W najnowszej serii testów zderzeniowych Euro NCAP było sporo dobrych wyników – cztero- i pięciogwiazdkowych. Ale Renault Zoe i Dacia Spring wypadły wyjątkowo słabo (oceniono je odpowiednio na zero i jedną gwiazdkę), co bardzo dosadnie skomentował sekretarz generalny Euro NCAP.
Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki ostatniej tegorocznej sesji testów zderzeniowych samochodów. Przebadano 12 aut (de facto testom poddano 11, bo Nissan Townstar – bliźniacza konstrukcja Renault Kangoo – otrzymał po prostu taką samą jak ono ocenę 4 gwiazdek). W większości przypadków, jak można się było spodziewać po nowych samochodach – wyniki są bardzo dobre (pięć gwiazdek) lub dobre (cztery gwiazdki) – kompletne dane zamieszczamy w tabeli poniżej.
Na szczególne wyróżnienie zasłużyły Nissan Qashqai (za systemy bezpieczeństwa czynnego) oraz Mercedes EQS (za wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniany dorosłym i dzieciom). Niestety dwa niewielkie elektryczne samochody marek koncernu Renault – Renault Zoe oraz Dacia Spring – wypadły wyjątkowo słabo.
Popularny model Renault Zoe podczas liftingu w 2020 roku otrzymał m.in. udoskonalone baterie, ale nie poprawiono nic w kwestii bezpieczeństwa. Wręcz przeciwnie – zamiast montowanych w siedzeniach poduszek bocznych chroniących korpus i głowę zastosowano takie, które zabezpieczają tylko korpus. Ogólny poziom bezpieczeństwa biernego Zoe określono jako zły (poor), podobnie jak ochronę wrażliwych uczestników ruchu (także najniższa ocena poor). Autu brakuje także nowoczesnych, stosowanych seryjnie systemów zapobiegania wypadkom, co sprawiło, że nie przyznano mu ani jednej gwiazdki.
Niewiele lepiej wypadła Dacia Spring (technologicznie powiązana z produkowanym w Chinach modelem Renault City K-ZE i indyjskim Renault Kwid). W czołowych testach zderzeniowych Springa okazało się, że istnieje wysokie ryzyko zagrażających życiu obrażeń klatki piersiowej kierowcy i głowy pasażera z tyłu, a w zderzeniach bocznych klatka piersiowa jest chroniona tylko przeciętnie (ocena: marginal). Słabo wypadła także ocena systemów zapobiegania kolizji, co w efekcie skutkuje przyznaniem Springowi jednej gwiazdki.
Wyniki obu modeli tak podsumował sekretarz generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Renault było kiedyś synonimem bezpieczeństwa. Laguna to pierwsze auto, które otrzymało pięć gwiazdek, w 2001 r. Ale te rozczarowujące wyniki Zoe i Springa dowodzą, że bezpieczeństwo stało się przypadkową ofiarą zwrotu koncernu w kierunku elektrycznej motoryzacji. (…) Te samochody nie tylko nie oferują zaawansowanych systemów bezpieczeństwa w standardzie, ale poziom zabezpieczenia pasażerów jest gorszy niż jakiegokolwiek innego auta od wielu już lat. To cyniczne oferować klientom przystępne cenowo eko samochody, jeśli dzieje się to kosztem zwiększonego ryzyka obrażeń podczas wypadków.
Pełne wyniki najnowszej sesji testów zderzeniowych Euro NCAP
Samochód/rodzaj testu | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona wrażliwych uczestników ruchu | Systemy bezpieczeństwa czynnego | Ocena ogólna (gwiazdki) |
---|---|---|---|---|---|
BMW iX | 91% | 87% | 73% | 81% | ∗∗∗∗∗ |
Dacia Spring | 49% | 56% | 39% | 32% | ∗ |
Fiat 500e | 76% | 80% | 67% | 67% | ∗∗∗∗ |
Genesis G70 | 89% | 87% | 76% | 88% | ∗∗∗∗∗ |
Genesis GV70 | 89% | 87% | 64% | 87% | ∗∗∗∗∗ |
Mercedes EQS | 96% | 91% | 76% | 80% | ∗∗∗∗∗ |
MG Marvel R | 80% | 75% | 55% | 80% | ∗∗∗∗ |
Nissan Qashqai | 91% | 91% | 70% | 95% | ∗∗∗∗∗ |
Nissan Townstar | 78% | 87% | 67% | 72% | ∗∗∗∗ |
Renault Zoe | 43% | 52% | 41% | 14% | 0 |
Skoda Fabia | 85% | 81% | 70% | 71% | ∗∗∗∗∗ |
Volkswagen Caddy | 84% | 82% | 69% | 79% | ∗∗∗∗∗ |