Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Ceed Kombi, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi, Toyota Corolla TS Kombi – test, porównanie, przód

Pięć kompaktowych kombi z różnymi napędami | PORÓWNANIE

fot. Kacper Szczepański/Motor

Pięć kompaktowych kombi z różnymi napędami | PORÓWNANIE

Kia Ceed Kombi, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi i Toyota Corolla TS Kombi, czyli poczciwe kompaktowe kombi plus silnik spalinowy w pięciu odsłonach (od diesla po hybrydę plug-in) – dwie „tradycyjne” koncepcje, które wciąż stanowią trzon sprzedaży. Która kombinacja – modelu i napędu – wypadła w naszym porównaniu najlepiej?

Oczy motoryzacyjnego świata od dłuższego czasu są zwrócone na SUV-y i elektromobilność, ale odejście od wzorców sprawdzonych przez dekady nie odbywa się z dnia na dzień. Dotyczy to przede wszystkim napędu spalinowego. W pierwszym kwartale 2025 r. auta elektryczne miały 17% udziału w europejskim rynku (UE plus EFTA i Wlk. Brytania), benzynowe – 28,3%, diesle – 8,2%, „klasyczne” hybrydy – 35,9%, a hybrydy plug-in – 7,9%. W skrócie: silnik spalinowy, choć coraz częściej zelektryfikowany, nadal rządzi.

W Europie mocną pozycją cieszą się także modele z nadwoziem kombi, które przeważa w sprzedaży tradycyjnych aut kompaktowych – a mimo dominacji SUV-ów to nadal jeden z najpopularniejszych segmentów. I choć SUV-y przekonują wszechstronnością, klasyczne kombi zazwyczaj pomieści więcej bagażu, a przy tym zużyje mniej paliwa.

W naszym porównaniu spotyka się pięć kompaktowych kombi, a każde z nich dysponuje innym napędem opartym na silniku spalinowym: od niezelektryfikowanej Kii Ceed przez miękką hybrydę w Octavii, klasyczną w Corolli i plug-ina w 308 aż po diesla w Astrze. Oto pojedynek na litry przestrzeni bagażowej oraz litry spalonego paliwa.

  • Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 7DCT: silnik benz., turbo, R4, 1482 ccm, moc maksymalna: 140 KM
  • Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 180 EAT8: silnik benz., turbo + elektr., R4, 1598 ccm, moc systemowa: 180 KM
  • Opel Astra ST 1.5 Diesel A8: turbodiesel, R4, 1498 ccm, moc maksymalna: 130 KM
  • Skoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV DSG 150, silnik benz., turbo, R4, 1498 ccm, moc maksymalna: 150 KM
  • Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid e-CVT: silnik benz. + elektr., R4, 1987 ccm, moc systemowa: 178 KM
Kia Ceed SW, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi, Toyota Corolla TS - test, porównanie - tył
Testowane kombi reprezentują pięć różnych koncepcji napędu opartego na silniku spalinowym. Obok tradycyjnego turbodiesla (Opel) mamy tu cztery „benzyniaki”: bez żadnej elektryfikacji (Kia), miękką hybrydę (Skoda), pełną hybrydę (Toyota) oraz hybrydę plug-in (Peugeot).
fot. Kacper Szczepański/Motor

Kia Ceed Kombi (silnik benzynowy)

Jak ten czas leci – obecny Ceed ma już 7 lat… ale dobrze się trzyma. Wymiarowo to dziś jeden z mniejszych kompaktów (o ok. 4-10 cm krótszy od pozostałych rywali), co docenia się podczas parkowania. Kia odznacza się przy tym dobrym wykorzystaniem przestrzeni – co prawda nie rozpieszcza swobodą, ale w obu rzędach zapewnia wystarczającą ilość miejsca. Słowo „wystarczająca” pasuje też do wygody siedzeń.

Do mocnych stron koreańskiego kombi należy foremny bagażnik (625-1694 l) z hakami na torby i klamkami do składania oparć oraz pokaźnymi schowkami pod podłogą (z miejscem na roletę). Ładowność to sensowne 548 kg, pokrywa unosi się wysoko i tylko próg „wisi” wyżej niż u rywali – ale nadal nisko (66 cm). 

