Projektując Elroqa, czyli swojego pierwszego kompaktowego SUV-a na prąd, Skoda poszła sprawdzoną drogą zakładającą połączenie maksimum sensu z jak najrozsądniejszą ceną. Jak jej wyszło?
Można nie lubić Skód, zarzucać im np. brak charakteru, ale nie sposób nie przyznać tego, że obiektywnie nie brak im atutów. Auta tego producenta mają wnętrze i bagażnik znacznie większe niż przeciętny rywal, wiele przydatnych rozwiązań ułatwiających codzienne użytkowanie, a do tego nieprzesadzoną cenę i liczne niedrogie dodatki. Zresztą dla wielu osób zaletą jest też wspomniany „nienarzucający się” charakter czeskich samochodów.
Po pięć modeli Skody (z dziewięciu w gamie) w top 40 najchętniej kupowanych nowych aut w Europie i w polskim top 20 potwierdza skuteczność tej receptury. Sprawdza się ona też w przypadku oferowanej od 5 lat pierwszej elektrycznej Skody – Enyaqa, który w ubiegłym roku był czwartym najpopularniejszym elektrykiem na naszym kontynencie.
Nic dziwnego, że kolejną Skodę na prąd „przyrządzono” według tego samego przepisu. Jej szanse na sukces zwiększa jednak fakt, że Elroq nie jest SUV-em klasy średniej, lecz mniejszym, kompaktowym, a co za tym idzie – tańszym. Niejedna osoba uzna także, że atrakcyjniej wyglądającym. Bo choć zmodernizowany ostatnio Enyaq otrzymał efektowny przód podobny do tego w Elroqu, to nowy model ma bardziej zwartą sylwetkę i przyjemniejsze dla oka proporcje, z mniejszymi szybami i równie dużymi kołami – już bazowa wersja otrzymuje felgi 19'', topowa 20'', a do każdej można dokupić nawet 21-calowe.
Kokpit wykonano z niezłych materiałów. Oferuje przyjazną obsługę, mimo dotykowych paneli do zmiany temperatury. / fot. Adam Mikuła/Motor
Duży ekran head-up obsługuje także tzw. rozszerzoną rzeczywistość, czyli np. oznacza na bieżąco odpowiedni zjazd z trasy czy z ronda. / fot. Adam Mikuła/Motor
Uproszczone wskaźniki podzielono na trzy sekcje. Dwie można rozciągnąć na cały ekran, rezygnując z trzeciej. / fot. Adam Mikuła/Motor
Zestaw kamer dookoła samochodu, z szerokokątnymi z przodu i z tyłu, bardzo ułatwia manewrowanie. / fot. Adam Mikuła/Motor
Rozbudowane oświetlenie nastrojowe z wyborem koloru osobno dla górnej i dolnej części kokpitu. / fot. Adam Mikuła/Motor
Wyjątkowo ciekawy jak na Skodę wygląd nie przeszkodził projektantom „nafaszerować” nowości typowymi dla producenta atutami. Elroq błyszczy zatem przestronnością. Mimo że mierzy 448,8 cm, o 17 cm mniej od Enyaqa, z którym dzieli platformę MEB, to rozstawem osi (276,5 cm) ustępuje mu tylko o milimetr, a ilością miejsca w kabinie... wygrywa! Choć też minimalnie: zapewnia o 1 cm więcej przestrzeni na nogi w obu rzędach i o 2 cm nad głowami jadących z tyłu; szerokość obu wnętrz jest identyczna (mało tego, nawet dłuższemu o 27 cm Kodiaqowi nowa Skoda ustępuje tylko... na szerokość).
Czyni to Elroqa najprzestronniejszym kompaktowym SUV-em na rynku, a w praktyce oznacza, że na przednich siedzeniach wygodnie mieści on osoby mierzące po 2 metry, a za nimi dwie kolejne o wzroście 190-195 cm. Trzy będą się już przepychać ramionami. Fotele i – co rzadko spotykane – kanapa mają długie, dobrze podpierające uda siedziska, a te pierwsze także szeroki zakres regulacji (łącznie z podłokietnikiem centralnym o ustawianej wysokości).
