Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat Multipla – przód

Fiat Multipla: autoalarm, nie jest mu potrzebny, ale to tak dziwne auto, że aż fajne. I z biegiem lat coraz fajniejsze

fot. archiwum

Fiat Multipla: autoalarm, nie jest mu potrzebny, ale to tak dziwne auto, że aż fajne. I z biegiem lat coraz fajniejsze

Projektanci poskąpili mu urody, ale Fiat Multipla to naprawdę praktyczny minivan pełen ciekawostek. W dodatku z zadatkami na oryginalnego (i bardzo rzadkiego) youngtimera. Przyjrzyjmy się jego słabym i mocnym stronom.

Fiat Multipla

  • Lata produkcji: 1998-2010
  • Ceny: ok. 15 tys. zł

W zasadzie trudno o bardziej funkcjonalny samochód - przy długości niecałych 4 metrów całkiem komfortowo przewiezie 6 osób i 430 litrów bagażu. Dzięki okazałej szerokości w Multipli udało się wygospodarować po trzy fotele w dwóch rzędach. Wszystkie są identycznych rozmiarów, przez co każdy pasażer podróżuje w takich samych warunkach. Jedynie osoba pośrodku z przodu jest nieco narażona na ruchy kierowcy.

Fiat Multipla: silniki

Fiat Multipla_silnik
Sprawdzony, masowo używany w wielu modelach diesel 1.9 JTD to optymalny napęd dla Multipli.
fot. archiwum

W gamie Multipli znalazło się miejsce tylko na dwa silniki. Pierwszym jest benzynowy 1.6, niecieszący się zbyt dobrą opinią z uwagi na usterkowy rozrząd i awarie przepustnicy.

Wysokoprężna odmiana 1.9 JTD będzie już znacznie trwalsza i bardziej pasująca do rodzinnego charakteru samochodu. Podczas eksploatacji Multipli trzeba mieć na uwadze umieszczony pod spodem alternator (ryzyko obicia kamieniami), a także szwankujące wyposażenie wnętrza.

Fiat Multipla: nadwozie

Multipla od początku wzbudzała kontrowersje swoim niecodziennym wyglądem, czym skutecznie odstraszyła część klientów. Odbiło się to na tych, którzy docenili jej praktyczne walory, gdyż musieli potem „męczyć się” ze sprzedażą. 

Fiat Multipla: sytuacja rynkowa

Dzisiaj w pełni sprawną Multiplę kupimy… z wielkim trudem. Na rynku polskim są wystawiane pojedyncze egzemplarze, w świetnym stanie technicznym. Innych zresztą już nie ma, auto nie było uważane za godne opieki i napraw blacharskich.

Nawet w Niemczech ofert sprzedaży jest niewiele i dominują auta po liftingu z ugrzecznioną w miarę możliwości stylizacją.

Fiat Multipla: historia modelu

Fiat Multipla_fiat_600_multipla_5
Oryginał z połowy lat 50. – sześcioosobowy Fiat 600 Multipla. Dziś idealne egzemplarze przebijają cenę 100 000 zł.
fot. archiwum
  • 1956: klasyczny Fiat 600 Multipla
  • 1998: premiera Fiata Multipli, którego opisujemy
  • 2001: mały lifting nadwozia, zmiany w silniku 1.9 JTD
  • 2004: poważna modernizacja wizualna
  • 2010: zakończenie produkcji, brak następcy
Fiat Multipla_po liftingu
Po liftingu z 2004 roku Multipla utraciła swój charakter, ale zachowała walory praktyczne
fot. archiwum

Fiat Multipla: dane techniczne

Wersje silnikowe
Fiat Multipla 1.6 16V 1.9 JTD
Silnik: benz., 1596 cm3, R4 diesel, 1910 cm3, R4
Moc: 103 KM 105 KM
Maks. moment obr.: 144 Nm 200 Nm
0-100 km/h: 12,6 s 12,4 s
Prędkość maks.: 170 km/h 170 km/h
Zużycie paliwa: 8,6 l/100 km 6,4 l/100 km
Naszym zdaniem Akceptowalny, ale ma niezbyt trwały układ rozrządu. Najlepszy silnik do Multipli. Małe zużycie paliwa.
  • Długość/szerokość/wysokość: 399/187/169 cm
  • Rozstaw osi: 266 cm   
  • Pojemność bagażnika: 430/1850 l

Fiat Multipla: typowe usterki

  • Pękająca obudowa alternatora – narażona na zalanie wodą
  • Awaryjny rozrząd w silniku 1.6
  • Ogólna korozja nadwozia
  • Awarie zawieszenia (łączniki stabilizatora i łożyska kół)
  • Drobne usterki elementów wnętrza

Fiat Multipla: podsumowanie

Fiat Multipla_tyl
fot. archiwum

Przez „żabowatą” stylistykę Multipla niedługo będzie youngtimerem. Wciąż jest przy tym atrakcyjną ofertą dla większych rodzin, które nie zwracają uwagi na wygląd. Albo dla indywidualistów, którzy właśnie na ten wygląd zwracają największą uwagę.

Czytaj także