Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen fabryka

Imperium kontratakuje – koncern Volkswagena rozdaje karty na rynku nowych aut elektrycznych w Europie

fot. Volkswagen

Imperium kontratakuje – koncern Volkswagena rozdaje karty na rynku nowych aut elektrycznych w Europie

Jeszcze niedawno w Volkswagenie kryzysy gonił kryzys. Dziś ten niemiecki koncern obejmuje prowadzenie w sprzedaży aut elektrycznych w Europie. I nie wynika to jedynie ze słabości konkurencji.

Rzadko która reorganizacja koncernu motoryzacyjnego budziła tyle dyskusji i krytyki, co strategia elektryczna Volkswagena. Wielu ekspertów uznało ją za niewystarczającą odpowiedź na wyzwania ze strony Tesli i chińskich konkurentów. Inni z kolei ocenili to podejście jako zbyt radykalne, ponieważ zagrażało ono lukratywnej działalności związanej z napędem spalinowym, która uczyniła VW największym koncernem motoryzacyjnym na świecie.

Trudny start

Jeszcze większą falę krytyki wywołały pierwsze modele zbudowane na nowej platformie dla aut elektrycznych, MEB: zamiast tradycyjnych nazw, takich jak Golf czy Polo, VW postawił na niewiele mówiące numery. Opływowa forma stanowiła też wyraźne zerwanie z dotychczasową stylistyką marki. Wiernych fanów rozczarowały też nowa obsługa i jakość wykończenia wnętrza. W rezultacie sprzedaż daleko odbiegała od oczekiwań.

W odpowiedzi na krytykę VW poddał pierwsze modele ID gruntownej modernizacji. Firma z Wolfsburga kontynuowała jednak swoją elektryczną ofensywę i zaprezentowała kolejne pojazdy oparte na platformie MEB.

Pierwsze samochody elektryczne wprowadziły też Skoda i Cupra. Ponadto w 2024 r. pojawiły się pierwsze modele bazujące na płycie Premium Platform Electric (PPE): Audi A6 e-tron i Porsche Macan. Tym samym koncern dysponuje teraz nowoczesną architekturą elektryczną dla wyższych segmentów.

Tesla i chińskie marki napotykają natomiast na coraz większe kłopoty. Dawny lider rynku pojazdów elektrycznych boryka się z problemami starzenia się swojej niewielkiej gamy modeli oraz z serwisem i reputacją. Za te ostatnie odpowiada przede wszystkim Elon Musk. Z kolei NIO, BYD i inne chińskie modele wciąż mają trudności z zaistnieniem na rynku europejskim.

Tylko na pierwszy rzut oka zaskakuje więc dominacja Volkswagena w segmencie aut elektrycznych: jedna trzecia wszystkich sprzedanych w Europie do maja „elektryków” to marki należące do koncernu. Sam VW dostarczył 112 502 nowe auta, co plasuje go w czołówce przed BMW i Teslą. Audi i Skoda zajmują, odpowiednio, czwarte oraz piąte miejsce. Również Cupra odnotowała silny wzrost w segmencie samochodów czysto elektrycznych i z wynikiem 31 229 sprzedanych aut wyprzedziła już Opla.

Ostatecznie pięć modeli VW znalazło się w dziesiątce najlepiej sprzedających się aut elektrycznych (I-VII br.). Wśród nich jest produkowany od stycznia SUV Skody – Elroq.

Nie tylko Europa

Auta elektryczne z Wolfsburga notują też sukcesy na świecie: w pierwszym kwartale 2025 r. globalny zbyt pojazdów w pełni elektrycznych tego producenta wzrósł o 58,9% – do 216 800 sztuk. Podczas gdy w Europie sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, w Stanach Zjednoczonych zwiększyła się o 51%.

Elektryczna ofensywa Volkswagena zdaje się nie sprawdzać jedynie w Chinach: w I kwartale odnotowano tu spadek sprzedaży elektryków o 36,8%. Koncern – we współpracy z lokalnymi partnerami, FAW i SAIC oraz specjalizującym się w pojazdach elektrycznych start-upem Xpeng, pracuje już jednak nad dostosowaniem swojej strategii do rynku chińskiego.

Kto po początkowych trudnościach Volkswagena z elektromobilnością wróżył mu porażkę, ten musi obecnie zrewidować swój pogląd. Nieudane starty nie są w przypadku niemieckiego koncernu rzadkością: przed pojawieniem się Golfa, pożegnanie z Garbusem też nie przebiegło gładko. Volkswagen ma jednak kilka asów w rękawie: jeszcze w tym roku zaprezentuje Cuprę Raval, pierwszy mały samochód bazujący na platformie MEB Small, natomiast w 2026 roku pojawi się VW ID.2 Polo (dotąd nazywane ID. 2all). Rok później na rynek trafi zaś najmniejszy ID.1.

Sprzedaż aut elektrycznych w Europie w 2025 r.

Jedna trzecia wszystkich sprzedanych samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie to pojazdy marek należących do koncernu Volkswagena (dane w szt. za okres styczeń-maj bieżącego roku).

sprzedaz-aut-elektrycznych-w-europie-I-V-2025-roku

Top 10 modeli samochodów elektrycznych w Europie w 2025 r.

Wśród 10 najchętniej wybieranych elektryków połowa to auta koncernu VW. Dane na wykresie (w szt.) obejmują okres styczeń-lipiec br. (Źródło: Dataforce za Automotive News Europe).

top 10 modeli aut elektrycznych w Europie I-VII 2025

volkswagen-id7-przod-tyl

VW ID.7 zdobył piąte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych elektryków w Europie i trzecią pozycję w rankingu sprzedaży aut elektrycznych w Niemczech.

fot. Volkswagen

Elektryczne bestsellery marek koncernu VW

audi-q6-etron-przod
Audi Q6 e-tron – SUV klasy średniej zbudowany na płycie PPE jest po BMW iX1 najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym marki premium.
fot. audi
cupra-born-przod
Cupra Born – oparty na modelu Volkswagena (ID.3) kompaktowy hatchback sprzedaje się lepiej niż większy Tavascan (25,8 do 17,7 tys. szt. w okresie I-VII 2025 r.).
fot. cupra
skoda-elroq-rzod
Skoda Elroq – jeszcze niedawno najpopularniejszą elektryczną Skodą był model Enyaq, ale nowszy i mniejszy Elroq już zdążył ją wyprzedzić w statystykach sprzedaży.
fot. skoda
volkswagen-id4-przod
Volkswagen ID.4 – kompaktowy SUV ID.4 jest najchętniej kupowanym Volkswagenem na prąd (dodatkowo sprzedano niemal 8 tys. szt. jego wersji coupe, czyli ID.5).
fot. Volkswagen

Czytaj także