Nie są przesadnie drogie, mało palą i cieszą się opinią niezawodnych. Dalekowschodnie udane „maluchy”: zalety, wady, dane techniczne. Ceny – już od 6 tys. zł.
Po kryzysie gospodarczym z 2008 roku małe samochody cieszyły się ogromnym zainteresowaniem w Europie Zachodniej. Było to spowodowane dopłatami, ale też podyktowane względami praktycznymi. W ciężkich i niepewnych czasach zakup taniego w eksploatacji samochodu był krokiem wyjątkowo rozsądnym. Polska przeszła tamten kryzys dość lekko, ale dziś perspektywy nie są już tak optymistyczne.
Rosnące ceny nowych i używanych samochodów, poważne zawirowania na rynku cen paliw i galopująca inflacja nie sprzyjają rozbuchanej konsumpcji. W takich czasach warto pomyśleć o małym i ekonomicznym samochodzie, który dodatkowo będzie tani w utrzymaniu – zarówno na stacji benzynowej, jak i w serwisie. Nie jest bowiem tajemnicą, że komplet opon czy klocków i tarcz hamulcowych może się okazać nawet o połowę tańszy niż w przypadku aut klasy średniej.
Kolejnym czynnikiem są czekające nas w najbliższych latach całkiem realne ograniczenia w dostępie do centrów dużych miast. W wyjątkowo niekorzystnej sytuacji są właściciele starszych pojazdów z silnikami Diesla, gdyż wszelkie regulacje preferują jednostki benzynowe, a spełnianie tej samej normy Euro nie oznacza równości w dostępie do strefy. W takim wypadku wybór auta z silnikiem benzynowym jest pewniejszy i bardziej perspektywiczny.
Warto także uwzględnić zmieniający się krajobraz miejski, w którym miejsca parkingowe znikają bądź zmieniają formę, np. z parkowania skośnego na równoległe do jezdni. Zmniejsza to liczbę miejsc parkingowych, ale też utrudnia parkowanie dłuższych pojazdów, co prowadzi nas do rozważenia zakupu samochodu małego lub miejskiego (czyli segmentów A i B), z których większość ma niecałe 4 metry długości lub jest minimalnie dłuższa.
Silnik: benzynowy, pojemność: 995 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 93 Nm, prędkość maksymalna: 154 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,5 s
Spark to następca doskonale znanego w Polsce Matiza. Produkowano go w Korei, lecz sprzedawano już pod marką Chevrolet i to jedynie z nadwoziem pięciodrzwiowym.
Podstawowy silnik 1.0 oferuje moc podobną do konkurencji, ale zapewnia bardzo skromne osiągi. Dłuższe trasy to istna męczarnia. Zaletą Sparka są natomiast cztery cylindry, gwarantujące wyższą kulturę pracy.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1086 cm3, moc: 66 KM, maksymalny moment obrotowy: 99 Nm, prędkość maksymalna: 152 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,6 s
Następca Atosa to już względnie nowoczesna konstrukcja w gamie Hyundaia, niebojąca się zestawienia z konkurencją. Po poprzedniku odziedziczył dosyć wysokie nadwozie, co przekłada się na niezłą przestrzeń w kabinie nad głowami pasażerów. Materiały wykończeniowe są przeciętnej jakości, ale fotele – wygodne. Bagażnik zmieści całkiem przyzwoite 225 l.
Podstawowy silnik ma cztery cylindry, ale oferuje marne osiągi. Była też wersja z automatyczną skrzynią biegów, która nie poprawia tej sytuacji. Szkoda, że prowadzenie nie jest lepsze, zawieszenie okazuje się twarde, a układ kierowniczy – mało precyzyjny.
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 69 KM, maksymalny moment obrotowy: 95 Nm, prędkość maksymalna: 153 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,4 s
Druga generacja Kii Picanto była oferowana w dwóch wariantach nadwoziowych – jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback. To bardzo udany samochód. Dopracowane podwozie powoduje, że auto przyjemnie się prowadzi, zaś podstawowy silnik jest wyjątkowo ekonomiczny. Gratką na rynku są wersje z fabryczną instalacją LPG oferujące wyższą moc 82 KM.
