Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Peugeot 308 II

Nowoczesne i dobrze wyposażone auto za rozsądne pieniądze. Co ważne, model nie rozczarowuje awaryjnością i kosztami napraw.

  • Lata produkcji: od 2013 r.
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (82-272 KM), diesle 1.5-2.0 (92-181 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 425-459/262–273 cm, szerokość/wysokość: 180/145 cm, bagażnik: htb 420-1309 l, kmb 610-1660 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Jedyny w swoim rodzaju projekt deski rozdzielczej, ustawianie wentylacji za pomocą ekranu czy mała kierownica wymagają przyzwyczajenia. Nie oznacza to, że Peugeotowi brakuje funkcjonalności. Złego słowa nie można powiedzieć też o jakości materiałów wykończeniowych czy działaniu systemu multimedialnego.

Peugeot-308-II_3
Kokpit wciąż wygląda bardzo nowocześnie. Do jego sprawnej obsługi trzeba się przyzwyczaić.

SILNIKI

Najlepszym z benzynowych silników jest utrzymany w duchu downsizingu, trzycylindrowy 1.2 PureTech – szczególnie w żwawej, ale wciąż oszczędnej wersji o mocy 130 KM. Olej warto wymieniać co 15 tys. km. Silnik 1.2 ma pracujący w oleju pasek rozrządu. Z czasem materiał użyty do jego wykonania może się łuszczyć i przytykać pompę oleju. Silniki 1.6 THP można uznać za propozycję podwyższonego ryzyka z racji potencjalnych problemów z rozrządem. Diesle nie stwarzają problemów. W grę wchodzi głównie eksploatacyjne zużycie ich osprzętu.

AWARYJNOŚĆ

Ogólna trwałość Peugeota 308 II nie rozczarowuje. Kierowcy sygnalizują różne awarie (nie zatrzymują auta w trasie), jednak nie sposób mówić jeszcze o ich powtarzalności.

KOSZTY

Niskie spalanie, mała utrata wartości. Najwięcej kosztuje usuwanie usterek rozrządu.

SYTUACJA RYNKOWA

W puli prawie 800 aut na sprzedaż najtańsze mają pod maską diesle. W droższych łatwiej o silniki benzynowe.

Peugeot-308-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Droższe wersje mają aluminiową gałkę lewarka skrzyni biegów. Latem parzy, zimą jest nieprzyjemnie chłodna.
  • Obracająca się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara wskazówka obrotomierza nie jest szczególnie łatwa do obserwowania.
  • Bazowe wersje bez kolorowego ekranu dotykowego mają zwykłe przyciski i pokrętła do obsługi radia i wentylacji. Podaż takich aut jest jednak mała.

CENY

22 000 zł – Głównie auta powypadkowe. Pojedyncze diesle z deklarowanymi przebiegami powyżej 240 tys. km.
45 000 zł – Rozsądny budżet zakupowy. Bardzo dużo aut w cenach 50-60 tys. zł, które mają przebiegi poniżej 50 tys. km.
90 000 zł – Wersje GTI oraz GT, a także demonstracyjne auta dealerów mające najwyżej kilkanaście tysięcy przebiegu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.6 THP 1.6 THP 1.6 BlueHDi 1.6 BlueHDi 2.0 BlueHDi
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 82 KM 130 KM 125 KM 156 KM 99 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment obr. 118 Nm 230 Nm 200 Nm 240 Nm 254 Nm 300 Nm 370 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,3 s 9,6 s 10,4 s 9,3 s 11,3 s 9,7 s 8,6 s
Prędkość maks. 171 km/h 200 km/h 203 km/h 213 km/h 186 km/h 196 km/h 218 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,0 l/100 km 4,6 l/100 km 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 3,6 l/100 km 3,1 l/100 km 3,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2013 - premiera Peugeota 308 II (kod T9)
2014 - w gamie pojawią się wersja kombi oraz benzynowy silnik 1.2 PureTech (110 KM)
2014 - wersje GT (benz. 1.6, 205 KM, diesel 2.0, 181 KM) oraz GTI (benz. 1.6, 272 KM)
2017 - modernizacja – nowy pas przedni, diesle 1.5, odejście od benzynowych 1.6 THP

Peugeot-308-II_5
Peugeot 308 II w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Niezbyt trwałe dwumasowe koła w 1.2 PT
    Część kierowców skarży się na dźwięki i szarpnięcia przy zmianach biegów.
    Koszt wymiany: od 1500 zł
  • Stukanie tylnego zawieszenia
    Problem z tylną belką dotyczy zwłaszcza wersji kombi. Bywała wymieniana na gwarancji.
    Koszt naprawy: od 1500 zł
  • Problemy z elektroniką
    Usterki przekaźników czy błędy unieruchamiają wybrane elementy wyposażenia.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Wolne działanie ekranu dotykowego
    Radiem i wentylacją steruje się z dotykowego. Przy niskich temperaturach ekran reaguje raczej wolno i nie sposób tego zmienić.

ZALETY I WADY

+ Efektowna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Przestronność, bagażniki, prowadzenie.
+ Dobre wyposażenie wielu egzemplarzy.

- Przeciętna ilość miejsca w drugim rzędzie.
- Awaryjne rozrządy w silnikach benzynowych.
- Do sprawnej obsługi ekranu dotykowego trzeba się przyzwyczaić.

Peugeot-308-II_4
Jeden z większych w klasie bagażników.

WARTO KUPIĆ

Krajowe auto z historią – nawet jeżeli pochodziło z floty, będzie lepszym wyborem od importowanego z białym plamami.

UWAŻAJ NA

Auta bez dokumentacji serwisowej. Wiele usterek usuwano podczas gwarancji lub w ramach akcji serwisowych.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 18/24 pkt

 

Czytaj także