Używane samochody do miasta, które nie tylko doskonale odnajdują się w miejskiej dżungli (i nie tylko), ale także potrafią poprawić nastrój pod dystrybutorem. Wystarczy wybrać odpowiednią wersję silnikową. Polecamy najtrwalsze i najoszczędniejsze wersje popularnych i cenionych modeli.
Samochody miejskie od dawna cieszą się wyjątkowo stabilną pozycją na rynku wtórnym. Nie ulegają modowym trendom, tak jak minivany, niezależnie od rynkowej koniunktury łatwo je odsprzedać. Z biegiem lat odrobinę jednak urosły, nabierając bardziej uniwersalnego charakteru. Ich ewolucja dokonała się w pewnym sensie kosztem segmentu „mini”, który sukcesywnie się kurczy.
Współczesnym samochodem miejskim jak najbardziej można pojechać także na zagraniczny urlop, przy czym nie będzie to już takie wyzwanie, jak kiedyś podróż maluchem do Bułgarii.
Oto 10 miejskich modeli, które tak naprawdę mają wszechstronne zastosowanie. I nie chodzi tu wyłącznie o uniwersalność nadwozi, ale o szeroką gamę silnikową i bogate wyposażenie. Dla przykładu: zwykły Fiat Grande Punto 1.2 idealnie nadaje się na dojazdy do pracy, ale ze 120-konnym silnikiem 1.4 T-Jet okaże się świetnym kompanem na dalsze trasy, podobnie jak odmiana wysokoprężna 1.6 M-Jet.
Warto podkreślić, że niektóre prezentowane tutaj modele używane są lepsze od ich następców dostępnych w salonach. Mają prostszą budowę, 4-cylindrowe silniki (zamiast downsizingowych 3-cylindrówek) oraz okazują się znacznie tańsze w serwisowaniu. A do tego można je kupić od ręki i za rozsądne pieniądze...
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.2 | 1.4 16V | 1.3 M-Jet | 1.3 M-Jet | 1.6 M-Jet |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1368 | 1248 | 1248 | 1598 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 78 | 95 | 84 | 95 | 120 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 115 | 125 | 200 | 180 | 280 |
0‑100 km/h (s) | 13,0 | 11,2 | 12,9 | 11,6 | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 180 | 174 | 180 | 198 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,9 | 5,9 | 3,5 | 4,3 | 4,8 |
Alfa Romeo MiTo powstała na bazie Fiata Grande Punto, więc jest niedroga w serwisowaniu. Występuje wyłącznie w trzydrzwiowej wersji nadwoziowej.
Najlepszym silnikiem do miasta jest 8-zaworowy, benzynowy 1.4. Ma niespełna 80 KM, ale to w zupełności wystarcza. Jednostka jest przy tym zaskakująco elastyczna, oszczędna i niewymagająca – obsługi podejmie się każdy warsztat. Współpraca z LPG jest wzorowa.
Polecamy także nieco mocniejszą, 16-zaworową odmianę. Benzynowe silniki 1.4 MultiAir z elektrohydraulicznie sterowanymi zaworami dolotowymi to raczej propozycje dla pasjonatów, dla których priorytet mają osiągi.
Diesle 1.3 M-Jet zaskakująco mało palą, ale jeśli ktoś jeździ wyłącznie na krótkich odcinkach, ich wybór mija się z celem, ponieważ dość szybko zaczną pojawiać się problemy z oczyszczeniem filtra cząstek stałych lub przynajmniej zatykającym się zaworem EGR. Mniej problematyczne są mocniejsze silniki 1.6 M-Jet.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.0 VTi | 1.4 | 1.4 VTi | 1.4 HDi | 1.6 HDi |
Pojemność (cm3) | 999 | 1360 | 1397 | 1398 | 1560 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 68 | 73 | 95 | 68 | 112 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 95 | 118 | 135 | 160 | 270 |
0‑100 km/h (s) | 16,2 | 14,2 | 11,8 | 15,6 | 11,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 163 | 184 | 163 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,3 | 6,0 | 5,8 | 4,0 | 4,5 |
Dostępny jest wyłącznie 5-drzwiowy hatchback, ale to nie oznacza, że auto jest nudne. Wręcz przeciwnie – druga generacja C3 jest wykonana z dbałością o każdy detal. Samochód gwarantuje przy tym sporą ilość miejsca dla pasażerów, a wrażenie przestronności potęguje panoramiczna przednia szyba (była opcjonalnym wyposażeniem). Nadwozie zostało starannie zabezpieczone przed korozją. Zawieszenie nie jest najsolidniejsze, ale za to ma prostą konstrukcję i tanio się je naprawia.