Bagażnik ma przyzwoite 200 l pojemności. Sporą zaletą jest też dość bogate wyposażenie, zwłaszcza w autach po face liftingu przeprowadzonym w 2015 roku.
Silnik: benzynowy, pojemność: 999 cm3, moc: 71 KM, maksymalny moment obrotowy: 88 Nm, prędkość maksymalna: 172 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6 s
Dzięki wydłużonej platformie Space Star może się pochwalić sporą przestrzenią na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń. Bagażnik jest bardzo duży: 235 l. Na plus należy też zaliczyć najniższe w tym zestawieniu deklarowane spalanie. Wadą jest miękkie zawieszenie z tendencją do pochyłów bocznych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 996 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 90 Nm, prędkość maksymalna: 155 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,0 s
Produkowane w Indiach Suzuki Alto jest skromne, lecz solidnie wykonane, przyzwoicie jeździ, a jego silnik niewiele pali i daje poczucie akceptowalnej w tej klasie dynamiki – zwłaszcza w zakresie miejskich prędkości. Kabina jest bardzo spartańsko wykończona. Brak tu jakichkolwiek zbytków czy luksusów, także wyposażenie, zwłaszcza w podstawowej wersji, było bardzo ubogie. Bagażnik jest wręcz symboliczny (129 l).
Silnik: benzynowy, pojemność: 996 cm3, moc: 65 KM, maksymalny moment obrotowy: 90 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,6 s
Splash to następca Wagona R+, a zarazem bliźniak Opla Agili B. Kształt nadwozia sprawia, że siedzi się w nim wysoko, łatwo się wsiada i wysiada. Wnętrze jest lepiej wykończone i wyposażone niż w Alto, ale bagażnik mieszczący 178 l nie rozpieszcza. Podwozie jest komfortowe, jednak silnik 1.0 – słaby.
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 93 Nm, prędkość maksymalna: 157 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2 s
Pierwsza generacja Aygo jeździ bardzo przyjemnie, dając poczucie lepszej dynamiki, niż sugerują dane, a do tego niewiele pali. Trwałość nie budzi zastrzeżeń. Lista wad jest dłuższa: bagażnik ma 139 l, wygłuszenie okazuje się znikome, a wykończenie – spartańskie. Identyczne technicznie Peugeot 107 i Citroen C1 są tańsze.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1229 cm3, moc: 70 KM, maksymalny moment obrotowy: 115 Nm, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,3 s
Na tle konkurencji Aveo wyróżnia się efektownie stylizowanym pasem przednim i panelem wskaźników z cyfrowym prędkościomierzem oraz analogowym obrotomierzem. Podwozie jest solidne, ale podstawowy silnik nie grzeszy dynamiką ani oszczędnością. Lepiej wybrać mocniejszą wersję o tej samej pojemności i mocy 86 KM, jest nieco zwinniejsza i… mniej pali (średnio 5,5 l/100 km).
