Bez starych niedostatków – nowy Peugeot 308 SW może bez kompleksów konkurować z kompaktami „lepiej urodzonych” marek. Nawet mimo 3-cylindrowego silnika.
Samochody z nadwoziem kombi sprzedają się głównie w Europie, a ich popularność od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie nawet w dobie SUV-ów. Oczywiście nowe 308 SW chce walczyć o nabywców w segmencie, w którym królują Octavia, Focus i Corolla w wersjach kombi. Ale jego ambicje sięgają też dalej – czy raczej wyżej, bo do klasy premium.
Względem hatchbacka 308 SW ma większy rozstaw osi (273 cm, +5,5 cm) i jest o 6 cm dłuższe od poprzednika – a jednocześnie o 2 cm niższe. Bardziej dynamiczne proporcje w połączeniu z ekspresyjną stylizacją zapewniają mu atrakcyjną prezencję, choć odbierają nieco swobody we wnętrzu. Ilość miejsca reprezentuje klasową średnią – i to wszystko.
Lepiej wypada bagażnik, który bazowo mieści 608 l, z możliwością powiększenia do 1634 l. Przestrzeń jest ustawna, próg załadunku „wisi” na wysokości zaledwie 62 cm, a przewożenie przedmiotów ułatwiają wnęki i skrytki.
Nowe 308 najbardziej przekonuje jednak jakością wykonania. Dźwięk zamykania drzwi, spasowanie i dobór materiałów, grafika i działanie ekranów, nawet zapach panujący w kabinie czy akustyka pracy zawieszenia – wszystko jest tu ponadprzeciętnie porządne. Fakt, testowana wersja GT kosztuje ponad 132 000 zł, ale z drugiej strony rywale są niewiele tańsi, a zbliżony poziom jakości oferują dopiero modele premium.
Miejsce kierowcy łatwo docenić (naturalna pozycja, duży zakres regulacji fotela, niezła widoczność), choć mała kierownica niektórym przesłania zegary, a masywna deska rozdzielcza wymaga przyzwyczajenia. Plus za ergonomiczną lokalizację centralnych nawiewów oraz przemyślaną dotykową obsługę z możliwością konfiguracji własnych skrótów. Cieszą też poprawki względem poprzednika: przycisku startera nie trzeba już przytrzymywać, zegary i system operacyjny działają sprawnie, a jakość obrazu z kamer wreszcie awansowała do współczesnych standardów.
130-konna jednostka 1.2 R3 turbo w połączeniu z 8-biegowym automatem stanowi sensowne źródło napędu 308 SW, jeśli uwzględnić wypadkową ceny, wygody oraz wydajności. Na wysokich obrotach wydaje z siebie stłumiony warkot typowy dla 3-cylindrowych konstrukcji, ale ogólnie jej praca została dobrze wygłuszona.
Osiągi są przyzwoite (9,9 s do 100 km/h zarówno według Peugeota, jak i pomiarów), a zużycie paliwa – umiarkowane (poniżej 5 l/100 km w trasie i ok. 8 w mieście).
Przekładnia wystarczająco szybko redukuje biegi, a jej praca nie przeszkadza w korzystaniu z potencjału silnika. Zaakceptować trzeba jedynie reakcję na gaz – żwawą, ale „gumową”.
Od strony podwozia nowe 308 SW wypada podobnie do poprzednika... tylko lepiej. Za sprawą niskiej masy własnej odznacza się lekkością reakcji na skręt, którą łączy z wysoką stabilnością przy szybszej jeździe i dojrzałym tłumieniem, z typową dla Peugeotów dużą wypornością na różnego rodzaju nierówności. Także układ kierowniczy jest typowy dla aut tej marki – ze sztucznie wygenerowanym napięciem, choć to nieszkodliwa wada.
Dane techniczne | Peugeot 308 SW PT 130 KM S&S EAT8 |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna | 130 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 231 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut., 8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 464/185/144 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Średnica zawracania | 11,2 m |
Masa/ładowność | 1291/589 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 608/1634 l |
Poj. zbiornika paliwa | 52 l (Pb 95) |
Opony | 225/40 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
Zasięg | 910 km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,1 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,9 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,6 dB |
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,8 |
Średnie testowe zużycie paliwa | 6,6 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 780 km |
Cena od | 132 400 zł |
Nowy Peugeot 308 SW należy do najlepiej wykonanych kompaktowych kombi na rynku. Ma też wiele innych zalet – i niewiele wad.
Charakterystyczny dla nowych Peugeotów przód z logo nawiązującym do znaku towarowego używanego w latach 60.
Podwozie 308 SW łączy wysoką stabilność przy szybszej jeździe z dopracowanym tłumieniem nierówności.
Znakomity fotel AGR z regulowaną podpórką ud i dużym zakresem regulacji wzdłużnej. Niska, zintegrowana pozycja.
Z tyłu „powietrza” nad głowami wystarczy osobom mierzącym niespełna 190 cm. Przeciętna ilość miejsca na nogi.
Duży, foremny bagażnik (od 604 do 1634 l), oparcia składane klamkami w burtach, schowek pod podłogą, niski próg załadunku.
Szlachetnie – jak na ten segment – wykończony kokpit, niestety o nieco przytłaczającej architekturze. Plus za dogodną lokalizację instrumentów, w tym centralnych nawiewów, a także sporo schowków.