Najtrwalszym silnikiem w gamie jest dostępny w początkowym okresie produkcji (do 2012 r.) benzynowy 1.4 o mocy 73 KM. Bardzo dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Nowsze jednostki 1.2 z rodziny PureTech mają tylko trzy cylindry. Pod względem parametrów są atrakcyjne. Pod względem trwałości i kultury pracy – takie sobie, choć w grupie jednostek downsizingowych to i tak niezły wybór.
Świetne są diesle 1.4 HDi oraz 1.6 HDi. Polecamy je osobom, które szukają miejskiego auta na dalsze trasy.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.2 | 1.4 M.Air | 1.4 T-Jet | 1.3 M-Jet | 1.6 M-Jet |
Pojemność (cm3) | 1242 | 1368 | 1368 | 1248 | 1596 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 69 | 105 | 179 | 75 | 120 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 102 | 130 | 270 | 190 | 320 |
0‑100 km/h (s) | 14,5 | 10,8 | 7,5 | 13,6 | 9,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 185 | 216 | 165 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,1 | 6,3 | 8,1 | 5,1 | 5,5 |
Do wyboru odmiany 3d oraz 5d. W każdym przypadku sporo miejsca dla pasażerów i niezły bagażnik. Polecamy generację Evo (2009-2012), ponieważ jest najładniejszym wydaniem Punto III (starsze to Grande, potem jest Evo, a na końcu Punto).
Tak jak w przypadku Alfy Romeo MiTo chcielibyśmy polecić proste konstrukcyjnie, niezawodne, wolnossące silniki benzynowe. Szkoda tylko, że w gamie Evo pozostawiono tylko jedną taką jednostkę – 1.2 (65-69 KM). Udana 1.4 Turbo była montowana tylko w starszym Grande. Tu można ją znaleźć wyłącznie w drogiej odmianie Abarth (może mieć 155 lub 179 KM). Nie polecamy natomiast zaawansowanych technicznie jednostek z rodziny MultiAir (są droższe w serwisowaniu).
Diesle nie są złe. Podstawowy 1.3 M-Jet jest mało zrywny, ale bardzo oszczędny, 1.6 M-Jet zapewnia lepsze osiągi i rzadziej się psuje.
Pod względem kosztów utrzymania Fiat Punto/Grande/Evo jest jedną z najtańszych propozycji w tym zestawieniu.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.25 | 1.25 | 1.4 | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
Pojemność (cm3) | 1242 | 1242 | 1388 | 1399 | 1560 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (kW/KM) | 60 | 82 | 96 | 70 | 95 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 109 | 114 | 128 | 160 | 205 |
0‑100 km/h (s) | 16,9 | 13,3 | 12,2 | 14,8 | 11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 152 | 168 | 175 | 162 | 175 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,5 | 5,6 | 6,6 | 4,1 | 5,0 |
Gama nadwoziowa na polskim rynku obejmowała 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Fiesta wyróżnia się niezłą jakością wykonania, bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi i niskim poziomem awaryjności. Do przestronności też nie można mieć specjalnych zastrzeżeń. Ogólnie trudno wytykać Fordowi jakieś niedociągnięcia. To bardzo udana konstrukcja i – w swoim czasie – jeden z bestsellerów tego segmentu.
W ogłoszeniach można zauważyć spore widełki cen. Tańsze oferty dotyczą zazwyczaj egzemplarzy po flotach. Nie należy ich skreślać, ale zwykle mają wysokie przebiegi i dość mocno wyeksploatowane wnętrze.