Wiek Kii łatwo dostrzec po organizacji kokpitu, w którym przeważają tradycyjne przełączniki i pokrętła – i bardzo dobrze! Rozczarowuje natomiast system multimedialny, który ma co prawda konwencjonalne instrumenty do sterowania podstawowymi funkcjami, ale zniechęca wielopiętrowym menu z niewielkimi panelami dotykowymi oraz przewodowym połączeniem Apple CarPlay i Android Auto. Atutem Ceeda jest natomiast wykończenie, ze sporym udziałem estetycznych elementów i powierzchni. Generalnie to wóz, który tchnie solidnością.

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 7DCT – zdjęcia

Porządne wrażenie zostawia też (przeważnie cicha) praca podwozia, które hałasuje jedynie przy szybkim ruchu kół w dół, np. zjeżdżaniu z progu zwalniającego. Kia ma z tyłu „drogie” zawieszenie wielowahaczowe (jak w Corolli), które prowadzi koła precyzyjniej niż w Astrze czy 308. W zakrętach jest całkiem zwarta, z naciskiem na bezpieczeństwo zachowań, a jej układ kierowniczy zapewnia względnie naturalną komunikację z nawierzchnią jak na standardy tej klasy. Na komfort negatywnie rzutuje subiektywnie wysoki poziom szumów toczenia. 

Ceed reprezentuje w tym porównaniu benzynowy silnik turbo w wersji „solo” – bez żadnej elektryfikacji (którą koreański koncern oferuje już w wielu innych wersjach i modelach). 1,5-litrowa jednostka w dość szerokim zakresie obrotów zapewnia solidny ciąg, jednak przeszkadza jej 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, która nienaturalnie reaguje na mocne wciśnięcie gazu, jakby ślizgało się sprzęgło. Do tego dochodzą problemy z trakcją przy dynamicznym ruszaniu. W zajęciu wyższej lokaty nie pomaga też relatywnie wysokie spalanie: 5,7 l w trasie do 90 km/h, 8,5 l w mieście oraz ok. 8 l na autostradzie.

DANE TECHNICZNE Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 7DCT GT-Line
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 1482 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (silnik benz.) 140 KM/5500
Moc maks. (silnik elektr./systemowa)
Maks. moment obr. (silnik benz.) 253 Nm/1500
Maks. moment obr. (silnik elektr./syst.)
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut.; 7-b.
Długość/szerokość/wysokość 460/180/147 cm
Rozstaw osi 265 cm
Średnica zawracania 10,6 m
Masa własna/ładowność 1332/548 kg
Dopuszczalna masa przyczepy 1210 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 625/1694 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony (samochód testowy) 225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km
Zasięg 860 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 108 400 zł
Cena testowanej wersji 143 400 zł
DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 7DCT
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl miesz.) 8,5/5,7/7,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 700 km

Opel Astra ST (diesel)

Stary, poczciwy diesel... gdy trwa wyścig na zasięgi aut elektrycznych, on bez trudu robi 900-1200 km na jednym tankowaniu. A dzięki dieselgate, paradoksalnie, stał się czystszy niż kiedykolwiek.

1,5-litrowy turbodiesel w Astrze jest porządnie wygłuszony i w połączeniu z 8-biegowym automatem pracuje bardzo miękko. Jest tu pewna inercja reakcji, a czasy sprintu odstają od rywali (pomiar 0-100 km/h: 11,1 s), ale wysoki moment zapewnia zaskakująco duży ciąg jak na 130 KM. A spalanie wynosi jedynie 4,2 l/100 km w trasie, 6,5 l w mieście i 6,5-7 l na autostradzie – to wszystko przy 52-litrowym zbiorniku paliwa.

Technicznie Astra jest odpowiednikiem 308, jednak różni się „opakowaniem”. Kokpit, ze sporym udziałem chropowatych tworzyw  i nieco chaotycznym rozplanowaniem, sprawia „przemysłowe” wrażenie, podobnie jak minimalistyczne cyfrowe interfejsy. Z drugiej strony przejawia trzeźwe podejście do obsługi, z klasycznymi przełącznikami wentylacji, a montaż jest solidny. 

