W najnowszej edycji testów Euro NCAP sprawdzono aż 18 aut. Większość wyników była dobra lub bardzo dobra, ale dwa modele otrzymały zaledwie po trzy gwiazdki – to Dongfeng Box oraz… Volkswagen T-Cross.
W kolejnej tegorocznej szeroko zakrojonej sesji badań przeprowadzanych przez Euro NCAP nie zabrakło oczywiście samochodów marek pochodzących z Chin. Tradycyjnie większość z nich zaprezentowała się z bardzo dobrej strony. Wszystkie, poza jednym (o czym niżej) otrzymały maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
W przypadku modeli Chery Tiggo 7 i 8 podczas wcześniejszych prób stwierdzono wadliwe działanie kurtynowych airbagów, mogące skutkować obniżoną ochroną głów dzieci jadących z tyłu. W ponownym teście sytuacja się powtórzyła (auta otrzymały 4 gwiazdki). Chery zareagowało na sugestie Euro NCAP i przeprojektowało airbag, dzięki czemu w najnowszych próbach problem zniknął i Chery Tiggo 7 i 8 otrzymały maksymalne 5 gwiazdek (takie same oceny przyznano modelom należącej do Chery marki Ebro, różniących się od Chery Tiggo jedynie drobiazgami).
Grupa Volkswagena przekazała do ponownych testów kilka swoich modeli, by sprawdzić, jak wypadnie ich ocena wg najnowszych, obecnie obowiązujących protokołów. Były to m.in. Skoda Octavia czy VW Golf oraz ID.4. Wszystkie one otrzymały 5 gwiazdek. Znacznie słabiej wypadł T-Cross, który otrzymał tylko 3 gwiazdki, notując słabsze wyniki m.in. w kategoriach ochrony wrażliwych uczestników ruchu i systemów wsparcia.
Mały elektryczny hatchback Box chińskiej marki Dongfeng nie zaprezentował się w najnowszych próbach z najlepszej strony. Podczas czołowego testu z przesunięciem (mającego na celu odwzorowanie zderzenia z innym pojazdem) wiele zgrzewów punktowych zawiodło. Gdy tak się dzieje podczas zderzenia, struktura karoserii może stracić swą integralność, zwiększając ryzyko deformacji w okolicach kabiny i zmniejszając poziom ochrony. Za zabezpieczenie dorosłych pasażerów Box otrzymał 69% możliwych do przyznania punktów. Niestabilna kabina wzbudza obawy o ochronę jadących w przypadku kolizji przy wyższych prędkościach niż 50 km/h, z jakimi przeprowadzana jest próba Euro NCAP.
Ponadto, po zderzeniu mechanizm automatycznego odblokowania zamków nie zadziałał, co może stworzyć problemy ekipom ratowniczym podczas prób wyciągnięcia pasażerów z auta. Innymi problemami zidentyfikowanymi przez Euro NCAP było niewystarczające ciśnienie w airbagu kierowcy (jego głowa dotknęła obręczy kierownicy) i wykrycie elementów deski rozdzielczej, które mogą powodować ryzyko obrażeń nóg pasażera. Finalnie Dongfeng Box zasłużył na jedynie trzy gwiazdki.
Oto szczegółowe wyniki najnowszych testów Euro NCAP, opublikowane w październiku 2025 r.
Samochód/rodzaj testu | Ochrona dorosłych (%) | Ochrona dzieci (%) | Ochrona wrażliwych uczestników ruchu (%) | Systemy bezpieczeństwa czynnego (%) | Ocena ogólna (gwiazdki) |
---|---|---|---|---|---|
Audi Q3 | 87 | 86 | 80 | 78 | 5 |
BMW X3 | 88 | 84 | 77 | 80 | 5 |
Cadillac Optiq | 83 | 81 | 76 | 74 | 5 |
Chery Tiggo 7 (ponowny test) | 82 | 85 | 80 | 78 | 5 |
Chery Tiggo 8 (ponowny test) | 82 | 85 | 80 | 78 | 5 |
Cupra Born (ponowny test) | 89 | 87 | 76 | 76 | 5 |
Dongfeng Box | 69 | 81 | 67 | 77 | 3 |
DS N°8 | 76 | 85 | 80 | 65 | 4 |
Ebro s700 | 82 | 85 | 80 | 78 | 5 |
Ebro s800 | 82 | 85 | 80 | 78 | 5 |
Hongqi EHS5 | 81 | 85 | 74 | 82 | 5 |
IM IM5 (MG) | 89 | 85 | 85 | 87 | 5 |
Mazda 6e | 93 | 93 | 74 | 77 | 5 |
MG MGS6 EV | 92 | 85 | 84 | 78 | 5 |
Skoda Octavia (ponowny test) | 85 | 82 | 81 | 80 | 5 |
Volkswagen Golf (ponowny test) | 80 | 86 | 85 | 79 | 5 |
Volkswagen ID.4 (ponowny test) | 89 | 87 | 84 | 76 | 5 |
Volkswagen T-Cross (ponowny test) | 74 | 81 | 60 | 57 | 3 |