Największym zainteresowaniem cieszą się oszczędne i dynamiczne wersje benzynowe. Polecamy silniki 1.25 (82 KM), 1.4 (92-96 KM) i 1.6 (105-134 KM). Szkoda, że żaden z nich nie nadaje się specjalnie do LPG. Nie warto interesować się bazowym 1.25 (60-65 KM). Konstrukcyjnie nie jest zły, ale zapewnia kiepskie osiągi. W 2012 r. gamę rozszerzył trzycylindrowy 1.0 EcoBoost (100-140 KM). Podobnie jak mocniejszy 1.6 EcoBoost (182-200 KM) jest to już silnik bardziej skomplikowany i droższy w naprawach.
Do diesli nie mamy żadnych uwag. Do wyboru są trzy – 1.4 TDCi (mistrz niezawodności), 1.5 TDCi i 1.6 TDCi. To jedna rodzina spokrewniona z francuskimi jednostkami HDi (opracowywano je wspólnie).
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.0 | 1.2 | 1.4 | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI |
Pojemność (cm3) | 998 | 1229 | 1364 | 1248 | 1686 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 60 | 70 | 90 | 75 | 125 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 88 | 115 | 125 | 170 | 280 |
0‑100 km/h (s) | 18,2 | 14,5 | 12,4 | 14,5 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 160 | 173 | 163 | 195 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,6 | 5,3 | 5,9 | 5,0 | 4,8 |
Ta generacja Corsy dzieli płytę podłogową z Grande Punto i – tak jak Fiat – należy do najprzestronniejszych modeli w swojej klasie. Plusem jest staranne wykończenie wnętrza (materiały są odrobinę lepsze niż w Fiacie). Minusem – przeciętna gama silnikowa. Szkoda, że Opel nie wykorzystał wszystkich włoskich jednostek.
Bazowa i jednocześnie bardzo popularna propozycja benzynowa 1.0 (60 KM) rozczarowuje. Ma tylko 3 cylindry. Zużywa wprawdzie niewiele paliwa, ale nie należy do najwytrzymalszych i pracuje z wyczuwalnymi wibracjami. Mechanicy nazywają ją jednorazówką. Faktycznie – jeśli coś poważniejszego się jej przytrafi, zazwyczaj remont jest nieopłacalny. Lepiej zainwestować w wersje 1.2 lub 1.4.
Diesel 1.3 CDTI to konstrukcja Fiata. Większy 1.7 CDTI pochodzi z palety Isuzu – w różnych odmianach (110-130 KM) oferowano go przez cały okres produkcji Corsy D. Chociaż to konstrukcyjnie dość stara jednostka, zapewnia lepsze osiągi i niemal identyczne spalanie co 1.3 CDTI.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.0 VTi | 1.2 | 1.4 VTi | 1.4 HDi | 1.6 HDi |
Pojemność (cm3) | 999 | 1199 | 1397 | 1398 | 1560 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (kW/KM) | 68 | 82 | 95 | 68 | 114 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 95 | 118 | 136 | 160 | 270 |
0‑100 km/h (s) | 14,0 | 12,2 | 10,5 | 13,5 | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 175 | 188 | 163 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,3 | 4,5 | 5,6 | 3,8 | 4,1 |
Na tle opisywanych rywali Peugeot 208 wyróżnia się jakością wykończenia. Gdyby ktoś szukał popularnego auta miejskiego z ambicjami premium, właśnie ten model miałby największe szanse. Zwłaszcza w jakiejś topowej wersji wykończonej skórą i ozdobionej akcentami ze szczotkowanego aluminium.
Do wyboru są tylko 3- i 5-drzwiowe hatchbacki. Zamiast kombi (dostępnego w starszym modelu 207) można zdecydować się na crossovera 2008 (technicznie bazującego na Peugeocie 208). Spore kontrowersje budzi awangardowe wnętrze. Malutka kierownica o średnicy 32 cm wymaga przyzwyczajenia, podobnie jak zegary, które umieszczono nad jej wieńcem.
