Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 – TEST

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 – TEST

tygodnik „Motor”

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 – TEST

Bez starych niedostatków – nowy Peugeot 308 SW może bez kompleksów konkurować z kompaktami „lepiej urodzonych” marek. Nawet mimo 3-cylindrowego silnika.

Samochody z nadwoziem kombi sprzedają się głównie w Europie, a ich popularność od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie nawet w dobie SUV-ów. Oczywiście nowe 308 SW chce walczyć o nabywców w segmencie, w którym królują Octavia, Focus i Corolla w wersjach kombi. Ale jego ambicje sięgają też dalej – czy raczej wyżej, bo do klasy premium.

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 (2022): nadwozie i wnętrze

Względem hatchbacka 308 SW ma większy rozstaw osi (273 cm, +5,5 cm) i jest o 6 cm dłuższe od poprzednika – a jednocześnie o 2 cm niższe. Bardziej dynamiczne proporcje w połączeniu z ekspresyjną stylizacją zapewniają mu atrakcyjną prezencję, choć odbierają nieco swobody we wnętrzu. Ilość miejsca reprezentuje klasową średnią – i to wszystko.

peugeot_308_sw_2022_test_04
Duży, foremny bagażnik (od 604 do 1634 l), oparcia składane klamkami w burtach, schowek pod podłogą, niski próg załadunku.

Lepiej wypada bagażnik, który bazowo mieści 608 l, z możliwością powiększenia do 1634 l. Przestrzeń jest ustawna, próg załadunku „wisi” na wysokości zaledwie 62 cm, a przewożenie przedmiotów ułatwiają wnęki i skrytki.

Nowe 308 najbardziej przekonuje jednak jakością wykonania. Dźwięk zamykania drzwi, spasowanie i dobór materiałów, grafika i działanie ekranów, nawet zapach panujący w kabinie czy akustyka pracy zawieszenia – wszystko jest tu ponadprzeciętnie porządne. Fakt, testowana wersja GT kosztuje ponad 132 000 zł, ale z drugiej strony rywale są niewiele tańsi, a zbliżony poziom jakości oferują dopiero modele premium.

peugeot_308_sw_2022_test_03
Szlachetnie – jak na ten segment – wykończony kokpit, niestety o nieco przytłaczającej architekturze. Plus za dogodną lokalizację instrumentów, w tym centralnych nawiewów, a także sporo schowków.

Miejsce kierowcy łatwo docenić (naturalna pozycja, duży zakres regulacji fotela, niezła widoczność), choć mała kierownica niektórym przesłania zegary, a masywna deska rozdzielcza wymaga przyzwyczajenia. Plus za ergonomiczną lokalizację centralnych nawiewów oraz przemyślaną dotykową obsługę z możliwością konfiguracji własnych skrótów. Cieszą też poprawki względem poprzednika: przycisku startera nie trzeba już przytrzymywać, zegary i system operacyjny działają sprawnie, a jakość obrazu z kamer wreszcie awansowała do współczesnych standardów. 

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 (2022): silnik, zużycie paliwa

130-konna jednostka 1.2 R3 turbo w połączeniu z 8-biegowym automatem stanowi sensowne źródło napędu 308 SW, jeśli uwzględnić wypadkową ceny, wygody oraz wydajności. Na wysokich obrotach wydaje z siebie stłumiony warkot typowy dla 3-cylindrowych konstrukcji, ale ogólnie jej praca została dobrze wygłuszona.

Osiągi są przyzwoite (9,9 s do 100 km/h zarówno według Peugeota, jak i pomiarów), a zużycie paliwa – umiarkowane (poniżej 5 l/100 km w trasie i ok. 8 w mieście).

peugeot_308_sw_2022_test_08
1,2-litrowy silnik R3 ma niskoobrotową charakterystykę i został nieźle wygłuszony. Minus: „gumowa” reakcja na gaz.

Przekładnia wystarczająco szybko redukuje biegi, a jej praca nie przeszkadza w korzystaniu z potencjału silnika. Zaakceptować trzeba jedynie reakcję na gaz – żwawą, ale „gumową”.

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8: komfort

Od strony podwozia nowe 308 SW wypada podobnie do poprzednika... tylko lepiej. Za sprawą niskiej masy własnej odznacza się lekkością reakcji na skręt, którą łączy z wysoką stabilnością przy szybszej jeździe i dojrzałym tłumieniem, z typową dla Peugeotów dużą wypornością na różnego rodzaju nierówności. Także układ kierowniczy jest typowy dla aut tej marki – ze sztucznie wygenerowanym napięciem, choć to nieszkodliwa wada. 

Dane techniczne Peugeot 308 SW PT 130 KM S&S EAT8
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 130 KM/5500
Maks. moment obrotowy 231 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut., 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 464/185/144 cm
Rozstaw osi 273 cm
Średnica zawracania 11,2 m
Masa/ładowność 1291/589 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 608/1634 l
Poj. zbiornika paliwa 52 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km
Zasięg 910 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,9 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,6 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Średnie testowe zużycie paliwa 6,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 780 km
Cena od 132 400 zł

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 (2022): plusy i minusy

  • szlachetne wykończenie, zadowalająca funkcjonalność, wydajny napęd, dopracowane podwozie
  • są przestronniejsze i tańsze kompakty

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 (2022) – test: podsumowanie

Nowy Peugeot 308 SW należy do najlepiej wykonanych kompaktowych kombi na rynku. Ma też wiele innych zalet – i niewiele wad.

Peugeot 308 SW PureTech 130 KM S&S EAT8 (2022): galeria zdjęć

Czytaj także