Skromna forma, ale niemal nieograniczone możliwości. Skoda Octavia w wersji kombi z silnikiem 2.0 TSI, automatem i napędem 4x4 sprawdzi się w niezliczonych zastosowaniach. W teście – atrakcyjnie wyposażona i wyceniona edycja specjalna przygotowana z okazji 130-lecia Skody.
Przez lata kompaktowe kombi było najbardziej uniwersalnym nadwoziem. I w zasadzie wcale się to nie zmieniło, choć klienci salonów coraz częściej decydują się na SUV-y, których funkcjonalność często bywa dyskusyjna.
Zwłaszcza w porównaniu z Octavią kombi, która długością 4,7 m zajmuje miejsce na skali między klasą kompaktową a średnią. Oferując przestronne wnętrze i przepastny wręcz bagażnik, cechujący się wzorową praktycznością (haki na torby, boczne schowki, regulowana podłoga).
Przy okazji ostatniego liftingu zmieniono także gamę Octavii, a efektem tego jest zniknięcie uterenowionej wersji Scout (nie ma jej także w ofercie nowego Superba). Szkoda, bo była to jedna z bardziej udanych odmian tego kombi, która obok wariantu RS wyróżniała się bardziej wyrazistym charakterem.
Nie zmienia to faktu, że Octavia składa się w większości z zalet, a jej przemyślana konstrukcja doceniana jest przez klientów
Ekran centralny ma 13 cali i odpowiada za obsługę większości funkcji, ale zostawiono kilka ważnych przycisków. Nawiewy są umieszczone nieco za nisko. / fot. Adam Mikuła/Motor
Atutem jest tu również szeroka gama wersji silnikowych, pozwalająca precyzyjnie dobrać taką, która najlepiej odpowiada potrzebom użytkownika. Octavia ma też coś, czego próżno szukać u konkurentów. Chodzi o mocną (204 KM) odmianę benzynową 2.0 TSI z automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Ten wariant najbliższy jest wspomnianemu Scoutowi, tym bardziej że wśród opcji dostępny jest „Pakiet na bezdroża” (podwyższone zawieszenie, dodatkowe osłony), który oczywiście nie czyni z Octavii SUV-a, ale pozwala bezstresowo poruszać się po drogach gorszej jakości.
Układ napędu na cztery koła sterowany jest tu elektrohydraulicznym sprzęgłem międzyosiowym, wspieranym przez czujniki, które na bieżąco monitorują warunki jazdy. Jednostka sterująca umożliwia skierowanie nawet do 100% momentu obrotowego na tylną oś. Jeśli wszystkie koła mają taką samą przyczepność, sprzęgło międzyosiowe rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie w proporcji maksymalnie do 50:50. Przeniesienie momentu między osiami jest sterowane przez elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego, poprawiając trakcję i stabilność prowadzenia w zakrętach.
Podczas trwania testu panowała jesienna aura i w takich warunkach łatwo docenić skuteczny napęd 4x4. To rozwiązanie jest także atutem dla holujących przyczepy, a Octavia 4x4 regularnie wygrywa w konkursach na najlepsze auto do caravaningu.
W parze ze skutecznym napędem idą możliwości silnika 2.0 TSI. To jednostka, która w mocniejszych wersjach napędza m.in. Kodiaqa RS czy Golfa GTI. W Octavii nie ma może tak żywiołowego charakteru i intensywnego brzmienia, ale zapewnia świetne osiągi, w redakcyjnych pomiarach uzyskując czas przyspieszenia 0-100 km/h w 6,8 s. Co istotne, dobrym osiągom towarzyszy wyjątkowo skuteczny układ hamulcowy.
| Dane techniczne i ceny | Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection |
|---|---|
| Silnik | benzynowy, turbo |
| Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
| Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
| Moc maksymalna | 204 KM/4500 |
| Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1500 |
| Napęd | 4x4 |
| Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
| Długość/szerokość/wysokość | 470/183/147 cm |
| Rozstaw osi | 269 cm |
| Średnica zawracania | 10,4 m |
| Masa/ładowność/masa przyczepy | 1478/606/1700 kg |
| Pojemność bagażnika | 640/1700 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) |
| Opony | 205/55 R17 |
| Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
| Prędkość maksymalna | 228 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
| Średnie zużycie paliwa | 6,9-7,3 l/100 km |
| Zasięg | 750-790 km |
| Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 157 100 zł |
| Cena wersji testowanej | 157 900 zł |
| Dane testowe | Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 |
|---|---|
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s |
| Przyspieszenie 0-140 km/h | 12,5 s |
| Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,3 m |
| Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,5 m |
| Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,5 dB |
| Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,2 dB |
| Poziom hałasu przy 130 km/h | 65,9 dB |
| Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
| Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
| Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 9,0/7,0/8,0 l/100 km |
| Rzeczywisty zasięg | 680 km |
Octavia 2.0 TSI 4x4 nie stanowi może cenowej okazji, ale obecnie dostępna jest w sensownie wyposażonej i wycenionej edycji z okazji 130-lecia Skody, a poza Volkswagenem Golfem w zasadzie nie ma konkurencji.
Szczytowa forma kompaktowego kombi. W testowanej wersji Skoda Octavia imponuje doskonałą trakcją i niemal sportowymi osiągami.