Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswageny Passat Variant B9 i B1

Volkswagen Passat Variant B1 i B9 – protoplasta, sukcesor i pół wieku historii

Auto Zeitung

Volkswagen Passat Variant B1 i B9 – protoplasta, sukcesor i pół wieku historii

Niemal pięćdziesiąt lat i dziewięć generacji – kawał historii. W naszej motoryzacyjnej podróży w czasie pierwszy, zbudowany w 1974 r. Volkswagen Passat Variant B1 spotyka się ze swoim obecnym odpowiednikiem – nowym Passatem B9, który do sprzedaży trafi w 2024 roku.

W spotkaniu pokoleń bierze udział nowa, zaprezentowana na targach IAA w Monachium, dziewiąta generacja VW Passata Varianta, która trafi do dealerów na początku 2024 roku. Zestawiliśmy ją z protoplastą modelu, Volkswagenem Passatem Variantem pierwszej generacji.

Zgodnie z oczekiwaniami są to niemal zupełnie różne pojazdy. To, co prawie 50 lat temu było uznawane za przestronne, rodzinne kombi, dziś, w porównaniu z obecną interpretacją modelu, wydaje się niemal małym samochodem. Założyciel rodu jest o 73 cm krótszy od mierzącego 4,92 m Passata B9. Nowy Passat jest także o ponad 23 cm szerszy i o 15 cm wyższy niż jego poprzednik, ale przy masie ok. 1,8 tony jest też znacznie cięższy od ważącego zaledwie 920 kg pięćdziesięciolatka.

volkswagen passat variant b9 i b1 widok z góry
Nowy model zajmie więcej miejsca na parkingu, ale oferuje też znacznie przestronniejsze wnętrze.
AZ

Świat idzie do przodu, a Passat wraz z nim

Każda kolejna generacja pojazdu nieco przybierała na masie, choć elementy z blachy i żeliwa zastąpiły lekkie stopy i nowe materiały. Wprowadzano natomiast liczne rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo. Zastosowana w nowym Passacie technologia ograniczająca emisję CO2 jeszcze bardziej zwiększyła masę własną.

Dane techniczne Volkswagen Passat Variant B1 wolkswagen Passat Variant B9
Silnik  benzynowy benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1281 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/16
Moc maksymalna 55 KM/5500 272 KM/5500
Maks. moment obrotowy 94 Nm/2500 400 Nm/1500
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man./4-biegowa aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 419/162/135 cm  492/185/151 cm 
Rozstaw osi 247 cm 284 cm
Masa własna 920 kg 1850 kg
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna ok. 150 km/h brak danych
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,0 s brak danych
Średnie zużycie paliwa ok. 10,0 l/100 km brak danych

Napęd hybrydowy z silnikiem, modułami sterującymi mocą, grubymi przewodami miedziowymi i wysokonapięciowym akumulatorem waży bardzo dużo. Za to najnowsza odmiana platformy MQB evo (Modular Transverse Toolkit) zapewnia zasięg wynoszący ok. 100 km na silniku elektrycznym. Powinno to wystarczyć w trakcie codziennego poruszania się po mieście – pod warunkiem regularnego ładowania. Podczas urlopu czy w dłuższej trasie zasięg i niezależność od infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych gwarantuje konwencjonalna jednostka spalinowa.

Volkswagen Passat B1 silnik
Nowoczesna koncepcja pierwszego passata Varianta: silnik umieszczony z przodu i napęd na przednie koła. Bazowa wersja (1,3 l) generowała 55 KM. 
AZ
Volkwagen Passat B9 silnik
Pod maską poza 1,5-litrowym silnikiem benzynowym z turbo i podzespołami pomocniczymi trzeba było też zmieścić elektronikę obsługującą system hybrydowy.
AZ

Kokpit – prosty kontra cyfrowy 

Pięćdziesiąt lat temu głównym elementem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa były pasy bezpieczeństwa, w przypadku prezentowanego Varianta – ze zwijaczem.

W obecnym B9 aktywne systemy wspomagania jazdy pomagają w unikaniu kolizji. Nadwozie przetestowano w testach zderzeniowych, a samochód ma na pokładzie 17 systemów wsparcia. Asystent parkowania ułatwia także parkowanie w przydomowym garażu, a po krótkiej fazie nauki automatycznie pokonuje ostatnie 50 m dzielące nas od miejsca postojowego – nawet jeśli wymaga to manewrowania.