Opel Astra ST 1.5 Diesel A8 – zdjęcia

Opel ma spore wnętrze, ale z przodu przestronność ogranicza rozbudowany kokpit, a z tyłu – z uwagi na słabe podparcie – trzeba siedzieć z udami w powietrzu. Fotele są wygodne (w testowanej wersji siedzenie kierowcy miało atest AGR), jednak ich tapicerka okazuje się za miękka.

Niemały bagażnik (597-1634 l) funkcjonalnością odpowiada temu w Kii; mamy tu podwójną podłogę ze sporym schowkiem i miejscem na roletę, która jest półautomatyczna (zwija się po dotknięciu). Klapa mogłaby jednak unosić się wyżej, a dostęp – jak w 308 – utrudnia długi tylny zderzak. Plus: największy uciąg obok Skody (1500 kg).

W pracy podwozia Opla czuć francuskie korzenie – zawieszenie starannie wygładza pofalowania. Na krótkich nierównościach ujawnia jednak zbyteczną sztywność. Układ kierowniczy jest mało bezpośredni, ale dostatecznie czuły. W łukach Astra sprawia wrażenie lekkości i przekonuje harmonijnym, czytelnym zachowaniem, z nadopiekuńczą kontrolą stabilności w tle.

DANE TECHNICZNE Opel Astra ST 1.5 Diesel A8 GS
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (silnik benz.) 130 KM/3750
Moc maks. (silnik elektr./systemowa)
Maks. moment obr. (silnik benz.) 300 Nm/1750
Maks. moment obr. (silnik elektr./syst.)
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut.; 8-b.
Długość/szerokość/wysokość 464/186/148 cm
Rozstaw osi 273 cm
Średnica zawracania 10,7 m
Masa własna/ładowność 1408/572 kg
Dopuszczalna masa przyczepy 1500 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 597/1634 l
Pojemność zbiornika paliwa 52 l (ON)
Opony (samochód testowy) 225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 209 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km
Zasięg 1150 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 140 500 zł
Cena testowanej wersji 154 450 zł
DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Opel Astra ST 1.5 Diesel A8
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,5 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl miesz.) 6,5/4,2/5,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 960 km

Peugeot 308 SW (hybryda plug-in)

„308” z hybrydowym napędem plug-in oczarowuje jakością wykończenia na miarę aut premium. Koresponduje z nią hybrydowy napęd plug-in z 1,6-litrowym benzynowym silnikiem turbo. Przy lekkim mrozie na jednym ładowaniu pozwala pokonać 40 km „na prądzie”, w ciszy (pojawiła się już wersja z większym zasięgiem), a i silnik spalinowy odznacza się cichą pracą. Kolejne plusy: szybka reakcja na gaz, dobre osiągi (0-100 km/h w 7,4 s) oraz akceptowalne spalanie z rozładowaną baterią (5 l/100 km w trasie, 8,5 l na autostradzie i w ruchu miejskim). Minusy: tylko 43-litrowy zbiornik oraz brak możliwości szybkiego ładowania (tylko AC do 3,7 kW).

Pod kątem przestrzeni Peugeot jest zbliżony do Astry – i dzieli z nią wady, takie jak mało wygodna pozycja siedząca z tyłu, gdzie jest nieco ciaśniej niż w Oplu. Także tu kierowca ma do dyspozycji fotel AGR z 2-kierunkową regulacją zagłówków, ale sztywniej wyściełany. Niektórym mogą przeszkadzać natomiast wąski podłokietnik drzwi i nieregulowany na wysokość przód siedziska, który wymusza nieco zaokrągloną pozycję pleców.

Także bagażnik 308 wiele łączy z tym w Astrze – włącznie z jedną lampką i jednym hakiem oraz długaśnym zderzakiem. Odległość od jego krawędzi do tapicerki podłogi to aż 25 cm. Pojemność jest najmniejsza w stawce (548-1574 l), podobnie ładowność (511 kg). Co zaskakujące, uciąg niewiele odbiega od liderów tego zestawienia (1450 kg). Plus za haczyk do zaczepienia podniesionej podłogi, pod którą kryje się organizer z miejscem na kable.