Najpewniejszym wyborem są… diesle: 1.4 HDi lub mocniejszy 1.6 HDi. Bazowy, benzynowy silnik 1.0 R3 nie jest żadną rewelacją. 1.6 VTi i 1.6 THP są awaryjne. Najlepszym benzynowym rozwiązaniem jest jednostka 1.2 PureTech, z tym że jak najszybciej po zakupie należy w niej zweryfikować rozrząd.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 0.9 TCe | 1.2 16V | 1.2 TCe | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Pojemność (cm3) | 898 | 1149 | 1197 | 1461 | 1461 |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 90 | 73 | 120 | 75 | 90 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 135 | 107 | 205 | 200 | 220 |
0‑100 km/h (s) | 12,2 | 14,5 | 9,4 | 14,3 | 12,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 167 | 199 | 168 | 181 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,9 | 5,5 | 5,2 | 3,6 | 3,6 |
Clio od zawsze było jednym z najlepszych modeli Renault, ale czwarta generacja okazała się wyjątkowo udana. Auto wyróżnia się bardzo atrakcyjną stylizacją. Co ciekawe – doskonale prezentują się zarówno hatchbacki (5d), jak i kombi (o nazwie Grandtour). Wiele osób kupuje ten samochód „oczami”.
Od strony technicznej Clio też okazuje się całkiem sensowną propozycją, choć pod względem niezawodności czy kosztów auto ustępuje np. Punto czy Fieście.
Spory problem mamy z poleceniem jakiegoś silnika. Paleta jest całkiem szeroka, ale nie każdy będzie w stanie znaleźć w niej coś dla siebie. Trzycylindrowemu 0.9 TCe brakuje pary, wolnossące 1.2 16V (to najbezpieczniejszy wybór) jest ospałe, a 1.2 TCe (120 KM) aż do 2016 r. oferowano tylko z dwusprzęgłową skrzynią, która z założenia jest znacznie droższa w naprawach i mniej wytrzymała niż tradycyjne przekładnie ręczne.
Bardzo popularną ofertą na rynku wtórnym jest 4-cylindrowy diesel 1.5 dCi. Z punktu widzenia kierowcy ma sporo zalet (niezła elastyczność, niskie spalanie). Pod względem niezawodności oraz żywotności nie należy jednak do rynkowej czołówki. Ale przynajmniej nie psuje się już tak często jak kiedyś. Problemy z układem wtryskowym wyeliminowano całkowicie, a jakość panewek wyraźnie się poprawiła.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.2 HTP | 1.2 TSI | 1.4 16V | 1.4 TDI | 1.6 TDI |
Pojemność (cm3) | 1198 | 1197 | 1390 | 1422 | 1598 |
Zasilanie | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 60 | 105 | 86 | 70 | 105 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 108 | 160 | 132 | 155 | 250 |
0‑100 km/h (s) | 16,5 | 10,1 | 12,3 | 13,2 | 10,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 191 | 174 | 172 | 188 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,9 | 5,3 | 6,5 | 4,8 | 5,1 |
Skoda Fabia II jest jednym z najpopularniejszych modeli na naszym rynku wtórnym – swoje zrobiło powodzenie, jakim auto cieszyło się wśród odbiorców indywidualnych oraz flotowych. Poza pięciodrzwiowym hatchbackiem dostępne było praktyczne kombi. Wygląd nadwozia i wnętrza są uzależnione od wersji wyposażeniowej. Niestety znalezienie zadbanego i bogato skonfigurowanego samochodu może wymagać cierpliwości.
Podstawową jednostką w gamie jest trzycylindrowy silnik 1.2 HTP. Nie polecamy go – ma niską kulturę pracy i zapewnia kiepskie osiągi. Lepiej poszukać odmiany 1.4 16V lub sięgnąć po dowolnego diesla. Najlepszym, choć najdroższym, jest 1.6 TDI CR.
Odmiany benzynowe 1.2 TSI oraz 1.4 TSI budzą mieszane uczucia. Ale jeśli trafi się taki samochód z pewnej ręki – warto się nim zainteresować. Doprowadzenie go do dobrego stanu (np. przez wymianę łańcuchowego rozrządu) nie kosztuje obecnie majątku, a jednostki TSI gwarantują dobre osiągi i palą niewiele.