Bagażnik hatchbacka mieści 290 l, alternatywą jest sedan z kufrem o poj. 502 l. Wady to słabe wygłuszenie oraz niskiej jakości materiały.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1198 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 114 Nm, prędkość maksymalna: 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s
Jazz oferuje bardzo przestronne wnętrze z szeregiem praktycznych rozwiązań i pojemnym bagażnikiem: 375 l. Nawet podstawowy silnik jest nowoczesny i wystarczająco dynamiczny, by nie bać się dalszych tras. Na tle konkurencji mała Honda może się pochwalić bogatym wyposażeniem.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1248 cm3, moc: 78 KM, maksymalny moment obrotowy: 119 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
Następca Getza to dojrzałe konstrukcyjnie auto, znacznie lepsze i większe od poprzednika. Jeździ poprawnie, zawieszenie jest sprężyste, osiągi przyzwoite, kabina ergonomiczna i zapewniająca wystarczającą ilość miejsca, a bagażnik mieści 295 l. Plastiki mogłyby być lepszej jakości.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1229 cm3, moc: 85 KM, maksymalny moment obrotowy: 121 Nm, prędkość maksymalna: 168 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 s
Debiutująca trzy lata po Hyundaiu i20 siostrzana technicznie Kia Rio to już auto nowszej generacji. Jest dłuższa, ma większy rozstaw osi i znacznie nowocześniejszy design. Te atuty nie przekładają się jednak w sposób wyraźny na większą kabinę, a bagażnik jest mniejszy (288 l). Własności jezdne są podobne, ale osiągi, mimo większej mocy, nieco spadły.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1349 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 121 Nm, prędkość maksymalna: 168 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,0 s
Powstająca w Japonii Mazda 2, oferowana w wersji 3-drzwiowej i 5-drzwiowej, to lekki i zwinny samochód miejski. Podstawowy silnik o mocy 75 KM jest ospały. Lepsze osiągi zapewnia mocniejsza wersja jednostki 1.3 (86 KM) zużywająca tyle samo paliwa. Kabina na tle konkurencji nie grzeszy przestronnością, zwłaszcza z tyłu, bagażnik ma zaledwie 250 l pojemności.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1124 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 100 Nm, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,2 s
Ze względu na wiek polecamy auta od liftingu z 2008 roku (na fot.). Podwyższone nadwozie oferuje sporo przestrzeni i wyższą pozycję za kierownicą. Niestety bagażnik mieści tylko 186 l.
Auto ma niezłe, komfortowe podwozie. Wiek konstrukcji widać po silniku – oferuje słabe osiągi i dużo pali na tle konkurencji.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1198 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obrotowy: 110 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,7 s
Cukierkowa z wyglądu Micra jest zwrotna, co można docenić w mieście. Dynamika – przeciętna w wersji z ręczną skrzynią lub symboliczna, jeśli wybierzemy egzemplarz z bezstopniową przekładnią CVT (zużycie: 5,4 l/100 km).
Kabina została dobrze wyciszona, a do tego ma przyzwoitą przestronność. Szkoda, że bagażnik jest przeciętny – mieści 265 l. Jakość wykończenia mogłaby być lepsza.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1242 cm3, moc: 94 KM, maksymalny moment obrotowy: 118 Nm, prędkość maksymalna: 165 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s
Ani przestronność kabiny, ani pojemność bagażnika (211 l) nie były priorytetem dla twórców Swifta, choć na tle poprzednika postęp jest wyraźny. Suzuki to propozycja dla tych, którzy oczekują od samochodu przyjemnego prowadzenia i oryginalnego stylu. W tym zakresie Swift nie zawodzi, a nawet wybór podstawowego silnika nie oznacza całkowitej rezygnacji z dynamiki. Do tego zużycie paliwa jest bardzo niskie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 69 KM, maksymalny moment obrotowy: 93 Nm, prędkość maksymalna: 155 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,3 s
W zakładanym budżecie do 40 tys. zł mieszczą się głównie Yarisy III z początku produkcji. Prezentowana generacja modelu była dostępna w wersji 3- i 5-drzwiowej. Podstawowy silnik, ten sam co w Aygo, okazuje się oszczędny na tle konkurencji, choć w sporym aucie już dobrych osiągów nie może zapewnić. Ciekawym rozwiązaniem okazuje się dość droga hybryda.
Nadwozie jest krótkie, względnie przestronne, chociaż z tyłu bywa ciasno. Bagażnik mieści akceptowalne 286 l. Należy docenić porządne wykonanie wnętrza. Podwozie jest solidne, zapewnia pewne prowadzenie.
Nawet przy ograniczeniu się do aut marek azjatyckich w trakcie poszukiwania oszczędnego i trwałego samochodu wybór pozostanie ogromny i każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Suzuki Splash, Honda Jazz czy Mitsubishi Colt oferują kabiny większe niż konkurencja, Honda dodatkowo łączy to z rekordowo dużym bagażnikiem. Stylowe Suzuki Swift dobrze się prowadzi, co można też powiedzieć o Picanto czy Aygo. Z kolei Toyota Yaris, Kia Rio czy Hyundai i20 to solidne auta miejskie, którym ciężko zarzucić jakieś poważne wady. Można znaleźć podstawowe jednostki napędowe z fabrycznym LPG lub z automatem.