Wnętrze pierwszego Passata w 1974 roku przyciągało wzrok i wyprzedzało swoje czasy, wiele Garbusów miało jeszcze wówczas blaszane deski rozdzielcze, które malowano lakierem w kolorze nadwozia. Plastikowy kokpit z drewnianymi wstawkami i w pełni wyłożona wykładziną przestrzeń na nogi sprawiają, że na pokładzie wciąż panuje przytulna atmosfera.

Okrągłe instrumenty zapewniają wszelkie niezbędne informacje. Siłą i kierunkiem nawiewu sterujemy za pomocą dwóch suwaków – klimatyzacji i ogrzewania siedzeń w tamtych czasach jeszcze nie oferowano – a zamontowane radio FM to jeden z pierwszych egzemplarzy z pięcioma przyciskami wyboru fal, jego obsługa również nie rozpraszała więc uwagi.

Volkswagen Passat B1 deska rozdzielcza
Przytulne wnętrze z czerwoną tapicerką i funkcjonalnym kokpitem. Radio było wówczas opcjonalne. 
AZ
Volkswagen Passat B1 sterowanie nawiewami
Siłą i kierunkiem nawiewu sterujemy za pomocą dwóch suwaków – jak widać, ta idea wróciła po latach.
AZ

Inaczej jest w przypadku Passata dziewiątej generacji: w kokpicie dominują okrągłe cyfrowe instrumenty i ogromny ekran dotykowy usytuowany nad konsolą środkową. Najnowszą wersję systemu informacyjno-rozrywkowego VW wyposażono w podświetlone suwaki. Dotykowy suwak zastąpił nawet pokrętło regulacji głośności.

Jeśli dla kogoś przesuwanie palcem jest zbyt nieprecyzyjne i kłopotliwe, wieloma funkcjami można zarządzać za pomocą przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej lub skorzystać ze sterowania głosem, które pozwala na wprowadzenie celu nawigacji, wybrania kontaktu z książki telefonicznej lub stacji radiowej. Jest to dziecinne proste i działa znakomicie.

Volkwagen PassatB9 deska rozdzielcza
W nowym Passacie Variancie B9 dominują kierownica wielofunkcyjna i duży ekran dotykowy umiejscowiony nad konsolą środkową. 
AZ
Volkwagen Passat B9 ekran centralny
Sterowanie (dyskusyjne) za pomocą podświetlonych suwaków przy ekranie dotykowym.
AZ

Rodzinne kombi na dalekie podróże

Passat B1 dziś wciąż jest wystarczająco przestronny i podobnie jak niegdyś można sobie wyobrazić wybranie się nim w dłuższą podróż. Kanapa jest jednak miękka, ma słabe wyprofilowanie i siedzi się na niej blisko współpasażera. Zakręty czuć wyraźnie, a ciało jest zawsze napięte w gotowości, by przeciwdziałać siłom odśrodkowym.

Passat B9 jest znacznie dojrzalszy i bardziej komfortowy. Połączenie dużej przestrzeni i starannie dobranych, wysokiej jakości materiałów sprawia, że wnętrze zapewnia wysoki komfort i przyjemny spokój podróżowania.

Prowadzenie – dziś i kiedyś

Adaptacyjne zawieszenie DCC Pro z dwuzaworowymi amortyzatorami przenosi wrażenia z jazdy na zupełnie nowy poziom: system kontroluje elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego i dynamikę reakcji amortyzatorów. Poziom tłumienia obliczany indywidualnie dla każdego koła sprawia, że samochód porusza się bardziej neutralnie, stabilniej, zwinniej i precyzyjniej.

Podczas gdy 50 lat temu kierowca Passata musiał w ekstremalnych sytuacjach liczyć tylko na swoje umiejętności, Passat dziewiątej generacji zawsze zapewnia aktywną pomoc i elektroniczne wsparcie.

volkswagen passat variant b1 i b9 tyły w ruchu
Gdyby nie znaczki z logo i nazwą modelu, mniej biegły w historii motoryzacji obserwator mógłby się nawet nie zorientować, że ma do czynienia z tym samym modelem jednego producenta.
AZ

Czytaj także