Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 308 I

Peugeot 308 I

Archiwum

Peugeot 308 I

Od zawsze stoi w cieniu Astry, Golfa czy Aurisa. Niedoceniany Peugeot broni się świetną relacją ceny do wieku i wyposażenia.

  • Lata produkcji: 2007-2013
  • Silniki: benz. 1.4-1.6 (95-200 KM), diesle 1.6-2.0 (90-163 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb, cc
  • Długość/rozstaw osi: 428-450/261-271 cm, szerokość/wysokość: 182/143 cm, bagażnik: htb 350-1200 l, kmb 575-1737 l, cc 226-403 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wciąż atrakcyjnie wyglądający Peugeot 308 ma przestronne wnętrze (największe w kombi z wydłużonym rozstawem osi). Szeroko otwierające się drzwi zapewniają dobry dostęp do wnętrza.

Peugeot-308-I_3
Wnętrze jest nie tylko dobrze wykonane i wyposażone, ale także przestronne (szczególnie w wersji SW).

SILNIKI

Ponad połowa ofert sprzedaży dotyczy diesli, co nie powinno dziwić – są oszczędne, trwałe i niezbyt drogie w serwisie (procentuje duża baza zamienników). Planując zakup auta z benzynowym silnikiem trzeba zapytać o historię serwisową lub osłuchać jak pracuje silnik zimny silnik po odpaleniu. Metaliczne odgłosy sygnalizują konieczność wymiany łańcucha rozrządu i jego napisana. Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń biegów. Są opieszałe i niepotrzebnie komplikują obsługę serwisową.

AWARYJNOŚĆ

Benzynowe silniki mają słabe napinacze i łańcuchy rozrządu oraz wariatory jego faz. Typowe dla diesli z wysokimi przebiegami są wycieki oleju. Śniedziejące czy wypalone styki powodują problemy z działaniem elementów pokładowego wyposażenia. Relatywnie słabym elementem są elektryczne pompy wspomagania układu kierowniczego.

KOSZTY

Auto jest niedrogie w zakupie, zamienniki są tanie i łatwo dostępne, a wydatki ogranicza m.in. prosta konstrukcja zawieszenia.

SYTUACJA RYNKOWA

Na rynku wtórnym nie brakuje aut (prawie 800). Najłatwiej o 5-drzwiowego hatchbacka i kombi.

Peugeot-308-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • 3-drzwiowa wersja była w ofercie do 2010 r.
  • Ciekawymi opcjami dla kombi były panoramiczny dach oraz dwa dodatkowe siedzenia w bagażniku.
  • Sprzedawane w Polsce auta do końca 2010 r. nie miały filtra sadzy.
  • Lifting z 2011 r. nie tylko wizualnie odmienił samochód, ale przyniósł mniej problematyczną elektronikę.
  • Starsze diesle 1.6 HDi mają 16-zaworową głowice. Wałki rozrządu są spięte łańcuchem. Jest też pasek.

CENY

8000 zł – Świeżo sprowadzone, niezarejestrowane jeszcze w Polsce auta. Zwykle wysłużone oraz w słabszych wersjach.
15 000 zł – Kwota pozwalająca na znalezienie auta z krajowego salonu, zadbanego i z udokumentowaną przeszłością.
27 000 zł – Bogato wyposażone auta z krajowych salonów, po modernizacji i z przebiegami poniżej 100 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 Turbo 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi
Pojemność skokowa 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 95 KM 120 KM 150 KM 175 KM 90 KM 109 KM 136 KM
Maks. moment obr. 136 Nm 160 Nm 240 Nm 240 Nm 215 Nm 240 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,7 s 10,8 s 9,0 s 8,3 s 12,6 s 11,4 s 10,1 s
Prędkość maks. 182 km/h 197 km/h 213 km/h 225 km/h 180 km/h 190 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km 7,6 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - premiera Peugeota 308 hatchback
2008 - w gamie pojawia się kombi z wydłużonym rozstawem osi
2009 - debiut wariantu CC ze sztywnym, automatycznie składanym, dachem
2011 - modernizacja
2013 - wprowadzenie Peugeota 308 II

Peugeot-308-I_5
Peugeot 308 SW po modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Napęd rozrządu w benzynowych silnikach
    Zużyte napinacze i rozciągające się łańcuchy rozrządu w benzynowych silnikach VTi/THP.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Niezbyt trwałe cewki zapłonowe
    Małą trwałość cewek rekompensują niskie ceny zamienników i łatwość ich wymiany.
    Koszt naprawy: od 150 zł
  • Zawodne pompy wspomagania
    Zamiast używanej pompy (nie wiadomo ile posłuży), warto kupić regenerowaną.
    Koszt regeneracji: od 400 zł
  • Luzy w przednim zawieszeniu
    Łączniki stabilizatorów i sworznie wahaczy są łatwe w wymianie oraz niedrogie.
    Koszt naprawy: od 100 zł

ZALETY I WADY

+ Świetna relacja ceny do wieku i wyposażenia.
+ Przestronne wnętrze, praktyczne kombi.
+ Odporność na korozję, materiały w kabinie.
+ Charakterystyka zawieszenia, udane diesle.

- Problematyczne silniki benzynowe.
- Irytujące usterki elektryki i elektroniki.
- Przeciętna trwałość układu kierowniczego.

Peugeot-308-I_4
Atutem Peugeota 308 są spore bagażniki.

WARTO KUPIĆ

Warto dołożyć do zadbanego kombi z udokumentowanym przebiegiem oraz dieslem 1.6/2.0 HDi. To oszczędne i funkcjonalne auto.

UWAŻAJ NA

Słabo wyposażone diesle bez historii mogą być flotowymi autami z ogromnymi rzeczywistymi przebiegami.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 5/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także