Kokpit Peugeota wyróżnia się nie tylko szlachetnymi okładzinami i starannym spasowaniem (nawet zapach jest tu wyjątkowo przyjemny), ale także „cyfrową” koncepcją obsługi, która wymaga sporo klikania. Można się z tym jednak oswoić. 

Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 180 EAT8 – zdjęcia

Również zawieszeniowo 308 odpowiada Astrze, z akcentem na kulturalniejsze tłumienie. Francuskie kombi zdaje sobie nic nie robić z dodatkowej masy akumulatora (bazowo auto waży 1659 kg, najlżejsze Kia i Skoda – po ok. 1330 kg) – prowadzi się pewnie i naturalnie. W zachowaniu jest jednak bardziej stateczne niż zwinne i tradycyjnie dla tej marki mocno trzyma je „smycz” ESP, a przewspomagany układ kierowniczy koncentruje się na ograniczeniu obciążenia kierowcy, a nie na jego angażowaniu. Z racji belki skrętnej z tyłu wadą Peugeota jest leciutkie przestawianie kół na uskokach.

DANE TECHNICZNE Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 180 EAT8 GT
Silnik benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (silnik benz.) 150 KM/4250
Moc maks. (silnik elektr./systemowa) 110/180 KM
Maks. moment obr. (silnik benz.) 250 Nm/2500
Maks. moment obr. (silnik elektr./syst.) 320/360 Nm
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut.; 7-b.
Długość/szerokość/wysokość 464/185/144 cm
Rozstaw osi 273 cm
Średnica zawracania 10,7 m
Masa własna/ładowność 1659/511 kg
Dopuszczalna masa przyczepy 1450 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 548/1574 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l (Pb 95)
Opony (samochód testowy) 225/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 1,1 l/100 km
Zasięg 3630 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 161 650 zł
Cena testowanej wersji 177 900 zł
DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 180 EAT8
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,5 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,9
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl miesz.) 8,5/5,0/6,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km

Skoda Octavia Combi (miękka hybryda)

Skoda ma tylne zawieszenie o podobnej konstrukcji jak w Peugeocie, jednak nie przejawia takiego problemu. Mimo największych gabarytów zewnętrznych (prawie 470 cm długości, o 10 cm więcej niż Kia) prowadzi się zwinnie, jak mniejsze auto, a jej układ kierowniczy – choć syntetyczny w wyczuciu – cechuje się przyzwoitą precyzją. To „skondensowanie” podwozia podczas ofensywnej jazdy jest nieco zaskakujące, biorąc pod uwagę, że jego bazowe nastawy są nieco „galaretowate” – z korzyścią dla komfortu, który należy do najlepszych w stawce. Tolerancji wymaga jedynie niezbyt ciche tłumienie dużych dziur, z rezonowaniem od kół. 

Skoda robi użytek ze swoich rosłych wymiarów – zarówno z przodu, jak i z tyłu oferuje najwięcej przestrzeni i ma najwygodniejsze siedzenia. Także przepastny, długi bagażnik (640-1700 l), z solidnymi hakami na torby i dużymi wnękami, nie pozostawia niemal nic do życzenia – poza koniecznością dopłaty do podwójnej podłogi, bez której po złożeniu oparć powstaje uskok. 