Nie zawodzi także bagażnik. Jego 470 l bazowej pojemności i 1580 l maksymalnej nie są rekordowymi wynikami w klasie (Kia Niro EV mieści od 475 l, a BMW X1 od 490 l; Citroen C3 Aircross i Opel Frontera do 1600 l), ale niewiele im do nich brakuje. Po bokach ma praktyczne wnęki, a wyżej dwie dodatkowe półki, między którymi da się zamontować zasłonę kufra, dzieląc go w poziomie na pół. Na burtach są też gniazdko 12 V, dwa rozkładane haczyki na zakupy i 6 mniejszych.
Duże, nieźle podpierające – także w ramionach – fotele, dużo miejsca nawet dla wysokich. Rozległa elektryczna regulacja wymaga dopłaty. / fot. Adam Mikuła/Motor
Przestrzeni jest pod dostatkiem także w drugim rzędzie. Taka tapicerka i pomarańczowe pasy należą do wnętrza Lodge za 3050 zł. / fot. Adam Mikuła/Motor
Praktyczny wyjmowany schowek na tunelu centralnym to część pakietu za 3050 zł... / fot. Adam Mikuła/Motor
...lub takiego za 18 600 zł, z roletami w tylnej parze drzwi, ale też ekranem head-up i wieloma innymi dodatkami. / fot. Adam Mikuła/Motor
Obszerny bagażnik z praktycznymi półkami i wnękami, 8 hakami i montowaną w połowie przegrodą. / fot. Adam Mikuła/Motor
Po złożeniu kanapy pojemność kufra rośnie z 470 do 1580 l, podłoga jest niemal płaska. Duże okienko w tylnym oparciu. / fot. Adam Mikuła/Motor
Za 750 zł można dokupić siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej, a za 1400 zł pakiet zawierający m.in. zestaw siatek i podwójne dno. Wykorzystanie sporych możliwości ładunkowych Skody ułatwia solidna, przekraczająca 600 kg ładowność.
Choć część producentów próbuje nadawać „elektrykom” sportowy charakter, montując bardzo mocne silniki i sztywne zawieszenia, Skoda nie starała się przypodobać osobom szukającym maksymalnej frajdy z dynamicznej jazdy (słusznie – one i tak raczej wybierają benzynowe auta), zamiast tego skupiła się na komforcie i bezpieczeństwie jazdy.
Dane techniczne | Skoda Elroq 85 |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc systemowa | 286 KM |
Systemowy moment obrotowy | 545 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | tylny; aut./1-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 449/188/165/277 cm |
Średnica zawracania | 9,3 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 2044/606/1000 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 470/1580 l |
Pojemność akumulatora (netto/brutto) | 77,0/82,0 kWh |
Maks. moc ładowania (AC/DC) | 11/175 kW |
Opony (przód; tył) | 235/55; 255/50 R19 |
Osiągi, zużycie energii (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Średnie zużycie energii | 15,3-16,5 kWh/100 km |
Zasięg | 542-580 km |
Z dobrym efektem. Dodatkowo wyposażony w 20-calowe felgi, o cal większe od seryjnych, ale i adaptacyjne zawieszenie, pozwalające mocno wpływać na siłę tłumienia, testowany Elroq bardzo skutecznie odcina podróżnych od informacji o stanie nawierzchni. Dopiero większe wyboje są tu wyraźniej odczuwalne (ale nie męczą – podwozie szybko wygasza ruchy nadwozia).
Masa Skody przekracza 2 tony, ale skupia się nisko i między osiami, dzięki czemu auto okazuje się zwinne, a dzięki tylnemu napędowi potrafi przyjemnie zacieśniać tor jazdy w łuku po dodaniu gazu. Na większe emocje nie ma jednak co liczyć, tym bardziej na jazdę poślizgami – nie pozwalają na to niespecjalnie „żywy” układ kierowniczy i elektronika dbająca o to, żeby jazda Elrokiem była przede wszystkim bezpieczna.
