Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Passat B6

Volkswagen Passat B6

archiwum

Volkswagen Passat B6

Dawny blask Passata B6 przemija. Nabywcy wiedzą już, że to wciąż drogi w zakupie, ale umiarkowanie trwały model.

  • Lata produkcji: 2005-2010
  • Silniki: benz. 1.4-3.6 (102-300 KM), diesle 1.6-2.0 (105-170 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 477-478/271 cm, szerokość/wysokość: 182/147 cm, bagażnik: sed 565 l, kmb 603-1731 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Spokojnie stylizowany Passat B6 wciąż wygląda elegancko, o ile jest zadbany (niestety nadwozia wielu aut noszą już wyraźne ślady eksploatacji). Model wciąż przekonuje przestronnym i dobrze wykończonym wnętrzem. Złego słowa nie można powiedzieć też o pozycji za kierownicą, ergonomii, wyciszeniu czy komforcie resorowania.

Volkswagen-Passat-B6_3

Eleganckie i wykończone dobrymi materiałami wnętrze wciąż robi wrażenie. Jest też bardzo przestronne.

SILNIKI

Gama jednostek napędowych była obfita, ale na rynku wtórnym niepodzielnie rządzi diesel 2.0 TDI. Ma go pod maską prawie 80% dostępnych Passatów B6. Polecamy Passaty z trzech ostatnich lat produkcji – diesel 2.0 TDI CR z common railem sprawia mniej problemów.

AWARYJNOŚĆ

Silnik 2.0 TDI PD naruszył wizerunek VW problemami z pękającymi głowicami, nietrwałymi pompowtryskiwaczami, wycierającymi się wałkami rozrządu, a nawet całkowicie ustający smarowaniem. Znacznie trwalszy, ale nie idealny, jest diesel 2.0 TDI CR. Nie do końca bezpiecznym wyborem są silniki TSI. Szczególnie wersje 1.8/2.0 potrafią palić duże ilości oleju. Szwankuje również elektronika – w tym hamulec postojowy i blokada kierownicy

KOSZTY

Dzięki bazie zamienników bieżąca eksploatacja nie jest droga. Nie można tego powiedzieć o naprawach diesli czy skrzyń DSG. W obu przypadkach na szali są tysiące złotych.

SYTUACJA RYNKOWA

B6 to obecnie najpopularniejsza na krajowym rynku generacja Passata (ponad 1300 ofert, ponad 80% to diesle).

Volkswagen-Passat-B6_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Na bazie Passata B6 powstał Passat CC (2008–2016). Ma szyby bez ramek i inaczej stylizowane nadwozie. Mechanicznie oba modele są bliźniaczek.
  • W przeciwieństwie do Passata B5, model B6 nie ma już wielowahaczowego zawieszenia przedniej osi, co obniżyło koszty serwisu.
  • Wszystkie auta mają elektrycznie sterowany hamulec postojowy.
  • W wersjach benzynowych poza DSG oferowano też starszy „automat” Tiptronic.

CENY

7000 zł – Diesle 2.0 TDI PD z deklarowanymi przebiegami ok. 400 tys. km. Rynek się ich boi, więc ceny pikują.
16 000 zł – Przeciętny budżet zakupowy topnieje. Wystarczy na diesla mającego niecałe 300 tys. km przebiegu.
33 000 zł – Diesle 2.0 TDI CR z końca produkcji. Często z napędem 4Motion, w wersji Highline i z dokumentacją serwisową.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 TSI 1.6 8V 1.8 TSI 2.0 TFSI 1.6 TDI CR 1.9 TDI PD 2.0 TDI PD 2.0 TDI CR 2.0 TDI CR
Pojemność skokowa 1390 cm³ 1595 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 122 KM 102 KM 160 KM 200 KM 105 KM 105 KM 140 KM 143 KM 170 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 148 Nm 250 Nm 280 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 12,4 s 8,6 s 7,7 s 12,4 s 12,1 s 9,8 s 9,9 s 8,7 s
Prędkość maks. 203 km/h 190 km/h 220 km/h 235 km/h 209 km/h 188 km/h 209 km/h 210 km/h 223 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,6 l/100 km 7,7 l/100 km 7,6 l/100 km 8,1 l/100 km 4,4 l/100 km 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 5,3 l/100 km 6,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - debiutuje Passat B6
2007 - premiera oszczędnej wersji BlueMotion silnik 1.8 TSI, 2.0 TFSI wyparty przez 2.0 TSI
2008 - 2.0 TDI PD o mocy 140/170 KM zastąpione 2.0 TDI CR, debiut sportowego Passata R36 z silnikiem 3.6 VR6 FSI
2010 - zakończenie produkcji, debiutuje Passat B7

Volkswagen-Passat-B6_4

Passat B6 w cenionej wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Usterki turbodiesli 2.0 TDI PD 
    W grę wchodzi m.in. pękanie głowic, zużycie turbosprężarki czy napędu pompy oleju. 
    Koszt naprawy: od 2000 zł 
  • Awarie elektrycznej blokady kierownicy 
    Usterka unieruchamia samochód. Mechanizm ryglowania można jednak naprawić.
    Koszt regeneracji: od 600 zł
  • Ryzyko zatarcia panewek w 1.9 TDI 
    Po zakupie auta warto zlecić profilaktyczną wymianę panewek. Ich obrócenie niszczy silnik.
    Koszt panewek wymiany: od 1200 zł 
  • Defekty elektrycznego hamulca „ręcznego”
    Usterka może dotyczyć zarówno włącznika na desce, jak i elementów wykonawczych.
    Koszt naprawy: od 150 zł  

ZALETY I WADY 

+ Przestronne i dobrze wykończone wnętrze. 
+ Charakterystyka zawieszenia, komfort jazdy.
+ Podaż aut, baza części zamiennych. 

- Ryzykowne diesle 2.0 TDI PD oraz benzynowe silniki 1.8/2.0 TSI.
- Zawodna elektryka, pojawia się korozja.
- Większość aut jest już „zmęczona życiem”.

WARTO KUPIĆ 

Polecamy diesle 1.6/2.0 TDI CR. Z silników benzynowych – 1.6 8V (do LPG) lub 2.0 TFSI sprzed 2008 r. Raczej z manualną skrzynią. 

UWAŻAJ NA 

Najstarsze diesle bez dokumentacji. Benzynowe 1.8 TSI (od 2007 r.), a także 2.0 TSI (od 2008 r.) – palą duże ilości oleju.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 2/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także