Pomijając zbyt niskie umiejscowienie centralnych nawiewów, Octavia jest też prymusem w dziedzinie ergonomii i obsługi – jako dowód, że cyfrowe interfejsy nie muszą być wadą. System operacyjny po liftingu jest czytelniejszy, szybszy i wyzbył się kaprysów, zachowano natomiast przejrzyste zegary, a także zestaw przycisków i pokręteł na kierownicy oraz pod ekranem. Jakościowo wnętrze jest zbliżone do Kii – nie tak przyjemnie wykończone jak w Peugeocie, ale staranniej niż w Toyocie i estetyczniej niż w Oplu.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV DSG 150 – zdjęcia

Mocnym punktem Skody jest benzynowy silnik 1.5 turbo z układem miękkiej hybrydy. Pamiętamy go jeszcze z czasów Golfa VII, gdy już „solo” był oszczędny (niewiele ponad 8 l/100 km w gęstym warszawskim ruchu). Później borykał się z flegmatyczną przekładnią DSG, a dziś... wciąż wyróżnia się kulturalną pracą i bardzo szerokim zakresem użytecznych obrotów. Już w bazowym trybie sprawnie współgra ze skrzynią i zapewnia zadowalające osiągi (100 km/h w 8,5 s). A przede wszystkim mało pali. To dowód, że dzięki niedrogim  usprawnieniom benzynowa jednostka może zbliżyć się efektywnością do diesla bez wysokonapięciowej techniki hybrydowej. Wynik 6,7-7,2 l/100 km w mieście plasuje się na poziomie silnika 1.0 TSI; w trasie to 4,6 l, a na autostradzie – 7 l.

DANE TECHNICZNE Skoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV DSG 150 Selection
Silnik benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (silnik benz.) 150 KM/4700
Moc maks. (silnik elektr./systemowa) 19/b.d. KM
Maks. moment obr. (silnik benz.) 250 Nm/1500
Maks. moment obr. (silnik elektr./syst.) 56/b.d. Nm
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut.; 7-b.
Długość/szerokość/wysokość 470/183/147 cm
Rozstaw osi 269 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa własna/ładowność 1328/582 kg
Dopuszczalna masa przyczepy 1200 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 640/1700 l
Pojemność zbiornika paliwa 45 l (Pb 95)
Opony (samochód testowy) 225/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km
Zasięg 900 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 123 600 zł
Cena testowanej wersji 148 500 zł
DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Skoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV DSG 150
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 42,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 42,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,1
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl miesz.) 7,2/4,7/6,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 750 km

Toyota Corolla TS Kombi (hybryda plug-in)

Liderka rankingu nowych aut w Polsce w 2024 r. poza miastem notuje podobne jak Skoda zużycie paliwa: 4,5 l na drogach z ograniczeniem 90 km/h i ok. 7,5 l przy 140 km/h. Swój potencjał oszczędności udowadnia w korkach, gdzie spala... 5,5 l na „setkę”. Czyli mniej niż diesel. W takich warunkach można wybaczyć nieduży, 43-litrowy bak. 

Hybrydowy napęd Corolli ma też inną zaletę – pracuje bardzo płynnie i sprawnie (choć nieco „gumowo”) reaguje na gaz. Przy gwałtownym przyspieszaniu wydaje z siebie monotonny dźwięk, ale nie jest to już dokuczliwe, jak w przypadku starszych hybryd Toyoty. Wielu nabywcom wystarczy 140-konna wersja 1.8, która po ostatnich zmianach legitymuje się lepszą dynamiką; testowana (178 KM), o 10 tys. zł droższa, sprawdzi się przy częstym użytkowaniu z obciążeniem oraz na drogach szybkiego ruchu.

Na tych ostatnich Corolla ujawnia jedną ze swoich wad: relatywnie głośne szumy toczenia. Poza tym komfort należy ocenić wysoko – zawieszenie jest wyważone i cicho pracuje. Japońskie kombi przekonuje także zwinnym prowadzeniem, choć nie tak płynnym jak Skoda – przy nagłym odpuszczeniu gazu w zakręcie, jak Yaris, aż nazbyt chętnie wyrzuca tył na zewnątrz.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid e-CVT – zdjęcia

Wnętrze zapewnia sporo miejsca na nogi podróżującym z tyłu, ale rozczarowuje przestrzenią nad głowami (mocno pochylone boczne szyby), a także krótkimi siedziskami foteli. Również wykończenie budzi pewne zastrzeżenia: w kabinie nie brakuje przyjemnych dla oka akcentów, ale mamy tu okładziny wątpliwej jakości (np. podsufitka). Plusy: dobra widoczność w przód i poukładany, przyjazny system operacyjny. Minus: angażująca obsługa menu cyfrowych zegarów.

