Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
fiat cinquecento przód

Fiat Cinquecento – czy zasługuje na miano youngtimera? W wersji Sporting coraz bardziej

fot. archiwum/Motor

Fiat Cinquecento – czy zasługuje na miano youngtimera? W wersji Sporting coraz bardziej

Fiat Cinquecento zastąpił Malucha i był od niego lepszy pod każdym względem. W klasyfikacji generalnej raczej nie zostanie klasykiem, ale w naszych wewnętrznych kategoriach post-PRL-owskich – jak najbardziej. Jedna z wersji ma do tego szczególne predyspozycje.

  • Lata produkcji: 1991-1998
  • Ceny egzemplarzy wartych uwagi: 1500 – 7500 zł

Fakt, że Fiat Cinquecento był pod każdym względem lepszy od Malucha, nie oznacza wcale, że to udana konstrukcja. Wygląda zgrabnie, ale np. w porównaniu z Daewoo Tico rozczarowuje, choćby brakiem tylnych drzwi.

Fiat Cinquecento: wnętrze, funkcjonalność

W owym czasie Fiat z uporem godnym lepszej sprawy twierdził, że druga para nie jest konieczna, bo i tak takim samochodem najczęściej jeździ tylko kierowca. 

Samochód był produkowany wyłącznie w jednej wersji, na której z czasem powstawała także odmiana VAN pozbawiona kanapy, z ciężarową homologacją. 

uzywany-fiat-cinquecento-sporting-bok
Fiat Cinquecento – tylko w wersji trzydrzwiowej. To była spora wada.
fot. archiwum/Motor

Na liście wyposażenia nigdy nie znalazło się wspomaganie kierownicy. W tych niezbyt odległych przecież czasach w Polsce nabywcy cenili sobie za to opcję dzielonej i składanej kanapy. Odmiany z centralnym zamkiem, elektrycznie sterowanymi szybami były postrzegane jako bogate.

Użytkownicy chętnie dokupowali owiewki szyb, chlapacze, akcesoryjne konsole środkowe przykrywające tunel centralny, a klimatyzacja (dostępna za dopłatą) traktowana była jako luksus. 

uzywany-fiat-cinquecento-sporting-deska
Obszyta skórą kierownica oraz obrotomierz to cechy wyróżniające deskę rozdzielczą Sportinga. Uwagę zwraca także skórzana gałka lewarka.
fot. archiwum/Motor
uzywany-fiat-cinquecento-sporting-fotele
Fotele Sportinga są nieco lepiej wyprofilowane od seryjnych.
fot. archiwum/Motor

Fiat Cinquecento: silniki

Najsłabszą wersją silnikową Fiata Cinquecento była dwucylindrowa, chłodzona cieczą jednostka zapożyczona z Fiata 126 BIS. Silnik występował w dwóch wersjach – z gaźnikiem mechanicznym i sterowanym elektronicznie. W połączeniu z 4-biegową skrzynią samochód rozwijał niespełna 130 km/h, ale i tak w porównaniu z Maluchem był znacznie żwawszy. Komfort i bezpieczeństwo jazdy poprawiało normalne ogrzewanie i nawiew na szyby, z czym w 126p od był wieczny problem. 

Każdy, kto miał odpowiednie możliwości finansowe, wybierał 4-cylindrową odmianę o pojemności 903 cm3. To również nie był zbyt nowoczesny silnik (wałek rozrządu w bloku, tzw. OHV), ale zapewniał znacznie lepsze osiągi i miał bez porównania wyższą kulturę pracy. W 1993 roku ze względu na nasze przepisy podatkowe i taryfy ubezpieczeniowe producent zmniejszył nieznacznie pojemność skokową tej jednostki do 899 cm3 (po zmianie wału korbowego skrócił się nieznacznie skok tłoka). 

Fiat Cinquecento Sporting

Flagową wersją Cinquecento była odmiana Sporting. Wyróżniały ją dwie głównie cechy – oryginalna stylizacja oraz nowoczesny silnik 1.1. Była to konstrukcja z wałkiem rozrządu zabudowanym w głowicy, napędzanym paskiem zębatym. 

W porównaniu do ówcześnie produkowanych rywali zachodnich Sporting wciąż pozostawał zabawką, ale na naszym rynku był postrzegany jako model sportowy. W celach promocji marki Fiat stworzył w Polsce rajdowy, a także wyścigowy puchar Cinquenento. Stały się one kuźnią młodych polskich talentów. 

uzywany-fiat-cinquecento-sporting-sinik
Pod maską polecanej wersji Sporting pracuje udany silnik 1108 cm3.
fot. archiwum/Motor

Po zakończeniu produkcji Cinquecento Sportingi stały się poszukiwanym towarem na rynku wtórnym. Wybierali je głównie ci zainteresowani amatorskim sportem samochodowym. Sportinga kupowały także osoby, które poszukiwały taniego samochodu na codzienne dojazdy do pracy, a jednocześnie chciały się odrobinę wyróżniać lub po prostu poczuć przyjemność prowadzenia auta ze skórzaną kierownicą, sportowym zestawem wskaźników, czerwonymi pasami i alufelgami.

