Projektanci poskąpili mu urody, ale Fiat Multipla to naprawdę praktyczny minivan pełen ciekawostek. W dodatku z zadatkami na oryginalnego (i bardzo rzadkiego) youngtimera. Przyjrzyjmy się jego słabym i mocnym stronom.
W zasadzie trudno o bardziej funkcjonalny samochód - przy długości niecałych 4 metrów całkiem komfortowo przewiezie 6 osób i 430 litrów bagażu. Dzięki okazałej szerokości w Multipli udało się wygospodarować po trzy fotele w dwóch rzędach. Wszystkie są identycznych rozmiarów, przez co każdy pasażer podróżuje w takich samych warunkach. Jedynie osoba pośrodku z przodu jest nieco narażona na ruchy kierowcy.
W gamie Multipli znalazło się miejsce tylko na dwa silniki. Pierwszym jest benzynowy 1.6, niecieszący się zbyt dobrą opinią z uwagi na usterkowy rozrząd i awarie przepustnicy.
Wysokoprężna odmiana 1.9 JTD będzie już znacznie trwalsza i bardziej pasująca do rodzinnego charakteru samochodu. Podczas eksploatacji Multipli trzeba mieć na uwadze umieszczony pod spodem alternator (ryzyko obicia kamieniami), a także szwankujące wyposażenie wnętrza.
Multipla od początku wzbudzała kontrowersje swoim niecodziennym wyglądem, czym skutecznie odstraszyła część klientów. Odbiło się to na tych, którzy docenili jej praktyczne walory, gdyż musieli potem „męczyć się” ze sprzedażą.
Dziwna z zewnątrz - dziwna w środku. Ale nadal do funkcjonalności deski rozdzielczej nie można się przyczepić. Do jakości plastików jak najbardziej. / fot. archiwum
Trzy fotele tej samej wielkości z przodu - niewiele aut miały taki układ. W praktyce środkowy pasażer ogranicza pole manewru kierowcy, ale do awaryjnego wykorzystania w sam raz. / fot. archiwum
Do schowków w desce sięga się niezbyt wygodnie, ale mniej potrzebne przedmioty będą miały swoje miejsce. / fot. archiwum
Dzisiaj w pełni sprawną Multiplę kupimy… z wielkim trudem. Na rynku polskim są wystawiane pojedyncze egzemplarze, w świetnym stanie technicznym. Innych zresztą już nie ma, auto nie było uważane za godne opieki i napraw blacharskich.
Nawet w Niemczech ofert sprzedaży jest niewiele i dominują auta po liftingu z ugrzecznioną w miarę możliwości stylizacją.
Fiat Multipla | 1.6 16V | 1.9 JTD |
---|---|---|
Silnik: | benz., 1596 cm3, R4 | diesel, 1910 cm3, R4 |
Moc: | 103 KM | 105 KM |
Maks. moment obr.: | 144 Nm | 200 Nm |
0-100 km/h: | 12,6 s | 12,4 s |
Prędkość maks.: | 170 km/h | 170 km/h |
Zużycie paliwa: | 8,6 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Naszym zdaniem | Akceptowalny, ale ma niezbyt trwały układ rozrządu. | Najlepszy silnik do Multipli. Małe zużycie paliwa. |
Przez „żabowatą” stylistykę Multipla niedługo będzie youngtimerem. Wciąż jest przy tym atrakcyjną ofertą dla większych rodzin, które nie zwracają uwagi na wygląd. Albo dla indywidualistów, którzy właśnie na ten wygląd zwracają największą uwagę.