Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – test, tył

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 – jak szwajcarski scyzoryk | TEST

fot. Adam Mikuła/Motor

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 – jak szwajcarski scyzoryk | TEST

Skromna forma, ale niemal nieograniczone możliwości. Skoda Octavia w wersji kombi z silnikiem 2.0 TSI, automatem i napędem 4x4 sprawdzi się w niezliczonych zastosowaniach. W teście – atrakcyjnie wyposażona i wyceniona edycja specjalna przygotowana z okazji 130-lecia Skody.

Przez lata kompaktowe kombi było najbardziej uniwersalnym nadwoziem. I w zasadzie wcale się to nie zmieniło, choć klienci salonów coraz częściej decydują się na SUV-y, których funkcjonalność często bywa dyskusyjna.

Przestronna i wszechstronna

Zwłaszcza w porównaniu z Octavią kombi, która długością 4,7 m zajmuje miejsce na skali między klasą kompaktową a średnią. Oferując przestronne wnętrze i przepastny wręcz bagażnik, cechujący się wzorową praktycznością (haki na torby, boczne schowki, regulowana podłoga).

Przy okazji ostatniego liftingu zmieniono także gamę Octavii, a efektem tego jest zniknięcie uterenowionej wersji Scout (nie ma jej także w ofercie nowego Superba). Szkoda, bo była to jedna z bardziej udanych odmian tego kombi, która obok wariantu RS wyróżniała się bardziej wyrazistym charakterem.  

Nie zmienia to faktu, że Octavia składa się w większości z zalet, a jej przemyślana konstrukcja doceniana jest przez klientów

204 KM, automat i 4x4

Atutem jest tu również szeroka gama wersji silnikowych, pozwalająca precyzyjnie dobrać taką, która najlepiej odpowiada potrzebom użytkownika. Octavia ma też coś, czego próżno szukać u konkurentów. Chodzi o mocną (204 KM) odmianę benzynową 2.0 TSI z automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Ten wariant najbliższy jest wspomnianemu Scoutowi, tym bardziej że wśród opcji dostępny jest „Pakiet na bezdroża” (podwyższone zawieszenie, dodatkowe osłony), który oczywiście nie czyni z Octavii SUV-a, ale pozwala bezstresowo poruszać się po drogach gorszej jakości.  

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection 2025 test przód
Wśród licznych opcji znajduje się „Pakiet na bezdroża” (900 zł), w skład którego wchodzą podniesione o 15 mm zawieszenie i dodatkowe osłony podwozia. 
fot. Adam Mikuła/Motor

Dopracowany i skuteczny napęd

Układ napędu na cztery koła sterowany jest tu elektrohydraulicznym sprzęgłem międzyosiowym, wspieranym przez czujniki, które na bieżąco monitorują warunki jazdy. Jednostka sterująca umożliwia skierowanie nawet do 100% momentu obrotowego na tylną oś. Jeśli wszystkie koła mają taką samą przyczepność, sprzęgło międzyosiowe rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie w proporcji maksymalnie do 50:50. Przeniesienie momentu między osiami jest sterowane przez elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego, poprawiając trakcję i stabilność prowadzenia w zakrętach.

Podczas trwania testu panowała jesienna aura i w takich warunkach łatwo docenić skuteczny napęd 4x4. To rozwiązanie jest także atutem dla holujących przyczepy, a Octavia 4x4 regularnie wygrywa w konkursach na najlepsze auto do caravaningu.  

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – ekran z trybami jazdy
5 trybów do wyboru, w tym Offroad na trudniejsze warunki. Individual można personalizować (m.in. 4x4, dynamikę  jazdy i układ kierowniczy).
fot. Adam Mikuła/Motor

W 6,8 s do „setki”

W parze ze skutecznym napędem idą możliwości silnika 2.0 TSI. To jednostka, która w mocniejszych wersjach napędza m.in. Kodiaqa RS czy Golfa GTI. W Octavii nie ma może tak żywiołowego charakteru i intensywnego brzmienia, ale zapewnia świetne osiągi, w redakcyjnych pomiarach uzyskując czas przyspieszenia 0-100 km/h w 6,8 s. Co istotne, dobrym osiągom towarzyszy wyjątkowo skuteczny układ hamulcowy.

Dane techniczne i ceny Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 204 KM/4500
Maks. moment obrotowy 320 Nm/1500
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 470/183/147 cm
Rozstaw osi 269 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1478/606/1700 kg
Pojemność bagażnika 640/1700 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Opony 205/55 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,9-7,3 l/100 km
Zasięg 750-790 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 157 100 zł
Cena wersji testowanej 157 900 zł
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – silnik
Ten silnik wyróżnia się świetną dynamiką, a spalanie można utrzymać w ryzach. Średnie zużycie w teście wyniosło 8 l/100 km.
fot. Adam Mikuła/Motor
 Dane testowe Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 12,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,2 dB
Poziom hałasu przy 130 km/h 65,9 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 9,0/7,0/8,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 680 km

Octavia 2.0 TSI 4x4 nie stanowi może cenowej okazji, ale obecnie dostępna jest w sensownie wyposażonej i wycenionej edycji z okazji 130-lecia Skody, a poza Volkswagenem Golfem w zasadzie nie ma konkurencji.

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – test: podsumowanie

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – bok
fot. Adam Mikuła/Motor
  • Świetne funkcjonalność i przestronność, osiągi, trakcja, udane multimedia, cena i wyposażenie wersji specjalnej
  • Dodatki pogrupowane w pakietach

Szczytowa forma kompaktowego kombi. W testowanej wersji Skoda Octavia imponuje doskonałą trakcją i niemal sportowymi osiągami. 

Czytaj także