W bagażniku (581-1591 l) nie zabrakło schowków, półautomatycznej rolety i „dojazdówki” pod podłogą. Brakuje natomiast trójdzielnego oparcia, a wykładzina wydaje się podatna na zużycie. 

DANE TECHNICZNE Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid e-CVT GR Sport
Silnik benz. + elektr.
Pojemność skokowa 1987 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (silnik benz.) 133 KM/6000
Moc maks. (silnik elektr./systemowa) 113/178 KM
Maks. moment obr. (silnik benz.) 190 Nm/4400
Maks. moment obr. (silnik elektr./syst.) 206/b.d. Nm
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut.; bezst.
Długość/szerokość/wysokość 465/179/146 cm
Rozstaw osi 270 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa własna/ładowność 1440/515 kg
Dopuszczalna masa przyczepy 750 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 581/1591 l
Pojemność zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Opony (samochód testowy) 225/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km
Zasięg 890 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 158 400 zł
Cena testowanej wersji 171 400 zł
DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid e-CVT
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl miesz.) 5,5/4,5/5,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 860 km

Ceny i wyposażenie

W porównaniu uwzględniliśmy dobrze wyposażone wersje; podane ceny nie obejmują promocji (np., w momencie pisania artykułu, -10 500 zł na Corollę, -20 000 zł na Astrę). Kia nokautuje rywali ceną, a w dodatku ma hojną specyfikację.  Octavia wymaga dokupienia szeregu opcji, Peugeot – mimo topowej wersji – też nie rozpieszcza wyposażeniem. Po możliwym zrównaniu specyfikacji ceny aut wynoszą: Ceed – 153 400 zł,  Astra – 171 850 zł, Peugeot – 198 350 zł, Skoda – 179 400 zł, Corolla – 178 400 zł.

PUNKTACJA maks. liczba pkt Kia Opel Peugeot Skoda Toyota
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 37 37 35 40 36
Wykończenie i ergonomia 10 8 7 9 9 7
Wyciszenie 10 7 8 8 8 7
Multimedia i obsługa 10 7 6 7 9 8
Bagażnik 20 14 14 12 15 13
SUMA 100 73 72 71 81 71
Układ napędowy
Osiągi 30 14 11 17 15 16
Praca silnika/silników 10 7 8 9 9 9
Skrzynia biegów 10 6 7 7 8 7
Zużycie paliwa 30 20 25 21 23 26
SUMA 80 47 51 54 55 58
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 22 21 21 24 21
Komfort jazdy 30 24 20 24 22 24
Układ kierowniczy 10 7 7 6 8 7
Hamulce 20 10 9 10 11 10
SUMA 90 63 57 61 65 62
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 14 12 7 13 9
Poziom wyposażenia 40 22 18 21 16 22
Systemy bezpieczeństwa 30 14 14 14 16 17
Wyposażenie dodatkowe 10 4 3 5 6 3
SUMA 130 54 47 47 51 51
Razem 400 237 227 233 252 242
MIEJSCA   3 5 4 1 2

Pięć kompaktowych kombi z różnymi napędami – podsumowanie

Nietania Octavia zwycięża – nie tylko z powodu wiodącej pakowności, ale i oszczędnego benzynowego silnika z układem miękkiej hybrydy. Za nią plasuje się oszczędna Corolla, która ma jednak swoje słabości. Na trzecią pozycję po uwzględnieniu kosztów wskoczyła najtańsza, wiekowa, a przy tym wciąż konkurencyjna Kia – choć jej benzynowy, niezelektryfikowany silnik ma najsłabsze kompetencje. Peugeot jest bardzo atrakcyjny, a jego hybrydowy napęd plug-in sprawdzi się w mieście, ale cena podchodzi pod segment premium. Opel z rabatem jest wart rozważenia, a jego diesel będzie bezkonkurencyjny przy dużych rocznych przebiegach.

Kia Ceed SW, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi, Toyota Corolla TS - test, porównanie - przód 02
fot. Kacper Szczepański/Motor

Czytaj także