Skoda Octavia RS w ramach liftingu otrzymała niewielki zastrzyk mocy – ale zyskała zauważalnie więcej sportowego pierwiastka. Jak wypadła w naszym teście?
W ubiegłym roku, po 5 latach produkcji, Skoda subtelnie odświeżyła swoją bestsellerową Octavię. Z ważniejszych zmian: 4-cylindrowy silnik 1.5 TSI dla bazowego wariantu zamiast 3-cylindrowego 1.0 TSI, nowy kształt lamp, inne materiały w kabinie oraz 20 koni więcej dla topowej, usportowionej odmiany RS. Jej moc wzrosła z 245 do 265 KM.
Z gamy RS zniknęły natomiast benzynowa wersja z manualną skrzynią oraz warianty z dieslem, w tym 4x4. Napęd na cztery koła występuje natomiast w połączeniu ze słabszą jednostką 2.0 TSI o mocy 204 KM.
Przedliftingowa Octavia RS była bardziej Octavią niż RS-em – szybkim, lecz głównie funkcjonalnym samochodem, wielkościowo z pogranicza klas kompaktowej i średniej. Moc 245 KM odziedziczyła po poprzedniej generacji i choć to niemało, w ostatnich latach standardy wśród hot hatchy nieco „odjechały”.
Po zmianach 2-litrowa jednostka turbo, która napędza przednie koła, zachowała swój maksymalny moment obrotowy – 370 Nm, z jego przyjazną spłaszczoną krzywą. Dodatkowe 20 koni sprawia jednak, że reaguje z większym impetem i podczas ofensywnej jazdy zapewnia ten dreszczyk, którego brakowało poprzedniczce. Towarzyszy jej wtedy przyjemne (i niezbyt głośne) ochrypłe brzmienie – bez sztucznego wzmocnienia, stosowanego przed liftigniem.
Z drugiej strony to wciąż „potulny” silnik na co dzień, cichy i energiczny od niskich obrotów, a przy tym w miarę oszczędny – zużywa ok. 9,5 l/100 km w mieście, 5,5 l w trasie do 90 km/h i poniżej 8 l na autostradzie.
Podobnie udany kompromis reprezentuje podwozie Octavii RS. Precyzyjny układ kierowniczy daje nieco syntetyczne wyczucie, ale pracuje dość sztywno, przywodząc na myśl sportowe wozy, a zawieszenie jest mniej sprężyste niż w słabszych odmianach. Na łukach Skoda okazuje się zaskakująco „zgrana” jak na swoje gabaryty, z niewielką podsterownością (plus za seryjny mechanizm różnicowy z blokadą i elektronicznym sterowaniem) oraz płynnymi reakcjami na zmianę obciążenia.
To wszystko przy zachowaniu dobrego poziomu komfortu, bez skłonności do niepokojących drgań. Testowany egzemplarz wyposażono w adaptacyjne amortyzatory DCC (3600 zł) o imponującej rozpiętości charakterystyki, od mocno zmiękczonej do sztywnej. Ta ostatnia pozwala skutecznie wygasić (niezbyt duże) przechyły, jednak... jeśli nabywca nie zamierza korzystać z trybów jazdy, można sobie ten dodatek podarować. Już seryjne zawieszenie zapewnia rozsądne połączenie wygody z pewnym prowadzeniem, a w obu przypadkach zdarza się dudnienie z okolic kół na dziurach – kwestia estetyki, jednak Skoda potrafi robić również ciche zawieszenia.
Lifting przyniósł też podwyżkę ceny – Octavia RS bez rabatu kosztuje ponad 180 tys. zł. Po części usprawiedliwia ją bogata specyfikacja.
Dane techniczne i cena | Skoda Octavia RS |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 265 KM/5250 |
Maksymalny moment obrotowy | 370 Nm/1600 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 471/183/147 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Średnica zawracania | 10,4 m |
Masa własna/ładowność | 1445/570 kg |
Masa przyczepy | 1600 kg |
Prześwit | 13 cm |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 600/1555 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
Zasięg | 740 km |
Cena wersji podstawowej z tym silnikiem | 181 300 zł |
Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) | Skoda Octavia RS |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 40,8 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 40,4 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,5 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,2 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 9,5/5,5/7,5 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 660 km |
Nowa Skoda Octavia RS to wybitnie wszechstronny wóz, który największy bój musi stoczyć z... innymi wersjami Octavii – w tym 2.0 TSI 4x4.
Wariant RS jest seryjnie wyposażony w skuteczne reflektory matrycowe, które przy okazji prezentują się efektowniej niż standardowe LED-y. / fot. Adam Mikuła/Motor
Wzorowe warunki podróżowania – dużo miejsca w każdym kierunku, wygodna kanapa. Minus: wysoki tunel. / fot. Adam Mikuła/Motor
Przepastny bagażnik bazowo mieści 600 l. Okno na długie przedmioty, haki, wnęki, koło dojazdowe za dopłatą 700 zł, hak – 4500 zł (1,6 tony uciągu). / fot. Adam Mikuła/Motor