Fiat Cinquecento: sytuacja rynkowa

Kiedyś Cinquecento było najpopularniejszym fabrycznie nowym samochodem w Polsce. Obecnie podaż na rynku wtórnym jest już mocno ograniczona, a ceny zadbanych egzemplarzy powolutku zwyżkują. Ale dotyczy to tylko aut w idealnym stanie.

Historia modelu

  • 1991: premiera 
  • 1993: w opcji pojawiła się klimatyzacja (tylko do wersji 0.9). W tym samym roku Fiat zmniejszył pojemność silnika 0,9 z 903 do 899 cm3 (ze względu na polskie stawki ubezpieczeniowe i podatkowe). Osiągi nie uległy zmianie
  • 1994: gamę modeli poszerza Sporting
  • 1995: niewielki lifting modelu, zmieniony zestaw wskaźników
  • 1996: wariant Soleil z elektrycznie odsuwanym, miękkim dachem
  • 1997: koniec produkcji CC 700, pojawia się wersja VAN
  • 1998: koniec produkcji modelu, zastępuje go model Seicento
uzywany-fiat-cinquecento-sporting-nastepca-seicento
Seicento w odmianie Sporting.
fot. archiwum/Motor

Dane techniczne wybranych wersji

Fiat Cinquecento: silniki, osiągi, spalanie
Wersja CC 700 ED CC 700 CC 900 CC 900 CC 1100
Silnik benz., 704 cm3, R2 benz., 704 cm3, R2 benz., 899 cm3, R4 benz., 903 cm3, R4 benz., 1108 cm3, R4
Moc 30 KM 31 KM 39 KM 39 KM 55 KM
Maks. moment obr. 47 Nm 52 Nm 65 Nm 65 Nm 86 Nm
0-100 km/h 30,0 s 28,0 s 18,0 s 18,0 s 13,8 s
Prędkość maks. 126 km/h 127 km/h 140 km/h 140 km/h 150 km/h
Zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,2 l/100 km 6,3 l/100 km 6,3 l/100 km 6,3 l/100 km

Długość/szerokość/wysokość: 323/149/144 cm, rozstaw osi: 220 cm, pojemność bagażnika: 170-440 l

Typowe usterki

  • Niska trwałość jednostki 2-cylindrowej. Dość często wycieka z niej płyn chłodniczy lub olej
  • Szybko zużywają się tylne hamulce – zapiekają linki ręcznego, blokują samoregulatory
uzywany-fiat-cinquecento-sporting-tylne-zawieszenie
fot. archiwum/Motor
  • Zużyte klamki, podnośniki szyb, wkładki w zamkach drzwi
  • Niska jakość instalacji elektrycznej – śniedzieją połączenia
  • Niska trwałość łańcucha rozrządu w silnikach 0.9
  • Korozja drzwi, podszybia 
  • Zniszczona tapicerka

Ceny

  • 200-500 zł

Egzemplarze w cenie złomu. Niektóre jeżdżą. Najczęściej są to wyeksploatowane wersje CC 700. Nie warto się nimi interesować. 

  • 1500-3000 zł

W tym przedziale można bez trudu kupić Fiata Cinquecento. Jeśli będzie to wersja Sporting w dobrym stanie, można mówić o okazji.

  • 3000-7500 zł

Ceny ładnych egzemplarzy, wśród nich często trafiają się wersje Sporting. Ogólnie auto znika z rynku, ceny spadają, ale sentyment do tego pojazdu daje nadzieję na to, że zadbane auta będą trzymały wartość. Słabe egzemplarze zwyczajnie wyginęły.

Fiat cinquecento: to warto wiedzieć

  • Samochód zajął drugie miejsce w konkursie Car of the Year w 1993 r. plasując się za Nissanem Micrą i przed Renault Safrane. 

  • Dynamiczna jazda w zakrętach przeciążała elementy przedniego zawieszenia, które potrafiły odkształcić się plastycznie. Z tego względu wskazana była dość częsta kontrola zbieżności. 

  • Firma Novitec opracowała zestaw turbodoładowania do Cinquecento. Po montażu auto miało ponad 100 KM. Bezpieczeństwo jazdy ograniczały kiepskie hamulce. 

Wersja specjalna: Abarth

uzywany-fiat-cinquecento-sporting-abarth
fot. Fiat

Najlepszą wersją Cinquecento Sporting była odmiana Abarth. Niestety – w tym wypadku fabryczny tuning sprowadził się tylko do elementów zewnętrznych. 

Uwagę zwracają oryginalne zderzaki z wbudowanymi halogenami, spojlery na progach i mała lotka nad tylną szybą. W ogłoszeniach samochody te pojawiają się sporadycznie – w Polsce są to pojedyncze sztuki. Trudno pisać o cenach, kwestia negocjacji. W grę wchodzi kilkanaście- do trzydziestu paru tysięcy złotych.

Używany Fiat Cinquecento: podsumowanie

uzywany-fiat-cinquecento-sporting-tyl
fot. archiwum/Motor

Jeśli używane Cinquecento, to najlepiej w wersji Sporting. Jest trwała, dość tania w eksploatacji i może się podobać. Zadbane, garażowane egzemplarze mogą zyskiwać na wartości. Co ciekawe – w internecie wciąż można kupić oryginalne części nadwozia w atrakcyjnych cenach.

Czytaj także