Nie jest to jednak wolne auto. W testowanym wydaniu Skoda ma z tyłu silnik o mocy aż 286 KM, który pozwala osiągnąć „setkę” 6,5 s po starcie (redakcyjne pomiary dały wynik lepszy od katalogowego 6,6 s mimo zimowych opon oraz chłodnej nawierzchni) i zdecydowanie przyspieszać także przy autostradowym tempie.
Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) | Skoda Elroq 85 |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Przyspieszenie 0-140 km/h | 13,3 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 15,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 43,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,6 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 60,6 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 |
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) | 18,4/17,8/18,1 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 420 km |
Niesprzyjające warunki (ujemne temperatury rano, kilka stopni po południu) nie pozwoliły osiągnąć fabrycznego zasięgu 542-580 km, ale bez szczególnych starań przejeżdżaliśmy na w pełni naładowanej baterii ok. 420 km, co o tej porze roku jest bardzo dobrym wynikiem.
Niezła jest też cena testowanej Skody: 193 200 zł (cennik modelu startuje od 149 900 zł za 170-konną wersję) – rywale okazują się konkurencyjni dopiero po uwzględnieniu rabatów. Szkoda, że część opcji powiązano w drogie pakiety.
WYPOSAŻENIE i CENY | Skoda Elroq 85 |
---|---|
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. | +/+/+/+ |
Asyst. pasa ruchu/martwego pola | +/+ |
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji | +/+ |
Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa | +/2850 zł |
Cyfrowe zegary/ładowarka ind. | +/+ |
Nawigacja/ekran head-up | +/18 600 zł* |
Czujniki park. p. i t./asyst. park. | +/23 700 zł* |
Kamera cofania/kamery 360º | +/18 600 zł* |
Tempomat/aktywny tempomat | –/+ |
Szklany dach/dostęp bezkluczyk. | –/+ |
Podgrz. fotele/kanapa/kierownica | +/2850 zł*/+ |
Tapicerka półskórzana/skórzana | 3050 zł*/– |
Elektr. ster. fotel kierowcy/oba | 18 600 zł*/23 700 zł* |
Światła LED/matrycowe | +/8950 zł* |
Pompa ciepła/elektr. i bezdotyk. ster. pokrywa bag. | 5250 zł/8950 zł* |
Adapt. zawieszenie/elektr. składany hak holowniczy | 4650 zł*/3400 zł |
Aluminiowe felgi 19''/20''/21'' | x/2650 zł/6950 zł |
Lakier metalik | 2900 zł |
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem | 193 200 zł |
Cena wersji testowanej | 193 200 zł |
* pakiet
Wersja 50 rozwija 170 KM, 60 już 204 KM, a testowana 85 aż 286 KM; każda ma tylny napęd (później dołączy czteronapędowy Elroq 85x). Poza mocą różnią się one też pojemnością akumulatora (odpowiednio 52, 59 i 77 kWh netto), a więc i maksymalnym zasięgiem wg WLTP (375/430/580 km). Pokładowa ładowarka 11 kW pozwala w pełni naładować baterię prądem przemiennym w 8 godzin. Prąd stały (do 175 kW) uzupełni energię od 20 do 80% nawet w 24-28 min.
Pokładowa ładowarka 11 kW w pełni naładuje baterię prądem przemiennym w 8 godzin. Prąd stały (do 175 kW) uzupełni energię od 20 do 80% nawet w 24-28 min. / fot. Adam Mikuła/Motor
Baterię można wstępnie podgrzać, by szybciej „przyjmowała” prąd (w menu lub ustawiając punkt ładowania DC jako cel nawigacji). / fot. Adam Mikuła/Motor
W przypadku elektrycznego kompaktowego SUV-a Skoda poszła doskonale znaną sobie drogą – zamiast szokować wyglądem Elroq skupia się na byciu praktycznym. Oferuje zatem mnóstwo miejsca w kabinie i bagażniku, zapewnia komfortową podróż i potrafi przejechać spory dystans na ładowaniu. Do tego nie jest drogi. Materiał na hit.