Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Togg T10F – test zderzeniowy

Nowe testy Euro NCAP: Chińczycy i Turcy zawstydzili renomowanych rywali. BMW i Citroen z wpadką

fot. Euro NCAP

Nowe testy Euro NCAP: Chińczycy i Turcy zawstydzili renomowanych rywali. BMW i Citroen z wpadką

Najnowsze wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP to popis dwóch producentów. I to nie europejskich, lecz pochodzących z Turcji i z Chin. Wpadkę zaliczyły za to m.in. BMW i Citroen. 

W najnowszej rundzie sprawdzianowi poddano 18 samochodów. Z tej liczby dwa – Audi Q4 e-tron i Volkswagen ID.Buzz – crash testy przeszły powtórnie i... otrzymały maksymalną ocenę 5 gwiazdek. 

Poniżej oczekiwań spisały się jednak cztery modele, pochodzące od renomowanych wytwórców. To BMW 1, Citroen C5 Aircross drugiej generacji oraz bliźniacze Suzuki e Vitara i Toyota Urban Cruiser. Wszystkie zapracowały na 4 gwiazdki. 

Co ciekawe, zawiodły one przede wszystkim pod kątem ochrony dorosłych. BMW 1 uzyskało zaledwie 78% w tej kategorii.  „Wynik serii 1 został obniżony za słabą ochronę klatki piersiowej i lewej nogi kierowcy w zderzeniu czołowym, a także nóg pasażera z przodu” – czytamy w komunikacie Euro NCAP. 

euro-ncap-bmw-1
BMW 1 – tylko na cztery gwiazdki. 
fot. Euro NCAP

Citroen C5 Aircross za bezpieczeństwo dorosłych otrzymał 80%, natomiast Suzuki i Toyota – po 77%. W ich przypadku zawiniła przede wszystkim słaba ochrona klatki piersiowej kierowcy podczas zderzenia ze sztywną barierą. 

Znakomity wyniki „tureckiej Izery”

Z o wiele lepszej strony pokazały się trzy modele – dwa tureckie i jeden z Chin. Najbardziej zaskoczył Togg, zwany u nas „turecką Izerą”. Firma ta powstała w 2018 roku, a produkcję uruchomiła w 2022 roku. 

Co ważne, zarówno Togg T10X (SVU), jak i T10F (sedan), powstały na platformie, opracowanej własnymi siłami przez Turków. Pomimo to oba zapewniają absolutnie znakomity poziom bezpieczeństwa. 

euro-ncap-togg-t10x
Togg T10X zapracował na ocenę 5 gwiazdek, wykazując bardzo dobre wyniki cząstkowe. 
fot. Euro NCAP

Pod względem ochrony dorosłych uzyskały, odpowiednio, 94 i 95%, a dzieci – po 85%. To wyniki, które stawiają tę turecką markę w absolutnej czołówce. Co więcej, także ochrona pieszych i rowerzystów oraz oceny systemów wspomagania kierowcy potwierdziły, że inżynierowie Togga wykonali świetną robotę. 

Warto w tym miejscu wspomnieć, że ta turecka marka zapowiedział ekspansję na rynek niemiecki jeszcze we wrześniu 2025 roku. Z kolei od 2030 roku celuje w sprzedaż 1 mln aut rocznie.

Małe Nio Firefly z rekordowym wynikiem

Show skradł jednak Firefly, czyli miejski model chińskiego Nio. W kategorii ochrony dorosłych wywalczył on aż 96%. To najlepszy wynik od początku 2024 roku, kiedy to rozszerzono i uszczegółowiono istniejące kryteria bezpieczeństwa.  

Jak poinformowało Nio, „priorytetem przy tworzeniu tego nowego modelu była maksymalna ochrona pasażerów przy zachowaniu atrakcyjnej ceny”. Według nieoficjalnych informacji Firefly jeszcze w tym roku ma wejść na polski rynek, gdzie będzie rywalizował m.in. z Renault 5 E-Tech

euro-ncap-nio-firefly
Małe Nio Firefly popisało się niezwykle wysokim poziomem bezpieczeństwa dorosłych.
fot. Euro NCAP

Poza Nio, również czterech chińskich producentów – GAC, Exlantix, MG i BYD – w najnowszej serii testów Euro NCAP uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek

Nie obyło się jednak bez potknięć – Lynk & Co 08 omal nie stracił piątej gwiazdki z powodu słabej ochrony miednicy pieszych. Podobny problem zanotował Volkswagen ID.Buzz. 

Tradycyjne marki też są na poziomie

Wyniki powtórzonego testu Audi Q4 e-tron (91% ochrona dorosłych, 87% dzieci), a także Hyundaia Ioniqa 9 (84% ochrona dorosłych, 87% dzieci) pokazują, że tradycyjne marki nadal trzymają wysoki poziom. 

Z dobrej strony pokazały się także Mini Aceman i Smart #5, który obecnie jest bardziej chiński niż europejski. Ten ostatni uzyskał rewelacyjne 93% w ochronie dzieci. Mimo to widać, że w wyścigu o bezpieczeństwo Turcja i Chiny nie tylko dogoniły, ale w niektórych aspektach przegoniły europejskich i japońskich rywali.

Cząstkowe wyniki najnowszej serii testów Euro NCAP: 

Audi Q4 e-tron (powtórzony test): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 91%
  • Ochrona dzieci: 87%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 73%

BMW serii 1: 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 78%
  • Ochrona dzieci: 84%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 85%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%

BYD Dolphin Surf: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 82%
  • Ochrona dzieci: 86%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%

Citroen C5 Aircross: 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 80%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 62%

Exlantix ES: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 88%
  • Ochrona dzieci: 82%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%

GAC Aion V: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 88%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 78%

Nio Firefly: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 96%
  • Ochrona dzieci: 87%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 82%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 86%

Hyundai Ioniq 9: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 84%
  • Ochrona dzieci: 87%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 83%

MG IM6: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 90%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 83%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 87%

Lynk & Co. 08: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 90%
  • Ochrona dzieci: 87%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 78%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 81%

Mini Aceman: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 83%
  • Ochrona dzieci: 87%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 77%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 79%

Mini Cooper: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 83%
  • Ochrona dzieci: 82%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 81%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 77%

Smart #5: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 88%
  • Ochrona dzieci: 93%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 84%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 92%

Suzuki e Vitara: 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 77%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%

Togg T10F: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 95%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 78%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%

Togg T10X: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 94%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%

Toyota Urban Cruiser: 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 77%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 79%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%

Volkswagen ID. Buzz (powtórzony test): 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 84%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 70%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 73%

Czytaj także