiem 2.0 TSI
  • Wysokie ceny używanych aut
  • Kiepskie osiągi bazowych wersji silnikowych
  • Awaryjne jednostki TSI w starszych wersjach z łańcuchem rozrządu
vw polo deska
Nad stylizacją można dyskutować, ale jakość montażu jest bardzo wysoka, a ergonomia – bez zarzutu.
vw polo bagaznik
Bagażnik Polo ma 280 litrów. W droższych wersjach wyposażono go w półkę, która tworzy podwójną podłogę.
vw polo silnik
Optimum to benzynowy silnik 1.4 16V. Stare jednostki TSI nie są rewelacyjne, a diesle miewają wysokie przebiegi.

Czytaj także