Najpopularniejsze silniki | ||||
---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.0 | 11.3 | 1.5 Hybrid | 1.4 |
Pojemność (cm3) | 998 | 1329 | 1497 | 1364 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz.+el. | turbodiesel |
Moc maksymalna (KM) | 69 | 99 | 100 | 90 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 95 | 125 | 111 | 205 |
0‑100 km/h (s) | 15,3 | 11,7 | 11,8 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 175 | 165 | 175 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,5 | 5,1 | 3,6 | 3,9 |
Toyota Yaris III jest droga w zakupie, ale to w żaden sposób nie ogranicza jej popularności. Wręcz przeciwnie. W salonach sprzedawała się doskonale, a teraz na rynku wtórnym także jest bestsellerem. Główny magnes przyciągający klientów to jej wysoki poziom niezawodności.
Trzeba jednak zaznaczyć, że mała Toyota ma szereg innych niepodważalnych zalet: praktyczne nadwozie (szkoda, że gama nie obejmowała kombi), atrakcyjnie stylizowane wnętrze (znacznie ciekawsze niż w poprzedniej generacji modelu) i sensowne silniki.
Jedynym minusem bazowej jednostki 1.0 jest jej 3-cylindrowe brzmienie (Yaris I 1.0 miał 4 cylindry). Ale pod względem trwałości i parametrów to dobry wybór. Bardzo fajną opcją jest 4-cylindrowy silnik 1.33. Trzeba tylko zaznaczyć, że w egzemplarzach eksploatowanych na krótkich odcinkach w układzie dolotowym odkłada się nagar.
Diesel 1.4 jest bardzo udany, a hybrydę (niestety wciąż drogą) można opisać jednym słowem: rewelacja.
Najpopularniejsze silniki | |||||
---|---|---|---|---|---|
SILNIK | 1.2 | 1.2 TSI | 1.4 16V | 1.2 TDI | 1.6 TDI |
Pojemność (cm3) | 1198 | 1197 | 1390 | 1199 | 1598 |
Zasilanie | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maksymalna (kW/KM) | 60 | 105 | 85 | 75 | 90 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 108 | 175 | 132 | 180 | 230 |
0‑100 km/h (s) | 16,1 | 9,7 | 12,1 | 13,6 | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 190 | 177 | 173 | 180 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,5 | 5,3 | 5,9 | 3,3 | 4,3 |
Kiedyś Polo wyraźnie dystansowało rywali, oferując pasażerom namiastkę wrażeń z jazdy zbliżonych do klasy kompaktowej. Obecnie nie wyróżnia się już tak bardzo, ale mimo wszystko robi bardzo dobre wrażenie. Już sam odgłos zamykania drzwi daje poczucie obcowania z solidnym autem. Starannie dopasowane elementy, klasyczna stylizacja i wzorowa ergonomia budzą uznanie, a skuteczne wyciszenie wnętrza uprzyjemnia dalsze podróże.
Po tej solidnej porcji zalet przychodzi pora na wady. Trzycylindrowe silniki 1.2 są zbyt słabe, a TSI sprzed liftingu (te same co w Fabii) nie wyróżniają się zbytnio niezawodnością (mają np. niedopracowane łańcuchowe rozrządy). Optymalny wybór to wolnossąca jednostka 1.4 16V. Godne uwagi są także wszystkie silniki wprowadzone po modernizacji (po 2014 roku). Warto zainteresować się także trwałym i oszczędnym dieslem 1.6 TDI.
Na naszym rynku dominują 3- i 5-drzwiowe hatchbacki. Czasem w ogłoszeniach pojawia się podwyższona (o 15 mm) i wyposażona w off-roadowy pakiet stylistyczny wersja CrossPolo. Terenówka z niej żadna, ale przynajmniej jest bardziej odporna na wysokie krawężniki i – praktycznie zawsze – bogato wyposażona. Sporo egzemplarzy ma dwusprzęgłową skrzynię DSG. Należy dokładnie sprawdzić jej stan przed zakupem.