Tym razem Euro NCAP zbadało sześć samochodów osobowych: elektryczne Kię EV6 i Volvo C40 Recharge oraz klasyczne spalinowe auta – Mercedesa klasy C, Opla Astrę, Peugeota 308 i Volkswagena Multivana. Wynik są zasadniczo bardzo dobre lub dobre.
Za nami już trzecia tegoroczna runda testów zderzeniowych Euro NCAP. Tym razem żaden z samochodów, które badano, nie zaliczył spektakularnej wpadki.
Oparte na tej same platformie EMP2 i należące oczywiście do wspólnego koncernu Stellantis modele Opel Astra i Peugeot 308 nie błysnęły jednak specjalnie w kategorii ochrony dorosłych – zarówno w zderzeniach czołowych z przesunięciem, jak i pełną szerokością samochodu zwrócono uwagę, że ochrona klatki piersiowej jest tylko przeciętna (wynik określany przez Euro NCAP jako „marginal” – środkowy w skali pięciu ocen) – tak w przypadku mężczyzn, jak i kobiet. Ponadto w obu modelach nie ma centralnego airbagu.
Wszystkie pozostałe modele badane w tej serii, które otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek (czyli o jedną więcej), popisały się doskonałą ochroną pasażerów, zdobywając minimum 90% możliwych do przyznania punków, w porównaniu z 76-80% Astry i 308.
Warto zaznaczyć, że w ochronie wrażliwych uczestników ruchu (piesi, rowerzyści) wyposażony w aktywną maskę Mercedes wyróżnia się pozytywnie wśród testowanych aut.
Poniżej prezentujemy pełne wyniki najnowszej serii testów zderzeniowych Euro NCAP.
Samochód/rodzaj testu | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona wrażliwych uczestników ruchu | Systemy bezpieczeństwa czynnego | Ocena ogólna (gwiazdki) |
---|---|---|---|---|---|
Kia EV6 | 90% | 86% | 64% | 87% | ∗∗∗∗∗ |
Mercedes klasy C | 93% | 89% | 80% | 82% | ∗∗∗∗∗ |
Opel Astra | 80% | 82% | 67% | 66% | ∗∗∗∗ |
Peugeot 308 | 76% | 84% | 68% | 65% | ∗∗∗∗ |
Volkswagen Multivan | 90% | 89% | 69% | 87% | ∗∗∗∗∗ |
Volvo C40 Recharge | 92% | 89% | 70% | 89% | ∗∗∗∗∗ |