Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
logo Izera

Izera kosztuje nas coraz więcej. Spółka EMP otrzymała dodatkowe 250 mln zł z państwowej kasy!

Izera kosztuje nas coraz więcej. Spółka EMP otrzymała dodatkowe 250 mln zł z państwowej kasy!

Saga pt. Izera coraz mocniej drenuje kieszenie podatników. Właśnie poinformowano o podwojeniu dofinansowania spółki ElectroMobility Poland z 250 do 500 mln zł, co ma pozwolić na funkcjonowanie do momentu uzyskania finansowania na budowę fabryki. Choć aneks do umowy podpisano 22 grudnia, informacja o tym pojawiła się na profilu facebookowym Izery dopiero 28 grudnia.

Projekt polskiego samochodu elektrycznego rodzi się w bólach, a data powstania pierwszego egzemplarza Izery była już kilkakrotnie przekładana. Jeszcze we wrześniu 2019 roku mówiono o 2022 lub 2023 roku. Obecnie wiadomo, że pierwsze auta wyjadą z fabryki prawdopodobnie pod koniec 2024 roku. 

Spółka ElectroMobility Poland została utworzona 19 października 2016 roku w celu zbudowania polskich samochodów elektrycznych. Jej udziałowcami początkowo były cztery polskie spółki energetyczne, czyli PGE, Energa, Enea oraz TAURON. 

Izera (2)
Dwa prototypy Izery pokazano w lipcu 2020 roku. Jednym z nich był 5-drzwiowy hatchback. Oczywiście o napędzie elektrycznym.
izera

Z 250 mln zrobiło się 500 mln

W sierpniu 2021 roku poinformowano, że Skarb Państwa kupi dodatkowe akcje spółki ElectroMobility Poland za 250 mln zł. Tak się stało 30 września, dzięki czemu został on większościowym akcjonariuszem, a kapitał zakładowy wzrósł do 302 296 890 zł.

Jak możemy przeczytać na profilu facebookowym Izera.pl: „22 grudnia podpisany został aneks do umowy inwestycyjnej z dnia 28 lipca 2021 r. pomiędzy ElectroMobility Poland a Skarbem Państwa, na mocy którego nastąpi wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery”. 

 

Apropos profilu facebookowego Izera.pl – już godzinę po ogłoszeniu informacji o dodatkowej puli pieniędzy opublikowano na nim kolejny wpis pt. „Rynek aut elektrycznych przeżywa rewolucję”. Zupełnie, jakby ktoś chciał przykryć poprzednią informację. Co wam przypomina takie działanie? 

Za to przed samymi świętami, a więc już po podpisaniu aneksu, na tym samym profilu pojawiły się życzenia świąteczne z dedykowaną kartką. Najistotniejsza informacja została jednak pominięta. 

Niewiele jak na 6 lat

Do tej pory najważniejszymi osiągnięciami spółki ElectroMobility Poland jest zbudowanie dwóch prototypów, co udało się osiągnąć już w połowie 2020 roku, a także ogłoszenie miejsca produkcji i partnera technicznego.

Tę ostatnią informację ujawniono pod koniec listopada bieżącego roku. Wybór padł na chińskie Geely, które ma dostarczyć plaftormę SEA wraz ze wszystkimi jej najważniejszymi komponentami. Więcej o tym przeczytacie TUTAJ

Izera (8)
Pierwszym samochodem marki Izera będzie kompaktowy SUV o długości około 4,5 m.
izera

Według zapewnień ElectroMobility Poland prace przygotowawcze pod budowę fabryki Izery w Jaworznie ruszą na przełomie bieżącego roku. Za jej koncepcję odpowiedzialna jest niemiecka firma Durr Systems AG, a projekt budowlany przygotowuje warszawska spółka Prochem. 

Koszt całej inwestycji wyniesie około 5 mld zł, choć ze względu na obecną inflację zapewne jeszcze wzrośnie. Według spółki ElectroMobility Poland pracę w fabryce w Jaworznie znajdzie około 2400 osób, a kolejne 12 000 będzie uczestniczyło w budowie komponentów do polskich aut elektrycznych u poddostawców. 

Docelowo bramy fabryki ma opuszczać 150 tys. aut rocznie. 

Czytaj także