Turecka państwowa marka samochodów Togg oficjalnie debiutuje w Europie. Pierwszym krajem na celowniku są Niemcy, gdzie do sprzedaży właśnie weszły modele T10X oraz T10F. Oba ostatnio zasłynęły imponującymi wynikami w testach Euro NCAP.
Zamówienia na Toggi T10X i T10F ruszyły w Niemczech 29 września 2025 roku. Jednocześnie ta turecka marka, powołana do życia w 2018 roku, pochwaliła się sprzedażą ponad 70 000 egzemplarzy T10X na krajowym rynku.
Togg jest dokładnie takim samym projektem, jakim miała być polska Izera. Czyli państwową marką samochodów elektrycznych, utworzoną przez konsorcjum czołowych tureckich firm. Z tą jednak zasadniczą różnicą, że w przeciwieństwie do polskiego przedsięwzięcia, już odnosi ona sukcesy, sprzedając więcej aut na rodzimym rynku niż Tesla czy BYD.
Ale żeby biznes się spiął, ta turecka marka musi co roku znajdować ponad 100 000 klientów. Stąd zagraniczna ekspansja.
Rozpoczyna się ona od Niemiec, gdzie Togg oferuje dwa modele – T10X i T10F. Pierwszy z nich mierzy 460 cm długości, 187 cm szerokości oraz 168 cm wysokości. Wszystko to przy ponadprzeciętnym rozstawie osi o wartości 289 cm. Z jednej strony sprzyja to przestrzeni w kabinie, z drugiej bagażnik mierzy dość skromne 441 l.
Pod maską (a właściwie w podwoziu) standardowo pracuje pojedynczy silnik elektryczny o mocy 218 KM (350 Nm). W przypadku wariantu 4x4 mamy do czynienia z dwiema jednostkami, które łącznie wytwarzają 435 KM (700 Nm).
Do wyboru są trzy wersje napędu. To Standard Range RWD, czyli z baterią o pojemności 52,4 kWh i zasięgiem 314 km oraz Long Range – RWD i AWD. Tylnonapędowy wariant na pełnej baterii (88,5 kWh) pokona 523 km, a 4x4 – 468 km.
Szczytowy moc ładowania (DC) sięga 180 kW, a producent podaje, że uzupełnianie prądu w zakresie 20-80% trwa 28 min. Pokładowa ładowarka AC występuje w wersji 11 lub 22 kW.
Osiągi? 0-100 km/h zajmuje od 4,8 s (AWD) przez 7,4 s ( SRRWD) po 7,8 s (RWD LR). Prędkość maksymalna to 185 km/h.
Na rynku niemieckim T10X kosztuje 34 295 euro (V1E RWD SR) lub 40 118 i 41 200 euro (V1 RWD LR i V2 RWD LR). Daje to odpowiednio, około 146 000 zł lub 170 800 i 175 000 zł. Cena wersji AWD nie została jeszcze ujawniona.
Fastback T10F mierzy 483 cm długości, 188 cm szerokości oraz 155 cm wysokości. Rozstaw osi jest identyczny jak w SUV-ie i wynosi 289 cm. Nie ma w tym oczywiście żadnego zaskoczenia. To tureckie auto wykorzystuje bowiem tę samą architekturę, co T10X.
Tyle że ze względu na niższe, bardziej opływowe nadwozie, wykazuje się lepszą aerodynamiką, a to przekłada się przede wszystkim na bardziej okazały zasięg. Do wyboru są te same pakiety baterii, co w SUV-ie (52,4 i 88,5 kWh), w efekcie czego po ich naładowaniu można pokonać, odpowiednio, 350 i 600 km.
Wszystkie warianty w cenniku dysponują napędem na tylne koła i identycznym, 218-konnym silnikiem. Ceny? Również są identyczne jak w przypadku analogicznych wersji T10X.
Togg obrał Niemcy – największy rynek samochodowy w Europie – jako bramę do swojej europejskiej ekspansji. Oba auta są dostępne w sprzedaży za pomocą platformy Trumore. Pierwsze auta trafią do klientów na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku.
Niedawno Togg zasłynął znakomitymi wynikami w testach Euro NCAP. Oba jego modele zdobyły po 5 gwiazdek, wyróżniając się przede wszystkim świetną ochroną dorosłych, wynoszącą 95% dla T10F i 94% dla T10X.